• Anonym (Jobb)

Vad för slag arbeten är värt att satsa på under 2025 då arbetslösheten i Sverige på väg upp?

Arbetslösheten är på väg att öka i Sverige under nästa år. Vad för slags jobb är det värt att söka? 
    Jag är högutbildad. Läst på Universitet i Sverige och i USA. 
    Är svenska sedan generationer tillbaka i tiden.
    Jobbat inom administration och sälj. Sälj gillar jag ej att jobba inom. 

Handlar allt om att känna "rätt" personer inom företag numer för att ens kunna bli erbjuden bra jobb? 

Är 41 år. Kvinna. 

• Svar på tråden Vad för slag arbeten är värt att satsa på under 2025 då arbetslösheten i Sverige på väg upp?
  • Anonym (J)

Sjuksköterska
    Officer
    Automtationsingenjör

• Anonym (Jobb)
    Anonym (J) skrev 2024-12-19 10:19:24 följande:

Sjuksköterska
    Officer
    Automtationsingenjör

Vad för utbildning krävs för att bli automationsingenjör och orkar en kvinnokropp med det?
    Oregelbundna arbetstider? 
  • Anonym (J)
    Anonym (Jobb) skrev 2024-12-19 10:23:20 följande:
    Vad för utbildning krävs för att bli automationsingenjör och orkar en kvinnokropp med det?
    Oregelbundna arbetstider? 
    Autojobb, från två år YH till 5 år civing beroende på ambitionsnivå.

I huvudsak skrivbordsjobb.
  • Skanemannenn

Varför har du jobbat med admin/sälj om du är högutbildad?

• Anonym (Jobb)
    Skanemannenn skrev 2024-12-19 10:42:52 följande:

Varför har du jobbat med admin/sälj om du är högutbildad?

Vad för slag jobb har en högutbildad? Ge exempel.
  • Anonym (J)
    Anonym (Jobb) skrev 2024-12-19 10:53:14 följande:
    Vad för slag jobb har en högutbildad? Ge exempel.
    Jag är chef på ett stort exportföretag (Civing)
    En närstående jobbar som expert på en mydighet (Jurist)
    En annan närstående som läkare
  • Fjäril kär

Det vettigaste är väl ändå att ha koll på bristyrken och se om det kan vara en väg att gå till utbildning och jobb.  
    Vård,skola och omsorg är det ju alltid brist på folk. 
    Tandläkare 
    Präst 
    Hovslagare 
    Veterinär 
    Lastbilschaufför 
    Taxichaufför 
    Busschaufför 
    Lokförare 
    Jobba på fartyg 
    Brandman 
    Väktare (inte att förväxla med ordningsvakt) 
    Polis 
    Ambulans
    Bonde (många bönder anställer folk som kan jobba på gården med olika saker) 

Mycket beror också på vart i landet du befinner dig. Vissa städer och orter har ju tex stora industrier av olika slag som kan vilja anställa . Pappersbruk,  stålindustrin,  tillverkning av bilar, kafferosterier, livsmedel osv

• välbärgad man i mina bästa år

Jag är tämligen säger på att Sverige behöver fler välutbildade inom data och datorer. Garanterat en framtidsbransch som bara gått spikrakt uppåt de sista 25 åren och lär så göra de kommande 25 åren. 

• Anonym (Jobb)
    välbärgad man i mina bästa år skrev 2024-12-19 11:41:29 följande:

Jag är tämligen säger på att Sverige behöver fler välutbildade inom data och datorer. Garanterat en framtidsbransch som bara gått spikrakt uppåt de sista 25 åren och lär så göra de kommande 25 åren. 

Vad för slags utbildning rekommenderas inom IT för mig som är nybörjare? 
    Vad är värt att satsa på med kort utbildning som leder till efterfrågan internationellt?
  • Anonym (X)
    Anonym (Jobb) skrev 2024-12-19 10:16:37 följande:
    Vad för slag arbeten är värt att satsa på under 2025 då arbetslösheten i Sverige på väg upp?

Arbetslösheten är på väg att öka i Sverige under nästa år. Vad för slags jobb är det värt att söka? 
    Jag är högutbildad. Läst på Universitet i Sverige och i USA. 
    Är svenska sedan generationer tillbaka i tiden.
    Jobbat inom administration och sälj. Sälj gillar jag ej att jobba inom. 

Handlar allt om att känna "rätt" personer inom företag numer för att ens kunna bli erbjuden bra jobb? 

Är 41 år. Kvinna. 

Lärare finns det alltid arbete inom. Har du en högskoleutbildning kan du gå KPU och får lärarlegitimation.
  • Tecum

Hantverkare är en framtidsbransch som redan har brist på anställda, Rörmokare, elektriker, bilmekaniker, snickare. Visserligen konjunkturberoende men behov finns.

Men det är förstås inget för TS, inte heller lantarbetare/djurskötare eller skogsmaskinförare.

• Jemp

I första hand ser du är utbildad som (och/eller vill arbeta och kan passa som). 

Som arbetslös är ju nästa steg naturligtvis att söka allt som är möjligt.

• Anonym (Cash is the king)

Onlyfans?

• Jemp
    Anonym (Jobb) skrev 2024-12-19 14:01:34 följande:
    Vad är värt att satsa på med kort utbildning som leder till efterfrågan internationellt?
    Är det jobb eller utbildning du ska söka?
  • Anonym (J)
    Anonym (Jobb) skrev 2024-12-19 14:01:34 följande:
    liu.se/utbildning/program/6cddd
Svar på tråden Vad för slag arbeten är värt att satsa på under 2025 då arbetslösheten i Sverige på väg upp?