• Anonym (Liean)

Arg över inställd barnvakt

Finns två "versioner" av det här, för att inte påverka svaren skriver den andra efter jag vet vad ni tycker om den första.

Du ska på dejt och har fixat barnvakt till din nioåring. Samma dag ställer barnvakten in på grund av att dess tonåring är krasslig. Du har ingen annan som kan passa och tvingas ställa in dejten helt.

Blir du arg på den som skulle ha passat barnet?

• Svar på tråden Arg över inställd barnvakt
  • Anonym (G)
    Anonym (Liean) skrev 2024-12-22 12:55:20 följande:
    Jag har inte sagt att jag skulle på dejt.
    Jag har inte skrivit att du ska på dejt.
    Utan att man utgår ifrån sig själv.

Läs din egen inlägg. Du som i läsaren , inte du som Anonym Liean...
    Anonym (Liean) skrev 2024-12-21 22:25:16 följande:

Du ska på dejt och har fixat barnvakt till din nioåring. Samma dag ställer barnvakten in på grund av att dess tonåring är krasslig. Du har ingen annan som kan passa och tvingas ställa in dejten helt.

Blir du arg på den som skulle ha passat barnet?

Det är inget konstigt att man utgår ifrån att man är i denna situation då.

Men givetvis gör ingen skillnad att det gäller en man ellet en kvinna.

• Anonym (Greta)

Det är inte konstigt att ställa in. Föräldrar kan inte bli sura över att dom inte får dejta. Har man barn så får man fan ta sitt ansvar.

• Anonym (G)
    Anonym (Liean) skrev 2024-12-22 13:42:51 följande:
    Jag ville ju skriva från två olika perspektiv. Kompisens förälder ansåg att det var underförstått att det var barnvakt iom att det var över natten.

Vad är den stora skillnaden? Mitt barn hade inte varit mindre sjuk även om jag lovat att vara barnvakt, så hade ställt in oavsett.
    Självklart är det inte underförstått att man är barnvakt om ett barn leker med ens barn.
    Man borde informera kompisens förälder i så fall om man har planer och behöver hjälp med barnet och fråga om det är okej.
    Det kan alltid hända att 9 - åringen ändrar sig och vill hem , inte okej att föräldern inte svarar eller inte dyker upp om man inte kommit överens i förhand.
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (G) skrev 2024-12-22 12:07:44 följande:
    Haha. Då lär du ha tur eller väldigt lite livserfarenhet om du tror att människor blir endast arga om någon annan har gjort fel.
    Eller så umgås jag inte med idioter.
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (Liean) skrev 2024-12-22 13:47:07 följande:
    Men som sagt, jag hade ju ställt in oavsett vad det hette, så resultatet hade blivit detsamma.
    Ställt in för att en tonåring nyser lite, jaja.

Sen kan jag hålla med om att det inte kan räknas som barnvakt när ungarna sover över hos varandra.
    Själv brukade jag informera om att jag tänkte göra något eget när det var övernattning hos kompisar. Precis som kompisarnas förälder gjorde när det sovs hos oss.
  • Anonym (r)

De flesta som skriver här har fel. Man ska bli arg på barnvakten och personen förtjänar ett brutalt straff.

• FruFarfalle

Hm skulle inte ställt in för yngre barnet bara för att storasyskonet är lite krasslig. 
    men jag skulle informerat andra familjen om det så hade de kunnat få ta ställning själva.

jag tycker inte att sova över hos en kompis är likställt med barnvakt. Förväntar mig ändå att föräldrarna är hemma/tillgängliga om kompisen ändrar sig, blir sjuk eller liknande om de inte sagt nått annat. 

• Anonym (Liean)
    Anonym (Bizz) skrev 2024-12-22 17:25:11 följande:
    Ställt in för att en tonåring nyser lite, jaja.

Sen kan jag hålla med om att det inte kan räknas som barnvakt när ungarna sover över hos varandra.
    Själv brukade jag informera om att jag tänkte göra något eget när det var övernattning hos kompisar. Precis som kompisarnas förälder gjorde när det sovs hos oss.
    Ja, för dels tyckte jag det var dumt att riskera att de smittas och dels orkar inte mitt barn ha folk här när hon är sjuk.
  • Anonym (Tråkigt)

Tråkigt för dig, men om tonåringen blir sjuk kan man inte göra så mycket åt det. Så om tonåringen verkligen blev sjuk så skulle jag inte vara arg. Ta med 9-åringen på dejt. Om dejten inte accepterar 9-åringen är det kanske fel dejt.

• Anonym (r)
    Anonym (Tråkigt) skrev 2024-12-22 18:19:07 följande:

Tråkigt för dig, men om tonåringen blir sjuk kan man inte göra så mycket åt det. Så om tonåringen verkligen blev sjuk så skulle jag inte vara arg. Ta med 9-åringen på dejt. Om dejten inte accepterar 9-åringen är det kanske fel dejt.

Du tycker inte att det blir ännu mer konstigt om barnvakten helt plötsligt dyker upp på dejten tillsammans med barnet då?
    Vi andra tolkade nog det som att de dejtande ville vara själva.
  • Anonym (P)
    Anonym (Liean) skrev 2024-12-22 18:16:17 följande:
    Ja, för dels tyckte jag det var dumt att riskera att de smittas och dels orkar inte mitt barn ha folk här när hon är sjuk.
    Men ditt barn kanske hade kunnat hänga på sitt rum. Tonåringen var ju lite krasslig bara. Hela världen kan ju inte stanna upp för en normalfungerande tonårings känsla. Nu hade du förvisso inte ställt upp på att vara barnvakt, men OM man gör det, bör man verkligen försöka lösa situationen.
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (Liean) skrev 2024-12-22 18:16:17 följande:
    Fast den risken behöver du inte ansvara för, så länge du informerat om läget.
    Du skriv själv "Tonåringen är inte jättesjuk, mår redan mycket bättre". Så så himla fruktansvärt illa är det ju inte.

• Anonym (Liean)
    Anonym (Bizz) skrev 2024-12-22 18:29:36 följande:
    Fast den risken behöver du inte ansvara för, så länge du informerat om läget.
    Du skriv själv "Tonåringen är inte jättesjuk, mår redan mycket bättre". Så så himla fruktansvärt illa är det ju inte.
    Det visste vi inte då. Allt där och då tydde på att hon skulle vakna sämre. Att hon mådde bättre dagen efter dejten skulle ha varit kvittar ju.

Hon mår inte bra av att ha folk här när hon mår så och det går före. Nioåringen får bjuda in sin kompis i mellandagarna om alla är friska istället.
  • Anonym (G)
    Anonym (Bizz) skrev 2024-12-2u2 17:22:42 följande:
    Eller så umgås jag inte med idioter.
    Så roligt för dig att du slipper arbeta då och kan endast umgås med folk du väljer att umgås med.
  • Anonym (All)
    Anonym (Tråkigt) skrev 2024-12-22 18:19:07 följande:

Man tar väl inte med sig barn på dejter. En helt annan grej om det hade redan varit mammas/pappas nya partner att man kan gå ut ihop.

Är det en helt ny dejt så hoppas jag verkligen att ens barn inte får träffa den nya förrän man vet att det är seriöst. 

• Junibarn

Nej varför ska man bli arg på hen?? Besviken att jag inte har större kontaktnät som kan hjälpa mig med barnvakt bara. 

• Kvittning

Med tanke på att det inte var uttalat att det var barnvakt utan "bara" en övernattning så tycker jag inte att man kan bli sur över att det är inställt. 

Däremot om det hade varit ett tydligt barnvaktande det hade varit tal om så hade jag som barnvakt definitivt inte ställt in för att syskonet var sjukt och jag hade som den som efterfrågade barnvakt blivit arg om barnvakten ställde in på grund av det (skulle dock inte sagt något till den eller ställt till någon scen). 

Om man har tagit på sig ett ansvar att vara barnvakt så anser jag att det är ett ganska tydligt åtagande som man gör vad man kan för att genomföra. Akuta saker kan dyka upp som tex magsjuka. Men en förkylning hos syskonet känns som en extremt liten sak att avboka för. Jag har barn med särskilda behov och som inte gillar när syskonet har kompisar hemma alls och ännu mindre om hen är sjuk. Men där kan vi faktiskt inte låta det styra så långt utanför en själv.

Däremot så har vi när det barnet varit sjukt samtidigt som syskonet planerat övernattning (inte barnvaktsövernattning utan bara "vanlig" övernattning) sett till att det sjuka barnet haft det så bra som möjligt. Byggt mysigt med mängder av kuddar och gosedjur i vårt rum som ligger längst ifrån syskonets rum så det sjuka barnet har kunnat ligga där och mysa så långt som möjligt ifrån syskonet och dennes kompisar 

• Anonym (K)

Man kan inte bli arg över en inställd lek-date. Man kan inte förutsätta att en lek-date blir av om det inte passar den andra familjen oavsett vad man själv planerat under tiden. Syftet med lek-daten är lek inte barnvakt för den förälder som lämnar barnet hemma hos någon annan.
    vill man vara säker på en barnvakt måste man ha det som tydlig förutsättning från start.

• Egon den stora

Svar på trådstarten. Nej, barnvakten har ingen skyldighet att hjälpa mig.  Blir någon sjuk så är det ju som det är. 
    En nioåring klarar sig väl själv en stund. 

Svar på tråden Arg över inställd barnvakt