• Anonym (Liean)

Arg över inställd barnvakt

Finns två "versioner" av det här, för att inte påverka svaren skriver den andra efter jag vet vad ni tycker om den första.

Du ska på dejt och har fixat barnvakt till din nioåring. Samma dag ställer barnvakten in på grund av att dess tonåring är krasslig. Du har ingen annan som kan passa och tvingas ställa in dejten helt.

Blir du arg på den som skulle ha passat barnet?

• Svar på tråden Arg över inställd barnvakt
  • Hjelm

Självklart inte. Besviken över att behöva ställa in dejten naturligtvis, men man kan inte bli arg på barnvakten för att dennes barn blev sjukt.

Däremot hade jag kanske undrat varför en tonåring inte skulle klara sig själv hemma vid lättare sjukdom, som "krasslig" antyder (men det kan naturligtvis vara något allvarligare än vad man vill säga). Det angår dock inte mig.

• Anonym (F)

Om nioåringen ska sova över hos barnvakten kan denne bli smittad av av tonåringen. Eller tycker den dejtande mamman att det inte gör något?

• Anonym (Tvillingmorsan)

Det verkar inte handla om att tonåringen inte klarar sig själv, utan att 9-åringen riskerar att bli smittad av tonåringen? Om 9-åringen ska sova över.

Jag hade dock inte ställt in, men förklarat läget och låtit 9-åringens förälder avgöra. Tonåringen och 9-åringen behöver ju inte umgås eller vara i samma rum.

Gällde det allvarligare sjukdom, ett mindre barn eller magsjuka hade jag ställt in. Till allvarligare symtom räknar jag även sådant som man kanske inte vill berätta, t ex om tonåringen har ångest. 

Jag hade förstått om 9-åringens förälder blev besviken, men inte sur. Samt räknat med att föräldern var vuxen nog att inte visa sin besvikelse. 

Finns det ingen annan 9-åringen kan sova hos, får man som förälder också inse och acceptera att det kan bli inställt. Att saker kan hända.

Men finns det verkligen inga andra alternativ? 9-åringen kanske kan sova över hos en kompis? Även om det är kort varsel, kan man alltid ringa och fråga, om det är ok för 9-åringen. 

Ett tredje alternativ är ju att träffa dejten, men bara några timmar, om inte avståndet är för stort. De flesta 9-åringar kan vara själva hemma några timmar, om det inte är för sent på kvällen.

• Anonym (Luke)
    Anonym (Liean) skrev 2024-12-21 22:25:16 följande:
    Arg över inställd barnvakt

Finns två "versioner" av det här, för att inte påverka svaren skriver den andra efter jag vet vad ni tycker om den första.

Du ska på dejt och har fixat barnvakt till din nioåring. Samma dag ställer barnvakten in på grund av att dess tonåring är krasslig. Du har ingen annan som kan passa och tvingas ställa in dejten helt.

Blir du arg på den som skulle ha passat barnet?

Givetvis inte. 
  • Anonym (JB)

Det beror ju på hur sjuk den där tonåringen är. 

• Anonym (Trötter)

Att bli arg är väl ganska kontraproduktivt och säkerställer bara att inga fler försök att hjälpa till som barnvakt kommer att ske i framtiden.

• Anonym (Greta)

Om man är förälder så har man ansvaret. Det är bara gilla läget och planera en ny date. Barnet går först.

Att tonåringen är lite krasslig kan vara vad som helst, men dom vill inte vara mer specifika gentemot dig.

Situationen som uppkommit är alltså ingens fel, men du har ansvaret för ditt barn oavsett.

Svar på tråden Arg över inställd barnvakt