• Anonym (Svärdotter)

Påtvingad resa

Hej. Hur ska man tänka här:

Min mans mamma har kommit med önskemål om att hela släkten ska med på en resa över jul nästa år. Det är hennes man, min mans styvpappa som vill resa till sitt favoritställe på sin födelsedag som är nära julafton. 

Jag (och mina barn) vill för det första inte flyga alls, för det andra absolut inte över jul för då vill vi vara hemma, och för det tredje inte till den skittråkiga plats de vill till, för det fjärde inte med min mans familj som vi har noll gemensamt med, och det är dessutom jättejättedyrt att åka dit över jul. Så vi har sagt att jag och barnen inte följer pga vill inte resa över julen. 

Detta förstår min svärmor *typ* men är samtidigt uttalat besviken eftersom hon ju önskar sig en härlig familjeresa och sjölv tycker att hon kommit på en så bra plan. 

Det som fortfarande är ett problem är att min man känner sig tvingad att följa fast han verkligen inte vill. Han vill absolut inte till den platsen och inte över jul, och blir mest sur och stressad av att umgås med sina föräldrar mer än en dag i taget. Jag (och han och mina barn) tycker så klart det sabbar vår jul att han åker iväg, ffa eftersom vi bara har varannan jul med mina barn Och det är då. Men säger han nej blir de jättebesvikna. Han tänker dessutom att det kan bli sista resan de gör ihop pga ålder och sjukdom. (De kan så klart ses utan att resa.) 

Svärföräldrna vägrar åka till annan plats / vid annan tid som skulle kännas rimligare eftersom bonussvärfar fyller jämnt och vill ha det exakt som han vill. Vi har föreslagit gotland i sommar tex men det är blankt nej. 

Det är alltså att följa deras plan eller göra dem jättebesvikna som är allternativen. Hur ska man tänka här? Jag tycker det är lite väl magstarkt att förvänta sig att alla ska vilja ställa in julen för att åka till ett jättedyrt och tråkigt betonghotell utan att ha något att säga till om. Men känner mig tråkig och snål och missunnsam mot en gammal farbror som tänker så. 

• Svar på tråden Påtvingad resa
  • Anonym (Svärdotter)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-12-27 16:03:41 följande:
    Så det är svärmor som är den drivande? Hon vill inte åka själv med sin man? Han kanske inte bryr sig så mycket om att ni inte följer med, medan hon hoppas på någon slags familjesemester. 

Din man har två alternativ:

1) Hänga med och bita ihop.

2) Vara ärlig mot sin mamma, samt fråga henne varför det är så viktigt att alla åker. Varför ni inte kan göra något annat för att fira hennes man?

Jag skulle rekommendera det andra alternativet.

Ja, det är nog alternativen. Min man är inte så bra på att vara ärlig med sin mamma, vilket beror på att hon ändå inte brukar fatta vad han menar när han försöker och då blir han bara ledsen. Han brukar tiga och hänga med i deras planer för att inte krångla till det. Det är inte alltid det är lätt att säga vad man tycker. 

men jag tänker också att man kan försöka förstå vad hon är ute efter (familjegemenskap) och försöka ordna det på andra sätt. 

• Anonym (Svärdotter)
    Anonym (H) skrev 2024-12-27 20:46:18 följande:
    Vi ser inte problemet? För mig är det glasklart att det är mest du som äger problemet. Att tvinga sin man att gå miste om att  kanske fira sista jul/resa med sina föräldrar, vore nog inte så bra för ert äktenskap. Älskar du honom, släpp hon honom fri att få välja själv utan din påverkan
    Haha oj. Spännande och mycket kreativ tolkning av det jag skrev? 
  • Anonym (Svärdotter)
    Anonym (Betty) skrev 2024-12-27 20:57:04 följande:
    Läser vi samma sak? För jag läser dels att det inte är mannens riktiga pappa, det är mammans nya man. Sen läser jag också att mannen egentligen inte vill följa med på resan men han känner att han måste pga får dåligt samvete annars. Sedan läser jag också att de har meddelat att ts och hennes barn inte ska komma. Ts har alltså inte tvingat sin man att stanna hemma. Planen är att han ska åka. Men problemet är att han inte vill. 

Hur kan vi tolka samma texter så extremt olika? 

Ingen vill alltså åka men svärmodern  ger dem dåligt samvete. 

Exakt. Min man vill absolut inte åka, han är noll sugen på upplägget. Och känner sig överkörd och lite gisslantagen som inte ? kan? säga nej när svärmor nu har tänkt ut allt så fint (På ett sätt som passar henne) Jag känner mig också som ett as som säger nej, men skyller på barnen som vill fira jul hemma.  

Problemet är delvis att min man och hans mamma+bonuspappa är väldigt olika och har helt olika idéer om vad som är kul. De tycker det är nice att resa bort över jul till mallorca och ?slippa vintern?, medan han tycker det är en mardröm med en sån hotellsemester och dessutom vill fira jul hemma i lugn och ro. Han har rest med dem förut några gånger och tycker inte det är kul. 

Nåja jag har fått mycket kloka tankar av er. Får se vad han landar i, men intressant att höra att de flesta tycker att vi borde säga nej men att några ser poängen med att bita ihop och vara snäll med svärfar. 

• NinniQX

Vi hade inte heller velat åka iväg sådär över julen. Vi är såna som vill ha snö istället för att ligga vid en pool. 
    Om man ska lägga en hel del pengar på en resa så ska man vilja åka dit. Annars är det bara slöseri med pengar. Det är bara att tacka nej. Hans mamma kan ju åka själv med sin man. 

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Svärdotter) skrev 2024-12-27 22:32:41 följande:

Exakt. Min man vill absolut inte åka, han är noll sugen på upplägget. Och känner sig överkörd och lite gisslantagen som inte ? kan? säga nej när svärmor nu har tänkt ut allt så fint (På ett sätt som passar henne) Jag känner mig också som ett as som säger nej, men skyller på barnen som vill fira jul hemma.  

Problemet är delvis att min man och hans mamma+bonuspappa är väldigt olika och har helt olika idéer om vad som är kul. De tycker det är nice att resa bort över jul till mallorca och ?slippa vintern?, medan han tycker det är en mardröm med en sån hotellsemester och dessutom vill fira jul hemma i lugn och ro. Han har rest med dem förut några gånger och tycker inte det är kul. 

Nåja jag har fått mycket kloka tankar av er. Får se vad han landar i, men intressant att höra att de flesta tycker att vi borde säga nej men att några ser poängen med att bita ihop och vara snäll med svärfar. 

-kul-

ibland får man faktiskt bita ihop för att glädja sina nära och kära. Det handlar om en resa. En. Och det kanske blir även den sista som det låter på beskrivningen. 

Jag har själv varit på en. Var den kul? Nja inte min typ av resa direkt- men den betydde allt för min mans mormor. Sista möjligheten att samla de närmsta för en resa innan hon gick bort. Så självklart ställde vi upp. Vi fick sätta det -kuliga- åt sidan för att glädja en äldre människa. Hon bjöd dock på resan. Men vi hade betalat och åkt ändå, och det innebar att vi fick offra de befintliga sommarplanerna vi hade och såg fram emot. Men vi tyckte hon helt enkelt var värd det. 

• Anonym (Betty)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-12-28 00:59:24 följande:

-kul-

ibland får man faktiskt bita ihop för att glädja sina nära och kära. Det handlar om en resa. En. Och det kanske blir även den sista som det låter på beskrivningen. 

Jag har själv varit på en. Var den kul? Nja inte min typ av resa direkt- men den betydde allt för min mans mormor. Sista möjligheten att samla de närmsta för en resa innan hon gick bort. Så självklart ställde vi upp. Vi fick sätta det -kuliga- åt sidan för att glädja en äldre människa. Hon bjöd dock på resan. Men vi hade betalat och åkt ändå, och det innebar att vi fick offra de befintliga sommarplanerna vi hade och såg fram emot. Men vi tyckte hon helt enkelt var värd det. 

Jag kan absolut förstå i sig att man kan bita ihop och göra något med en släkting/vän etc men nu pratar vi om något som kostar mycket pengar, kostar semesterdagar, kostar befintliga julplaner och något som ligger långt borta.

Vi pratar inte om nån liten utflykt eller nån gemensam helgplan. 

Ska man som släkting planera in nåt sånt här som alla dessutom sak betala för så behöver man vara extremt lyhörd för vad aläktinganra tycker och tänker och vara väldigt beredd på att folk inte kommer kunna. Och i så fall inte alls ge dåligt samvete om nån inte har möjlighet (vilket jag tolkar det som att svärmodern gör i detta fall). 

Herregud jag har dåligt samvete för att jag bad folk gå ut och äter med mig på restaurang när jag fyllde år (och betala för det själva i utbyte mot att ingen gav present). Och då var det den relativt billiga kvarterskrogen.
  • Krocko
    Anonym (Svärdotter) skrev 2024-12-27 22:32:41 följande:

Till Mallorca för att det är varmt? Eh nej det är inte poolväder på Mallis i december..
  • Anonym (Jag)

Jag får kolla dina övriga kommentarer ts och nu är det ju redan nytt år, men jag skulle säga att du och barnen stannar hemma. Om din man känner sig tvingad att åka så får han göra det själv.

• Anonym (Jag)

Apropå flygskam... Med tanke på att du har minst två barn så är flygande verkligen en piss i havet i jämförelse. Att skaffa barn är det absolut sämsta man kan göra för naturen och klimatet! Det är så sjukt dåligt att man borde kräkas på sig själv om man känner minsta dåligt samvete för flygresor.

• Anonym (Betty)

Hur blir det med resan ts?

• Anonym (Lök)

Tycker du borde sluta fjanta och åka på resan. Du beter dig barnsligt.

• Anonym (Betty)

Kom ni fram till något?

Svar på tråden Påtvingad resa