• Anonym (Mx)

Känner ni att det sakta börjar vända i samhället?

Det är långt ifrån bra, men nu har våldet börjat sjunka. Man tar ägodelar från kriminella. Bankerna har bättre koll. Polisen reder ut betydligt fler brott pga ökade befogenheter. Kriminella utvisas i högre grad. Fler kameror i städer vilket bidrar till en tryggare tillvaro för både män och kvinnor.

Det går sakta. Men jag upplever att vi nått botten och att det kan vara en vändning vi ser nu. Hur känner ni?

• Svar på tråden Känner ni att det sakta börjar vända i samhället?
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-12-31 08:35:15 följande:

Låter bra (för många av oss) att man vill sätta åt de kriminella men efter nästa val har vi kanske en regering som vill gulla med dem igen!? En ny regering som vill ha öppna gränser och som välkomnar vem det vara månde? Nu talas det om att bygga ny kärnkraft men jag hoppas man inte hinner börja för vilka onödiga kostnader när det blir stopp!!🙄

Om vi ska vara ärliga så har socialdemokraternas politik ändrats ganska mycket dom senaste decennierna. Så oavsett regering så tror jag även att andra partier förstår allvaret. Undantaget vänstern kanske.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mamma) skrev 2024-12-31 08:39:58 följande:
    Förr så hette det att man OGÄRNA satte psykiatriska diagnoser på barn för att det finns en stor risk att man blir sin diagnos! Klokt, tycker jag, men nu har botten gått ur totalt dom det verkar!
    Förr behandlade man ofta hela familjen i familjeterapi när barnen hade problem, idag sätter man en psykiatrisk diagnos på barnen, och medicinerar dem. 
  • Anonym (Forward)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-31 08:33:22 följande:

Jag tror att en viktig del kan vara mer disciplin och ordning och reda i skolan. Eftersom barnen idag får sin huvudsakliga uppfostran i skolan, många av barnen verkar det som. Då skulle barnen också kunna lära sig mer i skolan. 

Detta vore bra för alla barn, både invandrade och ursvenska. 

Där ser man ju en konkret förändring, att barn idag inte uppfostras , föräldrar låter barn springa omkring och stöka och skrika utan att säga till dem. Tex på en familjegudstjönst i svenska kyrkan på julafton, som jag gått på de senaste 20 åren. Idag hör man knappt något för det verkar vara fri lek i kyrkan. Prästen bad till slut föräldrarna hålla lite ordning på barnen. När vi gick ut , hörde jag flera föräldrar och far och morföräldrar klaga, att prästen var orimligt sträng, hur kunde han förvänta sig att barn skulle kunna sitta stilla?

Detta är en konkret förändring, barn idag kan inte sitta stilla, lyssna och koncentrera sig. Föräldrarna anser sig inte kunna eller inte behöva uppfostra barnen. 

Finns bra sidor av det också. Tror aldrig föräldrar och barn haft så bra relationer som idag.

Barnen får ta mer plats, ibland för stor plats men det är inget jätteproblem imo.
  • Anonym (Forward)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-31 08:48:52 följande:
    Förr behandlade man ofta hela familjen i familjeterapi när barnen hade problem, idag sätter man en psykiatrisk diagnos på barnen, och medicinerar dem. 
    ADHD medicin är bra för barn.

Antidepressiva bör man dock leta alternativ till. Om ett barn är deprimerad så är det föräldrarnas fel. 
  • Anonym (Forward)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-12-31 08:39:58 följande:
    Förr så hette det att man OGÄRNA satte psykiatriska diagnoser på barn för att det finns en stor risk att man blir sin diagnos! Klokt, tycker jag, men nu har botten gått ur totalt dom det verkar!
    Diagnosen öppnar för medicinering. Utan diagnos är det fel att hitta lämplig  medicin.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Forward) skrev 2024-12-31 09:04:14 följande:
    Diagnosen öppnar för medicinering. Utan diagnos är det fel att hitta lämplig  medicin.

Jag läste en rapport om att unga läkare vantrivs på BUP och vill lämna BUP , eftersom allt handlar om medicinering.
    De känner inte att de får hjälpa barnen på riktigt. 

Jag tror man måste gå tillbaks till en mer familjeinriktad behandling , när barn mår dåligt. Det har man ju nu upptäckt fungerar bäst vid anorexia , där Familjebasterad terapi har visat sig ha bäst effekt. Dvs att en förälder får VAB för att vara med barnet , ofta i ett år, och följa riktlinjer från BUPs ätstörningsenhet. Vara med barnet , hjälpa det att äta regelbundet, det fungerar. 

• Anonym (Forward)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-31 09:14:15 följande:

Jag läste en rapport om att unga läkare vantrivs på BUP och vill lämna BUP , eftersom allt handlar om medicinering.
    De känner inte att de får hjälpa barnen på riktigt. 

Jag tror man måste gå tillbaks till en mer familjeinriktad behandling , när barn mår dåligt. Det har man ju nu upptäckt fungerar bäst vid anorexia , där Familjebasterad terapi har visat sig ha bäst effekt. Dvs att en förälder får VAB för att vara med barnet , ofta i ett år, och följa riktlinjer från BUPs ätstörningsenhet. Vara med barnet , hjälpa det att äta regelbundet, det fungerar. 

Man hjälper barnen genom medicinering.

Inte fel det du beskriver men det ska vara hållbart ekonomiskt också. Tycker inte det är hållbart att ha betalda livstidscoacher för barn. I synnerhet inte när dessa ska vara deras föräldrar.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Forward) skrev 2024-12-31 13:48:54 följande:
    Man hjälper barnen genom medicinering.

Inte fel det du beskriver men det ska vara hållbart ekonomiskt också. Tycker inte det är hållbart att ha betalda livstidscoacher för barn. I synnerhet inte när dessa ska vara deras föräldrar.
    Det finns ingen medicinering mot anorexia.
  • Anonym (Forward)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-31 14:49:43 följande:
    Det finns ingen medicinering mot anorexia.
    Nej, där gäller det att jobba förebyggande. Fast det är lkväl samma sak där. Finns inte resurser att kommunen ska betala för att ha heltidsanställda livscoacher.

Ja, det är orättvist att vissa föds med bra föräldrar och andra med dåliga. Det bästa man kan göra är att skolan och samhället uppfostrar bra individer som i nästa steg blir bra föräldrar.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Forward) skrev 2024-12-31 14:56:34 följande:
    Nej, där gäller det att jobba förebyggande. Fast det är lkväl samma sak där. Finns inte resurser att kommunen ska betala för att ha heltidsanställda livscoacher.

Ja, det är orättvist att vissa föds med bra föräldrar och andra med dåliga. Det bästa man kan göra är att skolan och samhället uppfostrar bra individer som i nästa steg blir bra föräldrar.

Det är inte kommunen som betalar. Eftersom Anorexia är en dödlig sjukdom får en förälder VAB i ca ett år , dvs en statlig ersättning, för att vårda sitt sjuka barn. Tills barnet fyller 18. 

Denna familjebaserade terapi har bästa evidensen, ger bästa effekt av de behandlingar som finns tillgängliga idag för anorexia. 

• Anonym (Forward)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-31 15:04:42 följande:

Det är inte kommunen som betalar. Eftersom Anorexia är en dödlig sjukdom får en förälder VAB i ca ett år , dvs en statlig ersättning, för att vårda sitt sjuka barn. Tills barnet fyller 18. 

Denna familjebaserade terapi har bästa evidensen, ger bästa effekt av de behandlingar som finns tillgängliga idag för anorexia. 

Tvivlar jag inte på men tycker fortfarande inte att det är rimligt.

Stat eller kommun spelar ingen roll. Det är skattepengar.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Forward) skrev 2024-12-31 15:28:29 följande:
    Tvivlar jag inte på men tycker fortfarande inte att det är rimligt.

Stat eller kommun spelar ingen roll. Det är skattepengar.
    Du tycker att man skall låta barnen dö istället?
    Tror du att det är billigare att låta barnen vara inlagda på ett barnsjukhus istället? Det är det inte, det är många , många gånger dyrare. Och har sämre effekt.
  • Anonym (Forward)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-31 15:40:38 följande:
    Du tycker att man skall låta barnen dö istället?
    Tror du att det är billigare att låta barnen vara inlagda på ett barnsjukhus istället? Det är det inte, det är många , många gånger dyrare. Och har sämre effekt.
    De dör ju inte för det.
Svar på tråden Känner ni att det sakta börjar vända i samhället?