• Anonym (Mx)

Känner ni att det sakta börjar vända i samhället?

Det är långt ifrån bra, men nu har våldet börjat sjunka. Man tar ägodelar från kriminella. Bankerna har bättre koll. Polisen reder ut betydligt fler brott pga ökade befogenheter. Kriminella utvisas i högre grad. Fler kameror i städer vilket bidrar till en tryggare tillvaro för både män och kvinnor.

Det går sakta. Men jag upplever att vi nått botten och att det kan vara en vändning vi ser nu. Hur känner ni?

• Svar på tråden Känner ni att det sakta börjar vända i samhället?
  • Anonym (Drömmare)

Nej, vi har inte nått botten och det har absolut inte vänt. 
    Skön tanke men livsfarligt att slappna av nu.

Barnrekruytering är i full blom.
    Barnfängelsen är under uppbyggnad.
    Utvisade? Tullåt mig småle, fler kanske blir utvisade men vi har inte utlämningsavtal med alla länder så går inte att verkställa.
    Många kriminella som döms väljer att hoppa av och får skyddade uppgifter, många av dem fortsätter sin kriminella verksamhet bakom skyddade uppgifter....

Vi drar ner personal i förskolor och skolor.
    Satsar inte på integration .
    Kan inte ge barn och ungdomar med npf rätt förutsättningar...
    Våra äldreboenden drar ner på maten och personal...
    Utgifterna ökar och inkomsterna står still...

Och såvidare
    Välfärden är förbi.

Så vad exakt har vänt?

• Anonym (Mx)
    Anonym (Drömmare) skrev 2024-12-30 08:14:11 följande:

Nej, vi har inte nått botten och det har absolut inte vänt. 
    Skön tanke men livsfarligt att slappna av nu.

Barnrekruytering är i full blom.
    Barnfängelsen är under uppbyggnad.
    Utvisade? Tullåt mig småle, fler kanske blir utvisade men vi har inte utlämningsavtal med alla länder så går inte att verkställa.
    Många kriminella som döms väljer att hoppa av och får skyddade uppgifter, många av dem fortsätter sin kriminella verksamhet bakom skyddade uppgifter....

Vi drar ner personal i förskolor och skolor.
    Satsar inte på integration .
    Kan inte ge barn och ungdomar med npf rätt förutsättningar...
    Våra äldreboenden drar ner på maten och personal...
    Utgifterna ökar och inkomsterna står still...

Och såvidare
    Välfärden är förbi.

Så vad exakt har vänt?

Vi ska inte på något sätt slappna av. Men precis som jag skrev så verkar många nya lagar tillkomma som hjälper polisen i sitt arbete att hantera dessa samhällsproblem.
  • Anonym (Nej)

Nej, det tycker jag inte. Tvärtom är tyvärr många lagar kvar. Ungdomar får fortfarande ungdomrabatt för mycket grova brott. Och är ute igen relativt fort.

Dessutom har vi hundratals, som sitter på HBV hem just nu. Dessa kommet ut i samhället om ett par år.

Att säga att Sverige är kört, för många år framöver. Är ett grovt understatement.  

• MsM84

Har precis lyssnat på ljudboken om Einars mord mm, där blev det extra tydligt för mig hur många kriminella blivit omhändertagna som barn/ungdomsr. Redan där måste vi satsa och lyckas vända dem om vi ska få en ljusare framtid. Helst även innan så färre unga får problem.

• KillBill
    Anonym (Mx) skrev 2024-12-30 07:36:27 följande:
    Känner ni att det sakta börjar vända i samhället?

Det är långt ifrån bra, men nu har våldet börjat sjunka. Man tar ägodelar från kriminella. Bankerna har bättre koll. Polisen reder ut betydligt fler brott pga ökade befogenheter. Kriminella utvisas i högre grad. Fler kameror i städer vilket bidrar till en tryggare tillvaro för både män och kvinnor.

Det går sakta. Men jag upplever att vi nått botten och att det kan vara en vändning vi ser nu. Hur känner ni?

Nej, med tanke på att situationen i samhället har försämrats inom så många områden har jag svårt att se någon vändning.

Arbetslösheten är rekordhög. Trots detta försämras a-kassan nästa år.

Det finns människor som knappt har råd med medicin, men trots detta höjs högkostnadsskyddet för medicin, vilket gör medicinen ännu dyrare.

Bostadsbristen är stor, men det byggs väldigt få nya bostäder.

Vårdköerna är långa, men sjukvården får inte mer resurser, vilket leder till att vårdpersonal mister jobbet och att de som jobbar kvar går på knäna.

Många grundskolor får inte ekonomin att gå ihop och tvingas säga upp personal.

Sverige har krig i sitt närområde (Ukraina) och en vändning känns osannolik i närtid.

Sverige befinner sig i en lågkonjunktur, och om Donald Trump inför strafftullar mot Europa (vilket han har lovat) kan lågkonjunkturen bli ännu djupare.
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • TvillingmammaVästgöte
    KillBill skrev 2024-12-30 10:55:04 följande:
    Nej, med tanke på att situationen i samhället har försämrats inom så många områden har jag svårt att se någon vändning.

Arbetslösheten är rekordhög. Trots detta försämras a-kassan nästa år.

Det finns människor som knappt har råd med medicin, men trots detta höjs högkostnadsskyddet för medicin, vilket gör medicinen ännu dyrare.

Bostadsbristen är stor, men det byggs väldigt få nya bostäder.

Vårdköerna är långa, men sjukvården får inte mer resurser, vilket leder till att vårdpersonal mister jobbet och att de som jobbar kvar går på knäna.

Många grundskolor får inte ekonomin att gå ihop och tvingas säga upp personal.

Sverige har krig i sitt närområde (Ukraina) och en vändning känns osannolik i närtid.

Sverige befinner sig i en lågkonjunktur, och om Donald Trump inför strafftullar mot Europa (vilket han har lovat) kan lågkonjunkturen bli ännu djupare.

Inte för att det är så jättepositivt att färre barn föds, men det minskade barnafödandet gör att bostadsbyggandet just nu är på en rimlig nivå, jämfört med befolkningstillväxten. Enligt Swedbanks prognos behövs 30000 lägenheter och hus byggas per år och det är där vi ligger just nu. 

Boverket räknar med högre behov, men jag tror mer på Swedbanks bedömning i detta fall. SCB har ju också länge prognostiserat en höjning av barnafödandet, som inte alls är troligt.  Nu kommer vi in i en tid av nittiotalister som potentiella föräldrar och många av dem vill inte ha barn av olika skäl, många av dem lider tex av psykisk ohälsa. De sena nittiotalisterna är också väldigt få, väldigt få barn föddes mellan 96 och 03 vilket kommer ytterligare dra ner befolkningstillväxten framöver. Eftersom de stora fyrtiotalistgenerationerna nu fyller åttio kommer också fler dö framöver, så vi kommer troligen inom några år ha en minskande befolkning.

Så det är kanske bra att vi inte bygger mer än 30 000 lägenheter och hus per år. 

• KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-30 11:23:26 följande:

Inte för att det är så jättepositivt att färre barn föds, men det minskade barnafödandet gör att bostadsbyggandet just nu är på en rimlig nivå, jämfört med befolkningstillväxten. Enligt Swedbanks prognos behövs 30000 lägenheter och hus byggas per år och det är där vi ligger just nu. 

Boverket räknar med högre behov, men jag tror mer på Swedbanks bedömning i detta fall. SCB har ju också länge prognostiserat en höjning av barnafödandet, som inte alls är troligt.  Nu kommer vi in i en tid av nittiotalister som potentiella föräldrar och många av dem vill inte ha barn av olika skäl, många av dem lider tex av psykisk ohälsa. De sena nittiotalisterna är också väldigt få, väldigt få barn föddes mellan 96 och 03 vilket kommer ytterligare dra ner befolkningstillväxten framöver. Eftersom de stora fyrtiotalistgenerationerna nu fyller åttio kommer också fler dö framöver, så vi kommer troligen inom några år ha en minskande befolkning.

Så det är kanske bra att vi inte bygger mer än 30 000 lägenheter och hus per år. 

Boverket anser i sin senaste analys att behovet av nya bostäder ligger på 52 000 bostäder per år för perioden 2024-2033 och eftersom det byggs väsentligt färre bostäder i än så i år och nästkommande så  kommer behovet att ackumuleras..

www.boverket.se/sv/samhallsplanering/bostadsmarknad/bostadsmarknaden/behov-av-bostadsbyggande/behov-2024/

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • TvillingmammaVästgöte

Ja, jag skrev det Boverket har en högre prognos än Swedbank.
    Av skälen jag redogjorde för i inlägget ovan tror jag mer på Swedbanks bedömning. 

KillBill skrev 2024-12-30 11:39:12 följande:
    Boverket anser i sin senaste analys att behovet av nya bostäder ligger på 52 000 bostäder per år för perioden 2024-2033 och eftersom det byggs väsentligt färre bostäder i än så i år och nästkommande så  kommer behovet att ackumuleras..

www.boverket.se/sv/samhallsplanering/bostadsmarknad/bostadsmarknaden/behov-av-bostadsbyggande/behov-2024/

• TvillingmammaVästgöte

Tillbaks till ämnet för tråden. 

Jag tror att kriminaliteten nu kommer att minska, om vi fortsätter att massivt bekämpa den. Det kan vara så att vi är på toppen. 

Jag tror att bankernas tuffa agerande hjälper polisen en hel del.
    Lagen om att ta ägodelar från kriminella som inte kan visa hur de köpt sina lyxprylar är genial. Om man vare sig kan ha lyxprylar eller pengar på banken minskar incitamenten till kriminalitet. 

Svar på tråden Känner ni att det sakta börjar vända i samhället?