Anonym (Inte ledig) skrev 2025-01-01 23:35:18 följande:
Tro mig vad jag har försökt med saker.. det jag svarade på va att jag vill styra och att barnen kan hitta på något själv.?
Jag har inget egenintresse i att vilja styra. Jag försöker vägleda, rikta fokus på något som kan vara spännande. Det funkar 2 minuter och sedan ska dom springa iväg mot vattnet.
Så det jag syftar på är att jag märker att platser som dom förstår sig på direkt behöver jag inte anstränga mig så otroligt mycket för att det ska funka. Det är inte så att jag inte förstår att jag måste anstränga mig.
Men logiken här just nu är noll. Jag ska låta barnen ha tråkigt för att dom ska lära sig att aktivera sig.
Detta fungerar enbart i någon anpassad lekhörna på ett museum. Där kan dom leka i timmar utan problem och knappt någon inblandning av mig.
Men om jag gör detta så blir dom tydligen överstimulerade när jag säger att allt funkar och alla är nöjda och glada.
Om jag tar med dom ut i skogen så ska dom få upptäcka själva Enligt råden. Det går inte för dom ska bara göra sånt man inte får. Platsen är inte intressant för barnen? Jag försöker avleda och aktivera och vet om att dessa problem inte existerar med några andra föräldrar omkring oss med barn och när vi har organiserade lekar. Då får dom vägledning och allt funkar.. men då överstimulerar jag tydligen barnen och borde låta dom vara?
Jo men med så små barn måste man ju ändå vara delaktig i det dem gör, utan att för den skull styra i allt de gör.
Och alltså barn måste ju lära sig att aktivera sig själva också men samtidigt när de är så små har de ju absolut inget konsekvenstänk eller förmåga till riskbedömning därför måste man ju som förälder ändå vara med för att förhindra farliga eller dumma situationer. Att du är MED barnen och delaktig i det dem gör är inte en motsats till att låta dem upptäcka själva.
Självklart behöver du ju inte anstränga dig lika mycket i miljöer som är avgränsade och tydliga för barnen vad de ska göra. Det finns ju liksom inte mycket utrymme för barnen att göra annat än just vad platsen är avsedd för. Men uppenbarligen funkar ju dessa platser inte för er just nu vilket var problemet du tog upp. Men inget utav förslagen folk kommer med passar ju, men som det verkar är ju problemet snarare just att barnen faktiskt inte är alls vana vid att vistas längre stunder i miljöer som inte är avgränsade och/eller tydligt uppstyrda. Varför du blir tvungen att anstränga dig mycket mer.
Det kräver ju mer engagemang som förälder för att få barnen trygga i sådana miljöer, dels för att det finns fler riskmoment på sådana platser som barnen måste lära sig att hålla sig borta ifrån exempelvis. Det kräver ju också mer i form av fantasi och frihet eftersom inget är uppstyrt eller tydligt dikterat hur man leker exempelvis i skogen. Vilket också kräver mer från dig som förälder oavsett hur lugna eller vilda barn du har.
Men alltså vad är det för lekar eller liknande du gör med dem när ni är ute?