• Anonym (?)

Vad gör att ni skulle vilja bo i/inte skulle vilja bo i USA?

Många av oss svenskar har utvandrat till USA genom tiderna.

Nu är det många som verkligen vill flytta dit eller inte.

Vad anser ni? 

• Svar på tråden Vad gör att ni skulle vilja bo i/inte skulle vilja bo i USA?
  • Anonym (?)

EU känns mer tryggt. Top welfare system. 

• välbärgad man i mina bästa år
    Anonym (?) skrev 2025-01-04 15:42:57 följande:
    Hur är det möjligt för dig isåfall att få Green card? Sägs vara svårt.
    Är det mer enkelt att flytta till Canada som 100% svensk vilket även jag är. 
    Om jag inte missuppfattade den tjej jag bodde ihop med i L.A. ett år så finns det minst två olika "green card". Det ena är att man får uppehållstillstånd och bo där permanent resten av sitt liv förutsatt att man kan visa upp ett antal miljoner, säg 25 miljoner, på ett svenskt bankkonto. Så att man inte tänker arbeta eller söka jobb i USA. Utan helt enkelt leva på egna besparingar som täcker upp för skatter, sjukförsäkringar, hushållskostnader, fastighetsköt/lägenhetsköp osv.
    Det andra "green card" är ju att man tänker flytta dit och börja jobba där. Att "söka jobb green card" är nästan helt uteslutet att få idag. Det andra "green card" är ju om man redan fått jobb och har en utbildning som söks i USA.
    Tror ju knappast att alla "musik svenskar" som flyttat till L.A. som MAX MARTIN har behövt ora sig. Skrattande

Varför jag nämnde just Canada var enbart för att Canada lockar mig betydligt mer än vad USA gör.
  • välbärgad man i mina bästa år
    Anonym (?) skrev 2025-01-04 16:37:59 följande:

EU känns mer tryggt. Top welfare system. 

För ett antal årtionden sedan var väl Sverige i TOPP när det gällde välfärd, skyddsnät osv. Idag tillhör väl nästan Sverige BOTTENSKIKTET!
  • Anonym (?)
    välbärgad man i mina bästa år skrev 2025-01-04 16:46:11 följande:
    För ett antal årtionden sedan var väl Sverige i TOPP när det gällde välfärd, skyddsnät osv. Idag tillhör väl nästan Sverige BOTTENSKIKTET!

Men hela EU tillhör isåfall blttenskiktet.
    Thailamd är stränga vad gäller att leva där i många år. Klurigt system. 

Singapore där min bror och sin fru bor sedan 20 år tillbaka år toppen! De har ett stort hus, två maids, barn i privatskolor. 

• Anonym (Man61)
    Anonym (Tennessee Whiskey) skrev 2025-01-04 13:05:23 följande:
    I min erfarenhet finns oftast inte ens vitvaror. 

Det stämmer, man måste köpa kyl/frys samt tvätt/tork maskin.
    Diskmaskin brukar dock ingå. 

• Anonym (Tennessee Whiskey)
    Anonym (Man61) skrev 2025-01-04 18:18:08 följande:

Det stämmer, man måste köpa kyl/frys samt tvätt/tork maskin.
    Diskmaskin brukar dock ingå. 

Vi flyttade 8 gånger under min uppväxt i sydstaterna, och sen har jag flyttat 5 gånger som vuxen också. Oftast fanns varken kyl, frys, spis, spisfläkt, diskmaskin, torktumlare eller tvättmaskin. Ibland fanns inte ens badrumsinredningen eller armaturer kvar. Dock när vi flyttade till militärbaser fanns det mesta.
    välbärgad man i mina bästa år skrev 2025-01-04 16:46:11 följande:
    Om man kallar plats 2 av 198 för bottenskiktet, så visst.
    Anonym (?) skrev 2025-01-04 17:00:12 följande:

Men hela EU tillhör isåfall blttenskiktet.
    Thailamd är stränga vad gäller att leva där i många år. Klurigt system. 

Singapore där min bror och sin fru bor sedan 20 år tillbaka år toppen! De har ett stort hus, två maids, barn i privatskolor. 

Flytta till Singapore då? 
  • Xenia
    Spucks skrev 2025-01-04 14:47:40 följande:
    När har folk med makt någonsinn brytt sig om ett demonstrationståg?
    Om tillräckligt många gör det och är tillräckligt arga måste de bry sig.
  • Xenia
    Anonym (Tennessee Whiskey) skrev 2025-01-04 18:29:34 följande:
    Vi flyttade 8 gånger under min uppväxt i sydstaterna, och sen har jag flyttat 5 gånger som vuxen också. Oftast fanns varken kyl, frys, spis, spisfläkt, diskmaskin, torktumlare eller tvättmaskin. Ibland fanns inte ens badrumsinredningen eller armaturer kvar. Dock när vi flyttade till militärbaser fanns det mesta.
    Men då tog ni väl med er kyl, spis etc varje gång ni flyttade?
  • Xenia
    Anonym (Tennessee Whiskey) skrev 2025-01-04 15:28:13 följande:
    Man kan bli utan vård för att pengarna i försäkringnen tar slut.

Man kan bli utan vård för att försäkringsbolaget skiter i vad läkarna säger och anser att en patient till exempel är för ung för att kunna ha den sjukdomen/behöva den behandlinge.

Man kan bli utan vård för att försäkringsbolaget skiter i läkarna och anser att behandligen är onödig,

Man blir mer eller mindre automatiskt nekad ersättning för att man vänt sig till fel sjukhus (out of network).
     (
    Man kan överklaga men det är så klart en process som inte sällan kostar mer än det smakar.

osv
    osv
    osv'

Skillnaden mot Sverige är väl att det är extremt ovanligt i Sverige att bli nekad. Visst, man kan dö om man väntar på operation och det drar ut på tiden, men hur ofta kommer ett försäkringsbolag och säger "nej, du ska inte ha någon operation, pengarna är slut/du är för ung". Hur ofta förvägras svenska patienter alla alternativ på mediciner, och inte bara "önskemedicinen", för det är ärligt talat alla fall jag känner till, men jag känner så klart inte till alla fall.
    Nej, det är ju inte något försäkringsbolag som betalar utan landstinget (regionen). Det har ju hänt att folk som åkt till aktuten skickats hem för att det inte fanns någon vårdplats. Och så har de dött.

Det finns ovanliga sjukdomar där medicinen är för dyr för att godkännas av landstingen.

"Beslutet att stoppa medicinen för den ovanliga sjukdomen ahus är en dödsdom. Det säger Diana Karpman, professor och njurläkare. Men ordförande för landstingens expertgrupp, Stefan Back, säger att beslutet ligger fast.

Medicinen Soliris, som används mot den mycket ovanliga men livshotande njursjukdomen ahus, kostar 4,5 miljoner kronor per år och person. För dyrt anser landstingens expertgrupp, Rådet för nya terapier, och avråder därför landstingen från att använda medicinen. Men för de som använder medicinen, ett tiotal personer varav häften barn, blir beslutet förödande menar flera läkare.

? Det är en dödsdom. De kommer att dö, barnen kommer att dö en långsam och plågsam död innan de fyller 18 år medan vuxna kanske kan leva med dialys en längre period, men det är en dödsdom, sade Diana Karpman, professor och njurläkare, i kvällen Aktuellt.

Vill att beslutet återkallas

Alternativet till medicinen Soliris är ständig dialys, men för barnen som är drabbade är det ingen långvarig lösning. Dialysen sliter nämligen hårt på blodkärlen och orsakar blodproppar och stroke." 
    www.svt.se/nyheter/inrikes/lakaren-beslut-om-stoppad-medicin-en-dodsdom

• Anonym (Au pair)

Jag har varit au pair där (New York och Virginia) och under min vistelse där kom jag fram till att det inte är någonstans jag vill bo. 

Jag vill att mina barn ska kunna gå utomhus utan att en vuxen alltid står bredvid (de är oerhört rädda för kidnappning) och jag vill inte bo i ett land där så många har vapen. Jag har själv tagit körkort där, och i många delstater är det otroligt lätt. Vilket känns skrämmande. Sedan är det stora klyftor mellan rika och fattiga och det känns inte bra att så många inte har råd med sjukvård. 

Jag har blivit kronisk sjuk (insjuknade några år efter vistelsen) och nu skrämmer det mig till och med mer att sjukvården inte är för alla. Om jag hade bott i USA och inte kunnat jobba hade jag nog dött...

• Xenia
    välbärgad man i mina bästa år skrev 2025-01-04 14:50:19 följande:

Jag har varit i USA ett 25-tal gånger och även bott där ett år. Dock varken pluggat eller jobbat där utan åkte dit på semester ett par månader och åkte runt hela USA i en Greyhoundbuss i tre månader. Sedan hälsade jag på en USA-tjej som jag känt sedan tidigare och bodde hos henne i nästan ett år. Vi hade väl lite på G att inleda ett förhållande och en framtid tillsammans. Men det blev inte så. Jag längtade tillbaka till Sverige så jag reste hem igen efter ett år i USA och Los Angeles.

Skulle jag kunna tänka mig att bosätta mig i USA idag? Nej, jag tror ärligt talat inte det. Rent ekonomiskt skulle jag med stor sannolikhet få "grönt kort" och permanent uppehållstillstånd och kunna köpa min egna fastighet och bli "lagfaren ägare" till fastigheten utan problem i ex Kalifornien eller Florida. Men skulle jag vilja bo där idag? Svaret är nog tyvärr NEJ. Men det är nog dessvärre en ännu större tveksamhet om jag vill bo kvar i Sverige??? Vår släkt är 100% svenskar och så långt jag kan se i vår släkthistoria har vi varit svenskar åtskilliga hundratals år. Men trivs jag i Sverige idag? Svaret är nog dessvärre NEJ!

Flytta till något annat (EU) land? Är ärligt talat lite tveksam till södra Europa idag. Dels eftersom sommartemperaturerna stiger oroväckande. Samt det kriminella hotet från araber och afrikaner som ökar i södra Europa för v.arje år.
    Sydamerika går helt och hållet bort på grund av den ökande kriminaliteten.
    Fjärran östern är en möjligtvis tillflyktort... ex Thailand. Ev även Kanada.

Framtden får utvisa hur min framtid ser ut. Det positiva är att vilket land jag än flyttar till så behöver jag inte ligga landets arbetsmarknad till lags utan jag kan leva av eget sparat kapital resten av mitt liv.

Men varför kan du inte tänka dig att bo i USA? Du är ju inte fattig, och i USA beundrar man rika och anser att de fattiga får skylla sig själva. Du har råd med egen sjukförsäkring. Amerikanerna är utåtriktade och trevliga. What's there to not like? Är det för mycket mångfald?
  • Spucks
    Xenia skrev 2025-01-04 19:16:01 följande:
    Om tillräckligt många gör det och är tillräckligt arga måste de bry sig.
    Tillräkligt arga? Ingen bryr sig om någon visar sin ilska i en fredfull demonstration. De bryr sig bara när ilskan har negativa konsekvenser för de själva, som när de blir mördade och folket hyller mördaren ;)
  • ClumsySmurf
    Xenia skrev 2025-01-04 19:41:12 följande:
    Men varför kan du inte tänka dig att bo i USA? Du är ju inte fattig, och i USA beundrar man rika och anser att de fattiga får skylla sig själva. Du har råd med egen sjukförsäkring. Amerikanerna är utåtriktade och trevliga. What's there to not like? Är det för mycket mångfald?
    Vissa gör det medan vissa andra inte tycker de har något ansvar

Man kan bli vad man vill, bara man vill, tackar mamma, pappa, farmor, alla lärare och buksvåger för allt stöd.

Växte du upp utan förebilder och lärt dej med trial and error, är orsaken till error att har du gjort dåliga val men man ger ingen lösning på hur du skulle ha gjort bättre val.

I Kalifornien har det fram till nyss varit en förseelse att snatta under $950, så det har inte varit värt besväret att utreda brottet, i praltiken har det varit lagligt att snatta under $950, det är ju synd om folk med lite pengar.

• Anonym (Tre)
    Xenia skrev 2025-01-04 14:04:05 följande:
    Om TS vill ragga upp en amerikan enbart för att få visum till USA, så är ju hon också en romansbedragare.
    Så sant, så sant.
Svar på tråden Vad gör att ni skulle vilja bo i/inte skulle vilja bo i USA?