Vad gör att ni skulle vilja bo i/inte skulle vilja bo i USA?
Många av oss svenskar har utvandrat till USA genom tiderna.
Nu är det många som verkligen vill flytta dit eller inte.
Vad anser ni?
Många av oss svenskar har utvandrat till USA genom tiderna.
Nu är det många som verkligen vill flytta dit eller inte.
Vad anser ni?
EU känns mer tryggt. Top welfare system.
EU känns mer tryggt. Top welfare system.
Men hela EU tillhör isåfall blttenskiktet.
Thailamd är stränga vad gäller att leva där i många år. Klurigt system.
Singapore där min bror och sin fru bor sedan 20 år tillbaka år toppen! De har ett stort hus, två maids, barn i privatskolor.
Det stämmer, man måste köpa kyl/frys samt tvätt/tork maskin.
Diskmaskin brukar dock ingå.
Det stämmer, man måste köpa kyl/frys samt tvätt/tork maskin.
Diskmaskin brukar dock ingå.
Men hela EU tillhör isåfall blttenskiktet.
Thailamd är stränga vad gäller att leva där i många år. Klurigt system.
Singapore där min bror och sin fru bor sedan 20 år tillbaka år toppen! De har ett stort hus, två maids, barn i privatskolor.
"Beslutet att stoppa medicinen för den ovanliga sjukdomen ahus är en dödsdom. Det säger Diana Karpman, professor och njurläkare. Men ordförande för landstingens expertgrupp, Stefan Back, säger att beslutet ligger fast.
Medicinen Soliris, som används mot den mycket ovanliga men livshotande njursjukdomen ahus, kostar 4,5 miljoner kronor per år och person. För dyrt anser landstingens expertgrupp, Rådet för nya terapier, och avråder därför landstingen från att använda medicinen. Men för de som använder medicinen, ett tiotal personer varav häften barn, blir beslutet förödande menar flera läkare.
? Det är en dödsdom. De kommer att dö, barnen kommer att dö en långsam och plågsam död innan de fyller 18 år medan vuxna kanske kan leva med dialys en längre period, men det är en dödsdom, sade Diana Karpman, professor och njurläkare, i kvällen Aktuellt.
Alternativet till medicinen Soliris är ständig dialys, men för barnen som är drabbade är det ingen långvarig lösning. Dialysen sliter nämligen hårt på blodkärlen och orsakar blodproppar och stroke."
www.svt.se/nyheter/inrikes/lakaren-beslut-om-stoppad-medicin-en-dodsdom
Jag har varit au pair där (New York och Virginia) och under min vistelse där kom jag fram till att det inte är någonstans jag vill bo.
Jag vill att mina barn ska kunna gå utomhus utan att en vuxen alltid står bredvid (de är oerhört rädda för kidnappning) och jag vill inte bo i ett land där så många har vapen. Jag har själv tagit körkort där, och i många delstater är det otroligt lätt. Vilket känns skrämmande. Sedan är det stora klyftor mellan rika och fattiga och det känns inte bra att så många inte har råd med sjukvård.
Jag har blivit kronisk sjuk (insjuknade några år efter vistelsen) och nu skrämmer det mig till och med mer att sjukvården inte är för alla. Om jag hade bott i USA och inte kunnat jobba hade jag nog dött...
Jag har varit i USA ett 25-tal gånger och även bott där ett år. Dock varken pluggat eller jobbat där utan åkte dit på semester ett par månader och åkte runt hela USA i en Greyhoundbuss i tre månader. Sedan hälsade jag på en USA-tjej som jag känt sedan tidigare och bodde hos henne i nästan ett år. Vi hade väl lite på G att inleda ett förhållande och en framtid tillsammans. Men det blev inte så. Jag längtade tillbaka till Sverige så jag reste hem igen efter ett år i USA och Los Angeles.
Skulle jag kunna tänka mig att bosätta mig i USA idag? Nej, jag tror ärligt talat inte det. Rent ekonomiskt skulle jag med stor sannolikhet få "grönt kort" och permanent uppehållstillstånd och kunna köpa min egna fastighet och bli "lagfaren ägare" till fastigheten utan problem i ex Kalifornien eller Florida. Men skulle jag vilja bo där idag? Svaret är nog tyvärr NEJ. Men det är nog dessvärre en ännu större tveksamhet om jag vill bo kvar i Sverige??? Vår släkt är 100% svenskar och så långt jag kan se i vår släkthistoria har vi varit svenskar åtskilliga hundratals år. Men trivs jag i Sverige idag? Svaret är nog dessvärre NEJ!
Flytta till något annat (EU) land? Är ärligt talat lite tveksam till södra Europa idag. Dels eftersom sommartemperaturerna stiger oroväckande. Samt det kriminella hotet från araber och afrikaner som ökar i södra Europa för v.arje år.
Sydamerika går helt och hållet bort på grund av den ökande kriminaliteten.
Fjärran östern är en möjligtvis tillflyktort... ex Thailand. Ev även Kanada.
Framtden får utvisa hur min framtid ser ut. Det positiva är att vilket land jag än flyttar till så behöver jag inte ligga landets arbetsmarknad till lags utan jag kan leva av eget sparat kapital resten av mitt liv.