• Anonym (Hysteri)

Neka sitt barn mat?

Jag blir chockerad av föräldrar som anser att man är ond om man nekar sitt barn mat. Jag kan inte se det orimliga i att säga att något räcker nu. Om mitt barn får bestämma ska den äta 5 bananer på en dag och serverar man köttfärssås med pasta och inte har något stopp kan det bli 500 g nötfärs vi en och samma måltid?. Barnet är knappt 2 år. På förskolan har dom sagt samma sak, barnet äter massor och jag måste säga nej. 

Barnet behöver ju inte så mycket mat. 

Hur kan detta vara ett ont beteende? Att något är gott är inte samma sak som att någon svälter. 

• Svar på tråden Neka sitt barn mat?
  • Jemp

Jag hade också tagit upp 500g köttfärs (med tillbehör osv) med bvc.

I mer normala fall tänker jag så här:
    Barnen får absolut äta tills de är mätta. Om maten inte räcker erbjuds smörgås/frukt/dylikt, eller att man äter grönsaker och pasta om antalet köttbullar är begränsat.
    Handlar det om att begränsa pga vikt är det bättre att justera matens innehåll (inkl ställa fram grönsaksstavar osv) än att låta barnet gå hungrigt. 

Vi begränsar dock på så sätt att man inte tar en macka precis när maten håller på att bli klar osv. Och begränsar godis/chips. Mitt ena barn älskar frukt, vi har ingen strikt gräns men visst, efter 5 mandariner eller tre bananer på raken föreslår jag kanske något annat eller säger åt henne att vänta en stund. 

Båda våra barn har haft perioder (det var nog just vid 2årsåldern) där det känts som att de ätit mer än vi vuxna, och då fått hållas. Normalviktiga.

• blomman 2

En undran, är ni VH långa, alltså över genomsnittet?
    Varför jag frågar så har jag en erfarenhet av att långas föräldrars barn  tenderar att äta mycket mer än genomsnittet och är större än andra barn tills de skjuter upp i höjden och blir mycket längre än sina vänner.

Jag har sett detta fenomen hos flera barn, flickor som hos pojkar. Både hos barnens kompisar och barn jag har inom skolan. Dessa barn var alltid större än genomsnittet och även som längre tonåringar var de något grövre i sin benstruktur.

Endast 1 barn av de rundare barn jag mött saknar ett enzym som signalerar att man känner sig mätt, detta är dock ovanligt.

• Anonym (Hysteri)
    blomman 2 skrev 2025-01-02 14:43:23 följande:

En undran, är ni VH långa, alltså över genomsnittet?
    Varför jag frågar så har jag en erfarenhet av att långas föräldrars barn  tenderar att äta mycket mer än genomsnittet och är större än andra barn tills de skjuter upp i höjden och blir mycket längre än sina vänner.

Jag har sett detta fenomen hos flera barn, flickor som hos pojkar. Både hos barnens kompisar och barn jag har inom skolan. Dessa barn var alltid större än genomsnittet och även som längre tonåringar var de något grövre i sin benstruktur.

Endast 1 barn av de rundare barn jag mött saknar ett enzym som signalerar att man känner sig mätt, detta är dock ovanligt.

Pappan och hans bröder är långa. Jag är normallång men mitt barn ligger på normalkurvan i vikt. Sedan har barnet varit lite rundare i perioder men annars är barnet väldigt smal. Men alltså hen får mat. Och äter absolut inte alltid gigantiska portioner. Men någonstans ibland måste jag ju sätta stopp. Hen gillar mat väldigt mycket. 
  • Anonym (Dino)
    Anonym (Hysteri) skrev 2025-01-01 15:14:59 följande:
    Neka sitt barn mat?

Jag blir chockerad av föräldrar som anser att man är ond om man nekar sitt barn mat. Jag kan inte se det orimliga i att säga att något räcker nu. Om mitt barn får bestämma ska den äta 5 bananer på en dag och serverar man köttfärssås med pasta och inte har något stopp kan det bli 500 g nötfärs vi en och samma måltid?. Barnet är knappt 2 år. På förskolan har dom sagt samma sak, barnet äter massor och jag måste säga nej. 

Hur kan detta vara ett ont beteende? Att något är gott är inte samma sak som att någon svälter. 

Man är ond om man inte nekar sitt ban mat.
  • blomman 2
    Anonym (Hysteri) skrev 2025-01-02 16:21:35 följande:
    Pappan och hans bröder är långa. Jag är normallång men mitt barn ligger på normalkurvan i vikt. Sedan har barnet varit lite rundare i perioder men annars är barnet väldigt smal. Men alltså hen får mat. Och äter absolut inte alltid gigantiska portioner. Men någonstans ibland måste jag ju sätta stopp. Hen gillar mat väldigt mycket. 
    Jag hade inte satt stop ifall aptiten ibland är högre.
    Tex så har mina barn haft olika perioder av mer matinta, ofta innan de har blivit sjuka ( som om kroppen behöver ladda lite xtra då) eller innan en tillväxtperiof, ibland också för att det varit så gott!
    Jag har aldrig nekat att få ta mer av maten för barnen har aldrig varit mycket för sötsaker eller att skåp äta samt att de alltid har hållit sig inom sin tillväxtkurva.
    Jag tror att det har mer skada av att begränsa barns matintag eller rent av säga: stop!
    Har sett hur sådant kan ge motsatt effekt tex att smygätande istället.
    Så länge det inte handlar om direkt överätande som påverkar hälsan negativt ser jag inget problem med att låta barnen äta sig mätta.
  • Anonym (Hysteri)
    blomman 2 skrev 2025-01-02 22:20:40 följande:
    Jag hade inte satt stop ifall aptiten ibland är högre.
    Tex så har mina barn haft olika perioder av mer matinta, ofta innan de har blivit sjuka ( som om kroppen behöver ladda lite xtra då) eller innan en tillväxtperiof, ibland också för att det varit så gott!
    Jag har aldrig nekat att få ta mer av maten för barnen har aldrig varit mycket för sötsaker eller att skåp äta samt att de alltid har hållit sig inom sin tillväxtkurva.
    Jag tror att det har mer skada av att begränsa barns matintag eller rent av säga: stop!
    Har sett hur sådant kan ge motsatt effekt tex att smygätande istället.
    Så länge det inte handlar om direkt överätande som påverkar hälsan negativt ser jag inget problem med att låta barnen äta sig mätta.
    Att äta 500 g nötfärs till middag är för mycket. Vi vuxna ska också ha mat. 
  • blomman 2
    Anonym (Hysteri) skrev 2025-01-02 22:28:21 följande:
    Att äta 500 g nötfärs till middag är för mycket. Vi vuxna ska också ha mat. 
    Jag kan ofta se barn hur de lassar i sig mängder med proteinrik mat och hur hungriga de är.
    Man undrar många gånger VAD och vilken tid de åt frukost, för de är verkligen hungriga!
    Märker att hungern har ökat mycket hos barnen sedan inflationen och ser ett samband med hur de äter i skolan numera.
    Kanske barnet har fått i sig för dåligt under dagen och därför tar igen det på middagen?
    Om jag skulle ha begränsat med mat någon middag  hade jag fixat något mer till middagen då jag anser att ingen ska behöva gå från matbordet hungrigt.
  • Anonym (Hysteri)
    blomman 2 skrev 2025-01-02 23:30:26 följande:
    Jag kan ofta se barn hur de lassar i sig mängder med proteinrik mat och hur hungriga de är.
    Man undrar många gånger VAD och vilken tid de åt frukost, för de är verkligen hungriga!
    Märker att hungern har ökat mycket hos barnen sedan inflationen och ser ett samband med hur de äter i skolan numera.
    Kanske barnet har fått i sig för dåligt under dagen och därför tar igen det på middagen?
    Om jag skulle ha begränsat med mat någon middag  hade jag fixat något mer till middagen då jag anser att ingen ska behöva gå från matbordet hungrigt.
    500 g nötfärs är mer proppmätt. Du kan med största sannolikhet bli mätt långt innan 500 g. Och barnet får mat, vi har inte dåligt med pengar så det handlar inte om att barnet saknar mat på bordet. 
  • Studentpappa
    Anonym (Hysteri) skrev 2025-01-03 00:01:53 följande:
    500 g nötfärs är mer proppmätt. Du kan med största sannolikhet bli mätt långt innan 500 g. Och barnet får mat, vi har inte dåligt med pengar så det handlar inte om att barnet saknar mat på bordet. 
    500 gram köttfärs är ju mat till fyra. Jag är 190/95kg och skulle inte ens försöka trycka i mig den mängden.

Låter som science fiction att en tvååring kan få i sig det.
    Ride it like you stole it
  • blomman 2
    Studentpappa skrev 2025-01-03 06:47:24 följande:
    500 gram köttfärs är ju mat till fyra. Jag är 190/95kg och skulle inte ens försöka trycka i mig den mängden.

Låter som science fiction att en tvååring kan få i sig det.
    Börjar misstänka att ts har skapat en trolltråd🤨
    Klart märkligt att en sådan tvååring kan äta så mycket köttfärs. Antar ju att barnet även ätit annat till samt druckit någon dryck.
    ja det börjar kännas en aning suspekt alltihop.
  • Anonym (Hysteri)
    blomman 2 skrev 2025-01-03 19:24:01 följande:
    Börjar misstänka att ts har skapat en trolltråd🤨
    Klart märkligt att en sådan tvååring kan äta så mycket köttfärs. Antar ju att barnet även ätit annat till samt druckit någon dryck.
    ja det börjar kännas en aning suspekt alltihop.
    Det har ju inte hänt regelbundet utan 1 gång, gudmor hade fått lov att servera maten och jag sprang runt hemma och fixat. Och jag såg hur barnet tog mer och mer. Och slutligen när jag kom tillbaks va allt slut. Gudmor äter inte kött så hon har inte ätit av maten men hon har inga egna barn och allt låg ju med tomatsås i stekpannan först?. Men det är inga problem att äta en 210 om vi serverar hamburgare på restaurang 
  • Anonym (Mi)
    Anonym (Hysteri) skrev 2025-01-02 16:21:35 följande:
    Om ditt barn är väldigt smalt bör du absolut inte begränsa mängden mat. Istället bör du kontakta vården för att undersöka om något är fel. Celiaki tex. 
  • Anonym (Lotten)
    Anonym (Hysteri) skrev 2025-01-01 15:14:59 följande:
    Neka sitt barn mat?

Så du har låtit ditt barn äta 500 gram köttfärs med tillbehör?
  • Anonym (Hysteri)
    Anonym (Lotten) skrev 2025-01-03 20:41:04 följande:
    Så du har låtit ditt barn äta 500 gram köttfärs med tillbehör?
    Jag tillät inte detta utan gudmor. Och nej barnet åt bara av köttfärsröran då. Jag styr ju inte vad barnet äter på tallriken, bara vad jag serverar. Och nej det har hänt ETT tillfälle när gudmor inte satte stopp 
  • Jemp
    Anonym (Hysteri) skrev 2025-01-03 23:27:36 följande:
    Jag tillät inte detta utan gudmor. Och nej barnet åt bara av köttfärsröran då. Jag styr ju inte vad barnet äter på tallriken, bara vad jag serverar. Och nej det har hänt ETT tillfälle när gudmor inte satte stopp 
    Då är det ju knappast mängden du behöver begränsa, men försöka servera/få i barnet mer balanserad kost. 
Svar på tråden Neka sitt barn mat?