• Anonym (D)

Väldigt liten flytthjälp

Jag ska flytta till annan lgh i samma hus. Ska bara ha hjälp med att flytta 90 säng och liten soffa och byrå. In i hissen och sedan lägenheten. 

har ingen som kan hjälpa mig. Och man kan liksom ej flytta möbler själv. 

Tror ni man kan hyra flytthjälp för bara det lilla eller måste man betala för ett stort flyttlass? 

• Svar på tråden Väldigt liten flytthjälp
  • Anonym (Fråga)

Fråga flyttbolaget. Tror inte de bara flyttar tre saker, men du har väl annat också?

• Anonym (D)
    Anonym (Fråga) skrev 2025-01-02 18:54:24 följande:

Fråga flyttbolaget. Tror inte de bara flyttar tre saker, men du har väl annat också?

Jo men tänker det mesta kan jag ta själv. Bor i en liten 1a så är inget stort bohag
  • Anonym (Fråga)
    Anonym (D) skrev 2025-01-02 18:55:37 följande:
    Jo men tänker det mesta kan jag ta själv. Bor i en liten 1a så är inget stort bohag
    Du kan inte räkna med att enbart betala för tiden det tar att flytta tre ynka saker.
  • Anonym (Ja)

Självklart kan du det! Räkna med att få betala för en arbetstimme ungefär.

• Anonym (Mia)

Be bara att få en flyttgubbe för en timme, eller den kortaste tidsperioden de går med på.

Annars kanske du kunde be en granne att ge dig ett handtag?

• Anonym (Ja)

Kan du inte bara skriva ut på Facebook i någon lokal grupp och fråga om snabb flytthjälp? Finns garanterat många som ställer upp med det lilla.

• Wolfard

Du kanske kan flytta dem själv med hjälp av en pirra / säckkärra annars kanske du kan få hjälp av någon kompis mot att du bjuder på en lunch eller liknande.

• Anonym (?!)

Varför kan du inte flytta de möblerna själv? Så länge de inte är svintunga så borde du klara att dra ut dem till hissen med hjälp av en matta, filt, handduk. Eller är hissen väldigt långt bort? 
    Jag bor i en 4:a och flyttat möbler själv genom lägenheten själv. 

• Anonym (D)
    Anonym (?!) skrev 2025-01-02 19:14:15 följande:

Varför kan du inte flytta de möblerna själv? Så länge de inte är svintunga så borde du klara att dra ut dem till hissen med hjälp av en matta, filt, handduk. Eller är hissen väldigt långt bort? 
    Jag bor i en 4:a och flyttat möbler själv genom lägenheten själv. 

Tänkt på det men vet i tusan om jag skulle klara. Är ganska tunn och svag och det är matta i korridoren här så om jag släpade grejerna så lär det glida dåligt och ev rivas upp skador i mattan 
  • Aliona

Jag skulle ha frågat grannarna eftersom det är samma hus, eller lagt ut på Facebook. Det finns säkert någon som kan hjälpa till, erbjud en flaska vin, finchoklad eller ostlåda eller något som tack för hjälpen. 

Hittar du ändå ingen så går det säkert att anlita firma, men du får betala ett minimumpris som nog är rätt högt för tre möbler. 

Sen tror jag också egentligen att du klarar det själv. Inte lyfta så klart, men om du lägger en matta eller filt under och knuffar och/eller drar. 

• Anonym (Alternativ)

Du kanske kan kolla med veteranpoolen?

• Anonym (A)

Kolla om det finns någon grupp på Facebook

• Fontana

Om du bor på någon större ort eller i en stad finns det förmodligen ett antal mindre firmor - enmansföretag - typ "Elsas flytt och städ" som kan ge ett betydligt bättre pris än de stora flyttfirmorna. Googla, kontakta kanske också de företag som bara annonserar om städning.

Kanske kan du då passa på att boka flyttstädning då också? Det brukar nästan vara det tråkigaste jobbet när man flyttar.

• Fontana

Om du bor på någon större ort eller i en stad finns det förmodligen ett antal mindre firmor - enmansföretag - typ "Elsas flytt och städ" som kan ge ett betydligt bättre pris än de stora flyttfirmorna. Googla, kontakta kanske också de företag som bara annonserar om städning.

Kanske kan du då passa på att boka flyttstädning då också? Det brukar nästan vara det tråkigaste jobbet när man flyttar.

• OlgaElvira
    Anonym (D) skrev 2025-01-02 18:49:21 följande:
    Väldigt liten flytthjälp

Jag ska flytta till annan lgh i samma hus. Ska bara ha hjälp med att flytta 90 säng och liten soffa och byrå. In i hissen och sedan lägenheten. 

har ingen som kan hjälpa mig. Och man kan liksom ej flytta möbler själv. 

Tror ni man kan hyra flytthjälp för bara det lilla eller måste man betala för ett stort flyttlass? 

Det går alldeles utmärkt att köpa flytthjälp för enstaka möbler. Vi har fått hjälp med att flytta en tung soffa upp till övervåningen och flytt av soffan ut till fritidshus.  Det är inte ovanligt att de får såna uppdrag. Ring ett par flyttfirmor och fråga om kostnad. Lycka til
  • OlgaElvira

Viktigt att du kollar om de som hjälper dig har försäkring. Annars kan det bli dyrt.

Förstörda möbler, skada på hiss, skada på trappa, skada på dörrkarm, skada på de som hjälper dig.

Om de hjälper dig gratis så är det inga problem, om de får betalt från dig så kan du betraktas som arbetsgivare och ha ansvar för deras arbetsmiljö. 

Svar på tråden Väldigt liten flytthjälp