• Anonym (Djurvän)

Hur kan ni jägare leva med er själva efter att ha dödat ett djur?

Jag skulle aldrig kunna döda något levande och undrar hur ni jägare kan leva med er själva när ni dödat ett djur? 

• Svar på tråden Hur kan ni jägare leva med er själva efter att ha dödat ett djur?
  • Teresse7
    Xenia skrev 2025-01-13 00:50:35 följande:
    Du menar alltså att bönderna hellre vill utrota en rödlistad art än ha stängsel?

Du och andra varghatare vill ha så få vargar att de blir för inavlade för att överleva. Skäms ni inte för att vilja utrota en art?

Du har fortarande inte berättat vilka arter vargen utrotat eller uppgivit någon länk.
    Googla på problem med varg istället. Så får du alla negativa aspekter med att dessa djur ska få fri fortplantning i vårat land. Sverige har inte samma utgångsläge som många andra länder att skydda vargen. 

Våra arter i detta landet kommer ju käkas upp av varg om dessa djur får sprida sig fritt. Utrotas kommer säkert arter göra här inom tid också. På 1800 talet käka era gulliga vargar 11 barn. Då blev det skottpengar på varg. 

Ja alla bönder i mitt närområde har inget intresse I att påverka regeringen att skydda vargen. Dom vill bara skydda sina djur och sitt levebröd. Tror du riktigt att en bonde kämpar för att skydda vargen? Har du inte sett hur det ser ut efter att en varg slaktat en fårhage eller en ponny? Varför skulle hårt arbetande bönder (ofta också jägare) vilja skydda vargstammen? 

Som Elsa skrev, varför tar inte ni som vill skydda vargen den saken med regeringen. Och kalla ingen varghatare tack. Det handlar inte om det. 
  • Anonym (Hej)

Det finns ca 375 vargar i Sverige och vargstammen är drabbad av inavel. Det bästa vore att skjuta av hela den kvarvarande vargstammen. Vargen ställer bara till problem och fyller inte längre någon funktion.

• Xenia
    Anonym (Elsa) skrev 2025-01-13 06:40:05 följande:
    Jag är helt övertygad om att bönderna och många fler med dem vill HÅLLA NERE antalet vargar. Som jag skrivit innan. Inte utrota. Svar ja. Vi är nog rätt många med den åsikten och vi kommer inte strida med regeringen för stängsel. Tro det eller ej. Varför tar ni ni som vill att vargen ska få fortsätta fritt den striden istället för att lägga det på oss???????

Vi vill alltså inte utrota Vargen helt. 

www.jaktojagare.se/kategorier/utrikes/varg-utrotar-mufflonfar-i-tyskland/
    Mufflonfåret är ju inplanterat. De får inhägna dem. Får man inte skjuta vargar i Tyskland?

375 vargar är sannerligen inte många. Skjuter man en del så blir det ännu mer inavel, dvs i praktiken en slags utrotning.

Det är tydligen för jobbigt att bråka om stängsel, däremot lätt att skjuta individer av en hotad art. Varför är döden alltid den självklara lösningen? Förutom den lagliga jakten tillkommer tjuvjakten.

Det är människor som ni som kommer att se till att alla stora rovdjur utrotas.
  • Anonym (Micke)
    Xenia skrev 2025-01-20 01:28:56 följande:
    Mufflonfåret är ju inplanterat. De får inhägna dem. Får man inte skjuta vargar i Tyskland?

375 vargar är sannerligen inte många. Skjuter man en del så blir det ännu mer inavel, dvs i praktiken en slags utrotning.

Det är tydligen för jobbigt att bråka om stängsel, däremot lätt att skjuta individer av en hotad art. Varför är döden alltid den självklara lösningen? Förutom den lagliga jakten tillkommer tjuvjakten.

Norge har 100 vargar i hela landet. Vargdebatten saknas fullständigt i Norge.

• Anonym (Hej)

Utrotningshotade djur fyller ingen funktion längre, det är därför dom dör ut. Arter har kommit och gått långt innan människan fanns. Det är naturens gång.
  • Anonym (Elsa)

Vi vet inte hur mkt varg vi har idag. 375 är en över 1 år gammal siffra. Jag har påpekat detta innan. Under det året har bekymren med varg blivit större. 

Muffalonfåret är inplanerat men det betyder ju inte att vargen inte utrotningshotat den? Är det skillnad på djur och djur? 

Jag har ingen aning om det är jobbigt att bråka om stängsel. Det ligger som jag tidigare påpekat hos er som vill låta vargen växa. De som inte vill det kommer ju inte kriga för att få stängsel. Dessutom så ser man ju att det inte kommer fungera i vårt land. 

Kämpa emot att dom skjuter varg istället för att sitta och skriva nedvärderande här. Problemet tas tag i genom att skjuta vargar. Ingen annan än ni som vill ha kvar alla vargar kan ändra utgångsläget för dessa djur. 
  • Anonym (Hjalle)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-04 20:27:37 följande:
    Om man vill skjuta för skyttets skull så finns det ju skjutbanor. Tänk att det finns människor som kan skjuta djur för nöjes skull. Det är en sak om det behövs för djurstammens överlevnad eller om ett djur är skadat men att skjuta för att det är roligt låter rått och inhumant.
    Jag menade att jag alltid varit intresserad av vapen och skytte. Jag äter ju allt jag skjuter förutom räv och grävling. Aldrig stött på en jägare som skjuter vilt för att det är "kul". Ingen resonerar så. Inte jah heller.

Även om man skulle vilja kan man inte bara gå ut i valfri skog och skjuta vad som helst. 

Det ni jaktmotståndare inte verkar fatta är hur mkt arbete som också utförs för djurens välbefinnande. 

Hur mkt tid och pengar som läggs på viltvård och stödmatning som ordnas för att de skall överleva vintern på ett bekvämt sätt. 

Hur mkt tid som läggs ideellt av eftersöksjägare som mitt i natten går upp efter att ha jobbat hela dagen för att i regn och mörker spåra ett skadat vilt i flera timmar för att avsluta lidandet. 

Det jagas mkt räv för att skydda rådjursstammen då räven tar deras kid hela tiden. 

Vi behöver inte stödja industriell slakt under vidriga förhållanden utan kan skaffa kött betydligt mer ekologiskt än någon annan kan.
  • Anonym (Ej jägare)
    Anonym (Djurvän) skrev 2025-01-04 18:46:34 följande:
    Hur kan ni jägare leva med er själva efter att ha dödat ett djur?

Jag skulle aldrig kunna döda något levande och undrar hur ni jägare kan leva med er själva när ni dödat ett djur? 

Då förmodar jag att du inte äter kött överhuvudtaget? 
  • Xenia
    Anonym (Hej) skrev 2025-01-20 15:14:44 följande:
    Utrotningshotade djur fyller ingen funktion längre, det är därför dom dör ut. Arter har kommit och gått långt innan människan fanns. Det är naturens gång.
    Naturens gång? Det är ju människan som redan utrotat flera arter och nu försöker utrota vargen också?

De enda djur som ska finnas kvar är de som fyller en funktion för människan, alla andra är skadedjur och ska utrotas?
  • Anonym (Hej)
    Xenia skrev 2025-02-08 12:50:45 följande:
    Naturens gång? Det är ju människan som redan utrotat flera arter och nu försöker utrota vargen också?

De enda djur som ska finnas kvar är de som fyller en funktion för människan, alla andra är skadedjur och ska utrotas?
    Ja vissa arter får ge vika åt människan. Vi är jägare vilket gör exempelvis lejon och tigrar överflödiga. Dom behövs inte längre då människan har tagit deras plats.
  • Xenia

Vissa jägare är tydligen fruktanvärda och vill inte ha någon biologisk mångfald. De vill ha en fattigare och enformigare natur. 

Påminner om när de utrotade sparvarna i Kina genom att slå med kastruller tills sparvarna föll döda ner på marken. Detta för att de inte skulle äta upp säden. Sedan så åt gräshoppor och andra insekter upp säden i stället.

Svar på tråden Hur kan ni jägare leva med er själva efter att ha dödat ett djur?