• Anonym (Ts)

Ok att kolla upp någon man ska träffa från nätet?

Chattar med en helt underbar kille, och han vill träffas. Chattat en månad ungefär.

Är det okej att kolla upp honom på offentliga sidor, för att se att han är den han utger sig för att vara?

Menar inget olagligt, utan typ fb, instagram, lexbase.se hitta.se osv...

Skulle ni berätta att ni kollar upp honom, eller bara göra det?

Jag är helt ny på chatta/träffa folk, finns det fler ställen man bör kolla upp någon på?

• Svar på tråden Ok att kolla upp någon man ska träffa från nätet?
  • Anonym (M)
    OlleSQ skrev 2025-01-07 13:14:14 följande:

Givetvis kollar man upp den man skall dejta, förr när man träffade via bekanta/arbetskamrater osv så fick man  ju höra den vägen en hel del om det var något som var relevant.

Sen bör man kolla upp deras ex oxå. Råkade ut för en kvinna vars exmake hade installerat programvara för övervakning på hennes dator så döm om min förvåning när han skickade ett mejl till mig där han trashtalkade henne grovt. Det här var dock väldigt länge sen.

Sen kollar man ju även intressen osv för att se om det finns mer än det man fallit för och hur aktiv personen är (jag som inte tittar på TV alls vill ju inte ha en soffpotatis som inte gör annat, nu är jag iofs inte ute på marknaden längre men rent hypotetiskt)

Som vanligt är det en fördel att vara ärlig, har du nån kompis som är bra på att fota så be denne att ta ett kort (med kamera och inte mobil) på dig i helkropp (se till att ha skor med klack på dig bara ;) ) och ha kläder som passar dig/du är bekväm i. Sen brukar man nog som man utgå ifrån att tjejen är rätt rund om det inte finns annat än ansiktsbilder.

Sen är det givetvis inget som man berättar utan det förutsätter man att alla gör idag när det är så enkelt och lättillgängligt, speciellt när det handlar om nån som man inte har nått gemensamt kontaktnät med.

Sen bör man träffas på offentlig plats första gången, ta en fika eller liknande så det finns andra människor i närheten. Sen om man är sådan så man tycker det är ok att dricka alkohol i nån form göra det tidigt för att se hur denne beter sig med alkohol i kroppen, det kan ju vara en överraskning för många då alltför många har dåligt sk ölsinne och ändrar personlighet när de dricker.

Varför ska hon ha klackskor?
  • Anonym (M)
    Anonym (Självbevarelsedrift) skrev 2025-01-07 22:40:09 följande:

Ja, tycker det är bra och självbevarelsedrift att kolla upp någon man inte känner i förväg om man planerar att ses utanför nätet. Jag fick en gång kontakt med en kille som blev väldigt sur när jag kollade upp honom och berättade det, men då visade det ju sig också att han var dömd kvinnomisshandlare som suttit flera år i fängelse. I mitt grävande upptäckte jag också att han var nynazist  som gjort en del brott  för att göra det hela ännu muntrare.

Så min erfarenhet är nog att har han/hon något att dölja, kan dom bli ganska förbannade om du tar reda på fakta om dom och berättar det. Har dom inget att dölja, bryr dom sig inte lika mycket. Själv tar jag för givet att folk kan kolla upp mig om jag skulle nätdejta. Till och med många arbetsgivare gör det idag på nätet när du söker jobb. 

Varför ska du berätta för personen att du har kollat upp den?
  • Anonym (Olika)
    Anonym (M) skrev 2025-01-13 11:21:00 följande:
    Om de undrar varför man inte vill träffas t ex. Då kan man svara att man inte dejtar nynazister eller en våldtäktsdömd. 
  • Anonym (Toker)
    Anonym (M) skrev 2025-01-13 11:21:00 följande:
    Många blir nyfikna och vill höra storyn?

Så har det varit för mig i vart fall.
  • Anonym (M)

Jag vet inte men jag tycker det är något skitnödigt över att hålla på och kolla upp folk. Och creepy dessutom, en kille jag chattade med lyckades luska ut var jag jobbade och ringde dit. Så numera är jag restriktiv med vilken info jag lämnar ut om mig själv så att ingen jag inte ens träffat kan lägga pussel och lista ut min identitet eller hitta någon jag känner.

• Anonym (M)
    Anonym (Olika) skrev 2025-01-13 11:26:27 följande:
    Om de undrar varför man inte vill träffas t ex. Då kan man svara att man inte dejtar nynazister eller en våldtäktsdömd. 
    Haha man måste inte ge ett skäl till varför man inte vill gå vidare. Det gör jag aldrig.
  • Anonym (Olika)
    Anonym (M) skrev 2025-01-13 11:31:30 följande:
    Haha man måste inte ge ett skäl till varför man inte vill gå vidare. Det gör jag aldrig.

Drygt svar, det fattar nog alla.

Men frågar de och man vill svara så gör man det. Och då kan anledningen vara något man fått reda på när man kollat upp personen. 

• Anonym (Eli)
    Anonym (M) skrev 2025-01-13 11:30:25 följande:

Jag vet inte men jag tycker det är något skitnödigt över att hålla på och kolla upp folk. Och creepy dessutom, en kille jag chattade med lyckades luska ut var jag jobbade och ringde dit. Så numera är jag restriktiv med vilken info jag lämnar ut om mig själv så att ingen jag inte ens träffat kan lägga pussel och lista ut min identitet eller hitta någon jag känner.

Jag håller med om att det är creepy att kolla upp någon när man knappt känner varandra. Jag hade haft kontakt med en kille på happy pancake och inte lämnat ut mer information än förnamn, ålder och hemstad. Han lyckades leta upp mig på Facebook och skickade dessutom en massa sms en julhelg då jag inte var aktiv på sidan. Det blev block direkt på den killen, trots att han var trevlig innan dess.

Men jag tycker inte det nödvändigtvis är fel att kolla upp om någon finns på Lexbase ifall det är något man vill veta.
  • Anonym (M)
    Anonym (Olika) skrev 2025-01-13 11:42:36 följande:

Drygt svar, det fattar nog alla.

Men frågar de och man vill svara så gör man det. Och då kan anledningen vara något man fått reda på när man kollat upp personen. 

Och du ger inget svar alls. Jag undrade ju varför, finns ingen anledning till att behöva redovisa varför man inte vill träffa någon person från nätet.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (H)

Jag har ALLTID kollat upp ALLA män jag någonsin dejtat. Varför skulle man inte göra det? Jag gör det både för min egen säkerhet, men även för att få reda på om det ens är nåt att satsa på. Vad har han för historia? Hur har han betett sig online? Kan jag utläsa på något sätt hur han är som person IRL? Kommer jag slösa min tid på det här? Gör det, finns det på nätet och han själv har lagt upp saker för offentligheten så varför inte? Du gör inget olagligt och du gör inget fel.

• Anonym (Olika)
    Anonym (M) skrev 2025-01-13 12:28:46 följande:
    Och du ger inget svar alls. Jag undrade ju varför, finns ingen anledning till att behöva redovisa varför man inte vill träffa någon person från nätet.
    Och vissa vill ändå svara på frågan om de får den. Vad är det du inte förstår?
  • Anonym (M)
    Anonym (Olika) skrev 2025-01-13 12:43:04 följande:
    Och vissa vill ändå svara på frågan om de får den. Vad är det du inte förstår?
    Vad jag inte förstår? Vad jag inte förstår är såklart varför, har inte det framgått i mina inlägg? Har skrivit ordet varför, vet du vad det betyder? Du skriver bara om man vill det men ingenting om varför man skulle vilja det. Alltså ett icke-svar.

En annan sak jag inte förstår är varför du tar på dig att svara för någon annan, det stod ingenting i det inlägget om att den personen inte ville träffas och den andre frågade varför, så hur är ditt svar relevant?
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Hmmm..) skrev 2025-01-13 12:37:49 följande:

Det betyder att du respekterar inte hans privatliv. Att man kan inte lita på dig. Att du är inte ärlig och vill gå bakom ryggen. 

Info på nätet berättar inte hela sanningen eller kan vara missvisande.

Sedan undrar jag vad är det för idioter som dejtar folk på nätet. Folk kan låtsas hur mycket som helst.

Det är jättevanligt att nätdejta, och de jag känner som gör det är högst normala människor! Många träffar inte så mycket nytt folk (som är singlar i lämplig ålder) naturligt, och kanske inte vill hänga på krogen jämt, och då är det en bra plattform att få kontakt med nya människor. 
    Jag kollade oftast upp de jag skrev med, och jag antar att en del av dem kollade upp mig också. Visst kan man inte få hela sanningen, men några saker jag sett som fått mig att backa är tex. att en man var tio år äldre än han skrev, en annan hade lagt ut massa rasistiska inlägg, en annan massa konspirationsteorier, en annan var sambo. 
    Medan man skriver och sedan när/om man träffas IRL får man reda på mer om personen. 
  • Anonym (Olika)
    Anonym (M) skrev 2025-01-13 13:30:31 följande:
    Vad jag inte förstår? Vad jag inte förstår är såklart varför, har inte det framgått i mina inlägg? Har skrivit ordet varför, vet du vad det betyder? Du skriver bara om man vill det men ingenting om varför man skulle vilja det. Alltså ett icke-svar.

En annan sak jag inte förstår är varför du tar på dig att svara för någon annan, det stod ingenting i det inlägget om att den personen inte ville träffas och den andre frågade varför, så hur är ditt svar relevant?
    Det får du fråga dom som vill svara på frågan, jag känner inte dom. Men jag kan gissa, så jävla svårt är det inte. De kanske är artiga när de får frågan, de kanske vill att vederbörande ska få reda på att de blir kollade, de kanske tror personen har nytta av informationen. 
  • Anonym (korven)
    Anonym (Ts) skrev 2025-01-06 22:28:09 följande:
    Ok att kolla upp någon man ska träffa från nätet?

Chattar med en helt underbar kille, och han vill träffas. Chattat en månad ungefär.

Är det okej att kolla upp honom på offentliga sidor, för att se att han är den han utger sig för att vara?

Menar inget olagligt, utan typ fb, instagram, lexbase.se hitta.se osv...

Skulle ni berätta att ni kollar upp honom, eller bara göra det?

Jag är helt ny på chatta/träffa folk, finns det fler ställen man bör kolla upp någon på?

1. Skicka ingen bild om du inte är bekväm med det, se till att träffas istället så ni vet att ni klickar IRL.
    2. Berätta inte att du kollat upp honom. Det är bara konstigt att berätta.
    3. Men ALLA googlar alla. Så det är inte konstigt eller fel att göra det.
    4. TRO PÅ DIG SJÄLV!
    5. Lyssna inte för mkt på vikthetsarna här.

LYCKA TILL!
  • Anonym (G)

Självklart kollar man upp alla möjliga på ratsit, hitta och Lexbase. 

• Anonym (M)
    Anonym (Olika) skrev 2025-01-13 17:18:07 följande:
    Det får du fråga dom som vill svara på frågan, jag känner inte dom. Men jag kan gissa, så jävla svårt är det inte. De kanske är artiga när de får frågan, de kanske vill att vederbörande ska få reda på att de blir kollade, de kanske tror personen har nytta av informationen. 
    Nu frågade jag ju faktiskt en specifik person i tråden om det hon berättade om sig själv, dina gissningar tillför ingenting till den frågan. Helt irrelevant.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (G)
    Anonym (Eli) skrev 2025-01-13 12:03:51 följande:
    Jag håller med om att det är creepy att kolla upp någon när man knappt känner varandra. Jag hade haft kontakt med en kille på happy pancake och inte lämnat ut mer information än förnamn, ålder och hemstad. Han lyckades leta upp mig på Facebook och skickade dessutom en massa sms en julhelg då jag inte var aktiv på sidan. Det blev block direkt på den killen, trots att han var trevlig innan dess.

Men jag tycker inte det nödvändigtvis är fel att kolla upp om någon finns på Lexbase ifall det är något man vill veta.
    Jag uppmanar alla att kolla upp folk på Lexbase. Det säger en hel del om personen om den finns med där. Det är en stor varningsflagga.
Svar på tråden Ok att kolla upp någon man ska träffa från nätet?