• Anonym (Vännen)

Att va den "mindre snygga" av 2 bästa vänner

Jag och min bästa vän är båda i 35 årsåldern. Vi är ensamstående mammor och har våra barn samma veckor. Jag har en bra vän I henne och jag älskar att umgås med henne (när vi är själva ) för helt ärligt... hon är vrålsnygg medan jag är medel. Detta innebär såklart att hon får ALL uppmärksamhet vart vi än är. Killarna dras som flugor till henne. Hon fyller upp ett helt rum med sin blotta närvaro. Ibörjan va detta inte så jobbigt för mig. Att ständigt stå i skuggan av henne men, ju mer tiden går ju jobbigare blir detta. 

Ja jag är avundsjuk. Nått gräsligt ibland. Jag döljer det nog ganska bra. Försöker att vara glad för hennes skull. Det händer knappt att någon kille ens lägger märke till mig medan hon har fullt upp med att hålla reda på alla. Det märkliga är att hon inte ens fattar. Hon kopplar inte att dom stöter utan tycker "dom vill bara vara trevliga".. 

Detta är ett löjligt problem men jag tycker det är jobbigt. Det tar på mig på lång sikt. Jag börjar ge upp mer och mer, tappar nästan gnistan. Jag försöker hävda mig själv på andra sätt. Jag har bättre jobb än henne tex men oftast blir det bara att killar tycker jag är störande och dryg. 

Ni som är i liknande sist... hur hanterar jag detta? Jag älskar att umgås med henne.

• Svar på tråden Att va den "mindre snygga" av 2 bästa vänner
  • Anonym (Eli)
    Teresse7 skrev 2025-01-08 19:04:20 följande:
    Jag hoppas innerligt att han förblir singel så han inte sätter viktgriller i huvudet på nån stackars tjej. 

Kvinnor ÄT!!!! 
    Risken finns ju ändå att någon ätstörd tjej blir ytterligare triggad av att läsa hans inlägg. Därför hoppas jag att de tjejer som läser fattar att han inte vet ett dugg om kvinnokroppen eller kvinnors hälsa och allt han skriver är bara smörja hämtad från skvallerblaskor. Jag hoppas att de eventuella kvinnor som finns i hans närhet tar avstånd från honom.

Så, nu ska jag äta ordentligt 😁
  • Anonym (Sis)

Vet hur det känns. Har en kusin som killar dras till som magneter, medans jag själv alltid stod i bakrunden. 
    Det kom Till och med fram en modellagentur på stan till henne en gång. De va såklart noll intresserad av mig, bara henne. Det tär på självkänslan. 

Men jag antar att man får jobba på sin självkänsla och inse att livet inte går ut på att få uppmärkssmhet av killar. Eller helt enkelt bara umgås själv med henne utan folk/killar runtomkring. 

• Anonym (JK)
    Anonym (What) skrev 2025-01-08 19:07:08 följande:
    Hahah alltså förlåt ts, men jag tror att du överdriver detta totalt och låtit din avundsjuka ta över.

Ingen, alltså INGEN tjej gör så att snubbar i mängder vänder sig som som i tecknade filmer där ögonen bah "BOOOOIIING" och sen ylar de som vargar... Även män har olika smak. Exempelvis så gillar någon av mina kompisar sportiga tjejer, en annan brudar med mycket smink och långa fransar, en tredje latinos mm.

Hon må vara riktigt snygg, men inte sådär som du beskriver. Släpp det och ta plats. Var glad att du har en kul vän.

Nej så är det såklart inte men visst finns det killar som raggar på bussen eller i affärer eller nästan varsomhelst också så det behöver inte vara påhittat. Tyckte själv sånt var väldigt jobbigt när jag var yngre. 

Och ja precis som du säger har killar såklart olika smak så det är säkert killar som kollar på TS också bara att hon kanske inte tänker på det. Tror inte det är så att precis alla tycker hennes kompis är snyggare. 

• Anonym (Vännen)
    Anonym (JK) skrev 2025-01-08 20:44:52 följande:

Nej så är det såklart inte men visst finns det killar som raggar på bussen eller i affärer eller nästan varsomhelst också så det behöver inte vara påhittat. Tyckte själv sånt var väldigt jobbigt när jag var yngre. 

Och ja precis som du säger har killar såklart olika smak så det är säkert killar som kollar på TS också bara att hon kanske inte tänker på det. Tror inte det är så att precis alla tycker hennes kompis är snyggare. 

Nej det såklart att det händer vid fåtal tillfällen att nån stöter på mig också. Men går inte att mäta med henne. 

Hon har ganska brett ålderspann efter sig också. Är inte många av de yngre som vet vem hon är så dom bli nyfikna och detvär svårt att se på henne att hon är över 30. Mig är det ganska tydligt på att jag är i min ålder. Det är ju också olika. Vi har ytterligare en vän vi umgås med mkt. Hon har också alltid sett bra ut, väldigt bra. Dock är hon inte lika omsvärmad. Har funderat på varför ibland. Tror helt ärligt det handlar om karisma också. 
  • Anonym (123)

Jag hade en vän förut som jag lätt blev avundsjuk på. Vi var egentligen väldigt lika. Ungefär lika snygga, ungefär lika smarta, ungefär lika roliga osv. Och ibland så hände det att det kändes som att hon tog över hela rummet och jag blev osynlig och då märkte jag att avundsjukan kunde ta över. 

Sedan upptäckte jag att lösningen på det faktiskt var att berätta för henne hur jag kände. Genom att vara öppen om det så slutade jag att göda avundsjukan dom har en förmåga att växa när man stänger den inne. Och det var ju inte heller något taskigt jag sa till henne, för det är ju faktiskt en komplimang att säga till någon att man blir avundsjuk för att den är så fantastisk.

Visade sig att hon brukade drabbas av precis samma avundsjuka mot mig. 

Och när vi släppte ut den i det öppna så försvann den och ersattes av stolthet över att få ha en så fantastisk vän. 

Och jag tycker på det du beskriver att ni verkar vara riktigt bra vänner till varandra. Så som du beskriver henne så verkar det ju vara en person som du verkligen uppskattar pga hennes personlighet. Och hon å andra sidan verkar vara van att bli dömd pga sitt yttre och är säkert väldigt glad över att ha hittat någon som ser förbi det.

• Anonym (Rob)
    Anonym (JK) skrev 2025-01-08 18:59:56 följande:
    Där är två nya bilder på Britney Spears. Tycker du på allvar att hon ser överviktig ut (BMI över 25)? Hon har kanske inte BMI på 18 heller som du föredrar men jag tycker absolut inte hon ser överviktig ut, skulle säga att hon är ganska smal. 

Där är hon mullig. Här var hon definitivt fet 2009.

• Anonym (F)
    Anonym (Rob) skrev 2025-01-08 21:37:28 följande:
    Lägg ut bilder på dig så kan vi kommentera ditt utseende och kropp. Men det vågar du väl inte?
  • Anonym (Fixeras)
    På bilden till vänster är hon inte det minsta mullig, jösses
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Fixeras) skrev 2025-01-08 21:43:54 följande:
    På bilden till vänster är hon inte det minsta mullig, jösses
    Sant.
    Syftade på bilderna jag citerade. Om det inte framgick?
  • Anonym (Vännen)
    Kan du inte skapa en egen tråd om din syn på vikt ? Börjar bli fett uttjatat här. 
  • Anonym (TuffBrud)

Gud va tråkigt att du känner såhär! 

Kan bara berätta om min erfarenhet, vi är ett gäng tjejer 30+ som ibland festar till det. De andra tjejerna är superfina och jag var för ett år sen grovt överviktig och vägde över 100 kg. Men trots att jag var fettot i sällskapet hade jag inga problem att få ragg! 
    Nu har jag gått ner över 40 kg och upplever ingen skillnad i raggadet.  
    Så jag tycker att det ligger i personligheten, hur du för dig och tar sig an rummet. Hon utstrålar väl något mer än du. 

Slappna av! Ha kul! Gå inte in i situationer med tanke på att hitta någon, så kommer det till dig. 
    Desperation över sällskap är osexigt och syns på långt håll! 

• Anonym (JK)
    Anonym (Vännen) skrev 2025-01-08 21:10:29 följande:
    Nej det såklart att det händer vid fåtal tillfällen att nån stöter på mig också. Men går inte att mäta med henne. 

Hon har ganska brett ålderspann efter sig också. Är inte många av de yngre som vet vem hon är så dom bli nyfikna och detvär svårt att se på henne att hon är över 30. Mig är det ganska tydligt på att jag är i min ålder. Det är ju också olika. Vi har ytterligare en vän vi umgås med mkt. Hon har också alltid sett bra ut, väldigt bra. Dock är hon inte lika omsvärmad. Har funderat på varför ibland. Tror helt ärligt det handlar om karisma också. 
    Ja det kanske handlar om nått sånt också, utstrålning och så.. Sen tror jag att om du bodde i en större stad skulle säkert fler ragga på dig också eftersom det helt enkelt finns fler killar här.

Hur är det om du typ gör en profil på en dejtingsida? Har inte jättemycket erfarenhet av det men tror tjejer överhuvudtaget har lätt att få killar som är intresserade där.. Sen att hitta något seriöst kanske är svårare (men inte omöjligt, känner flera som har gjort det). 
  • Anonym (Vännen)
    Anonym (TuffBrud) skrev 2025-01-09 00:08:41 följande:

Gud va tråkigt att du känner såhär! 

Kan bara berätta om min erfarenhet, vi är ett gäng tjejer 30+ som ibland festar till det. De andra tjejerna är superfina och jag var för ett år sen grovt överviktig och vägde över 100 kg. Men trots att jag var fettot i sällskapet hade jag inga problem att få ragg! 
    Nu har jag gått ner över 40 kg och upplever ingen skillnad i raggadet.  
    Så jag tycker att det ligger i personligheten, hur du för dig och tar sig an rummet. Hon utstrålar väl något mer än du. 

Slappna av! Ha kul! Gå inte in i situationer med tanke på att hitta någon, så kommer det till dig. 
    Desperation över sällskap är osexigt och syns på långt håll! 

Ja hon utstrålar. Är nån energi hon besitter. Är avundsjuk på er som har den. Hon har humor och är snabbtänkt, omhändertagande och glad. Hon har en syster som är lik henne utseendemässigt dock besitter hon inte alls den förmågan och har inte alls samma skara raggare runt sig. 

Tack för ditt inlägg
  • Anonym (Vännen)
    Anonym (JK) skrev 2025-01-09 01:50:18 följande:
    Ja det kanske handlar om nått sånt också, utstrålning och så.. Sen tror jag att om du bodde i en större stad skulle säkert fler ragga på dig också eftersom det helt enkelt finns fler killar här.

Hur är det om du typ gör en profil på en dejtingsida? Har inte jättemycket erfarenhet av det men tror tjejer överhuvudtaget har lätt att få killar som är intresserade där.. Sen att hitta något seriöst kanske är svårare (men inte omöjligt, känner flera som har gjort det). 
    Jag har tinder men använder det ganska lite. Tycker inte om det. Har svårt att få intresse själv där. Jag känner inte att jag måste träffa någon. Hade bara varit kul och få lite mer uppmärksamhet, eller ja boosta mitt självförtroende. Det blir ju tillslut lite drabbat när man står breve någon som får nästan all uppmärksamhet hela tiden. Jag har inte dåligt självförtroende men märker nu att jag börjat hävda mig mer och mer. Tror om jag ska vara ärlig att hon börjat irritera sig lite på det. Jag har tänkt mycket och synat mig själv. Jag har blivit en besserwisser och det är inget jag är stolt över. Min kompis har garanterat märkt detta. Hon har faktiskt sagt ifrån på ett snällt sätt ibland det sista. Suck jag behöver ta tag i mitt välmående. Jag vill absolut inte sluta umgås med henne för det finns ingen jag har så kul med. Hon har inga problem att hitta vänner medan jag som är väldigt reserverad aldrig haft någon vän som varit en så självklar del av mitt liv. 
  • beli

TS, kan du inte helt enkelt undvika såna situationer ett tag? Kan inte ni ses hemma hos nån av er, bara ni två eller med fler kompisar? Gå ut i naturen? Varför ska du prompt ut med henne om du mår dåligt av det?

Jag förstår faktiskt inte det.

• Anonym (JK)
    Anonym (Vännen) skrev 2025-01-09 07:12:26 följande:
    Jag har tinder men använder det ganska lite. Tycker inte om det. Har svårt att få intresse själv där. Jag känner inte att jag måste träffa någon. Hade bara varit kul och få lite mer uppmärksamhet, eller ja boosta mitt självförtroende. Det blir ju tillslut lite drabbat när man står breve någon som får nästan all uppmärksamhet hela tiden. Jag har inte dåligt självförtroende men märker nu att jag börjat hävda mig mer och mer. Tror om jag ska vara ärlig att hon börjat irritera sig lite på det. Jag har tänkt mycket och synat mig själv. Jag har blivit en besserwisser och det är inget jag är stolt över. Min kompis har garanterat märkt detta. Hon har faktiskt sagt ifrån på ett snällt sätt ibland det sista. Suck jag behöver ta tag i mitt välmående. Jag vill absolut inte sluta umgås med henne för det finns ingen jag har så kul med. Hon har inga problem att hitta vänner medan jag som är väldigt reserverad aldrig haft någon vän som varit en så självklar del av mitt liv. 
    Förstår.. Jag har också varit avundsjuk på kompisar , oftast inte just på grund av utseende (fast det finns såklart saker med kompisars utseende jag har varit lite avundsjuk på också) men annat , typ boende, jobb , förhållande .. Inte att jag vill ha deras kille alltså men avundsjuk på att de har eller verkar ha ett bättre förhållande. Eller avundsjuk på de som inte var ensamstående när jag var ensamstående mamma. Man får väl göra en avvägning , är det någon som man bara mår dåligt av att umgås med är det kanske inte värt det.
  • Anonym (JK)
    Anonym (Vännen) skrev 2025-01-09 07:12:26 följande:
    Anonym (JK) skrev 2025-01-09 10:39:47 följande:
    Förstår.. Jag har också varit avundsjuk på kompisar , oftast inte just på grund av utseende (fast det finns såklart saker med kompisars utseende jag har varit lite avundsjuk på också) men annat , typ boende, jobb , förhållande .. Inte att jag vill ha deras kille alltså men avundsjuk på att de har eller verkar ha ett bättre förhållande. Eller avundsjuk på de som inte var ensamstående när jag var ensamstående mamma. Man får väl göra en avvägning , är det någon som man bara mår dåligt av att umgås med är det kanske inte värt det.

Hann inte riktigt skriva klart.. Tänker att det beror på om man mest mår dåligt av att umgås med nån, då är det kanske inte värt det. Men om man tycker om personen och inte vill sluta umgås får man försöka hantera det på något sätt.. Kanske undvika såna situationer , kanske göra mer annat än att gå ut tillsammans? Eller försöka tänka på vad du har som kanske inte hon har , kanske hon är avundsjuk på dig för något? Jag brukar försöka tänka så när jag är avundsjuk på något en kompis har, att jag ändå inte skulle vilja byta. 

Sen beror det ju på hur kompisen är också.. Är det någon som skryter väldigt mycket till exempel är det kanske så att man klarar sig bättre utan personen. Har känt några såna och det känns inte som att det blir hållbart att vara nära vänner. 
  • Anders1970
    Anonym (Vännen) skrev 2025-01-07 18:48:31 följande:
    Att va den "mindre snygga" av 2 bästa vänner

Jag och min bästa vän är båda i 35 årsåldern. Vi är ensamstående mammor och har våra barn samma veckor. Jag har en bra vän I henne och jag älskar att umgås med henne (när vi är själva ) för helt ärligt... hon är vrålsnygg medan jag är medel. Detta innebär såklart att hon får ALL uppmärksamhet vart vi än är. Killarna dras som flugor till henne. Hon fyller upp ett helt rum med sin blotta närvaro. Ibörjan va detta inte så jobbigt för mig. Att ständigt stå i skuggan av henne men, ju mer tiden går ju jobbigare blir detta. 

Jag försöker hävda mig själv på andra sätt. Jag har bättre jobb än henne tex men oftast blir det bara att killar tycker jag är störande och dryg. 

Vad kan du själv skruva på för att göra dig sk. mera attraktiv?

Övrigt så var proaktivt och kontakta de killar som är i samma nivå och sits som du. Lika leka bäst 👍

Övrigt verkar inte gilla läget och gilla dig själv fungera, vilket är synd.
  • Anonym (Vännen)
    Anonym (JK) skrev 2025-01-09 11:36:17 följande:
    Anonym (JK) skrev 2025-01-09 10:39:47 följande:

Hann inte riktigt skriva klart.. Tänker att det beror på om man mest mår dåligt av att umgås med nån, då är det kanske inte värt det. Men om man tycker om personen och inte vill sluta umgås får man försöka hantera det på något sätt.. Kanske undvika såna situationer , kanske göra mer annat än att gå ut tillsammans? Eller försöka tänka på vad du har som kanske inte hon har , kanske hon är avundsjuk på dig för något? Jag brukar försöka tänka så när jag är avundsjuk på något en kompis har, att jag ändå inte skulle vilja byta. 

Sen beror det ju på hur kompisen är också.. Är det någon som skryter väldigt mycket till exempel är det kanske så att man klarar sig bättre utan personen. Har känt några såna och det känns inte som att det blir hållbart att vara nära vänner. 
    Nej hon skryter inte om nått. Hon höjer ofta mig, hon säger att hon avundas mitt tålamod. Är vi och shoppar så påpekar hon ofta "kolla denna blusen skulle du ha". Jag köper det hon föreslår och det är riktigt snygga grejer. Vi har inte alls samma smak men jag önskar jag hade samma öga som henne för vad som är snyggt. Jag frågar ofta henne om råd kring inredning osv. Hon frågar aldrig mig. Jag har frågat henne om hon aldrig ber nån om inredningstips när hon målar om eller så. Men nej det gör hon inte säger hon. Hon vet exakt hur hon vill ha det och kör på sin egen känsla. Hon bollar inte med nån annan än sig själv, för hon är helt ointresserad av andras åsikter. Det kanske kan vara lite drygt eller? 
  • Anonym (O)

Ts, du har många saker som är avundsvärda!

Du har utbildning från universitetet och tjänar hyfsat. Förstår du inte att det är något som gör många avundsjuka? Inte missunsamma men önskar att vi kunde klara samma sak.
    Långt ifrån alla klarar av universitet, långt ifrån alla kan köpa bostadsrätt eller hus eller ens känna trygghet av att ha lite sparpengar om det krisar.
    Man vet att man kommer att få dålig pension men allt man kan göra är att kämpa för att klara livets utmaningar på en lägre nivå som aldrig kommer generera varken pengar eller personlig framgång. Inga stolta släktingar, litet erkännande i yrkeslivet, liten lön på jobb som ofta sliter på kroppen. Att känna sig mindre värd i sammanhang där alla är välutbildade.

Jag har till viss del utseende och utstrålning, inte på din väns nivå, men har aldrig haft problem att hitta killar och alltid varit populär bland det andra könet. Haft så många beundrare, ofta har det mest varit jobbigt då jag är lite för "snäll" för att dissa och det har alltid bara fått mig att må dåligt.
    Känns som att det inte hjälper så mycket med utseende och utstrålning när man vill så mycket mer i livet men inte har rätt förutsättningar.

Att vara duktig på att sminka sig, välja outfit eller ha smak för inredning och se bra ut känns som ynkliga och ytliga saker jämfört med att ha en karriär inom ett yrke du själv valt, där du kan avancera och må gott efter pensionen. Om du frågar mig..
    Men gissar att jag bara känner precis som dig, fast från andra hållet:) Så jag förstår dig verkligen.

Svar på tråden Att va den "mindre snygga" av 2 bästa vänner