• Rdlsgdl9922

Förbjuden mat

Hej på er,

Är det fler som mig som isch struntar i farligheter med mat under graviditet haha?

Alltså jag äter all chark, all ost, sushi, dricker kaffe, dricker energidryck nån gång ibland.... Alkohol är det ända jag följer helt riktlinjer med (kan dock smaka om sambon beställer en drink och säger ''åh god, smaka'').

Röker eller snusar har jag aldrig gjort.

Sen har jag fuuuull förståelse och respekt för de som håller sig till riktlinjerna, det är ju egentligen det allra bästa, men jag har svårt att ''förlita'' mig på dom haha...

• Svar på tråden Förbjuden mat
  • Anonym (-)
    Rdlsgdl9922 skrev 2025-01-09 10:56:18 följande:
    Är jag den som låter som 14 i argumentationen eller kanske ni som hakar upp er på ETT ord av ett helt utlägg? Flört
    Anonym (g) skrev 2025-01-08 17:36:29 följande:

Förstår inte heller utan det låter som TS är 14 år i argumentationen...

Vissa av sakerna får man dessutom äta/dricka i moderation eller med t.ex frysning så varför det ska vara så haha... som om det är coolt att strunta i saker som

kan skada en

Är det en svår fråga?
    Vad är det som är "haha"?
  • Rdlsgdl9922
    Anonym (våga) skrev 2025-01-09 09:41:01 följande:
    Skulle aldrig våga det. Men så jobbar jag på ett barnsjukhus och träffar barnen på neonatalen och barnneurologen också. Så jag ser vad som kan hända under graviditeten.

Är det värt med för tidig födsel och risk för allvarlig hjärnhinneinflammation eller att bebisen dör för att jag inte kunde avstå ost och chark under några månader?

Eller värt med ökad risk för missfall eller att bebisen blir tillväxthämmad av överintag av koffein. Nä, inte för mig. 
    Förstår det helt!
    Jag hade nog sett på det helt annorlunda också om jag sett det du får se.

För mig är verkligheten annorlunda, jag ser på det likt någon här ovanför, att råden ändras från år till år och det föds barn under mycket sämre förutsättningar så att jag äter chevré kanske inte är så illa. Men som sagt, det är ju för jag har en annan verklighet än du.

Är det många barn som du/ni tar hand om som råkat illa ut p.g.a. just att strunta i dessa mat-rekommendationer?
  • Rdlsgdl9922
    Anonym (-) skrev 2025-01-09 10:58:33 följande:
    Är det en svår fråga?
    Vad är det som är "haha"?
    Du var munter du Glad
    Tyckte det passade bra in i meningen jag skrev, för det är en lättsam frågeställning för mig. Duger detta svar för för miss/mr anonym? Flört
  • Anonym (-)
    Rdlsgdl9922 skrev 2025-01-09 11:01:09 följande:
    Du var munter du Glad
    Tyckte det passade bra in i meningen jag skrev, för det är en lättsam frågeställning för mig. Duger detta svar för för miss/mr anonym? Flört
    Det får väl duga i brist på ett bra eller förståeligt svar.
    På vilket sätt lät frågan som om den kom ifrpån en 14-åring?
    "Vad är .." är en relativt vanlig inledning på frågor.
  • Anonym (våga)
    Rdlsgdl9922 skrev 2025-01-09 10:59:29 följande:
    Förstår det helt!
    Jag hade nog sett på det helt annorlunda också om jag sett det du får se.

För mig är verkligheten annorlunda, jag ser på det likt någon här ovanför, att råden ändras från år till år och det föds barn under mycket sämre förutsättningar så att jag äter chevré kanske inte är så illa. Men som sagt, det är ju för jag har en annan verklighet än du.

Är det många barn som du/ni tar hand om som råkat illa ut p.g.a. just att strunta i dessa mat-rekommendationer?
    Råden ändras ju bara när ny information kommer fram. 

Och bara för att en del barn har sämre förutsättningar så blir det ju inte bättre av att även mitt barn får dåliga förutsättningar. I synnerhet inte om det är något jag kan påverka. 

Nej, det är inte så många barn som drabbas av de här komplikationerna, främst för att de flesta gravida är noggranna med att sköta om sig. 
  • beli
    Anonym (Erika) skrev 2025-01-08 17:59:56 följande:

Sushi var inte ok 2005 när jag blev gravid första gången men 11 år senare var det tydligen inga problem. Alkohol har varit nono.
    Nån enstaka Nocco har jag nog dragit i mig.
    Så länge allt är fräscht och man inte äter sånt som legat framme länge är det nog ingen fara, tänker på chark främst.

Folk blir gravida och föder barn i värre förutsättningar än vad vi har och de barnen överlever. Lite så tänker jag. 

Överlever, ja. Men är det det enda man önskar för sitt barn, att det ska 'överleva'? Det spelar ingen roll om barnet är skadat av diverse saker man stoppat i sig, bara det 'överlever'?

Så tänker verkligen inte jag. När jag var gravid avstod jag allt enligt rekommendationerna. Tänk om barnet föds med nån skada, kan man nånsin förlåta sig själv då?
  • Rdlsgdl9922
    Anonym (-) skrev 2025-01-09 11:02:35 följande:
    Det får väl duga i brist på ett bra eller förståeligt svar.
    På vilket sätt lät frågan som om den kom ifrpån en 14-åring?
    "Vad är .." är en relativt vanlig inledning på frågor.
    Du verkar bara vilja tjafsa över nåt istället för att svara på frågan i tråden, så jag slutar svara dig här och ber dig hitta nån annan tråd att tjafsa om irrelevanta saker i. Du får mer än gärna tycka att jag skriver som en 14-åring för att jag la till ett ''haha'' i min mening om det får dig att må bättre. Ha de gott! Glad
  • Rdlsgdl9922
    Anonym (våga) skrev 2025-01-09 11:03:38 följande:
    Råden ändras ju bara när ny information kommer fram. 

Och bara för att en del barn har sämre förutsättningar så blir det ju inte bättre av att även mitt barn får dåliga förutsättningar. I synnerhet inte om det är något jag kan påverka. 

Nej, det är inte så många barn som drabbas av de här komplikationerna, främst för att de flesta gravida är noggranna med att sköta om sig. 
    Jo, men t.ex. det här med rå lax (tror jag det gäller) är ju nu godkänt i Sverige men inte i andra länder, inklusive grannländer. Hur ska man då ställa sig tänker du?
  • Anonym (våga)
    Rdlsgdl9922 skrev 2025-01-09 11:08:00 följande:
    Jo, men t.ex. det här med rå lax (tror jag det gäller) är ju nu godkänt i Sverige men inte i andra länder, inklusive grannländer. Hur ska man då ställa sig tänker du?
    Jag tänker att man följer de råd som gäller i det land man befinner sig. Det kan finnas skillnader i tex livsmedelshantering mellan länder, så då är de ju bra att förhålla sig till rekommendationerna där man lever. 
  • Rdlsgdl9922
    Anonym (våga) skrev 2025-01-09 11:57:05 följande:
    Jag tänker att man följer de råd som gäller i det land man befinner sig. Det kan finnas skillnader i tex livsmedelshantering mellan länder, så då är de ju bra att förhålla sig till rekommendationerna där man lever. 
    Sant! Glad
  • Miniflin

Jag håller mig från alkohol, koffein över rekommenderad mängd och vissa andra råvaror som jag ändå inte är förtjust i. Brie och mögelostar gillar jag inte, chark har jag ätit så länge förpackningen varit obruten men skulle inte beställa det ute t.ex. Sushi äter jag som vanligt för det har till och med min barnmorska sagt går väldigt bra. Utsätter mig inte för onödiga risker men kör heller inte på som vanligt. Jag tror att man ska göra så som man mår bra av att göra, och känner man att man mår bra av att äta saker eller som man mår bra av att inte göra det, så är det individuellt. Jag har till och med fått höra om mammor som fått "tillåtelse" att röka ett paket cigg om dagen för att de mår psykiskt dåligt utan det och det i sig varit en större risk för barnet. Vilket för mig låter helt sjukt, men ja det är just så, individuellt. Jag känner att många saker har jag inga problem att avstå och dra ner på under en så begränsad tid :)

• Rdlsgdl9922
    Miniflin skrev 2025-01-09 14:25:30 följande:

Jag håller mig från alkohol, koffein över rekommenderad mängd och vissa andra råvaror som jag ändå inte är förtjust i. Brie och mögelostar gillar jag inte, chark har jag ätit så länge förpackningen varit obruten men skulle inte beställa det ute t.ex. Sushi äter jag som vanligt för det har till och med min barnmorska sagt går väldigt bra. Utsätter mig inte för onödiga risker men kör heller inte på som vanligt. Jag tror att man ska göra så som man mår bra av att göra, och känner man att man mår bra av att äta saker eller som man mår bra av att inte göra det, så är det individuellt. Jag har till och med fått höra om mammor som fått "tillåtelse" att röka ett paket cigg om dagen för att de mår psykiskt dåligt utan det och det i sig varit en större risk för barnet. Vilket för mig låter helt sjukt, men ja det är just så, individuellt. Jag känner att många saker har jag inga problem att avstå och dra ner på under en så begränsad tid :)

Låter väldigt sunt och som en sund syn på saken! Glad
  • septembermamma2022
    Anonym (Nja...) skrev 2025-01-08 13:39:10 följande:

Jag har fuskat med vissa saker. Kaffe har jag druckit rätt stora mängder av och en hel del chark. Ätit brie vid två tillfällen. Jag har aktat mig för listeria men varit mer laid back när det kommer till toxoplasma. Mest för att jag har jobbat med katter (både betalt och volontärarbete) hela mitt vuxna liv så det hade varit ett mirakel om jag hade blivit smittad första gången nu under graviditeten. Sushi är ju okej så länge den är färsk och korrekt tillagad så det har jag ätit utan bekymmer. Även små mängder alkohol vid några tillfällen, ungefär som du, smakat på sambons dricka. Så jag har tagit det för vad det är, riktlinjer, och inte en regelbok som måste följas slaviskt. Är nu i vecka 37 och var på ultraljud senast idag, med en till synes fullt frisk och välmående baby i magen. 

Jag har gjort som du ungefär, på samma grund. Jobbat med katter i 10+ år och min egen äldsta katt har nu fyllt 9 år. Extremt osannolikt att jag inte skulle fått toxoplasma redan. Har även rensat kattlådan men försökt hålla andan när det dammat. Har någorlunda undvikit mat som kan ge listeria men har varit mer liberal under sista veckorna av graviditeten med tex mögelost (så gott ju!). Smakat mindre mängd alkohol vid fåtal tillfällen. Känns bra, jag har strålat under hela graviditeten och bebis är fullgången, frisk och ska ut under närmsta veckan!

Sushi säger ju tom livsmedelsverket är ok nuförtiden, anses hålla mycket hög livsmedelshygienisk standard i Sverige.
  • Anonym

Jag levde precis som annars, minus det mesta av alkoholen.
    Gick hur bra som helst.

Nu ska jag inte ha fler barn men om så vore så hade jag gjort likadant igen.

• Anonym (Eveli)
    Rdlsgdl9922 skrev 2025-01-09 11:08:00 följande:

Man kan aldrig veta hur länge kötet ligger i kylen eller hur   personalen på restauranger hanterar det. 

Mängden av listeria ökar med tiden?

Man kan ju klara sig utan rå fisk några månader

• Anonym (g)
    Rdlsgdl9922 skrev 2025-01-09 10:56:18 följande:
    Är jag den som låter som 14 i argumentationen eller kanske ni som hakar upp er på ETT ord av ett helt utlägg? Flört
    Anonym (g) skrev 2025-01-08 17:36:29 följande:

Förstår inte heller utan det låter som TS är 14 år i argumentationen...

Vissa av sakerna får man dessutom äta/dricka i moderation eller med t.ex frysning så varför det ska vara så haha... som om det är coolt att strunta i saker som

kan skada en

Nej, det var inte enbart ett ord som gav den tanken. Såklart.
Svar på tråden Förbjuden mat