• lussibuss

    Mio soffa? Aldrig igen...

    Köpte en soffa från Mio (Rossi) som jag hämtade hem för ca 6 månader sen. Jag har varit superrädd om den, impregnerat som Mio sagt, osv. Men nu nopprar den extremt mycket. Det kommer också liksom ludd ut ur soffan runt om nopprorna, svårt att förklara i text, men det ser nästan ut som hårigt tyg. Det ser hemskt ut. Soffan har en noppringsskala på 4,5, där 5 är det bästa (som nopprar minst), och jag betalade till och med 2k extra för att få just det tyget, då noppringsskalan var sämre på dom andra. Den var dyr. Kostade runt 16k.


    Ringde Mios kundtjänst som sa att det blir så, och att det är normalt. Han började prata om att det lätt blir så av friktion när man använder soffan, och att om vi har en luftvärmepump så kan det också vara en bidragande orsak. En retur var alltså inte ens på tal för Mio.


    Vad ska jag göra? Har jag som kund inga rättigheter alls i detta? Jag är så ledsen och vill knappt sitta i soffan nu för det känns som att den bara blir värre varje gång.. Jag har INTE råd att köpa en ny, och hur ytligt det än låter så skäms jag över hur denna ser ut nu. Ska en dyr soffa verkligen bli såhär efter bara 5-6 månaden? (Då detta började för ungefär en månad sen). 


    tack på förhand..

  • Svar på tråden Mio soffa? Aldrig igen...
  • lussibuss
    Anonym (Mio soffa) skrev 2025-01-08 22:33:48 följande:

    Vi har 2 Mio soffor från märket copenhagen som inte har några problem. Mio är ju återförsäljare av olika märken och de olika märkena kan vara olika bra. Viktigt att läsa på innan om märket innan man köper. Har en säng från Mio också som fungerar felfritt men jag läste ju på innan om märket innan jag köpte. Skulle säga att Mio nog har en blandad kompott med bra märken och lite sämre märken så man får läsa på innan. 


    Att dom är återförsäljare är knappast en ursäkt, det är ändå deras ansvar att inte sälja skitvaror. Efter detta har jag säkert läst omkring 100 olika recensioner om Mio, där de baschar ner på kvaliteten på deras möbler, speciellt soffor, och dom flesta får dra in ARN för att vinna en kamp mot Mio, eftersom det verkar tillhöra vardagen för dom att skylla på kunderna när deras varor visar sig vara värdelösa, istället för att ta sitt ansvar och göra rätt för sig. Ett seriöst och bra företag hade heller aldrig velat vara återförsäljare för ett skitmärke, och så det säger ju ändå sitt om Mio som företag. 

    Jag förstår verkligen inte vad ditt svar skulle hjälpa i min situation nu? Att du har köpt en bra soffa och säng därifrån hjälper väll ändå inte mig? Du tar dessutom förgivet att jag inte läst på, tråkigt..
  • Anonym (Anna)

    Fy så trist. Vi köpte våra soffor från Mio 2006. Visst, de är inte i nyskick och vi har fått byta ut ryggkuddarna en gång då de tappat formen, men originaltyget är kvar och de ser väldigt fräscha ut fortfarande och vi är väldigt nöjda med köpet. 


    Men jag har de senaste kanske 6-8 åren hört om många som varit missnöjda med Mio. För 20 år sedan upplever jag inte att någon klagade, så jag tror att kvaliteten över lag minskat. 


    Hur som helst. Att en soffa som kostar 16000 håller 6 månader är ju inte ok. Som någon ovan skrev, kontakta konsumentverket.

  • Anonym (M)
    lussibuss skrev 2025-01-11 05:41:14 följande:
    Att dom är återförsäljare är knappast en ursäkt, det är ändå deras ansvar att inte sälja skitvaror. Efter detta har jag säkert läst omkring 100 olika recensioner om Mio, där de baschar ner på kvaliteten på deras möbler, speciellt soffor, och dom flesta får dra in ARN för att vinna en kamp mot Mio, eftersom det verkar tillhöra vardagen för dom att skylla på kunderna när deras varor visar sig vara värdelösa, istället för att ta sitt ansvar och göra rätt för sig. Ett seriöst och bra företag hade heller aldrig velat vara återförsäljare för ett skitmärke, och så det säger ju ändå sitt om Mio som företag. 

    Jag förstår verkligen inte vad ditt svar skulle hjälpa i min situation nu? Att du har köpt en bra soffa och säng därifrån hjälper väll ändå inte mig? Du tar dessutom förgivet att jag inte läst på, tråkigt..
    Om du hade läst på om den soffa du köpte så hade du ju hittat info om den dåliga kvaliteten.  Känns ju konstigt att du ändå köpte den fast du läst på. 
  • Anonym (Mio soffa)
    lussibuss skrev 2025-01-11 05:41:14 följande:
    Att dom är återförsäljare är knappast en ursäkt, det är ändå deras ansvar att inte sälja skitvaror. Efter detta har jag säkert läst omkring 100 olika recensioner om Mio, där de baschar ner på kvaliteten på deras möbler, speciellt soffor, och dom flesta får dra in ARN för att vinna en kamp mot Mio, eftersom det verkar tillhöra vardagen för dom att skylla på kunderna när deras varor visar sig vara värdelösa, istället för att ta sitt ansvar och göra rätt för sig. Ett seriöst och bra företag hade heller aldrig velat vara återförsäljare för ett skitmärke, och så det säger ju ändå sitt om Mio som företag. 

    Jag förstår verkligen inte vad ditt svar skulle hjälpa i min situation nu? Att du har köpt en bra soffa och säng därifrån hjälper väll ändå inte mig? Du tar dessutom förgivet att jag inte läst på, tråkigt..
    Vad du låter arg i ditt meddelande till mig. Det jag skrev är att jag håller med dig om att alla möbler på Mio inte har kvalitet och därför är det viktigt att läsa på innan man handlar en vara hos dem. 
  • MsM84

    Jag har köpt två soffor hos MIO och varit missnöjd med båda. Blir inga fler därifrån. Jag tror det viktigaste TS är att du står på dig mot MIO.

  • lussibuss
    MsM84 skrev 2025-01-11 09:53:13 följande:

    Jag har köpt två soffor hos MIO och varit missnöjd med båda. Blir inga fler därifrån. Jag tror det viktigaste TS är att du står på dig mot MIO.


    Jag förstår dig.. Synd för dom har så fina och bekväma möbler, men kvalitet är lika viktigt det ju.. Jag ska försöka! Väntar på ett skriftligt NEJ om retur från Mio nu, däreftet ska jag koppla in arn. 
  • lussibuss
    Anonym (M) skrev 2025-01-11 09:01:33 följande:
    Om du hade läst på om den soffa du köpte så hade du ju hittat info om den dåliga kvaliteten.  Känns ju konstigt att du ändå köpte den fast du läst på. 
    Hade det stått att kvaliteten varit dålig, eller att soffan på några sätt verkade sämre så hade jag väll inte köpt den.
  • Anonym (Bosse)

    Oj! Vi har haft vår Mio-soffa och slitit på den hela familjen i tio år och först nu börjar den se lite sliten ut på några få ställen. Men det hjälper ju inte dig! 


    Om du inte får till en reklamation så skär eller klipp bort nopporna. Ofta är det korta fibrer som kryper ut i början och skär man av dem så minskar mängden nya noppor med tiden.

  • lussibuss
    Anonym (Bosse) skrev 2025-01-13 15:47:33 följande:

    Oj! Vi har haft vår Mio-soffa och slitit på den hela familjen i tio år och först nu börjar den se lite sliten ut på några få ställen. Men det hjälper ju inte dig! 


    Om du inte får till en reklamation så skär eller klipp bort nopporna. Ofta är det korta fibrer som kryper ut i början och skär man av dem så minskar mängden nya noppor med tiden.


    Som jag förstått har mio blivit mycket sämre med tiden, och de flesta som köpt soffor för en längre tid sedan har fått bättre kvalitet än vad det är på sofforna som säljs där idag..


    Jag ska testa det, har köpt en sån noppringsborttagare (bra att ha ifall att det inte blir som man önskar) 

  • lussibuss
    Elin pelin skrev 2025-01-11 08:05:41 följande:

    Kolla in www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera-felaktig-vara/
    Sen finns det en "sexmånaders regel" för reklamation, att fel som kommer inom 6 mån anses varit där från början om inte säljaren kan motbevisa det.
    Lycka till!


    Tack snälla! Det där kan vara till hjälp faktiskt. soffan var nog ganska exakt 6 månader när vi kontaktade mio för första gången om det. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (M)
    lussibuss skrev 2025-01-13 15:25:51 följande:
    Hade det stått att kvaliteten varit dålig, eller att soffan på några sätt verkade sämre så hade jag väll inte köpt den.
    Du säger ju själv att du läst recensioner där det står att deras kvalitet är dålig. 
  • Anonym (Trådskapare)
    Anonym (Tyg) skrev 2025-01-15 06:45:41 följande:

    Ts vilket tyg köpte du? Om du tog dom billigare eller om du valde att lägga till för att få ett mer slitstarkt tyg? Bara nyfiken och försvarar inte Mio. Men har köpt soffor där och vart nöjd med alla. 


    men sist valde jag att inte köp för utan köpte en Howard soffgrupp nopprade efter 2 veckor gick heller ej att rengöra 25000 år helsike. Men nu har jag köpt en ny soffa från Mio då jag kanske haft tur innan men man får väl se


    Kom inte in på kontot just nu av någon anledning så får svara dig anonymt, jag la till/ betalade extra för att få ett annat tyg.
Svar på tråden Mio soffa? Aldrig igen...