• FörvirradUngKvinna

Snälla hjälp. Min sambo har klippt sig och jag mår riktigt dåligt

Hej
    vänder mig hit för att kanske lyckas hitta någon som kan säga att dom känner igen sig i mina känslor, och allra helst att någon ska säga att det är okej och att man kan göra något åt dem.

Min sambo skulle klippa sig idag, för första gången under tiden vi känt varandra. Jag har någon konstig grej för mig att jag inte klarar av när folk klipper sig eller ändrar utseende. Tilläggas ska att jag har lätt autism. förändringar gör mig väldigt obekväm. jag och min sambo har pratat om detta veckan innan han klippte sig. Och vi kom överens om att det inte skulle bli så stor förändring, han ville endast klippa lite i topparna, han har hår ner till axlarna likt en 70tals frisyr och är väldigt fin i denna. 

men hos frisören idag så antingen lyssnade frisören inte, eller brydde sig inte. Hon ville ha en mer modern frisyr på min sambo även om han var TYDLIG med att han bara ville ta MAX 5cm.

Han sätter sig i bilen, ringer mig och gråter, Förklarar att dom inte lyssnat, börjat klippa av för mycket och när han sa till var det redan försent.
    Efter mycket tjat skickade han en bild till mig på hur håret blev.

Detta var vid klockan 11. Klockan är ni 17 och jag gråter fortfarande. kan inte riktigt förklara det. Men det känns som att min pojkvän som jag hade har dött. Jag vet inte hur jag ska hantera detta på ett normalt och hanterbart sätt. Jag vill inte ens åka hem för att jag är rädd för att se honom. det känns konstant som att vakna upp från en mardröm men att varje gång inse att det är verklighet. Det handlar inte om att hans nya frisyr är ful eller att jag inte är attraherad av honom. det känns inte som att det är min Sambo, det är en främmande man, det känns som ett övergrepp. Tanken på en kram med honom känns verkligen som ett övergrepp. Hur ska jag kunna leva med en man som känns så främmande. Jag förstår att om två månader kan vi säkert skratta åt det hela och allt är som vanligt. Men just nu vet jag inte vad jag ska ta mig till. Jag blir även så ledsen på mig själv och min reaktion på en så barnslig sak. Även att jag sårar honom så djupt genom att gråta så fort jag ser honom oxh inte ens klara av att ge en kram. Vi är väldigt fysiska med varandra, skedar alltid i soffan och sången hela natten. Pussas mycket, omfamnar varandra. konstant beröring är vårt kärleksspråk. men jag kan inte. Tanken av denna främmande mannen nära mig känns så obehagligt. JAG VET att det är samma person. Men min känsla säger något helt annat. 

snälla hjälp mig. Tips, råd, diagnos, vad som helst som kan förklara min reaktion så att jag inte känner mig så himla värdelös.

• Svar på tråden Snälla hjälp. Min sambo har klippt sig och jag mår riktigt dåligt
  • Anonym (PM)
    Xenia skrev 2025-01-11 00:46:35 följande:

Jag förutsätter att TS tar kontakt med vården och kan då få både diagnos och behandling. Det verkar som hon behöver det av det hon skriver. Situationen verkar svår för både henne och sambon.

Jag har givetvis inte möjlighet att ställa diagnos, jag skriver bara vad jag tror precis som andra. Men det finns ju alltid de som älskar att kritisera.

Nej. Du skrev inte att du trodde att TS har OCD, du skrev att TS "måste söka hjälp, t ex terapi eller medicin mot din OCD." Som att det är konstaterat att TS har det.
  • Anonym (Autist)
    Anders1970 skrev 2025-01-11 11:54:35 följande:
    Först av allt har du inte "lätt" autism... Du behöver vård, diagnos och KBT.

Bra att din sambo nu får se dig och problematiken, så han kan betänka om han klarar ett sådant liv (jag hade ej gjort det då det är ärftligt) 

Ta hjälp, detta forum är inte alls i nivå vad du behöver. Lycka till.
    Jag har ingen högre nivå av autism och har precis samma svårigheter som TS, jag är bara bättre på att dölja det. Ni som inte har en aning om vad ni pratar om gör det bara jobbigare för TS.
  • Anonym (Apropå snöflingor)
    Anonym (Autist) skrev 2025-01-11 11:59:17 följande:
    Jag har ingen högre nivå av autism och har precis samma svårigheter som TS, jag är bara bättre på att dölja det. Ni som inte har en aning om vad ni pratar om gör det bara jobbigare för TS.
    Men varför då ge sig in i ett förhållande där mycket handlar om att ge och ta/att kunna kompromissa? Låt vara att man kan leva ett någorlunda förutsägbart liv men nog ska en partner kunna välja vilken frisyr, inom nornalspannet, den vill har utan att det blir hysteri hemma?
  • Anonym (Autist)
    Anonym (Apropå snöflingor) skrev 2025-01-11 12:03:33 följande:
    Men varför då ge sig in i ett förhållande där mycket handlar om att ge och ta/att kunna kompromissa? Låt vara att man kan leva ett någorlunda förutsägbart liv men nog ska en partner kunna välja vilken frisyr, inom nornalspannet, den vill har utan att det blir hysteri hemma?
    Jag har inga problem med att ge och ta, även om jag har svårt för negativa fysiska förändringar. Klart han kan välja vad han vill ha och jag gör mitt bästa för att kunna hantera det. TS behöver absolut stöd i hur hon ska klara det bättre, men att racka ner så som folk i tråden gör är bara elakt. Och hon behöver absolut inte ha någon högre grad av autism för att ha svårt med det här.

Som sagt, tom min pojkvän har svårt att se sig själv i spegeln trots att det är honom det sitter på. Han har också autism om det inte framgick.
  • Teresse7
    Xenia skrev 2025-01-11 00:46:35 följande:

Jag förutsätter att TS tar kontakt med vården och kan då få både diagnos och behandling. Det verkar som hon behöver det av det hon skriver. Situationen verkar svår för både henne och sambon.

Jag har givetvis inte möjlighet att ställa diagnos, jag skriver bara vad jag tror precis som andra. Men det finns ju alltid de som älskar att kritisera.

Du skrev att TS behövde medicinering emot sin OCD...
    Skriver man inte ett disskutionsforum så får man nog ta att man blir ifrågasatt. Det är inte samma sak som bli kritiserad.  
  • Anders1970
    Anonym (Autist) skrev 2025-01-11 11:59:17 följande:
    Om du har samma problem, men "bättre" på att dölja det... Blir det då låg eller mild nivå... 🤔

En som haltar mindre av ett brutet ben, har likt förbannat ett brutet ben.

Rådet som jag delar med andra:
    vård, diagnos och KBT
  • Anders1970
    Anonym (Autist) skrev 2025-01-11 12:08:38 följande:
    Jag har inga problem med att ge och ta, även om jag har svårt för negativa fysiska förändringar. Klart han kan välja vad han vill ha och jag gör mitt bästa för att kunna hantera det. TS behöver absolut stöd i hur hon ska klara det bättre, men att racka ner så som folk i tråden gör är bara elakt. Och hon behöver absolut inte ha någon högre grad av autism för att ha svårt med det här.

Som sagt, tom min pojkvän har svårt att se sig själv i spegeln trots att det är honom det sitter på. Han har också autism om det inte framgick.
    Delar åsikt att alla elaka kommentarer är icke produktiva, hjälper inget.

Ut ifrån din tidigare beskrivning så "ja det framgick att din pojkvän har autism 👍

Får hoppas er autism "matchar".
  • Xenia
    Anonym (PM) skrev 2025-01-11 11:56:38 följande:
    Nej. Du skrev inte att du trodde att TS har OCD, du skrev att TS "måste söka hjälp, t ex terapi eller medicin mot din OCD." Som att det är konstaterat att TS har det.
    Amenherregud, väger man inte varje ord på guldvåg kommer genast minst en bessserwisser som ska tillrättavisa.

Är ni också autister som bokstavstolkar? Annars borde ni kunna räkna ut att det är vad jag dragit för slutsats, eftersom TS inte själv skrivit att hon har den diagnosen.

Men jag lämnar denna OT-diskussion nu.
  • Anonym (Bb)

Ja du. Du behöver få hjälp. 

• FörvirradUngKvinna

Hej alla!
    Genuint tack till er som svarat med förståelse och medmänsklighet!
    fuck off till er dumma elakingar som bara svarat drygt och förklarat att det är fel på mig eller att jag är en dålig och kontrollerande partner.

Jag och min sambo har pratat mycket dessa två veckor som snart gått. Jag har vant mig mycket mer för att allt annat är ju precis som vanligt, hur han rör sig, doft, röst, skämt etc. Vi kommer framåt och är såklart fortfarande väldigt förälskade. 

vi hade pratat om detta problemet redan innan incidenten så min reaktion var inte helt främmande för honom. 

Min sambo själv var väldigt missnöjd med frisyren, därav att han var ledsen. Även han är känslig. Han vill själv ha långt hår och gillade inte alls att få allt avklippt. Så det är inget tvång eller liknande från mitt håll i hur han ska klippa sig eller ej. 

Min sambo får ha exakt vilken frisyr han vill!! Problemet låg aldrig i vad jag tyckte om den, utan i själva förändringen. Tyvärr tror jag inte att många läste hela mitt inlägg från början och att dom sen hoppade direkt till kommentarerna för att hata och trycka ner mig. Inte alls okej från vuxna människor, skäms på er! 

Den värsta ångesten kring förändringen har lagt sig, men tidigt på morgonen kan det bli lite jobbigt når man inte vaknat till och förstått läget än. Vi kan redan nu skratta lite åt situationen, vilket är skönt. Samspelet mellan oss känns väldigt synkat.

Tack till alla er som svarade stöttande men framförallt förstående. 

mvh

• Anonym (Lovis)

Vad skönt att höra att ni tar er genom det! Du gör helt rätt som skiter i alla de som uppenbarligen inte förstod vad som är svårt för dig och varför. 

Och nu vet ni vilken frisör ni aldrig ska gå till igen! 

• Anders1970
    FörvirradUngKvinna skrev 2025-01-19 21:49:14 följande:

Hej alla!
    fuck off till er dumma elakingar som bara svarat drygt och förklarat att det är fel på mig eller att jag är en dålig och kontrollerande partner.

mvh

Vi är flera som sagt att du skall sökta professionell hjälp o vård. Det borde väl ses som hjälpande och positivt. 
  • Anonym (Bb)

Hej alla!

Jag och min sambo har pratat mycket dessa två veckor som snart gått. Jag har vant mig mycket mer för att allt annat är ju precis som vanligt, hur han rör sig, doft, röst, skämt etc. Vi kommer framåt och är såklart fortfarande väldigt förälskade. 

vi hade pratat om detta problemet redan innan incidenten så min reaktion var inte helt främmande för honom. 

Min sambo själv var väldigt missnöjd med frisyren, därav att han var ledsen. Även han är känslig. Han vill själv ha långt hår och gillade inte alls att få allt avklippt. Så det är inget tvång eller liknande från mitt håll i hur han ska klippa sig eller ej. 

Min sambo får ha exakt vilken frisyr han vill!! Problemet låg aldrig i vad jag tyckte om den, utan i själva förändringen. Tyvärr tror jag inte att många läste hela mitt inlägg från början och att dom sen hoppade direkt till kommentarerna för att hata och trycka ner mig. Inte alls okej från vuxna människor, skäms på er! 

Den värsta ångesten kring förändringen har lagt sig, men tidigt på morgonen kan det bli lite jobbigt når man inte vaknat till och förstått läget än. Vi kan redan nu skratta lite åt situationen, vilket är skönt. Samspelet mellan oss känns väldigt synkat.

mvh

Nog är du ung och oerfaren om livets verkliga orosmoment. 

Men? Lycka till!

• Anonym (Fia)

Hej alla!

mvh

Så bra att det går åt rätt håll! Men den där frisören verkar ju riktigt rutten. Visst förstår jag att det inte känns helt bra att klippa en frisyr som man själv inte upplever som snygg och modern, men är det vad kunden vill ha så får man tugga det i sig. 

Var inte för hård mot de som är hårda mot dig här. Har man inte själv erfarenhet av att kämpa med den sortens känslor så är det nog väldigt svårt att sätta sig in i hur det är. Det är lätt att hänfalla till ett bryskt "sök hjälp!" när man själv inte förstår vilken hjälp som behövs. Autism går ju liksom inte att bota och det finns inte alltid en quick-fix. Ibland måste man bara jobba sig igenom det svåra.
Svar på tråden Snälla hjälp. Min sambo har klippt sig och jag mår riktigt dåligt