Anonym (K) skrev 2025-01-10 19:11:23 följande:
Jaså hur vet du att det har slutat med att man separerar i alla de fallen då? Vi har ?bara? pratat om giftermål i ca 2 års tid men varit tillsammans i 7 år. Jag vill inte tvinga honom till något eller vara pushande utan vill att han ska vilja. Vi har ju pratat om giftermål i 2 år och som jag skrev tidigare så har han sagt att det inte är så viktigt för honom att gifta sig men han kan tänka sig att göra det för min skull eftersom det är viktigt för mig. Jag vill inte tvinga honom men det är inte samma sak som att inte stå upp för sig själv tycker jag.
Men jag inser ju nu att vi borde ha satt en tidsplan och att jag inte har varit tydlig med mina förväntningar.
ts, jag är hemskt ledsen för alla dryga svar du får. Såhär är det på familjeliv: så fort något om frieri tas upp är man fånig, en prinsessa, borde fria själv, strunta i att gifta sig, löjligt, en diva osv osv. Folk är inne är HELT döda inombords gällande romantik! Så strunta verkligen i alla dryga svar du får.
För att svara på din fråga: jag kan börja med att säga att jag förstår dig och din frustration! Tyvärr måste du nog prata med din sambo. Jag vet inte hur gamla ni är, men det är ju bra att inte bara vänta tills han kommer på att han vill ha barn - det kanske inte kommer förrens han är 35-40. Män är rätt sega ibland och fattar inte riktigt hittar, så jag tycker att ni ska sätta er ner och att du verkligen talar klarspråk om vad du förväntar dig och vill ha både gällande frieri och framtida planer. Sen frågar du honom om han känner detsamma och så kan ni diskutera utifrån det.
Jag förstår att man allra helst vill ha en man som gör det där fina, spontana frieriet... Men såna män är lite som enhörningar. De flesta män lallar runt med sitt och tänker inte steget längre förrens de blir tvingade att tänka på det via samtal exempelvis.
Lycka till!