• Anonym (K)

Hur får jag min sambo att fria till mig?

Jag har varit tillsammans med min sambo i 7 år och vi har varit sambo i 5 av de åren. Vi har ett bra förhållande och har pratat om giftermål och barn i snart 2 år nu och jag har varit tydlig med att jag vill gifta mig innan vi skaffar barn så han vet det men ändå friar han inte.

Jag trodde att han skulle göra det i somras och den här nyårsafton för det var en grej han sa som gjorde att jag fick upp förhoppningen men det visade sig vara nåt helt annat. 
    Tiden går men jag vill inte pressa honom så jag har inte tagit upp eller påmint honom om giftermål på flera månader nu eftersom jag vill att han ska fria för att han vill.  
    Vad tycker ni att jag ska göra? Ska jag ta upp det igen? 

• Svar på tråden Hur får jag min sambo att fria till mig?
  • Anonym (Nya tider)

Du kan fria till honom. Det är nya tider nu.

• Anonym (Nn)
    Anonym (Fria) skrev 2025-01-10 18:16:44 följande:
    Inte hört talas om något sådant.

Vad menar du med att inte ha hört talas om något sånt? Istället för att ta upp frågan om ?När ska du fria?? så pratar du istället om er framtid och när ni vill göra vad. Ex då att skaffa barn brukar va en bra utgångspunk. Detta för att han ska förstå att hela resan med att fria, planera bröllop osv kan ta mycket tid. Han behöver själv inse att ?Oj ja det är på tiden att jag friar nu?, för ofta har de tänkt att de ska göra det men inte riktigt fått tummen ur. 

• Anonym (What)
    Anonym (K) skrev 2025-01-10 19:11:23 följande:
    Jaså hur vet du att det har slutat med att man separerar i alla de fallen då? Vi har ?bara? pratat om giftermål i ca 2 års tid men varit tillsammans i 7 år. Jag vill inte tvinga honom till något eller vara pushande utan vill att han ska vilja. Vi har ju pratat om giftermål i 2 år och som jag skrev tidigare så har han sagt att det inte är så viktigt för honom att gifta sig men han kan tänka sig att göra det för min skull eftersom det är viktigt för mig. Jag vill inte tvinga honom men det är inte samma sak som att inte stå upp för sig själv tycker jag.
    Men jag inser ju nu att vi borde ha satt en tidsplan och att jag inte har varit tydlig med mina förväntningar. 
    ts, jag är hemskt ledsen för alla dryga svar du får. Såhär är det på familjeliv: så fort något om frieri tas upp är man fånig, en prinsessa, borde fria själv, strunta i att gifta sig, löjligt, en diva osv osv. Folk är inne är HELT döda inombords gällande romantik! Så strunta verkligen i alla dryga svar du får.

För att svara på din fråga: jag kan börja med att säga att jag förstår dig och din frustration! Tyvärr måste du nog prata med din sambo. Jag vet inte hur gamla ni är, men det är ju bra att inte bara vänta tills han kommer på att han vill ha barn - det kanske inte kommer förrens han är 35-40. Män är rätt sega ibland och fattar inte riktigt hittar, så jag tycker att ni ska sätta er ner och att du verkligen talar klarspråk om vad du förväntar dig och vill ha både gällande frieri och framtida planer. Sen frågar du honom om han känner detsamma och så kan ni diskutera utifrån det. 

Jag förstår att man allra helst vill ha en man som gör det där fina, spontana frieriet... Men såna män är lite som enhörningar. De flesta män lallar runt med sitt och tänker inte steget längre förrens de blir tvingade att tänka på det via samtal exempelvis.

Lycka till!
  • Xenia
    Anonym (K) skrev 2025-01-10 14:45:47 följande:

Jag har varit tillsammans med min sambo i 7 år och vi har varit sambo i 5 av de åren. Vi har ett bra förhållande och har pratat om giftermål och barn i snart 2 år nu och jag har varit tydlig med att jag vill gifta mig innan vi skaffar barn så han vet det men ändå friar han inte.

Jag trodde att han skulle göra det i somras och den här nyårsafton för det var en grej han sa som gjorde att jag fick upp förhoppningen men det visade sig vara nåt helt annat. 
    Tiden går men jag vill inte pressa honom så jag har inte tagit upp eller påmint honom om giftermål på flera månader nu eftersom jag vill att han ska fria för att han vill.  

Ni har varit tillamans i  7 år och sambo i 5 år, ni har pratat om giftermål och barn, men du vill inte "pressa" honom? Hur gammal är du, du kanske fyller 30 eller har redan gjort det? Din sambo verkar oföretagsam, du riskerar att inte få barn alls eller att få färre barn än du tänkt dig medan du väntar på ett frieri som aldrig kommer.

Börja med att ta upp frågan om barn och påpeka att ni inte (iaf inte du) har all världens tid på er. 

Säg att du längtar efter barn och fråga om han inte tycker det är dags nu? Vill han bara skjuta upp det mera, så är frågan om han ens vill ha barn. Du behöver få veta om han verkligen vill det, så du inte förlorar mer tid.

Att ta reda på om han verkligen vill ha barn är nödvändigt, var inte så rädd att "pressa" honom. En vuxen man ska inte behöva behandlas som om han skulle få ett sammanbrott om han blir "pressad" att ta ställning.
  • Anonym (Time goes by)

Jag krävde inget frieri specifikt, men om en man inte på fem år kan bestämma sig för att det är vi för livet, då är han färdig- då gör jag slut.

Jag har inte mer tid att slösa på velpottor, börjar man vid 25 har en kvinna 3 x 5 år på sig. En man förlovade sig t.ex. med mig men där tog det evigheter för honom att klämma fram att han aldrig ville ha barn, och då tog det slut efter sex år av den anledningen.

Hur lång tid har du att slösa bort? Är din man ärlig med vad han vill?

De flesta män är det inte, enligt min erfarenhet.

• Anonym (qwerty)

Men fria själv då

• Anonym (du)
    Anonym (Laura) skrev 2025-01-11 16:08:02 följande:
    Nåja, bara för att man flyttar ihop så kanske man inte är 100% säker på att det är personen man vill leva med för alltid.
    Att flytta ihop är, för mig en prövotid kan man säga.

Skillnaden är att så mycket mera förändras rent juridiskt, på lång sikt när man gift sig. Därför, kan vara en stor anledning till att man inte vill.

Ser man så banalt på äktenskap som du så blir det nog x antal bröllop med blåa, naiva ögon.
    Och lika många skilsmässor, möjligtvis minus en.
    Giftermål är som de flesta vet inte heller nån garanti för att man vill leva tillsammans för alltid. Men det kräver en insats som många män inte är beredda att lägga på sitt förhållande. 

Och att TS förväntar sig ett frieri på gammaldags vis när de redan bor ihop och planerar ett liv tillsammans blir ganska fånigt. Och sen förväntar sig TS säker att bröllopet ska vara på ett visst sätt, inte bara boka rådhuset en tisdag. Mannen ser detta framför sig, och blir helt matt.... 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (K) skrev 2025-01-10 14:45:47 följande:

Har inte läst hela tråden, men om du har väntat i sju år så har du väntat länge nog.

Gör slut och hitta en annan man om äktenskap är viktigt för dig, för den här mannen kommer bara göra det i panik om du säger att du lämnar nu. Och så vill man ju inte bli gift. 
  • Anonym (Laura)
    Anonym (du) skrev 2025-01-13 08:17:42 följande:
    Giftermål är som de flesta vet inte heller nån garanti för att man vill leva tillsammans för alltid. Men det kräver en insats som många män inte är beredda att lägga på sitt förhållande. 

Och att TS förväntar sig ett frieri på gammaldags vis när de redan bor ihop och planerar ett liv tillsammans blir ganska fånigt. Och sen förväntar sig TS säker att bröllopet ska vara på ett visst sätt, inte bara boka rådhuset en tisdag. Mannen ser detta framför sig, och blir helt matt.... 
    Nåja, inte bara många män. Många kvinnor också,  jag t ex. 
  • Anonym (...)
    Anonym (What) skrev 2025-01-12 11:49:31 följande:
    ts, jag är hemskt ledsen för alla dryga svar du får. Såhär är det på familjeliv: så fort något om frieri tas upp är man fånig, en prinsessa, borde fria själv, strunta i att gifta sig, löjligt, en diva osv osv. Folk är inne är HELT döda inombords gällande romantik! Så strunta verkligen i alla dryga svar du får.

För att svara på din fråga: jag kan börja med att säga att jag förstår dig och din frustration! Tyvärr måste du nog prata med din sambo. Jag vet inte hur gamla ni är, men det är ju bra att inte bara vänta tills han kommer på att han vill ha barn - det kanske inte kommer förrens han är 35-40. Män är rätt sega ibland och fattar inte riktigt hittar, så jag tycker att ni ska sätta er ner och att du verkligen talar klarspråk om vad du förväntar dig och vill ha både gällande frieri och framtida planer. Sen frågar du honom om han känner detsamma och så kan ni diskutera utifrån det. 

Jag förstår att man allra helst vill ha en man som gör det där fina, spontana frieriet... Men såna män är lite som enhörningar. De flesta män lallar runt med sitt och tänker inte steget längre förrens de blir tvingade att tänka på det via samtal exempelvis.

Lycka till!
    Eller så har man inte exakt samma definition av romantik som du har. För mig kan ett frieri definitivt vara romantiskt, men ett som man diskuterat i förväg blir det inte. Här har mannen sagt att han inte är så sugen på giftermål själv men kan göra det för ts skull - då skulle jag definitivt inte förvänta mig ett stort och romantiskt frieri, och skulle tycka att ett sådant skulle kännas lite konstigt. Alla är olika men ta inte för givet att man ogillar romantik bara för att man inte tycker som du.
  • Anonym (What)
    Anonym (Eva) skrev 2025-01-11 07:53:56 följande:
    Ser inte skillnaden på att man är redo att gifta sig och att man vill gifta sig.
    Skulle man säga att man vill gifta sig, men inte vara redo att gifta sig? Om man pratar om giftemål generellt som företeelse, ok, det är något annat. Giftemål är något binärt, man kan inte nästan gifta sig och om man är överens om att förhållandet går i riktning mot giftemål betyder väl det att att man är redo att gifta sig. Om man pratar om att jo, vi ska väl gifta oss sen någon gång, betyder det att man är redo att gifta sig men ännu inte bestämt när. 

Min man friade till mig och det var helt oväntat, vi hade aldrig diskuterat äktenskap och jag hade aldrig tänkt på giftemål. Det skedde utan ring och utan att han gick ner på knä eller försökte efterlikna en amerikansk film.  
    Good for you Eva att din man varken hade ring eller gick ner på knä. Så länge du är lycklig med det är väl det toppen. 

Dock vill vissa ha lite mer tanke och energi bakom en händelse som sker en gång i livet (förhoppningsvis).

Att fråga sin partner hur den tänker om framtidsplaner involverade giftermål är inte att fria.
  • Anonym (What)
    Anonym (du) skrev 2025-01-13 08:17:42 följande:

Det är inte fånigt. Elakt att kalla någon annans drömmar kring en engångshändelse i livet (förhoppningsvis) för "fåniga". Om mannen nu skulle bli "matt" av att ha ett fikt frieri och en rolig fest som skapar glädje och minnen för livet får väl han säga det och hitta någon annan oengagerad partner som bara vill glida genom livet ut större ansträngning. Speak up, boy.
  • Anonym (du)
    Anonym (What) skrev 2025-01-13 12:37:38 följande:
    Det är inte fånigt. Elakt att kalla någon annans drömmar kring en engångshändelse i livet (förhoppningsvis) för "fåniga". Om mannen nu skulle bli "matt" av att ha ett fikt frieri och en rolig fest som skapar glädje och minnen för livet får väl han säga det och hitta någon annan oengagerad partner som bara vill glida genom livet ut större ansträngning. Speak up, boy.
    Elakt att kalla det elakt... 

Jag presenterar en möjlig orsak till att det TS vill ha av mannen uteblir. Och ja, det är fånigt av en vuxen jämställd kvinna som bor ihop med mannen ifråga att förvänta sig ett frieri. 
  • Anonym (What)
    Anonym (...) skrev 2025-01-13 11:14:14 följande:
    Eller så har man inte exakt samma definition av romantik som du har. För mig kan ett frieri definitivt vara romantiskt, men ett som man diskuterat i förväg blir det inte. Här har mannen sagt att han inte är så sugen på giftermål själv men kan göra det för ts skull - då skulle jag definitivt inte förvänta mig ett stort och romantiskt frieri, och skulle tycka att ett sådant skulle kännas lite konstigt. Alla är olika men ta inte för givet att man ogillar romantik bara för att man inte tycker som du.
    Det är väl skit samma vad jag eller kreti och pleti har för definition av romantik? Felet på alla svar TS får är att ni alla försöker få TS att känna att hon är fånig, löjligt, kräver mycket när det faktiskt bara är struntprat. Jag förstår henne och ger henne konkret råd för att nå det hon vill ha. Hon får ha precis vilka krav hon vill oavsett om ni tycker hon kräver mycket - då kanske ni ska lämna tråden om ni bara vill trycka ner?
  • Anonym (What)
    Anonym (du) skrev 2025-01-13 12:41:51 följande:
    Elakt att kalla det elakt... 

Jag presenterar en möjlig orsak till att det TS vill ha av mannen uteblir. Och ja, det är fånigt av en vuxen jämställd kvinna som bor ihop med mannen ifråga att förvänta sig ett frieri. 
    HAHA då kanske du ska tänka på hur du uttrycker dig för att slippa få helt rimlig respons på ditt beteende?

Du får väl tycka att det är fånigt, men du har fel. Folk får ha precis alla krav de vill, vad du tycker är totalt oviktigt för andra människors öden.
  • Anonym (du)
    Anonym (What) skrev 2025-01-13 12:45:55 följande:
    HAHA då kanske du ska tänka på hur du uttrycker dig för att slippa få helt rimlig respons på ditt beteende?

Du får väl tycka att det är fånigt, men du har fel. Folk får ha precis alla krav de vill, vad du tycker är totalt oviktigt för andra människors öden.
    Ja, jag får tycka att det är fånigt. Och du får tycka att det är elakt osv. Helt okej.
Svar på tråden Hur får jag min sambo att fria till mig?