• Anonym (TS)

Stad och land möts sällan

Jag tänker på den enorma klyftan som finns mellan stad och landsbygd, självklart finns det nyanser där emellan men om vi tar dessa motpoler. I väldigt mycket så krockar dessa personers världsbild totalt. 

Exempelvis om man ska få skjuta varg. Dom som utsätts av vargen har en helt annan världsbild än dom som bor i Stockholms innerstad. 

Lyssnade nyss på ett radioprogram där ett par bodde på en bondgård berättade hur det bara var i en matbutik en gång om året. Dom hade egna djur som dom slakta och åt av och även egen odling av grönsaker m.m deras tips till stadsbor som vill göra liknande är att skapa förvaringsutrymmen i sina lägenheter att förvara mat i ett år och så att det inte kommer skadedjur. Att det skulle krävas ett helt rum som kostar hutlösa summor finns inte med i rådet. 

Synen på när man kan skaffa barn. I storstäderna där det är svårt att få tag på bostad, du behöver ex antal hundra tusen för en kontantinsats och sedan ett fast jobb med en bra inkomst för att få ett lån. En del pratar om att man inte behöver bo i innerstan, spelar ingen roll. En sketen 50 kvadrats lägenhet i en förort kan fortfarande kosta 3 miljoner utan problem. 

Sedan har vi det där med stockholmares springande efter tunnelbanor. Den har jag uppfattat är riktigt underhållande för folk som inte bor i Sthlm. Varför springer folk när det kommer en ny om 3 minuter?. Kanske för att hinna med en buss som går en gång i timmen. När jag tidigare bodde i Sthlm och sprang såhär mellan byten kunde jag korta ner en resväg från 1,5 timme till 45 minuter. Frågan är om det är så dumt att springa då om man kan spara 45 minuter. 

Hur enar man en befolkning? 

• Svar på tråden Stad och land möts sällan
  • Anonym (Flåklypa city)
    Man i norr skrev 2025-01-14 13:14:11 följande:

Något som förbluffande nog aldrig pratas om, varken från fackförbund eller politiker,  är skillnaden  på löner och skatter mellan stad och land.
    I vanliga fall pratas det om ? Lika lön för lika arbete ? men när det kommer till geografiska orättvisor i lönerna, så heter det att: Det är så dyra bostäder i storstäderna så att de måste ha högre löner där..
    Och skillnaden i kommunalskatt är horribel! Men det pratas det heller aldrig om.,
    Det parti som skulle sätta geografisk diskriminering på agendan, skulle få min röst i nästa val!  Men det kommer väl aldrig att ske, vl som drabbas är för få röster för att ha någon betydelse..

Vilka drabbas, menar du? De som har lägre lön och låga omkostnader, eller de som har hög lön och höga omkostnader? 
  • Anonym (Roberta)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-14 00:35:09 följande:
    Det finns inte samma utbredda hat mot samer i Sthlm än vad det gör där det finns samebyar. Jag har skrivit att jag menade döda och inte föda. jag tycker att brottsrubriceringen ska förändras. Att det inte ska vara stöld att döda någons ren utan det ska ses som harbrott och någon form av mord av djur. Det skulle ju göra att polisen får möjlighet att utreda brotten på ett annat sätt. Orsaken till att vi inte har denna lagstiftning är för att dom i storstäder inte känner till detta och inte bryr sig. Och anledningen att dom som bor nära samebyarna inte agerar är för att dom är en del av dom som hatar samerna. om du varit medveten hade du ju förstått att jag syfta på att folk dödar renar och inte att man föder någons renar? 

Mord är bara när människor dödas, skulle vara löjligt att ändra det till djur, det kommer inte att hända. Så en ren som rivits av varg men lever, skulle inte kunna dödas för då vore det eutanasi? Vanlig renslakt, är det också mord?  Att döda någons ren kan ses som hatbrott redan i dag men det måste bevisas. 

• OlleSQ
    Anonym (TS) skrev 2025-01-14 13:00:50 följande:
    Vilka är dessa fördomar menar du? 
    Alla dina påståenden som tex att Luleå inte är en stad. Det är dina fördomar som lyser igenom.
  • OlleSQ
    Man i norr skrev 2025-01-14 13:14:11 följande:

Något som förbluffande nog aldrig pratas om, varken från fackförbund eller politiker,  är skillnaden  på löner och skatter mellan stad och land.
    I vanliga fall pratas det om ? Lika lön för lika arbete ? men när det kommer till geografiska orättvisor i lönerna, så heter det att: Det är så dyra bostäder i storstäderna så att de måste ha högre löner där..
    Och skillnaden i kommunalskatt är horribel! Men det pratas det heller aldrig om.,
    Det parti som skulle sätta geografisk diskriminering på agendan, skulle få min röst i nästa val!  Men det kommer väl aldrig att ske, vl som drabbas är för få röster för att ha någon betydelse..

Skall vi inte ta med restid till jobbet också? Luftkvalite? Elpriser? För vi kan ju inte hålla på med cherrypicking om vi skall prata om rättvisa.

Det enklaste sättet att få upp andra frågor om man bor norröver är ju att sluta rösta rött. För så länge som sossarna tar er för givna och med era rösters hjälp låter mp få inflytande är ni körda.

• Anonym (TS)
    OlleSQ skrev 2025-01-14 14:10:00 följande:
    Alla dina påståenden som tex att Luleå inte är en stad. Det är dina fördomar som lyser igenom.
    Det räknas inte till en storstad. Självklart är Luleå en stad. Men det går inte att jämföra Luleå med Stockholm, det blir löjligt. Och i storstäder så blandas inte elevgrupperna särskilt mycket I skolorna. Handlar inte enbart om det fria skolvalet utan att det inte finns en rimlig anledning för någon som bor på landet att åka in till sthlms innerstad och gå i skolan. 
  • OlleSQ
    Anonym (TS) skrev 2025-01-14 14:26:42 följande:
    Det räknas inte till en storstad. Självklart är Luleå en stad. Men det går inte att jämföra Luleå med Stockholm, det blir löjligt. Och i storstäder så blandas inte elevgrupperna särskilt mycket I skolorna. Handlar inte enbart om det fria skolvalet utan att det inte finns en rimlig anledning för någon som bor på landet att åka in till sthlms innerstad och gå i skolan. 

"skulle säga att Luleå tillhör en stad ens"

Förr blandades eleverna öht inte alls. Du gick i skola där du bodde. Punkt.

• Tukt

Är ju lätt att prata geografi. Men i grunden handlar det ju mest om vad folk har i skallen. Om man utgår att allt folk gör, som skiljer sig från en själv, bygger på idioti, så får man de här klyftorna. Om man i stället utgår i från att i de flesta fall finns en fult normal förklaring till folks beteende så kommer också klyftorna att minska.

• Man i norr
    Anonym (Flåklypa city) skrev 2025-01-14 13:38:52 följande:
    Vilka drabbas, menar du? De som har lägre lön och låga omkostnader, eller de som har hög lön och höga omkostnader? 
    Hårdast drabbas naturligtvis de som har lägre lön och höga omkostnader.
  • Man i norr
    OlleSQ skrev 2025-01-14 14:15:24 följande:

Skall vi inte ta med restid till jobbet också? Luftkvalite? Elpriser? För vi kan ju inte hålla på med cherrypicking om vi skall prata om rättvisa.

Det enklaste sättet att få upp andra frågor om man bor norröver är ju att sluta rösta rött. För så länge som sossarna tar er för givna och med era rösters hjälp låter mp få inflytande är ni körda.

Du får gärna driva en kampanj om: Lika restid för lika arbete, Eller: Lilka luft för alla!

Tror inte Tidölaget är så värst mycket mer intresserade än andra partier av solidaritet..😂

Konstigt blir det om man ersätter ordet landsbygdsbo med valfri minoritetsgrupp i meningen:
    Du ska ha lägre lön och högre skatt eftersom du är landsbygdsbo..🙃

F.ö. bor jag i blågrön kommun med nästan 35% kommunalskatt..

• OlleSQ
    Man i norr skrev 2025-01-14 16:02:24 följande:
    Hårdast drabbas naturligtvis de som har lägre lön och höga omkostnader.
    Dvs lågavlönade i kommunal sektor i storstad.
  • Man i norr
    OlleSQ skrev 2025-01-14 16:55:37 följande:
    Dvs lågavlönade i kommunal sektor i storstad.
    Eller ändå mer lågavlönade med hög kommunalskatt, långa pendlingsavstånd och utan möjlighet att åka kommunalt.
  • nattuw
    Anonym (TS) skrev 2025-01-11 13:47:10 följande:

Hur enar man en befolkning? 

Genom att få befolkningen att samsas om en idé.

Ofta är idén en gemensam identitet som vi måste slå vakt om och som är viktigare än de interna motsättningar mellan stad och land eller mellan stad och stad. Att hitta en yttre fiende är ett  väl beprövat trick som ofta fungerar bra.
Svar på tråden Stad och land möts sällan