• Anonym (Iq kan abc)

Krävs språklig begåvning för att ta en master?

Med anledning av en annan tråd. Krävs det någon språklig begåvning för att lyckas ta en master i företagsekonomi? Eller kan man befinna sig på en lägre nivå än en högstadieelev, gällande exempelvis grammatik, meningsbyggnad, kommatering, tempus, syftningsfel, talspråk (med talspråk menar jag utöver vad som är brukligt i diskussionsforum, alltså ett överdrivet "slappt" sätt att uttrycka sig på, överdrivet användande av dialektala uttryck och liknande) osv. och ändå ta en master utan problem? Nu menar jag alltså inte att man måste "uttrycka sig som en akademiker" när man skriver i ett diskussionsforum, som privatperson på sin fritid. Och jag förstår givetvis att alla människor gör slarvfel och att det är lätt hänt att exempelvis glömma ett kommatecken. Men det lyser igenom huruvida man kan skriva eller inte. Slarvfel är något helt annat och det antar jag att en akademiker är medveten om. Jag syftar på att ha grundläggande kunskaper i stavning, grammatik, meningsbyggnad osv. Kunskaper som man vanligtvis skaffar sig i högstadiet. Är det trovärdigt att någon som skriver som en kratta har en masterexamen? Är det vanligt förekommande förekommande? 

Obs! Jag själv skriver absolut INTE perfekt. Långt ifrån. Jag är inte akademiker och har endast en kortare högskoleutbildning. Där av min undran. 

• Svar på tråden Krävs språklig begåvning för att ta en master?
  • Anonym (Iq kan abc)
    Anonym (resan) skrev 2025-01-14 11:31:43 följande:
    Ja, det kan ha gjorts. Men en noggrann utredare skulle veta att depression kan både skapa och maskera symtom som inom neuropsykiatriska tillstånd. Så därför skulle utredningen ha kommit fram till att det var alltför osäkert att ställa diagnos. I synnerhet en diagnos som IF. 

Man kan självklart inte komma och säga att någon som gått en universitetsutbildning och skött ett krävande arbete har ett IQ på särskolenivå. I så fall är ju den utredaren helt inkompetent.  

Syftet med att hitta på en tråd kan väl vara precis vad som helst? Skapa en intressant diskussion? Försöka påvisa att universitetsutbildning inte kräver något? 

Och om det nu var så att en utredning visat låg IQ, men personen i övrigt påvisar normalt IQ. Då får man ju tänka utifrån verkligheten, inte utredningen. 
    Tillägg: Vi vet ju inte heller om omgivningen uppfattar att hon har normal iq. Hennes närmaste kanske uppfattar henne som förvirrad och ser kanske att hon inte längre minns eller klarar av sådant hon tidigare kunnat. Vem vet. Rent teoretiskt kan hon ha fått en stroke som inte har upptäckts men som har medfört en intellektuell funktionsnedsättning/lägre iq än vad hon tidigare haft. Visst låter det otroligt men kanske inte helt osannolikt. Jag har stött på flera liknande exempel så det skulle kunna förekomma även om det förstås är mycket ovanligt. Jag förstår vad du menar å ena sifan mem att "ingen kan komma och säga att man har if om man har en universitetsutbildning" håller jag inte riktigt med om helt och hållet. Rent teoretiskt skulle det kunna ske, även om det låter otroligt. 
  • Anonym (resan)
    Anonym (Iq kan abc) skrev 2025-01-14 11:48:07 följande:
    Rent teoretiskt kan man ju ja drabbats av en förvärvad hjärnskada och fått betydligt lägre iq än vad man tidigare haft. I mitt tidigare svar till dig gav jag exempel på vad som skulle kunna orsaka en förvärvad hjärnskada. Även akademiker kan råka ut för en bilolycka och få en hjärnskada som leder till lägre iq än vad man haft tidigare. Eller något alla andra exempel jag tog (det låter inte som du läste kommentaren du svarade på...?) Helt osannolikt är det ju inte. 

Jag känner till en kvinna som jobbade som var högutbildad och hade bra jobb men i 50-årsåldern ramlade hon och slog i huvudet och kunde plötsligt inte sköta sitt jobb, började begå misstag gång på gång och fick varningar och blev till slut uppsagd. Ingen förstod vad som var fel. Tidigare hade hon alltid skött sitt jobb prickfritt och var väldigt begåvad inom många områden och väldigt socialt kompetent men plötsligt var hon som förbytt och betedde sig väldigt märkligt, hittade inte hem, kom inte ihåg sina barns namn osv. Så småningom gjordes en minnesutredning och datortomografi och det visade sig att hon hade fått Alzheimers sjukdom till följd av skalltrauma trots att hon bara var runt 50 år. Det tog lång tid innan det upptäcktes och i början misstänkte man depression och utmattning. 
    Och då borde ju det ha utretts istället, och diagnosen skulle varit en annan. Då skulle personen inte fått diagnosen IF och besked att hen inte skulle gått i vanlig skola om hen varit barn idag. Diagnoskriterierna är tydliga med att bristerna ska uppvisas redan under uppväxten.

För att gå i särskola krävs medelsvår eller svår IF vilket innebär väldigt stora svårigheter inom nästan alla områden. Man missar inte det under en hel uppväxt, klarar att gå i vanlig skola, gymnasium , universitet och sen jobba. De som eventuellt utreds i högre åldrar ska ändå ha haft svårigheterna redan under barndomen, det är inte nytillkommet. 

Förvärvad hjärnskada, som ev skulle kunna ge samma symtom, kallas något annat. Och vid en förvärvad hjärnskada ses ofta en läkning och därmed en viss återhämtning av bristerna. 
  • Anonym (Iq kan abc)
    Anonym (resan) skrev 2025-01-14 12:00:59 följande:
    Och då borde ju det ha utretts istället, och diagnosen skulle varit en annan. Då skulle personen inte fått diagnosen IF och besked att hen inte skulle gått i vanlig skola om hen varit barn idag. Diagnoskriterierna är tydliga med att bristerna ska uppvisas redan under uppväxten.

För att gå i särskola krävs medelsvår eller svår IF vilket innebär väldigt stora svårigheter inom nästan alla områden. Man missar inte det under en hel uppväxt, klarar att gå i vanlig skola, gymnasium , universitet och sen jobba. De som eventuellt utreds i högre åldrar ska ändå ha haft svårigheterna redan under barndomen, det är inte nytillkommet. 

Förvärvad hjärnskada, som ev skulle kunna ge samma symtom, kallas något annat. Och vid en förvärvad hjärnskada ses ofta en läkning och därmed en viss återhämtning av bristerna. 
    Intellektuell funktionsnedsättning behöver inte vara medfödd utan kan vara förvärvad. Vid en förvärvad hjärnskada i vuxen ålder har man ju inte behövt anpassad skolgång som barn eftersom man då inte hade någon funktionsnedsättning.

Det var ju inte psykiatrikern som sa att hon skulle ha behövt anpassad skolgång, utan TS konstaterar att med den iq som kompisen har IDAG brukar man behöva anpassad skolgång. 

Diagnoskriterierna du tänker på tror jag handlar om medfödd intellektuell funktionsnedsättning. Om man drabbas av hjärnskada efter 40 års ålder så hade man givetvis inte problem under uppväxten. Eller menar du att man inte utreder en vuxen som fått skallen krossad i en bilolycka för att denne inte hade problem under uppväxten?

Jag tror att du blandar ihop medfödd intellektuell funktionsnedsättning (som tidigare kallades "utvecklingsstörning") och förvärvad intellektuell funktionsnedsättning. Googla "förvärvad intellektuell funktionsnedsättning" och "förvärvad hjärnskada" och läs själv.

Vi utreder inte sällan intelligensen hos äldre människor när det finns misstanke om kognitiv sjukdom (kallades tidigare "demenssjukdom"), exempelvis Alzheimers sjukdom. En kognitiv sjukdom (som Alzheimers sjukdom) innebär också skadad hjärnvävnad, vilket ofta leder till lägre iq.

"Tant Asta", 90 år, som nyligen fått diagnosen Alzheimers sjukdom, har antagligen inte haft några kognitiva svårigheter som barn och inte behövt anpassad skolgång. Inte heller "Camilla",55, som drabbats av så kallad "alkoholdemens" till följd av ett långvarigt alkoholberoende, behövde anpassad skolgång som barn. "Stefan", 27, som voltade med motorcykeln och fick en grav hjärnskada, hade högsta snittbetyg i sin årskurs när han gick ut nian men nu befinner han sig på en 10-årings nivå enligt iq-testen. Dessa personer har intellektuella funktionsnedsättningar som är förvärvade och inte medfödda. Intellektuell funktionsnedsättning behöver inte vara det samma som "utvecklingsstörning" som det tidigare kallades. 
  • Anonym (Min kompis)

Intressant att du påbörjar en egen tråd för att diskutera mig. Jag kan inte göra annat än att känna mig lite hedrad faktiskt. Jag är hemma med småbarn och har själv feber, inte helt optimalt när man ska formulera sig. 

Med tanke på att du ändå kunna förstå min trådstart och återberättat vad jag skrivit så måste du väl ändå ge mig godkänt? Om texten varit totalt oläslig, du hade inte förstått någonting, då köper jag ditt argument om att jag är kass på att skriva. Sitter man däremot vid telefonen, har 1,5 minut på sig att svara innan ens barn kommer och vill leka kuddkrig, då hinner man inte ge helt genomtänkta svar och liknande. 

Tack återigen för inlägget. 

• Anonym (Min kompis)
    Anonym (Min kompis) skrev 2025-01-14 12:43:02 följande:

Intressant att du påbörjar en egen tråd för att diskutera mig. Jag kan inte göra annat än att känna mig lite hedrad faktiskt. Jag är hemma med småbarn och har själv feber, inte helt optimalt när man ska formulera sig. 

Med tanke på att du ändå kunna förstå min trådstart och återberättat vad jag skrivit så måste du väl ändå ge mig godkänt? Om texten varit totalt oläslig, du hade inte förstått någonting, då köper jag ditt argument om att jag är kass på att skriva. Sitter man däremot vid telefonen, har 1,5 minut på sig att svara innan ens barn kommer och vill leka kuddkrig, då hinner man inte ge helt genomtänkta svar och liknande. 

Och det ska självklart stå kunde förstå min trådstart. Men mobilen ändrar saker och jag hinner inte läsa igenom allt och justera. 
  • Anonym (Iq kan abc)
    Anonym (resan) skrev 2025-01-14 12:00:59 följande:
    Och då borde ju det ha utretts istället, och diagnosen skulle varit en annan. 
    Det kanske blir nästa steg. Vad som framkommer är en neuropsykiatrisk utredning gjordes för att utesluta eventuell autism. Enligt utredningen hade kompisen inte autism utan "låg iq" på samma nivå som personer med vad som tidigare kallades "lindrig utvecklingsstörning" och som behöver anpassad skolgång.

Vad hennes låga iq beror på vet vi inte. Och vi vet inte vilka eventuella ytterligare utredningar som kommer art göras. Det enda vi vet är att hennes låga iq har medfört nedsatta funktioner, enligt utredningen, där av diagnosen intellektuell funktionsnedsättning.

Vad som är orsaken till de nedsatta funktionerna vet vi inte. Kanske framkommer det att hon blivit misshandlad av sin tidigare man och utsatts för upprepade hårda slag mot huvudet och knuffats in i väggar och ner för trappor samt att han tagit stryptag på henne regelbundet under flera år, vilket har orsakat syrebrist i hjärnan. Eller att hon har missbrukat alkohol eller droger och att missbruket har skadat delar av hjärnvävnaden. Vi vet inte hur detta kommer att utredas vidare eller vad eventuella nya utredningar kommer att visa. 

Kanske får hon en ny diagnos efter nästa utredning, vem vet. 

Det jag menar är att rent teoretiskt så KAN det vara möjligt att hon har fått lägre iq än tidigare och därför fått diagnosen intellektuell funktionsnedsättning av oklar orsak. Eller så vet hon orsaken men vill inte berätta om den. 

Jag håller som sagt med om att det låter väldigt otroligt men kanske inte helt osannolikt - åtminstone i teorin.
  • Anonym (Iq kan abc)
    Anonym (Min kompis) skrev 2025-01-14 12:43:02 följande:

Jag tycker att du ska svara på det vi alla undrar över istället för att tramsa. Jag vill veta hur det ligger till med din väninna, resten skiter jag egentligen fullständigt i. 
  • Anonym (Min kompis)
    Anonym (Iq kan abc) skrev 2025-01-14 12:52:10 följande:
    Jag tycker att du ska svara på det vi alla undrar över istället för att tramsa. Jag vill veta hur det ligger till med din väninna, resten skiter jag egentligen fullständigt i. 

Du skapar en tråd och anklagar mig för att ljuga och uttrycker att mitt språk är kasst. Frågan är varför du vill ha detaljer om min väninna? Är det något man ska behöva redovisa på familjeliv. Detaljer om min väninnans hälsa. 

Er uppgift är inte att ställa diagnos, min fråga var om detta kunde stämma. Det verkar vara så att det är osannolikt att hon har en så låg IQ. Hon kan fortfarande prestera på jobbet även om hon mår dåligt, det betyder att vi kommer att kontakta en annan mottagning så hon kan få hjälp, då detta är fel. Det var min frågeställning och jag har fått svar på det. Jag har ingen redovisningsplikt till dig, särskilt inte efter det här trådstarten där du sågar mig längst fotknölarna. 

• Anonym (resan)
    Anonym (Iq kan abc) skrev 2025-01-14 12:23:02 följande:
    Intellektuell funktionsnedsättning behöver inte vara medfödd utan kan vara förvärvad. Vid en förvärvad hjärnskada i vuxen ålder har man ju inte behövt anpassad skolgång som barn eftersom man då inte hade någon funktionsnedsättning.

Det var ju inte psykiatrikern som sa att hon skulle ha behövt anpassad skolgång, utan TS konstaterar att med den iq som kompisen har IDAG brukar man behöva anpassad skolgång. 

Diagnoskriterierna du tänker på tror jag handlar om medfödd intellektuell funktionsnedsättning. Om man drabbas av hjärnskada efter 40 års ålder så hade man givetvis inte problem under uppväxten. Eller menar du att man inte utreder en vuxen som fått skallen krossad i en bilolycka för att denne inte hade problem under uppväxten?

Jag tror att du blandar ihop medfödd intellektuell funktionsnedsättning (som tidigare kallades "utvecklingsstörning") och förvärvad intellektuell funktionsnedsättning. Googla "förvärvad intellektuell funktionsnedsättning" och "förvärvad hjärnskada" och läs själv.

Vi utreder inte sällan intelligensen hos äldre människor när det finns misstanke om kognitiv sjukdom (kallades tidigare "demenssjukdom"), exempelvis Alzheimers sjukdom. En kognitiv sjukdom (som Alzheimers sjukdom) innebär också skadad hjärnvävnad, vilket ofta leder till lägre iq.

"Tant Asta", 90 år, som nyligen fått diagnosen Alzheimers sjukdom, har antagligen inte haft några kognitiva svårigheter som barn och inte behövt anpassad skolgång. Inte heller "Camilla",55, som drabbats av så kallad "alkoholdemens" till följd av ett långvarigt alkoholberoende, behövde anpassad skolgång som barn. "Stefan", 27, som voltade med motorcykeln och fick en grav hjärnskada, hade högsta snittbetyg i sin årskurs när han gick ut nian men nu befinner han sig på en 10-årings nivå enligt iq-testen. Dessa personer har intellektuella funktionsnedsättningar som är förvärvade och inte medfödda. Intellektuell funktionsnedsättning behöver inte vara det samma som "utvecklingsstörning" som det tidigare kallades. 
    Fast frågeställningen var ju om en person med diagnosen IF kan genomföra en universitetsutbildning. Inte om en person med universitetsutbildning sedan kan drabbas av något som ger diagnosen IF. 
  • Anonym (Iq kan abc)
    Anonym (Min kompis) skrev 2025-01-14 12:59:53 följande:

Du skapar en tråd och anklagar mig för att ljuga och uttrycker att mitt språk är kasst. Frågan är varför du vill ha detaljer om min väninna? Är det något man ska behöva redovisa på familjeliv. Detaljer om min väninnans hälsa. 

Er uppgift är inte att ställa diagnos, min fråga var om detta kunde stämma. Det verkar vara så att det är osannolikt att hon har en så låg IQ. Hon kan fortfarande prestera på jobbet även om hon mår dåligt, det betyder att vi kommer att kontakta en annan mottagning så hon kan få hjälp, då detta är fel. Det var min frågeställning och jag har fått svar på det. Jag har ingen redovisningsplikt till dig, särskilt inte efter det här trådstarten där du sågar mig längst fotknölarna. 

Okej. 
  • Anonym (Iq kan abc)
    Anonym (resan) skrev 2025-01-14 13:04:50 följande:
    Fast frågeställningen var ju om en person med diagnosen IF kan genomföra en universitetsutbildning. Inte om en person med universitetsutbildning sedan kan drabbas av något som ger diagnosen IF. 
    Det konstaterades omgående att det är omöjligt att ta en master om man har en intellektuell funktionsnedsättning som motsvarar det som tidigare kallades "lindrig utvecklingsstörning". Så det uppfattade jag inte att någon ville diskutera då det sågs som en självklarhet av samtliga i tråden.

Frågan löd "har min vän FELAKTIGT fått diagnosen intellektuell funktionsnedsättning?". Då tycker jag inte att det är konstigt att folk spekulerar kring tänkbara förklaringar. Till exempel är det en person i tråden, som skriver att hon är kurator och jobbar med personer med intellektuell funktionsnedsättning, som föreslår att det möjligen kan handla om förvärvad hjärnskada. Någon annan föreslår epilepsi som tänkbar förklaring och berättar om en bekant som drabbats av det. Någon frågar om väninnan utretts för stroke och hjärntumör. Osv. 

Som jag skrivit flera gånger så tror jag att diagnosen är felaktig. Och jag har gett exempel på flera alternativa förklaringar som jag tycker verkar troligare, som depression, påhittad tråd, korkad läkare, missförstånd/underhållande av information osv.

Jag höll inte med dig om några mindre detaljer bara:

1. Att en neuropsykiatrisk utredning görs i en sådan situation tycker jag inte är märkligt.

2. Jag menar att man KAN få diagnosen intellektuell funktionsnedsättning utan att ha en medfödd skada. Därför har jag förklarat varför jag är av den uppfattningen. Men jag kan förstås ha fel, det kan jag givetvis inte veta säkert.
  • Goneril

Begåvning och begåvning, självklart måste språket höja sig över en gymnasieelevs. Sakprosa gäller, klar och tydlig, vardagliga eller dialektala uttryck ska inte förekomma I en akademisk uppsats. Texten ska inte ge utrymme för missförstånd eller vantolkningar..

• Anonym (resan)
    Anonym (Iq kan abc) skrev 2025-01-14 13:28:42 följande:
    Det konstaterades omgående att det är omöjligt att ta en master om man har en intellektuell funktionsnedsättning som motsvarar det som tidigare kallades "lindrig utvecklingsstörning". Så det uppfattade jag inte att någon ville diskutera då det sågs som en självklarhet av samtliga i tråden.

Frågan löd "har min vän FELAKTIGT fått diagnosen intellektuell funktionsnedsättning?". Då tycker jag inte att det är konstigt att folk spekulerar kring tänkbara förklaringar. Till exempel är det en person i tråden, som skriver att hon är kurator och jobbar med personer med intellektuell funktionsnedsättning, som föreslår att det möjligen kan handla om förvärvad hjärnskada. Någon annan föreslår epilepsi som tänkbar förklaring och berättar om en bekant som drabbats av det. Någon frågar om väninnan utretts för stroke och hjärntumör. Osv. 

Som jag skrivit flera gånger så tror jag att diagnosen är felaktig. Och jag har gett exempel på flera alternativa förklaringar som jag tycker verkar troligare, som depression, påhittad tråd, korkad läkare, missförstånd/underhållande av information osv.

Jag höll inte med dig om några mindre detaljer bara:

1. Att en neuropsykiatrisk utredning görs i en sådan situation tycker jag inte är märkligt.

2. Jag menar att man KAN få diagnosen intellektuell funktionsnedsättning utan att ha en medfödd skada. Därför har jag förklarat varför jag är av den uppfattningen. Men jag kan förstås ha fel, det kan jag givetvis inte veta säkert.
    Ja, det är nog som du skriver.
Svar på tråden Krävs språklig begåvning för att ta en master?