Anonym (resan) skrev 2025-01-14 12:00:59 följande:
Och då borde ju det ha utretts istället, och diagnosen skulle varit en annan. Då skulle personen inte fått diagnosen IF och besked att hen inte skulle gått i vanlig skola om hen varit barn idag. Diagnoskriterierna är tydliga med att bristerna ska uppvisas redan under uppväxten.
För att gå i särskola krävs medelsvår eller svår IF vilket innebär väldigt stora svårigheter inom nästan alla områden. Man missar inte det under en hel uppväxt, klarar att gå i vanlig skola, gymnasium , universitet och sen jobba. De som eventuellt utreds i högre åldrar ska ändå ha haft svårigheterna redan under barndomen, det är inte nytillkommet.
Förvärvad hjärnskada, som ev skulle kunna ge samma symtom, kallas något annat. Och vid en förvärvad hjärnskada ses ofta en läkning och därmed en viss återhämtning av bristerna.
Intellektuell funktionsnedsättning behöver inte vara medfödd utan kan vara förvärvad. Vid en förvärvad hjärnskada i vuxen ålder har man ju inte behövt anpassad skolgång som barn eftersom man då inte hade någon funktionsnedsättning.
Det var ju inte psykiatrikern som sa att hon skulle ha behövt anpassad skolgång, utan TS konstaterar att med den iq som kompisen har IDAG brukar man behöva anpassad skolgång.
Diagnoskriterierna du tänker på tror jag handlar om medfödd intellektuell funktionsnedsättning. Om man drabbas av hjärnskada efter 40 års ålder så hade man givetvis inte problem under uppväxten. Eller menar du att man inte utreder en vuxen som fått skallen krossad i en bilolycka för att denne inte hade problem under uppväxten?
Jag tror att du blandar ihop medfödd intellektuell funktionsnedsättning (som tidigare kallades "utvecklingsstörning") och förvärvad intellektuell funktionsnedsättning. Googla "förvärvad intellektuell funktionsnedsättning" och "förvärvad hjärnskada" och läs själv.
Vi utreder inte sällan intelligensen hos äldre människor när det finns misstanke om kognitiv sjukdom (kallades tidigare "demenssjukdom"), exempelvis Alzheimers sjukdom. En kognitiv sjukdom (som Alzheimers sjukdom) innebär också skadad hjärnvävnad, vilket ofta leder till lägre iq.
"Tant Asta", 90 år, som nyligen fått diagnosen Alzheimers sjukdom, har antagligen inte haft några kognitiva svårigheter som barn och inte behövt anpassad skolgång. Inte heller "Camilla",55, som drabbats av så kallad "alkoholdemens" till följd av ett långvarigt alkoholberoende, behövde anpassad skolgång som barn. "Stefan", 27, som voltade med motorcykeln och fick en grav hjärnskada, hade högsta snittbetyg i sin årskurs när han gick ut nian men nu befinner han sig på en 10-årings nivå enligt iq-testen. Dessa personer har intellektuella funktionsnedsättningar som är förvärvade och inte medfödda. Intellektuell funktionsnedsättning behöver inte vara det samma som "utvecklingsstörning" som det tidigare kallades.