• Anonym (Karin)

Ok att åka på semester utan barn?

Vad tycker ni? Har ni eller skulle ni kunna åka på semester (då en vecka som minst)  utan ert/era barn? Tänk då i första hand att det är ett yngre barn men gärna också tankar om barn i mellanåldern och tonåringar. Varför? Varför inte?

• Svar på tråden Ok att åka på semester utan barn?
  • Anonym (H)
    Anonym (Sanna) skrev 2025-01-17 11:24:06 följande:
    Varför då? Där finns mkt som vuxna också gillar. Jag och min man var på DL i Florida innan vi fick barn. 
    Innan man får barn kanske. Men efter man fått barn är det konstigt. Man vill väl uppleva sånt med sitt barn? 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Sanna) skrev 2025-01-17 11:24:06 följande:
    Varför då? Där finns mkt som vuxna också gillar. Jag och min man var på DL i Florida innan vi fick barn. 
    Normala föräldrar brukar inte skryta med att ha gått på Disneyland om man har en tioåring som längtar efter att få åka dit. 

Då får man dra igen glappet och behålla det för sig själv.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (H) skrev 2025-01-17 11:27:45 följande:
    Innan man får barn kanske. Men efter man fått barn är det konstigt. Man vill väl uppleva sånt med sitt barn? 
    Mrs Moneybags skrev 2025-01-17 11:33:44 följande:
    Normala föräldrar brukar inte skryta med att ha gått på Disneyland om man har en tioåring som längtar efter att få åka dit. 

Då får man dra igen glappet och behålla det för sig själv.

Jag svarade på meningen om vem som ens går där utan barn. Inget annat. 

Jag har inte diskuterat att gå dit utan barn fast man har barn. Så ni kan lugna ner er. Vi har varit på DL utanför Paris med våra barn. 

Typiskt FL att folk svarar fast det inte vet vad de svarar på. 

• Anonym (jag)
    Anonym (Karin) skrev 2025-01-16 17:47:27 följande:
    Ok att åka på semester utan barn?

Vad tycker ni? Har ni eller skulle ni kunna åka på semester (då en vecka som minst)  utan ert/era barn? Tänk då i första hand att det är ett yngre barn men gärna också tankar om barn i mellanåldern och tonåringar. Varför? Varför inte?

Mina föräldrar reste alltid utan oss barn. De reste en vecka på hösten, då fick vi vara hos vår farmor, eller ensamma hemma när vi var tillräckligt stora. När de sen skilde sig så reste de med sina nya partners, men fortfarande alltid utan oss barn. 

Jag skulle aldrig göra så, utan jag gillar att vara med mina barn, även resa med dem. Däremot brukar jag inte umgås med mina föräldrar så mycket numera. 
  • Bologna

Jag reste massor med mina föräldrar som barn men dom reste också en hel del själva. Jag tror den kombinationen gjorde att jag inte kände någon avund vare sig då eller nu. 

Vi gör på samma sätt nu, barnen får vara med och önska ett längre resemål om året och sen reser vi oftast en längre resa till värmen och några kortare mat/kulturresor själva. Upplever att barnen ser detta som juste och är mest glada för att få vara med och välja vart vi åker på ?deras? resa. 

Barnen är dock v.v så dom reser ju även med sin mamma (hon kör mest skidsemestrar och vi sol & bad / äventyr). Det är ju också mycket enklare rent praktiskt när man har v.v då möjligheten att resa utanför skolloven finns och dom kan vara på en naturlig trygg plats hos deras mamma. 

• Anonym (.)
    Anonym (L) skrev 2025-01-17 11:22:14 följande:
    Varför gick de ens på Disneyland om de var där utan barn? Bara det är ju helsjukt 
    Min man är den i familjen som verkligen vill dit. Ena barnet är hyfsat entusiastiskt. Andra barnet och jag är väl lite av åsikten att det vore väl intressant att se men vill de övriga gå mer än en dag så gör vi något annat under dag två.

Angående svar på frågan så har min man och jag inte rest utan barnen. Däremot har jag rest själv utan resten av familjen. Mest för jobb men även för att träffa min bästa vän som bor i ett annat land.
  • Anonym (Anders)

Jag och min nya har åkt utan barn. Barnet har då varit hos sin andra bioförälder och haft möjlighet att följa med men vägrat. Sen är jag tacksam för det då barnet tyvärr skulle förstöra det goda humöret under semestern genom otrevligheter, gnäll och vägran att göra annat än att ligga på hotellrummet. Utöver det skulle vi behöva anpassa oss efter hen genom att gå upp då hen vill, inte snarka, inte prata ell låta innan garanterat kl 12. Så har det varit tidigare semestrar och otrevligheterna är ett ständigt pågående tema hemma. 

• Anonym (H)
    Anonym (Anders) skrev 2025-01-18 13:23:25 följande:

Jag och min nya har åkt utan barn. Barnet har då varit hos sin andra bioförälder och haft möjlighet att följa med men vägrat. Sen är jag tacksam för det då barnet tyvärr skulle förstöra det goda humöret under semestern genom otrevligheter, gnäll och vägran att göra annat än att ligga på hotellrummet. Utöver det skulle vi behöva anpassa oss efter hen genom att gå upp då hen vill, inte snarka, inte prata ell låta innan garanterat kl 12. Så har det varit tidigare semestrar och otrevligheterna är ett ständigt pågående tema hemma. 

Låter som ett väldigt ouppfostrat barn alternativt ett väldigt litet barn?
  • Venenum

Jag tänker åka till mina systrar och hälsa på i påsk och lämnar mina tre barn hemma hos sin pappa. De är 5-17 år gamla. 

Har rest iväg på egen hand, oftast i jobb, sedan mina barn varit runt tre. Innan dess har jag försökt vara hemma eftersom jag upplevt dem för små. 

Så ja, jag tycker det är OK.

>> det är okej att tänka fel, så länge man tänker själv
  • Anonym (Karin)

intressant att så många ansåg det var så självklart att resa utan barn, det trodde jag faktiskt inte när jag startade tråden. Å andra sidan så tillhör jag inte den som kan resa flera gånger om året och dessutom ha stor tillgång till barnvakt. Det är ju ve plus och minus med allt och det så klar är man en familj med engagerade mor och farföräldrar runt omkring som erbjuder barnvakt så varför inte så klart?  Men av svaren att döma så trodde jag inte dels att det var så vanligt som det verkar vara (enligt familliv) att resa flera ggr om året och att ha ett så bra kontaktnät runt omkring men det kanske vi som är ovanliga. Hur som tanken gick igång när jag hörde en bekant förklara att de nu skulle för första  gången på 8 år ha en egen semester på 8 år utan barn (deras gemensa är 4) och min reaktion är inte alls vad hon säkert vill. Ja visst ok men vadå är det vanligt att föräldrar åker iväg utan sina barn? Inte i min värld men som ska tilläggas har inte haft ekonomi till flera resor varje år och heller inte anhöriga som erbjudit sådan hjälp, Men personligen kar jag aldrig haft behov av att resa ifrån mina barn en hel vecka. 

• Anonym (Karin)
    Anonym (Karin) skrev 2025-01-18 22:23:26 följande:

intressant att så många ansåg det var så självklart att resa utan barn, det trodde jag faktiskt inte när jag startade tråden. Å andra sidan så tillhör jag inte den som kan resa flera gånger om året och dessutom ha stor tillgång till barnvakt. Det är ju ve plus och minus med allt och det så klar är man en familj med engagerade mor och farföräldrar runt omkring som erbjuder barnvakt så varför inte så klart?  Men av svaren att döma så trodde jag inte dels att det var så vanligt som det verkar vara (enligt familliv) att resa flera ggr om året och att ha ett så bra kontaktnät runt omkring men det kanske vi som är ovanliga. Hur som tanken gick igång när jag hörde en bekant förklara att de nu skulle för första  gången på 8 år ha en egen semester på 8 år utan barn (deras gemensa är 4) och min reaktion är inte alls vad hon säkert vill. Ja visst ok men vadå är det vanligt att föräldrar åker iväg utan sina barn? Inte i min värld men som ska tilläggas har inte haft ekonomi till flera resor varje år och heller inte anhöriga som erbjudit sådan hjälp, Men personligen kar jag aldrig haft behov av att resa ifrån mina barn en hel vecka. 

Nu tänker jag i första hand på föräldrar som lever tillsammans med gemensamma barn
  • Anonym (yd)

Då undrar jag hur din reaktion var...?
  • Spucks

Du frågade om folk tror att det okej. Att man tycker att det är okej är inte samma sak som att man själv har haft möjlighet eller lust att göra det.
  • Anonym (Nej)

Våra barn är 1-8 år gamla och nej vi hade inte kunnat lämna någon av dem 1 vecka hos barnvakt. Men när minstingen blir lite större kan vi tänka oss en weekend. Men vi reser väldigt sällan (inte varit utomlands sen barnen kom) så när/om vi väl bestämmer oss för att resa utomlands hade det känts lite taskigt att inte ta med i alla fall äldsta barnet. Om man däremot reser regelbundet med sina barn förstår jag om det känns mer okej att resa utan dem ibland. 

Svar på tråden Ok att åka på semester utan barn?