• Anonym (Ångrar)

Ångrar mig så

Jag mår så dåligt. Jag initierade skilsmässan och det har nu gått flera år. Inget blev bra. Jag sabbade för barnen, för mig själv o för exet.
    Jag mår fruktansvärt dåligt och kan inte förlåta mig. Jag ältar och tänker på all tid jag missat med barnen och hur det varit för dem med två hem. Jag känner mig väldigt ensam med alla bekymmer, också ekonomiskt och med sånt jag inte kan fixa vad gäller vårt hus som jag har kvar för barnens skull. 

jag har inte många vänner o ingen släkt i närheten. 

barnen har diagnoser (adhd, autism) och det är jobbigt med bytet varannsn vecka. de är inte så kärleksfulla utan mer krassa så jag vill inte tynga dem. 

jag könde mig inte attraherad av mitt ex då och det var därför. Men om jag kunde ändra allt skulle jag stannat. då hade barnen mått bättre o ingen varit ensam. Tänk så dyrt också att bo på två ställen. Pengar som kunde gått till barnen. Nu har jag inte råd med nåt. 

livet blev fel och jag vill ju det bästa för mina fina barn 

• Svar på tråden Ångrar mig så
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Johanna) skrev 2025-01-19 10:50:42 följande:
    Och just av egoistiska skäl är det många som INTE skiljer sig fast dom uppenbart borde utan hellre lever i kassa och trasiga förhållanden. Man säger för barnens skull men i själva verket tänker man på huset, ekonomi, vad folk ska säga, statusen etc och inte ett dugg på hur barnen faktiskt mår . 

Det är för barnens skull man tar sitt föräldraansvar och  skiljer sig. 
    Va? Förstår du verkligen vad ordet " egoism" betyder?

Sjäkvklart ska man skilja sig om förhållandet är mycket dåligt. Men, att man skiljer sig eftersom man inte längre har fjärilar i magen är inte bara omoget utan också hänsynslös egoism. Istället för att jobba på förhållandet väljer många att skiljer sig. Då förstår man inte skillnaden mellan kärlek och förälskelse.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (S) skrev 2025-01-19 14:00:00 följande:

Man ska inte leva i en relation där man inte är lycklig. Du attraherades inte av din partner och hade mått skit om du hade stannat. Era barn hade mått värre av att se dig så.

Har man problem med sig själv kommer man aldrig att vara lycklig oavsett hur många gånger man skiljer sig. Man går in och ut i olika förhållanden och skaffar fler och fler barn som saknar familjen. Det kan inte vara bra för barnen. Alla vet att skillsmässor är oerhört slitsamma för barnen. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Lärare) skrev 2025-01-19 14:53:53 följande:
    Va? Förstår du verkligen vad ordet " egoism" betyder?

Sjäkvklart ska man skilja sig om förhållandet är mycket dåligt. Men, att man skiljer sig eftersom man inte längre har fjärilar i magen är inte bara omoget utan också hänsynslös egoism. Istället för att jobba på förhållandet väljer många att skiljer sig. Då förstår man inte skillnaden mellan kärlek och förälskelse.
    Ja alldeles för många skiljer sig lättvindigt av de skäl du skrev och ingen tanke på barnen utan det är me, myself and I.
  • Anonym (S)
    Anonym (Lärare) skrev 2025-01-19 14:57:50 följande:
    Har man problem med sig själv kommer man aldrig att vara lycklig oavsett hur många gånger man skiljer sig. Man går in och ut i olika förhållanden och skaffar fler och fler barn som saknar familjen. Det kan inte vara bra för barnen. Alla vet att skillsmässor är oerhört slitsamma för barnen. 
    Vad är det som tyder på att ts har problem med sig själv? Och vilka problem?
  • Anonym (S)
    Det finns heller inget som tyder på att ts är en sån som tidigare eller i framtiden kommer att gå in och ut ur relationer hur som helst.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Johanna) skrev 2025-01-19 10:50:42 följande:
    Och just av egoistiska skäl är det många som INTE skiljer sig fast dom uppenbart borde utan hellre lever i kassa och trasiga förhållanden. Man säger för barnens skull men i själva verket tänker man på huset, ekonomi, vad folk ska säga, statusen etc och inte ett dugg på hur barnen faktiskt mår . 

Det är för barnens skull man tar sitt föräldraansvar och  skiljer sig. 
    Det tror jag inte är vanligt. Var har du fått det ifrån? Jag tror ingen förälder bryr sig om status. 
  • Anonym (Johanna)
    Fel
     Det är hur man hanterar eller inte hanterar en skilsmässa som är slitsamt för barnen.  En vänlig skilsmässa med barnen i fokus skadar inte barnen. Alls. 

Är du lärare borde du verkligen veta bättre. 
  • Fjäril kär
    Du är ju helt verklighetsfrånvänd och är ute och cyklar helt...
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (Hm) skrev 2025-01-19 15:36:52 följande:
    Det tror jag inte är vanligt. Var har du fått det ifrån? Jag tror ingen förälder bryr sig om status. 
    Läs trådarna här bara på forumet om skilsmässa så ser du att majoriteten av inläggen fokuserar på det materiella som skäl till att INTE skiljas.  Inte en stavelse om hur barnen tycks må eller barnens perspektiv.  
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Johanna) skrev 2025-01-19 16:17:53 följande:
    Läs trådarna här bara på forumet om skilsmässa så ser du att majoriteten av inläggen fokuserar på det materiella som skäl till att INTE skiljas.  Inte en stavelse om hur barnen tycks må eller barnens perspektiv.  
    Nej jag lever i och utgår ifrån verkligheten och inte några trådar på ett oseriöst forum.
  • Anonym (Q)

Hade du barnperspektivet i åtanke när du skilde dig? Barn med npf också. Nu sitter du där med eftertankens kranka blekhet. Inte för att stanna kvar i ett olyckligt äktenskap men barnens väl och ve går först. 

• Anonym (Lärare)
    Anonym (Johanna) skrev 2025-01-19 16:14:21 följande:
    Fel
     Det är hur man hanterar eller inte hanterar en skilsmässa som är slitsamt för barnen.  En vänlig skilsmässa med barnen i fokus skadar inte barnen. Alls. 

Ja vet just för att jag jobbar som lärare. Jag har sett på nära håll hur barnen påverkas av skillsmässa. Det ör väldigt sällsynt att de inte påverkas negativt. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Q) skrev 2025-01-19 17:15:50 följande:

Hade du barnperspektivet i åtanke när du skilde dig? Barn med npf också. Nu sitter du där med eftertankens kranka blekhet. Inte för att stanna kvar i ett olyckligt äktenskap men barnens väl och ve går först. 

Anonym (Lärare) skrev 2025-01-19 18:28:19 följande:
    Ja vet just för att jag jobbar som lärare. Jag har sett på nära håll hur barnen påverkas av skillsmässa. Det ör väldigt sällsynt att de inte påverkas negativt. 
    Nej många är tyvärr egoister och tänker bara på sig själva. Barnen kommer i andra hand.

• Lynx123
    Anonym (Lärare) skrev 2025-01-19 18:28:19 följande:
    Om du är lärare, vilket jag betvivlar, så hade du vetat vad som påverkar barn vid skilsmässor.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (S) skrev 2025-01-19 15:21:11 följande:
    Det finns heller inget som tyder på att ts är en sån som tidigare eller i framtiden kommer att gå in och ut ur relationer hur som helst.
    Nej, det gör det inte
  • Trudekt

Angående råden om att sälja huset, det är i sådana fall om man hittar en hyreslägenhet i lämplig storlek till ett bra pris. Annars är det nog billigare att bo kvar i huset, speciellt om man struntar i allt underhåll som inte MÅSTE göras.

Alla jag känner som bor i bostadsrätt bor dyrare än mina kompisar som bor i villa, däremot är instegskostnaden lägre till bostadsrätt. (Villakompisarna har högre lån och mer ränta, men de slipper 6000-8000 per månad i bostadsrättsavgift)

Bor man i hus är det dessutom väldigt mycket enklare för barn och eventuella barnbarn att kunna hälsa på framöver. Tänker mig nu att huset är större än en vanlig lägenhet, men så behöver det i och för sig inte vara. 

Mina föräldrar skildes. Det blev inte så bra, det hade nog varit bättre för alla om de hållit ihop. Men det blev inte värdelöst heller. Nu är det inget jag egentligen tänker på längre, vattnet har flutit under broarna och jag har en egen familj. 

Jag vet att det kan vara svårt, men det bästa är att släppa det som varit och fokusera på det som ÄR och hur det ska BLI framöver. 

• Anonym (Maria)
    Anonym (Johanna) skrev 2025-01-19 16:14:21 följande:
    Fel

Fast det var väl du som talade om dysfunktionella förhållanden? Sådana skadar barnen oavsett om man är gift eller skild. Förhållanden blir sällan bättre av att man flyttar isär, snarare tvärtom. Det är då vissa verkligen tappar det.

Hur man än vrider och vänder på det, oavsett om man bor ihop eller inte, så behöver man komma överens med sina barns andra förälder. 

Det är ganska galet att tro att en skilsmässa inte skadar barn alls. Det man har sagt är att när en skilsmässa är ett faktum är det bästa att bo växelvis. Men barn som har vuxit upp inom äktenskapet mår oftast bättre även i relativt sett dåliga äktenskap. 

Nu säger jag verkligen inte att man ska avstå från att skiljas om det är vad man vill och behöver. Jag menar bara att allt inte är svart eller vitt. 

Folk var inte knäppare förr när skilsmässor var extremt ovanliga. Man hittade bara andra sätt att samexistera och barnen mådde väl ungefär som barn mår idag. Faktum är att barn verkar må sämre idag än de gjorde förr. 
  • Mkay
    Trudekt skrev 2025-01-20 08:29:15 följande:

Angående råden om att sälja huset, det är i sådana fall om man hittar en hyreslägenhet i lämplig storlek till ett bra pris. Annars är det nog billigare att bo kvar i huset, speciellt om man struntar i allt underhåll som inte MÅSTE göras.

Alla jag känner som bor i bostadsrätt bor dyrare än mina kompisar som bor i villa, däremot är instegskostnaden lägre till bostadsrätt. (Villakompisarna har högre lån och mer ränta, men de slipper 6000-8000 per månad i bostadsrättsavgift)

Bor man i hus är det dessutom väldigt mycket enklare för barn och eventuella barnbarn att kunna hälsa på framöver. Tänker mig nu att huset är större än en vanlig lägenhet, men så behöver det i och för sig inte vara. 

Mina föräldrar skildes. Det blev inte så bra, det hade nog varit bättre för alla om de hållit ihop. Men det blev inte värdelöst heller. Nu är det inget jag egentligen tänker på längre, vattnet har flutit under broarna och jag har en egen familj. 

Jag vet att det kan vara svårt, men det bästa är att släppa det som varit och fokusera på det som ÄR och hur det ska BLI framöver. 

Det där beror på var huset och lägenheten ligger samt storlek på respektive boende. Generellt byter man i TS sits  från större hus till mindre lägenhet och sker detta i samma bostadsområde så är det betydligt billigare med lägenhet både i månaden men även i inköpskostnaden så TS kommer få tillbaka en hel del pengar på husförsäljningen/minska lånet och kostnaderna i samband med lånet betydligt. 

Dina kompisar måste bo i stora lägenheter i väldigt fina områden (eller ha bostadsrättsföreningar med mycket dålig ekonomi) om de betalar så mycket i bostadsrättsavgift, vi betalade ca 3000 i månaden och knappt något för el i vår tvåa innan. Nu i hus kan det bli 4000 i månaden för bara el och sen äter lånekostnaden upp 10 000 utan amortering. Sedan betalar man även för vatten och sophämtning. Dessutom måste man kontinuerligt spara till renoveringar/underhåll då man inte kan bortse från sådant utan måste ta hand om huset kontinuerligt, vilket man slipper på samma sätt i lägenhet. Det är med andra ord väldigt mycket billigare att äga en lägenhet än ett hus. Så jo det är mest troligt att TS kommer spara en hel del pengar på att flytta till lägenhet.

• Anonym (History)

Vem vill ha gammal skåpmat liksom ?

Svar på tråden Ångrar mig så