• Anonym (TS)

    Autism för brett?

    Hörde ett inslag på Nyhetsmorgon imorse med en pappa som hade ett barn med autism och intellektuell funktionsnedsättning. Om jag tolkade honom rätt så är den nya diagnos där Aspergers och autism klumpats ihop dåligt. 

    Jag har hört liknande diskussioner tidigare. Föräldrar som gått på utbildning och utbildningen handlar om barn med intellektuell funktionsnedsättning och autism. En mamma sitter då där med en tonåring som är högpresterande i skolan, är intensiv, påläst och har svårt med nära relationer för att den inleder alla samtal med en liten föreläsning om vad månens egentliga funktion är eller ingående detaljer av en motor, som blir ledsen och besviken när andra drar sig undan Och inte förstår varför. Föreläsaren pratar däremot om tonåringar som dunkar huvudet i golvet så att blodet sprutar. Som leker med sin egna avföring och bara vill studsa med en boll och inte har ett verbalt tal.

    Är diagnosen idag för bred? Där man inte tydligt kan säga vilka svårigheter och utmaningar ens egna barn har med ETT ord utan behöver förklara. 

    Jag skulle egentligen inte vilja säga att någon diagnos är enklare än den andra. För tjejen som håller föreläsningar för folk och liksom har monologer till människor i sina försök till kontakt så blir det ju väldigt plågsamt att ligga teoretiskt på en hög nivå men ha ett behov av umgänge men enbart bli dissad för den personen uppfattas som konstig. Den kanske lider på ett helt annat sätt än personen som leker med sin avföring och studsar med sin boll. 


    Samhället ställer trots allt högre krav på tjejen som håller monologer, hon ska ha ett jobb, försörja sig som alla andra, gå i vanlig skola och så vidare. Andra med en intellektuell funktionsnedsättning har ju lättare att få anpassad skola, det finns inget krav på lönearbete, det finns gruppbostad och dygnet runt vård. 


    Det är liksom inte att någon variant är bättre. 

  • Svar på tråden Autism för brett?
  • Anonym (Nä)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-18 21:28:36 följande:
    Har folk tid med att förstå denna bredd? Väldigt många inom vården, skolan och liknande som är specialiserade på detta har väldigt tydligen bilder av vad autism är utifrån den målgruppen dom jobbat med. T o m på universitetet så har föreläsare uttryckt att personer med autism har inte vanliga arbeten utan går på daglig verksamhet och att det är ytterst sällsynt att dom kan ha ett vanligt lönearbete? om det är proffsen På universiteten som säger detta så säger det ju något om variationen. 

    Många gånger sitter folk med en specifik målgrupp. Det är lite skillnad att jobba med avhopparverksamhet för gängkriminella som har autism och personer som bor på gruppbostad, inte har ett verbalt språk, som har en intellektuell funktionsnedsättning och bara stirrar in i väggen?. Det blir ju två helt olika beskrivningar av autism?.
    Man lär sig med tiden.
  • Anonym (Nä)

    Och som sagt, det finns ju gradskillnader. Tre olika nivåer borde inte vara hur svårt som helst att fatta.

  • Anonym (TS)
    Anonym (Nä) skrev 2025-01-18 21:31:29 följande:

    Och som sagt, det finns ju gradskillnader. Tre olika nivåer borde inte vara hur svårt som helst att fatta.


    Oftast säger folk bara autism och inget mer. samma sak med föreläsningar eller kurslitteratur. Det står bara autism. 
  • Anonym (h)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-18 21:28:36 följande:
    Har folk tid med att förstå denna bredd? Väldigt många inom vården, skolan och liknande som är specialiserade på detta har väldigt tydligen bilder av vad autism är utifrån den målgruppen dom jobbat med. T o m på universitetet så har föreläsare uttryckt att personer med autism har inte vanliga arbeten utan går på daglig verksamhet och att det är ytterst sällsynt att dom kan ha ett vanligt lönearbete? om det är proffsen På universiteten som säger detta så säger det ju något om variationen. 

    Många gånger sitter folk med en specifik målgrupp. Det är lite skillnad att jobba med avhopparverksamhet för gängkriminella som har autism och personer som bor på gruppbostad, inte har ett verbalt språk, som har en intellektuell funktionsnedsättning och bara stirrar in i väggen?. Det blir ju två helt olika beskrivningar av autism?.

    Vi kan ju inte utgå från folk som själva valt att inte hålla koll på ASD...


    IF är tillägg till ASD så det bör specificeras vid behov men är knappast ett missförstånd när det gäller vem föreläsningar riktar sig till.


     


     

  • Anonym (Nä)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-18 21:34:18 följande:
    Oftast säger folk bara autism och inget mer. samma sak med föreläsningar eller kurslitteratur. Det står bara autism. 
    Ja, men sånt där kan man knappast utgå ifrån om man ska diskutera om det är bra eller dåligt. Är det viktigt att veta grad så får man väl själv säga om man har lätt, svår eller medelsvår autism så får folk gissa sig till det själva eller fråga mer. Vad föreläsare och litteratur anbelangar så lär de behöva uppdateras då. Inte så svårt.
  • Anonym (TS)
    Anonym (h) skrev 2025-01-18 21:35:56 följande:

    Vi kan ju inte utgå från folk som själva valt att inte hålla koll på ASD...


    IF är tillägg till ASD så det bör specificeras vid behov men är knappast ett missförstånd när det gäller vem föreläsningar riktar sig till.


     


     


    Har varit på utbildningar där utbildningen ska handla om exempelvis barn och unga med autism. Det finns inget i kursbeskrivningen som tar upp intellektuell funktionsnedsättning och inte heller några kursböcker som handlar om detta. 


    Fanns en kursbok som handlade om autism och sexualitet och då var det en man som skrev kärleksbrev till en typ 8 årig tjej som var hans granne. Visade sig sedan att han ville ha kontakt med flickans mamma, han visste inte hur han skulle få kontakt med henne annars. Stod ingenting om intellektuell funktionsnedsättning i den boken? 

  • Anonym (h)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-18 21:43:56 följande:

    Har varit på utbildningar där utbildningen ska handla om exempelvis barn och unga med autism. Det finns inget i kursbeskrivningen som tar upp intellektuell funktionsnedsättning och inte heller några kursböcker som handlar om detta. 


    Fanns en kursbok som handlade om autism och sexualitet och då var det en man som skrev kärleksbrev till en typ 8 årig tjej som var hans granne. Visade sig sedan att han ville ha kontakt med flickans mamma, han visste inte hur han skulle få kontakt med henne annars. Stod ingenting om intellektuell funktionsnedsättning i den boken? 


    och då menar du att hela utbildningen handlar om personer med IF?


    IF är fortfarande inte en del av autism. De har IF plus ASD så vad det skulle hjälpa förstår jag inte.


     


    Jaha. Ja? Nej? Va? Så du tänker att personen måste ha IF?

  • Anonym (TS)
    Anonym (h) skrev 2025-01-18 21:48:29 följande:

    och då menar du att hela utbildningen handlar om personer med IF?


    IF är fortfarande inte en del av autism. De har IF plus ASD så vad det skulle hjälpa förstår jag inte.


     


    Jaha. Ja? Nej? Va? Så du tänker att personen måste ha IF?


    Du tror att det är vanligt att en fullvuxen man med enbart autism skriver ett kärleksbrev till en person som är 8 år Och inte förstår det konstiga med detta och att flickan blir rädd. Eller ett annat exempel där en person med autism får tag på en gummistövel när den har praktikplats på en förskola och börja använda barnens gummistövlar som onanihjälpmedel för den går igång på gummit och blir påkommen med detta? 


    Helt ärligt, jag har svårt att se att detta enbart skulle handla om autism. 

  • Anonym (h)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-18 21:53:30 följande:

    Du tror att det är vanligt att en fullvuxen man med enbart autism skriver ett kärleksbrev till en person som är 8 år Och inte förstår det konstiga med detta och att flickan blir rädd. Eller ett annat exempel där en person med autism får tag på en gummistövel när den har praktikplats på en förskola och börja använda barnens gummistövlar som onanihjälpmedel för den går igång på gummit och blir påkommen med detta? 


    Helt ärligt, jag har svårt att se att detta enbart skulle handla om autism. 


    Är detta bara någon form av skämt? För vem som helst ser att det inte är normalt men likväl vi kan inte diagnostisera några exempel ur en bok med IF eller inte. Vilket säkert inte var meningen i boken heller eller ens relevant för att kunna utvinna kunskap ur den.
  • Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-18 21:15:44 följande:

    Väldigt många pratar om sina barn med autism utan att berätta tydligt att det handlar om intellektuell funktionsnedsättning också. 


    Yrkesmässigt har jag tagit emot uppdrag med barn och ungdomsgrupper för personer med autism och arbetsgivaren säger att dom jag ska jobba med är autistiska. Visar sig att dom har intellektuell funktionsnedsättning också som arbetsgivaren inte sagt något om. Jag har t o m blivit anklagad för att jag ska ha ljugit när jag fått jobb då jag har utbildning inom autism och jobbat massor med målgruppen men eftersom jag inte har kunskap om intellektuell funktionsnedsättning och inte har vana av den målgruppen måste jag ljugit. 


    Det skapar ju alltså ett problem när folk har olika uppfattningar om vad det är. 


    Jag har faktiskt inte upplevt att det generellt inom olika instanser att man ser if som en del av autism. Vet inte vad du arbetar med eller så. Så att du i så fall har en dålig AG eller dålig kommunikation på din arbetsplats är ju olyckligt såklart men knappast en generell sanning. Sen absolut är ju kunskapen om autism generellt ganska låg där vissa stereotyper av vad autism innebär lever kvar tyvärr. Men dels får man ju ändå ha lite överseende med den generella okunskapen då endast ca 10% är autister och det har ändå blivit bättre. 
  • Anonym (Nej)

    Det finns ju nivå 1-3 så jag tycker inte diagnosen är för bred. 

Svar på tråden Autism för brett?