• Anonym (MATINA12)

Svartsjuk på hans ex

Hej!

Okej jag behöver råd till andra som har/eller är tillsammans med en partner som har varit tillsammans/gift med sitt ex och har barn ihop. 

Frågan handlar om hans ex och om jag överdriver eller inte. 
    Så jag är tillsammans med en man som jag både är förlovad med och har ett gemensamt barn ihop  under en rätt så kort tid. Vi är glada i förhållandet men det finns en sak som stressar mig lite. Och det är om hans tidigare ex fru som han var gift tillsammans med för cirka 3-4 år sedan och han har också ett gemensamt barn ihop med henne. Det var han som tog beslutet med att avsluta deras förhållande.
    Problemet är att hans ex verkar fortfarande ej över honom och använder deras barn som ett redskap för att hålla honom i sitt liv. Inte för barnets skull utan henne själv.
    Till exempel hon har på sina sociala medier bilder fortfarande på dom som om dom vore lyckliga ihop fortfarande. Hon skriver ofta till honom och har det som en ursäkt att dom har ett barn ihop det är saker angående barnet trots hon egentligen verkar vilja kolla upp honom.
    Min partner sade att han valde att göra slut med henne när barnet var knappt ett år då han kände att dom gled isär varandra och bästa dom kunde var att hitta lycka på varsitt håll. Han har sagt han har dejtat kvinnor efter henne och före han träffade mig. Och när jag frågar honom han vet något om sitt ex så svarar han att han ej vet eller bryr sig om något förutom om barnet. 
    Men det får min tyvärr svartsjuka och osäkerhet om att hon fortfarande visar på sociala medier upp dom som om dom vore en familj, likadant försöker hålla kontakt om onödiga saker som inte är om barnet.
    Samt en annan stor sak så har han inte nämnt till sitt ex om verkan mig eller om hans barns halvsyskon. Han säget han väntar på rätt tillfälle då han kan hamna i pengar tvist då (Ingen bor ej i Sverige eller jag längre).
    Vad tänker ni? Är jag bara sotis på ingenting när min partner har försäkrat om att dom aldrig kommer bli ihop igen? För jag litar på min partner men jag ogillar att hans ex håller på. 
  • Svar på tråden Svartsjuk på hans ex
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (F) skrev 2025-01-21 13:17:01 följande:
    Och nutiden, där han inte ens har berättat för exet att han har barn med en ny kvinna, det skiter vi i va...?
    Ts har skrivit om detta i inlägg 16.

Och ska man hårddra det så angår det faktiskt inte exet.
  • Anonym (Vildasilvertilda)
    Anonym (MATINA12) skrev 2025-01-21 03:09:07 följande:

Samt hon har inte lagt upp bilder sedan 2022 så det var ett tag sen. Utan det är mer om att hon får det att se ut att hon fortfarande är i ett förhållande med honom och det är något jag ogillar. Liksom båda följer varandra fortfarande och blir irriterad att han inte själv säger till henne eller så. 

Strikt sett så _får_ hon det inte att se ut så om bilderna på honom är från 2022. Hon skriver väl inte att han är hennes kärlek nu?

Det är din fästman du behöver syna i sömmarna här, inte exet. Till att börja med är det lite röd flaggvarning på en man som väljer att lämna sin familj redan när barnet så ungt som ett år. De växte ifrån varandra? Visst, kanske det. Men han växte uppenbarligen flera mil bort från sitt eget barn på kuppen. För vad? Att kunna dejta loss?

På de tre-fyra år som du säger har gått sedan de separerade har han hamnat geografiskt sex timmar från sitt barn, träffat det ca tre gånger och dessutom hunnit bli pappa ännu en gång. Till ett barn han inte erkänner inför exfrun och syskonet. 
    Det är inte exfrun som ger mig taskiga vibbar här, utan din fästman. När tänker han steppa upp och vara en närvarande far åt _båda_ sina barn? 

Sedan rimmar det illa att han inte skulle vara intresserad av hennes liv medan han följer henne på sociala medier. 

• Anonym (S)
    Anonym (MATINA12) skrev 2025-01-21 06:19:31 följande:

Ja ni har rätt. Som sagt min osäkerhet och svartsjuka få mig att tänka alla möjliga tankar när hennes sociala medier är riktat om dom tillsammans trots det var ett par år sedan. Samt han träffar knappt aldrig hans ex heller för den delen. Kanske 1-3 gånger på hela året och det är 3 dagar som max. Annars har dom bara kommunikation via sms.

Jag förstår om min partner vill ha alla pappers arbeten klara före han berättar för sitt ex angående barnet, då han gör det så han ej slipper hamna i domstol för att exet kanske vill ta dit honom dit och sedan kräva mer pengar på honom för att vara elak för han gick vidare i livet 
     (andra regler eftersom vi bor ej i Sverige som sagt.). För han har förut sagt att när allting är ordnat så kommer han berätta. Men för mig så känns det en evighet. Jag vill bara hon ska veta att jag existerar i hans liv. 

Vilket land bor ni i? Eftersom ni inte ens bor i samma land så kan han ju inte ens träffa henne så vem bryr sig om vad hon lägger upp på sin Facebook.
  • Anonym (F)
    Anonym (ock) skrev 2025-01-21 13:25:08 följande:
    Nä, men det är ju inte exet som bestämmer. Utan killen TS är tillsammans med. 
    Det handlar inte om exets sociala medier utan det att hon inte ens vet att ts existerar.... Och ett gemensamt barn!
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-01-21 15:41:59 följande:

Det kan ju vara bra för henne att veta. Om killen är rädd att exet ska kräva honom på pengar så kan man ju undra hur många år det kommer att gå innan han erkänner sitt nya barns existens.... För ska man hårdra det så kommer han inte kunna berätta det förrän domstolsrisken inte längre finns, och det vet vi inte hur många år det rör sig om. Om det kryper fram att han har ett nytt barn så lär det trigga exet mycket mer än om han säger det själv, och ju längre tiden går desto större risk.
  • Anonym (Annie)

Men herrejösses! Helt sjukt. Men en stilla undran, du verkar väldigt ung. Har du folk runt dig att tala med?  Visste du om att han var rätt nyskild innan ni skaffade egna barn? Har han friat? Jag hade ställt ultimatum. Sagt att han får ta det på messenger med exfrun och han ska berätta nu, för annars gör du det. En sån manipulativ typ. Förklara att du åker med så han får presentera dig. Bor de sedan långt bort så visar det bara vilken skitstövel till karl han är som väljer att bo så långt i från sina egna små barn. Detta kan du också få möta den dagen har drar och behandlar dig på samma sätt som exfrun. Var hittade du honom? på reahyllan?

• Anonym (ock)
    Anonym (F) skrev 2025-01-21 16:52:34 följande:
    Det handlar inte om exets sociala medier utan det att hon inte ens vet att ts existerar.... Och ett gemensamt barn!

Det kan ju vara bra för henne att veta.

Om killen är rädd att exet ska kräva honom på pengar så kan man ju undra hur många år det kommer att gå innan han erkänner sitt nya barns existens.... För ska man hårdra det så kommer han inte kunna berätta det förrän domstolsrisken inte längre finns, och det vet vi inte hur många år det rör sig om. Om det kryper fram att han har ett nytt barn så lär det trigga exet mycket mer än om han säger det själv, och ju längre tiden går desto större risk.
    Ja, men det är ju knappast exet som bestämt att TS kille inte berättat för henne om ny kvinna och nytt barn. Det är ju killen som är problemet i den frågan, inte exet.

Och killen verkar ju problematisk i en hel massa andra avseenden, men i god ordning så fokuserar TS på någon annan, nämligen exet. 

Och varför skulle exet kräva killen på pengar bara för att hon får kännedom om det nya barnet? Man får väl hoppas att han redan betalar det han ska till sitt första barn. Och varför skulle det trigga exet att få veta om ny kvinna och nytt barn? Exet kanske inte bryr sig ett spår, det vi får se i tråden är ju TS olika problem. Och de problemen är främst killen hon är ihop med.
  • Anonym (F)
    Anonym (ock) skrev 2025-01-21 16:59:46 följande:
    Ja, men det är ju knappast exet som bestämt att TS kille inte berättat för henne om ny kvinna och nytt barn. Det är ju killen som är problemet i den frågan, inte exet.

Och killen verkar ju problematisk i en hel massa andra avseenden, men i god ordning så fokuserar TS på någon annan, nämligen exet. 

Och varför skulle exet kräva killen på pengar bara för att hon får kännedom om det nya barnet? Man får väl hoppas att han redan betalar det han ska till sitt första barn. Och varför skulle det trigga exet att få veta om ny kvinna och nytt barn? Exet kanske inte bryr sig ett spår, det vi får se i tråden är ju TS olika problem. Och de problemen är främst killen hon är ihop med.
    Har jag någonstans sagt någonting som helst i den stilen....? Och nä, jag har inte heller missat att killen är en idiot, men det är väl bra antar jag att du också påpekar det......

Men fråga inte mig hur deras lagar funkar, det får ts förklara själv eftersom det är hon som sagt det.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Annie) skrev 2025-01-21 16:58:40 följande:

Men herrejösses! Helt sjukt. Men en stilla undran, du verkar väldigt ung. Har du folk runt dig att tala med?  Visste du om att han var rätt nyskild innan ni skaffade egna barn? Har han friat? Jag hade ställt ultimatum. Sagt att han får ta det på messenger med exfrun och han ska berätta nu, för annars gör du det. En sån manipulativ typ. Förklara att du åker med så han får presentera dig. Bor de sedan långt bort så visar det bara vilken skitstövel till karl han är som väljer att bo så långt i från sina egna små barn. Detta kan du också få möta den dagen har drar och behandlar dig på samma sätt som exfrun. Var hittade du honom? på reahyllan?

Varför tror du att ts är "väldigt ung"?
    Blåögdhet och svartsjuka har ingen ålder.

VAd spelar det för roll om han friat? Alla vill liksom inte gifta sig.

Om ts lägger sig i och kontaktar exet så blir det sannolikt bara värre än det redan är. Det finns ingen lag på att informera sina ex om vad man gör efter uppbrottet.

Ts kan inte heller tvinga sig med, oavsett "förklaringar" (förklara vad???).

I ts kläder hade jag tyckt att det var en fördel att exet bor långt borta, och så slipper hon att vara styvmamma också.  Vet du om det var ts kille som flyttade? Det kan ha varit exet också vet du.
  • Lynx123

Men snälla....om han inte berättat om dig och ert barn så är det väl han som är problemet, inte exet? Vad döljer han egentligen? Är han ens skild? Det hela låter väldigt skumt!

• Anonym (S)
    Anonym (F) skrev 2025-01-21 16:52:34 följande:

Det kan ju vara bra för henne att veta. Om killen är rädd att exet ska kräva honom på pengar så kan man ju undra hur många år det kommer att gå innan han erkänner sitt nya barns existens.... För ska man hårdra det så kommer han inte kunna berätta det förrän domstolsrisken inte längre finns, och det vet vi inte hur många år det rör sig om. Om det kryper fram att han har ett nytt barn så lär det trigga exet mycket mer än om han säger det själv, och ju längre tiden går desto större risk.
    Men det är ju hans ex så varför måste hon veta om ts? Och att de fått barn har inte exet med att göra. Men ts får gärna förklara 
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (S) skrev 2025-01-21 17:39:41 följande:
    Men det är ju hans ex så varför måste hon veta om ts? Och att de fått barn har inte exet med att göra. Men ts får gärna förklara 
    Exakt.
  • Lynx123
    Fast deras barn är ju halvsyskon. Det räknasväl ändå som rätt viktigt i en familj - allt från att det är kul för syskonen till juridiska frågor. 
  • Anonym (F)
    Med tanke på att han har ett barn med exet som nu har ett halvsyskon så kan det ju vara bra...... Till exempel.
  • Anonym (JB)

De är säkert fortfarande ihop. 

• GGN

Skaffar du barn med någon som inte tar hand om det barn han redan har??

• Anonym (Vilket svin)
    Anonym (MATINA12) skrev 2025-01-21 06:19:31 följande:

Ja ni har rätt. Som sagt min osäkerhet och svartsjuka få mig att tänka alla möjliga tankar när hennes sociala medier är riktat om dom tillsammans trots det var ett par år sedan. Samt han träffar knappt aldrig hans ex heller för den delen. Kanske 1-3 gånger på hela året och det är 3 dagar som max. Annars har dom bara kommunikation via sms.

Jag förstår om min partner vill ha alla pappers arbeten klara före han berättar för sitt ex angående barnet, då han gör det så han ej slipper hamna i domstol för att exet kanske vill ta dit honom dit och sedan kräva mer pengar på honom för att vara elak för han gick vidare i livet 
     (andra regler eftersom vi bor ej i Sverige som sagt.). För han har förut sagt att när allting är ordnat så kommer han berätta. Men för mig så känns det en evighet. Jag vill bara hon ska veta att jag existerar i hans liv. 

Du verkar försvara honom rätt bra. Jag tycker inte du verkar svartsjuk. Snarare motsatsen. Han viftar med alla röda flaggor i världen ( träffar nästa aldrig sitt barn, håller ett barn som en hemlighet, håller dig som en hemlighet, har massor med kontakt med exet, övernattar hos exet som han vill ska tro att han är singel, betalar med största sannolikhet inte hälften till sitt barn) Hur tänkte du när du skaffade barn med någon som är en så kass pappa? 

Är det verkligen så du vill leva? accepterar du verkligen att ditt barn göms undan som en pinsam hemlighet?
    Nä du är inte svartsjuk, du är lättlurad. 
  • Anonym (MATINA12)

Kort fakta om dom: I början av vårat förhållande så berättade han att han blev tillsammans men en kvinna (exet) och snabbt inpå deras förhållande så hade exets mamma gett honom ett ultimatum att antingen så träffar du min dotter och då måste du gifta dig med henne på direkten typ, eller så går ni skilda vägar. 
    Så, han som trodde hon var rätta personen i hans liv, tog steget med att gifta sig med henne då han trodde det var rätt för tillfället. Strax efter giftermålet någon månad eller så, så upptäckte dom att hon var gravid. Och eftersom båda endå var gifta, så tänkte dom att vi behåller då vi kommer troligtvis före eller senare vilja ha barn endå. 
    Men under hennes graviditet så märkte han att dom var väldigt olika i tankar och funderingar. Han kände också att dom gled väldigt mycket ifrån varandra och han försökte rädda förhållandet men kände det var bara han och inte hon. Detta resulterade att han började må psykiskt dåligt (depression). Han valde då att avsluta och begära skilsmässa (jag har sett papprena och dom skildes 2021).  Hon valde därmed att flytta tillbaka till sin familj vilket är där hon bor nu med barnet.
    Han bodde fortfarande kvar i samma stad som dom bodde i och efter skilsmässan så reste han väldigt mycket fram och tillbaka till exet för att träffa barnet.
    Men han märkte snabbt att han ej har ekonomi att resa så mycket trots han vill träffa barnet att han frågade istället om han kan få ha henne på lediga dagar som till exempelvis lov dagar. Då kom alltid exet med en rad olika ursäkter om att han kan ej eller får ej. Främsta anledningen var att hon ville själv kunna träffa honom och använde därmed barnet som ett verktyg till det. Och under hela den processen med att ej få träffa sitt barn har gett honom ångest, depression samt han behöver träffa en psykolog och prata av sig då och då. 

Så att säga att han är ett svin är inte saken. Han straffar redan sig själv psykiskt varje dag i sina egna tankar.

• Anonym (Vilket svin)
    Anonym (MATINA12) skrev 2025-01-22 04:32:27 följande:

Kort fakta om dom: I början av vårat förhållande så berättade han att han blev tillsammans men en kvinna (exet) och snabbt inpå deras förhållande så hade exets mamma gett honom ett ultimatum att antingen så träffar du min dotter och då måste du gifta dig med henne på direkten typ, eller så går ni skilda vägar. 
    Så, han som trodde hon var rätta personen i hans liv, tog steget med att gifta sig med henne då han trodde det var rätt för tillfället. Strax efter giftermålet någon månad eller så, så upptäckte dom att hon var gravid. Och eftersom båda endå var gifta, så tänkte dom att vi behåller då vi kommer troligtvis före eller senare vilja ha barn endå. 
    Men under hennes graviditet så märkte han att dom var väldigt olika i tankar och funderingar. Han kände också att dom gled väldigt mycket ifrån varandra och han försökte rädda förhållandet men kände det var bara han och inte hon. Detta resulterade att han började må psykiskt dåligt (depression). Han valde då att avsluta och begära skilsmässa (jag har sett papprena och dom skildes 2021).  Hon valde därmed att flytta tillbaka till sin familj vilket är där hon bor nu med barnet.
    Han bodde fortfarande kvar i samma stad som dom bodde i och efter skilsmässan så reste han väldigt mycket fram och tillbaka till exet för att träffa barnet.
    Men han märkte snabbt att han ej har ekonomi att resa så mycket trots han vill träffa barnet att han frågade istället om han kan få ha henne på lediga dagar som till exempelvis lov dagar. Då kom alltid exet med en rad olika ursäkter om att han kan ej eller får ej. Främsta anledningen var att hon ville själv kunna träffa honom och använde därmed barnet som ett verktyg till det. Och under hela den processen med att ej få träffa sitt barn har gett honom ångest, depression samt han behöver träffa en psykolog och prata av sig då och då. 

Så att säga att han är ett svin är inte saken. Han straffar redan sig själv psykiskt varje dag i sina egna tankar.

Eftersom att han säger så så måste det ju stämma. Han har ju en historik av att vara rak och ärlig?.
    Män som vill ha två kvinnor brukar väl aldrig ljuga om sina relationer?. Stackars honom.. ett oskyldigt offer.  Det är väl rätt att båda hans barn blir lidande.

Han ex var jättedum som tvingade honom och sedan vägrade skicka iväg sitt lilla barn ensam till en man barnet knappt kände.. Kommer du skicka iväg ditt koltbarn ensam till honom 1-2 gånger om året när ni separerar? 

• Lynx123

Hmm...vet inte om jag riktigt köper hans version av det här. Det låter som att han försöker bortförklara sig rätt rejält. Han har ändå ett barn med henne och ett med dig och verkar inte vara uppriktig mot någon av er. Ser också varningsflaggor....
  • Jw83

Han kan inte mått så dåligt över att inte träffa sitt barn. Han ljuger eller så har han inlärningssvårigheter.
    En person som har ångest över sina beslut gör inte om samma sak rakt inpå. Han skaffade barn med dig väldigt tidigt! Han gjorde det till råga på allt innan han ordnat sitt föräldraskap med förstfödda barnet.

Han spelar spel med dig och du verkar tro på honom. Det är ju ett bra läge för honom.
Svar på tråden Svartsjuk på hans ex