• Anonym (Ledsen mamma)

Folk tror (och frågar) om jag är gravid

Jag födde barn för strax över ett år sedan och min mage är fortfarande ganska stor. Den var inte super platt innan heller eftersom jag har IBS så ofta svullen men nu är den ännu större än tidigare. jag tycker det är så jobbigt att dels inte kunna ha några gamla kläder men också att jag inte tycker jag är så fin med magen, men har också vid flera tillfällen fått fråga om jag är gravid igen. jag blir så ledsen när jag får frågan, men vet inte vad jag ska göra för att få en plattare mage heller. I övrigt är jag inte jättetjock. men det här tär verkligen på mig, har någon idé vad jag kan göra. Blir så ställd varje gång jag får frågan också. Vet inte ens om jag vill ha barn igen. 

• Svar på tråden Folk tror (och frågar) om jag är gravid
  • Anonym (Herr)

Tråkigt svar, men en livsstilsförändring är vad du behöver göra.

Få in mer aktivitet och träning i vardagen, Promenader/löpning och all typ av fysiskträning om det är hemma träning eller lyfta skrot på gymmet eller pass spelar mindre roll.

Och det viktigaste att ta kontroll över vad du stopp i dig.

• Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (Herr) skrev 2025-01-20 16:08:33 följande:

Tråkigt svar, men en livsstilsförändring är vad du behöver göra.

Få in mer aktivitet och träning i vardagen, Promenader/löpning och all typ av fysiskträning om det är hemma träning eller lyfta skrot på gymmet eller pass spelar mindre roll.

Och det viktigaste att ta kontroll över vad du stopp i dig.

Jag skulle ändå säga att jag har bra koll på vad jag stoppar i mig, och har haft det även innan graviditet. Träning absolut, men vet inte hur jag ska få till det. Sonen har alltid sovit dåligt så både jag och pappan är slutlörda så här ett år senare, all energi går åt att försöka vara en bra mamma och våra arbeten. 
  • Anonym (Herr)

Det är bra att du har bra koll på vad du äter, för väldigt många underskattar/förstår inte hur mycket kalorier det är i maten vi äter.

Jag förstår att det är kämpigt med en liten och med allt vad det innebär (har varit där själv) brist på sömn heltids jobb m.m. men det är en prioritering man får göra.

Nu säger jag inte att du göra det, men som jag tänker på kvällen istället för att slötitta på något meningslöst realityprogram på tv och scrolla sociala medier i pauserna så kan jag lika gärna sätta i lurarna på med musik eller en ljudbok ut och gå i 1 timme eller åka till gymmet på köpet så jag mår bättre och är piggare efteråt än att bara sitta i soffan motsvarande tid

• Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (Herr) skrev 2025-01-20 17:19:03 följande:

Det är bra att du har bra koll på vad du äter, för väldigt många underskattar/förstår inte hur mycket kalorier det är i maten vi äter.

Jag förstår att det är kämpigt med en liten och med allt vad det innebär (har varit där själv) brist på sömn heltids jobb m.m. men det är en prioritering man får göra.

Nu säger jag inte att du göra det, men som jag tänker på kvällen istället för att slötitta på något meningslöst realityprogram på tv och scrolla sociala medier i pauserna så kan jag lika gärna sätta i lurarna på med musik eller en ljudbok ut och gå i 1 timme eller åka till gymmet på köpet så jag mår bättre och är piggare efteråt än att bara sitta i soffan motsvarande tid

Ja jag önskade jag hade den tiden på kvällen men barnet sover bara genom att vi har i sele på kvällen så det blir väldigt låst där, jag tar kvällen så pappan får vila då och sen tar han natten så jag hinner sova lite innan jobb. Egentid på kvällen har inte existerat sedan barnet kom, annars hade det varit en möjlighet att få lite träning. 
  • Jemp

Men vilka underliga svar du får! 

Det här handlar ju noll och inget om vad du stoppar i dig, utan om att du har oförskämda människor omkring dig. 

• Anonym (Herr)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2025-01-20 17:54:42 följande:
    Ja jag önskade jag hade den tiden på kvällen men barnet sover bara genom att vi har i sele på kvällen så det blir väldigt låst där, jag tar kvällen så pappan får vila då och sen tar han natten så jag hinner sova lite innan jobb. Egentid på kvällen har inte existerat sedan barnet kom, annars hade det varit en möjlighet att få lite träning. 
    Får ta med dig barnet på promenaden det gjorde jag många gånger.
  • Anonym (Herr)
    Jemp skrev 2025-01-20 17:57:57 följande:

Men vilka underliga svar du får! 

Det här handlar ju noll och inget om vad du stoppar i dig, utan om att du har oförskämda människor omkring dig. 

Hur menar du med underliga svar? TS undrar hur hon får en plattare mage det är det jag svarar på!

Jag håller med dig om människor som hon har omkring sig.
  • Jemp
    Anonym (Herr) skrev 2025-01-20 18:07:26 följande:
    Hur menar du med underliga svar? TS undrar hur hon får en plattare mage det är det jag svarar på!

Jag håller med dig om människor som hon har omkring sig.
    Utifrån att hon får ovälkomna kommentarer. Grundlösningen bör ju inte vara att lägga mer på sig själv.

Dessutom skriver ts att det inte är vikt/tjock i allmänhet som är det mest betydande. och dessutom löser man knappast stor mage efter graviditet med löpträning i första hand.

TS: Vet du om du har delade magmuskler? Vanligaste anledningen till både putande mage och ryggproblem efter graviditet. Små core-övningar bör vara i fokus om du inte tränat något efter förlossningen. Det går att göra hemma några minuter om dagen, men det är också helt okej att vänta tills livspusslet är mer rimligt. Särskilt om du inte har ont. 
  • Anonym (Herr)
    Jemp skrev 2025-01-20 18:11:19 följande:
    Utifrån att hon får ovälkomna kommentarer. Grundlösningen bör ju inte vara att lägga mer på sig själv.

Dessutom skriver ts att det inte är vikt/tjock i allmänhet som är det mest betydande. och dessutom löser man knappast stor mage efter graviditet med löpträning i första hand.

TS: Vet du om du har delade magmuskler? Vanligaste anledningen till både putande mage och ryggproblem efter graviditet. Små core-övningar bör vara i fokus om du inte tränat något efter förlossningen. Det går att göra hemma några minuter om dagen, men det är också helt okej att vänta tills livspusslet är mer rimligt. Särskilt om du inte har ont. 
    Har inte skrivit att löpning är det TS ska göra i första hand! 

Gillar inte när du plockar ut ett ord ur sin kontext det blir inte riktigt rättvisande då!

På samma sätt som att jag skulle påstå att du säger att TS lider ryggproblem eller av rektusdiastas, om jag bara plockar ut 2 ord ur din text.

Det finns inget som heter små core-övningar. Jag har aldrig sett någon göra små höftlyft, små omvänd planka (deadbug) eller små diagonaler. Det handlar om lättare övningar för att hitta och aktivera dem djupa magmusklerna och bäckenbotten och inget annat.

Det finns det rätt mycket vetenskap att löpning gör dig smalare i kombination med bra kosthållning så där håller jag inte riktigt med dig.
  • Anonym (Sofia)
    TS: Vet du om du har delade magmuskler? Vanligaste anledningen till både putande mage och ryggproblem efter graviditet. 
    Detta var min första tanke. Jag tror att man kan få hjälp av sjukgymnast om man behöver instruktioner för hur man tränar på rätt sätt.
  • Anonym (Ledsen mamma)

Jag vet inte om jag har delade magmuskler, men misstänker det då magen putar ut i mitten när jag spänner den. min BM kollade aldrig det på efterkontrollen. Jag står i kö för fysioterapeut men det verkar vara fullproppat i hela min kommun så det tar tid. 

ja träna har jag inte kunnat göra under varken graviditet eller efter, hade foglossning (så fort illamående gick över) och kan fortfarande känna av lite foglossningsmärta när jag anstränger mig plus ett akut snitt som gjorde att det tog tid att komma igång med promenader ens (känner inte av något från snittet nu längre). 

• Anonym (Hm)
    Anonym (Sofia) skrev 2025-01-20 19:28:46 följande:
    Detta var min första tanke. Jag tror att man kan få hjälp av sjukgymnast om man behöver instruktioner för hur man tränar på rätt sätt.
    Det var också min första tanke, TS borde kolla upp det.
  • Anonym ((uu,))

Mhm, här har du en till som ser gravid ut även om jag så väger 45 kg! Även innan barn.

Jag svankar mycket, mina höfter pekar snett nedåt mot golvet. Har säkert delade magmuskler också. Och kassa gener Helt ärligt! Dessutom har jag alltid haft lite större bröst än andra. Ja även vid 45 kg. Och bara genom mina bröst kan folk tro att jag är gravid ibland.

när jag är gravid blir jag väldigt mycket mer svullen i buken och brösten, så de skulle bara veta. 

• Anonym (Ledsen mamma)

Är det någon här i tråden som har erfarenhet av delade magmuskler och där de faktiskt har gått ihop eller ni kunnat träna till ?plattare mage?? vad har ni gjort/tagit hjälp av? 

Står som sagt i kö till fysioterapeut men det tar lång tid. Men när jag googlar kring delade magmuskler efter så lång tid så hittar jag mest information om att operation är det som hjälper om de inte gått ihop av sig själv. 

• Jemp
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2025-01-21 07:51:47 följande:

Är det någon här i tråden som har erfarenhet av delade magmuskler och där de faktiskt har gått ihop eller ni kunnat träna till ?plattare mage?? vad har ni gjort/tagit hjälp av? 

Står som sagt i kö till fysioterapeut men det tar lång tid. Men när jag googlar kring delade magmuskler efter så lång tid så hittar jag mest information om att operation är det som hjälper om de inte gått ihop av sig själv. 

Mindre delningar kan gå tillbaka och träning hjälper det. Stora kan behöva operation. Jag vet inte hur lång tid som är rimligt att avvakta, det behöver nog vården svara på. 

Jag tränade främst hemma mha appen mammamage. 

När jag var föräldraledig fanns också gratis träningsgrupper för just mammor (med barn) med fokus på detta, men en ettåring börjar väl gissningsvis bli för stor att ha med på ett smidigt sätt. 

• Anonym (Ledsen mamma)
    Jemp skrev 2025-01-21 09:02:46 följande:

Mindre delningar kan gå tillbaka och träning hjälper det. Stora kan behöva operation. Jag vet inte hur lång tid som är rimligt att avvakta, det behöver nog vården svara på. 

Jag tränade främst hemma mha appen mammamage. 

När jag var föräldraledig fanns också gratis träningsgrupper för just mammor (med barn) med fokus på detta, men en ettåring börjar väl gissningsvis bli för stor att ha med på ett smidigt sätt. 

Tack, jag ska kolla in den appen! Ja barnet är strax över 1 år så det är full fart och jag jobbar dessutom heltid, så träningsgrupper finns det inte riktigt tid för. 
  • Anonym (Stella)

Jag kunde också få såna kommentarer ett bra tag efter att jag fött barn, men jag svarade med ett leende: Nix, jag är inte gravid, det är bara pannkakor Kyss

• Anonym (Plankan)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2025-01-21 07:51:47 följande:

Jag har erfarenhet av delade magmuskler som tyvärr inte kunde lösas på annat sätt än genom operation.

Det finns sätt att kolla hur många fingrars mellanrum du har mellan magmusklerna om du ligger på rygg och gör en liten halv-situp och antingen du själv eller om du ber någon annan kolla hur många fingrar som får plats. Har för mig att upp till 3-4 fingrar ska gå att lösa genom speciella magövningar (inte vanliga situps, de kan göra det värre).

Jag hade 10 fingrars mellanrum vilket medförde problem med att både springa och träna. Jag hade läst på lite om problemet och försökte titta på sätt att lösa det. Tyvärr möttes jag av en okunnig äldre manlig obstretiker som menade att jag kan börja träna situps, men att jag "aldrig kommer bli nån jungfru igen, höhö"... Efter att de syddes ihop får jag jättelätt synliga vertikala magmuskler.

Jag betalade operation själv eftersom jag kunde, men känner en som hade samma problem som fick operation genom offentlig vård.
  • cosinus

Det kan dels vara delade magmuskler men det kan också vara att man är svag i framförallt de inre magmusklerna. 

Jag som ändå är duktigt vältränad hade ändå lyckats med att i princip ignorera dessa inre magmuskler vilket var uselt för ryggen och bäckenet. När min sjukgymnast fattade vad jag gjorde så fort jag stod still (enkelt förklarat så använde jag ett överrörligt knä till att liksom hänga på sned och svankandes så jag slapp spänna en enda magmuskel) så beordrade hon mig att helt enkelt aldrig stå så och aldrig släppa spänningen i magen.

Jag tror inte jag andades på en vecka. Sen tog det ytterligare en vecka där jag för all del lyckades andas normalt men hela tiden var tvungen att tänka på det hela hela tiden och sen började det gå av sig själv.

Det gjorde att jag fick kontakt med de där musklerna och faktiskt kunde börja köra lite annan styrka för magen som nu tog rätt och även om jag aldrig haft en så putande mage att folk frågat så gjorde den nya hållningen och de starkare inre magmusklerna att även jag märkte skillnad på siluetten.

Svar på tråden Folk tror (och frågar) om jag är gravid