• Anonym (Barn)

Är 45 år för sent för en kvinna att bli gravid/få friskt barn?

Är 45 år för sent för en kvinna att bli gravid/få friskt barn? 
  • Svar på tråden Är 45 år för sent för en kvinna att bli gravid/få friskt barn?
  • Anonym (P)
    Anonym (Kanske i kombination med ung man?) skrev 2025-01-24 06:37:11 följande:

Mitt barns mamma blev gravid vid 42 (födde när hon var 43) men jag var betydligt yngre. Tror det spelar in. Nånstans såg jag att det var 1% sannolikhet att det skulle vara möjligt men vet inte hur det påverkas av mannens ålder. Jag var 19. 

Hon trodde inte hon kunde bli det och sa varsågod och kom i mig när du vill, hur mycket du vill,  det är helt riskfritt men det var inte sant.

Förstår jag rätt att du trodde att en 42-åring inte kunde bli gravid pga åldern? Vet du om hon medvetet lurade dig? 
  • Anonym (A)
    Anonym (Frögurkan) skrev 2025-01-24 06:51:43 följande:
    Och det var fel redan där.

Jag blev gravid med kopparspiral vid 46, var igenom klimakteriet vid 51.
    Aha, intressant! Men kunde du fullfölja graviditen?
  • Anonym (Kanske i kombination med ung man?)
    Anonym (P) skrev 2025-01-24 06:53:25 följande:
    Förstår jag rätt att du trodde att en 42-åring inte kunde bli gravid pga åldern? Vet du om hon medvetet lurade dig? 
    Ja, men det är länge sedan nu, jag är morfar idag och jäkligt glad att jag blev lurad. Inte först givetvis, jag kände inte det först, men med lite perspektiv.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Kanske i kombination med ung man?) skrev 2025-01-24 06:37:11 följande:

Mitt barns mamma blev gravid vid 42 (födde när hon var 43) men jag var betydligt yngre. Tror det spelar in. Nånstans såg jag att det var 1% sannolikhet att det skulle vara möjligt men vet inte hur det påverkas av mannens ålder. Jag var 19. 

Hon trodde inte hon kunde bli det och sa varsågod och kom i mig när du vill, hur mycket du vill,  det är helt riskfritt men det var inte sant.

Trodde du alltså på riktigt att det var helt omöjligt för en kvinna att bli gravid vid 42? Jag skulle nog säga att det absolut är fler som kan bli gravida i den åldern än som inte kan det även om det kanske inte är lika lätt längre.  Känner många som har blivit gravida mellan 40-45 och några som har blivit det efter 45. Vet inte ens om man kan kalla det att lura nån om hon bara skyllde på åldern för sånt kan man ju lätt ta reda på själv? 

Det där med att det är någon procents chans (tror det är mer än 1%) betyder ju vid varje ägglossning. Inte att det är bara några procents chans överhuvudtaget. Jag är 37 och höggravid nu, var 36 när jag blev gravid på första försöket. Har hört att det är ungefär 12% eller lite mindre vid varje ägglossning i min ålder men det är väldigt individuellt också.

• Anonym (P)
    Anonym (Kanske i kombination med ung man?) skrev 2025-01-24 07:05:28 följande:
    Ja, men det är länge sedan nu, jag är morfar idag och jäkligt glad att jag blev lurad. Inte först givetvis, jag kände inte det först, men med lite perspektiv.
    Fint att höra att det gått bra, trots knackig start. :) 
  • Anonym (P)
    Anonym (Jag) skrev 2025-01-24 07:23:59 följande:
    Trodde du alltså på riktigt att det var helt omöjligt för en kvinna att bli gravid vid 42? 
    Tänk på att han var tonåring och hon, mer än dubbelt så gammal och erfaren, sa till honom att det var så. Låter mest som att hon utnyttjade sitt övertag och förde en väldigt ung person bakom ljuset.  
  • Anonym (Frögurkan)
    Anonym (A) skrev 2025-01-24 06:54:45 följande:
    Aha, intressant! Men kunde du fullfölja graviditen?
    Det fanns inget intresse för det när ens första barn är tonåring och mannen vägrat mer än ett barn från början, jag fick avbryta.

Min statistik innan är

- ett ligg utan kondom= en abort

- 30+ drog ut spiral, blev gravid 7 dagar senare. BM trodde inte på mig när jag ringde men jodå, testet var positivt.

Blev MA v 13 och gyn förklarade det med att första slemhinnan efter spiraluttagning kanske inte var 100% bra för ägget att bo i. Fick order att vänta två cykler innan vi försökte igen.

Blev gravid på det ägget och födde ett friskt och begåvat barn.

Så detta med "svårt att bli gravid" är lite ogreppbart för mig.
  • Anonym (Bhl)

Jag är 41 o väntar mitt andra barn. Går alldeles utmärkt så länge din kropp klarar det både under tiden o framåt

• Anonym (Jag)
    Anonym (P) skrev 2025-01-24 07:46:49 följande:
    Tänk på att han var tonåring och hon, mer än dubbelt så gammal och erfaren, sa till honom att det var så. Låter mest som att hon utnyttjade sitt övertag och förde en väldigt ung person bakom ljuset.  
    Jo det klart, såg sen att han är morfar nu så det var väl innan smartphones och sånt när man lätt kunde kolla upp allt. Ja såklart var det fel att säga att det är omöjligt. Men nuförtiden känns det som att det är något de flesta vuxna människor borde veta om. 
  • Anonym (Kanske i kombination med ung man?)
    Anonym (Jag) skrev 2025-01-24 07:23:59 följande:
    Trodde du alltså på riktigt att det var helt omöjligt för en kvinna att bli gravid vid 42? Jag skulle nog säga att det absolut är fler som kan bli gravida i den åldern än som inte kan det även om det kanske inte är lika lätt längre.  Känner många som har blivit gravida mellan 40-45 och några som har blivit det efter 45. Vet inte ens om man kan kalla det att lura nån om hon bara skyllde på åldern för sånt kan man ju lätt ta reda på själv? 

Det där med att det är någon procents chans (tror det är mer än 1%) betyder ju vid varje ägglossning. Inte att det är bara några procents chans överhuvudtaget. Jag är 37 och höggravid nu, var 36 när jag blev gravid på första försöket. Har hört att det är ungefär 12% eller lite mindre vid varje ägglossning i min ålder men det är väldigt individuellt också.

Anonym (Jag) skrev 2025-01-24 08:07:32 följande:
    Jo det klart, såg sen att han är morfar nu så det var väl innan smartphones och sånt när man lätt kunde kolla upp allt. Ja såklart var det fel att säga att det är omöjligt. Men nuförtiden känns det som att det är något de flesta vuxna människor borde veta om. 

Jag var orolig först men hon sa att det inte fanns någon risk. "Du behöver inte oroa dig" "Hur är det med sexualkunskapen i skolan nu för tiden?" Det var ett års väldigt intensiv relation innan hon blev gravid.

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Kanske i kombination med ung man?) skrev 2025-01-24 14:34:20 följande:

Jag var orolig först men hon sa att det inte fanns någon risk. "Du behöver inte oroa dig" "Hur är det med sexualkunskapen i skolan nu för tiden?" Det var ett års väldigt intensiv relation innan hon blev gravid.

Vad hände efter att hon blivit gravid? Oskyldig
    Var ni tillsammans eller hur delaktig var du i barnet....?
    (ursäkta om OT) 
  • Anonym (crfn)

Gör som Caroline Ringskog Ferrada-Noli. Skaffa ett barn! Hon blev just mamma och är snart 45.

Svar på tråden Är 45 år för sent för en kvinna att bli gravid/få friskt barn?