Glutenfritt utan diagnos
Hej
undrar hur föräldrar md celiaki resonerar, äter era barn gluten eller inte?
Jag har celiaki och har ätit glutenfritt i hela mitt liv. Helst vill jag såklart att mina barn ska kunna äta gluten - men känner mig nojig att det ska trigga igång en massa andra sjukdomar hos dem, då de har mina gener. Tycker inte heller att vården verkar särskilt uppdaterade om kopplingen till andra autoimmuna sjukdomar. De uppmuntrar bara till att barnen ska äta gluten, eftersom det är dumt att utesluta i onödan. Vi har testat dem negativt tidigare år en numera får vi bara nej till att testa dem. Jag tycker mer eller mindre det känns som ett expriment.
Jag förstår att det finns risker för näringsbrister etc vid glutenfri kost, men att alternativen att utveckla en massa autoimmuna sjukdomar verkar värre..
Den äldsta har nu börjat äta glutenfritt mer eller mindre på heltid ändå, eftersom hen fått tecken på viss autoimmun sjukdom (ej direkt kopplat till gluten men skulle kunna vara ett symtom). Men eftersom vården vägrar se bortom magsymtom, inte låter oss testa blir vi också bakbundna för ev diagnoser. Har vi ingen diagnos samarbetar inte skolan heller.
Och även om vi skulle få göra test är jag osäker på om de faktiskt skulle ge utslag, de har inte gjort det hittills. Finns något annat att testa (som vården också utför eller godtar) än det klassiska blodprovet, t e x något för glutenkänslighet?
Finns det någon i samma sits, hur har ni resonerat? Undrar också om ev risker/nackdelar med att gå utan diagnos.