• Anonym (Funderar)

Glutenfritt utan diagnos

Hej
     undrar hur föräldrar md celiaki resonerar, äter era barn gluten eller inte? 

Jag har celiaki och har ätit glutenfritt i hela mitt liv. Helst vill jag såklart att mina barn ska kunna äta gluten - men känner mig nojig att det ska trigga igång en massa andra sjukdomar hos dem, då de har mina gener. Tycker inte heller att vården verkar särskilt uppdaterade om kopplingen till andra autoimmuna sjukdomar. De uppmuntrar bara till att barnen ska äta gluten, eftersom det är dumt att utesluta i onödan. Vi har testat dem negativt tidigare år en numera får vi bara nej till att testa dem. Jag tycker mer eller mindre det känns som ett expriment.

Jag förstår  att det finns risker för näringsbrister etc vid glutenfri kost, men att alternativen att utveckla en massa autoimmuna sjukdomar verkar värre.. 

Den äldsta har  nu börjat äta glutenfritt mer eller mindre på heltid ändå, eftersom hen fått tecken på viss autoimmun sjukdom (ej direkt kopplat till gluten men skulle kunna vara ett symtom). Men eftersom vården vägrar se bortom magsymtom, inte låter oss testa blir vi också bakbundna för ev diagnoser. Har vi ingen diagnos samarbetar inte skolan heller. 

Och även om vi skulle få göra test är jag osäker på om de faktiskt skulle ge utslag, de har inte gjort det hittills. Finns något annat att testa (som vården också utför eller godtar) än det klassiska blodprovet, t e x något för glutenkänslighet?

Finns det någon i samma sits, hur har ni resonerat? Undrar också om ev risker/nackdelar med att gå utan diagnos. 

• Svar på tråden Glutenfritt utan diagnos
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Funderar) skrev 2025-01-24 10:28:15 följande:

Hej jag vet. Men vi har också fått nej på att ens testa förrän de har magont och slutar gå växa /gå upp i vikt, och då är det ju trixigt att få en diagnos.

Du gör barnen en björntjänst genom att inte ge de gluten. Den dagen de visar symtom kan de testas. Men provsvaren kommer inte vara tillförlitliga om de utesluter gluten i förväg. Före de kan testas måste de äta gluten varje dag i några månader för att få ett tillförlitligt provsvar. Du som har celiaki borde ha kunskap om detta. 
  • Anonym (cel)
    Anonym (allergiker deluxe) skrev 2025-01-24 07:13:05 följande:

Det finns inte bara celiaki utan också veteallergi, som kan ha både värre eller mer diffusa symptom.

Min mamma har alltid haft problem med magen sen hon var barn. Trodde att hon inte tålde fett och kunde aldrig äta pannkakor hemma, fast jag fick laga till mig själv om jag ville ha.

Vid 50+ blev det kris, hon tappade i vikt fast hon åt och sökte läkare. De tog ett celiakiporov och sa att "nej, det är negativt, du kan inte vara känslig mot gluten så det ska du fortsätta äta, man ska inte utesluta bla bla bla".

Mamma rasar då i vikt till stl 32 och ser ut som ett koncentrationslägeroffer innan jag kan övertala henne att sluta med gluten. Och si, då tar hon upp näring och kan äntligen med stor möda och brottarstora portioner gå upp igen. Dessutom visar det sig (och detta har flera personer i patientgrupper bekräftat) att när hon inte äter gluten så tål hennes tarm och mage mjölkfett- den så kallade känsligheten för laktos maskerar en glutenkänslighet.

Själv fick jag då veteallergi vid 45+ och blev mycket mer känslig än en med celiaki. Jag måste äta naturligt glutenfritt (NGF, en patientpåhittad term eftersom vården är så efterbliven i detta land) ) så jag har verkligen fått nog av korkade läkare som bara kan stirra sig blinda på transglutaminas IgA- test och har noll intresse och utredande förmåga.

Vi ligger nu säkert 20 år efter Schweiz i den frågan och det är där man får leta efter dietråd för både veteallergi och histaminintolerans eftersom min region trots påtalande i fem år nu inte ens har några kostråd för dessa åkommor.

Om man är veteallergiker så reagerar man på andra proteiner i vetet än gluten. Så därför är det korrekt att din mamma inte är glutenintolerant och inte heller har celiaki. 

Laktos är inte mjölkfett utan mjölksocker. 

Naturligt glutenfritt är inte en patientpåhittad term utan den är vedertagen och har funnits länge. 

Histaminintolerans är även det känt sedan länge och det finns kostråd att använda vid överkänslighet för både histamin och andra biogena aminer. Kostråden finns tom på Livsmedelsverkets hemsida, så de är enkla att hitta för vem som helst. 
  • Anonym (va?!)

Varför skulle man få näringsbrist av glutenfri kost!?
    Finns öht ingenting i mjöl som vi behöver.

• Anonym (Funderar)
    Cereal Killer skrev 2025-01-24 10:27:54 följande:

Jag menar inget av detta. Autoimmuna sjukdomar är starkt polygena, dvs de orsakas av en samverkan av hundratals eller tusentals genvarianter, och olika miljöfaktorer. När de råkar kombineras på ett sätt att de faktiskt orsakar en autoimmun sjukdom, så är det naturligtvis inte bra. Men de allra flesta som bär på en ökad genetisk risk för autoimmuna sjukdomar jämfört med genomsnittet har inte en så pass hög genetisk belastning att de faktiskt riskerar att bli sjuka. Denna grupp har snarare förmodligen en liten överlevnadsfördel eftersom de har ett lite starkare immunförsvar - åtminstone ser ut så när man tittar tusentals år tillbaka i tiden. 

Därmed vore det felaktigt att tänka att barnen bär på dåliga gener, rent generellt. Det var det jag försökte framföra. Att du nojar över celiaki är rimligt, men oron för andra autoimmuna sjukdomar är obefogad eftersom de har minst samma chans till ett långt och friskt liv som alla andra barn (om man bortser från just celiaki där de faktiskt har en ökad risk att drabbas). 

Om du vill DNA-testa även det andra barnet så finns det tester att köpa provat - jag tror t.om. att många apotek säljer dem. 

Ah tusen tack för förtydligandet, då är jag med! tack även för tips om att köpa gentestet på apoteket, hade jag inte tänkt på. 
  • Anonym (Funderar)
    Cereal Killer skrev 2025-01-24 10:49:36 följande:
    Sedan har jag inget exakt svar på din fråga. Om vi tar barnet som testade positivt för genvarianten först: varje gång du testar barnet så finns det en liten chans att man upptäcker en asymptomatisk celiaki, vilket ju är bra. Samtidigt finns det en risk att ni får ett falskt positivt svar.

Om man tittar på en normal befolkning, där risken för celiaki är låg, så är sannolikheten att få ett falskt positivt svar på testet, mycket mycket högre än att testet faktiskt är ett äkta positivt, om man inte har tydliga symptom eller konstaterade näringsbrister. Därför avråder man folk med låg risk från att ta testet. Det leder bara till massor med onödiga gastroskopier, vilket i sig kan innebära risker.

Om vi säger att vi har en grupp personer med ärftlighet för celiaki (vi vet t.o.m. att de bär på rätt gen, säger vi), som dessutom har symptom, så är sannolikheten att ett positivt svar är äkta, mycket hög. I dessa fall brukar man t.o.m. kunna avstå gastroskopi och sätta diagnosen direkt.

Så sammanfattningsvis:
    ingen ärftlighet, inga symptom ?> bör ej testas
    äeftlighet + symptom ?-> bör definitivt testas

I ert fall hamnar vi däremot i ett mellanläge, eftersom ditt ena barn (det andra vet vi inte) har ärftlighet men inga symptom. Å ena sidan är det bra om en celiaki upptäcks tidigt, å andra sidan finns det fortfarande en risk att de får diagnosen felaktigt vilket blir besvärligt för dem.

Personligen hade jag nog låtit dem äta gluten men kanske testat dem med några års mellanrum. Men jag kan inte säga att det definitivt är det rätta. 

tack, jag håller med om ditt resonemang. Det är så vi har gjort fram till ett par månader sedan. Och personligen tycker jag att man t e x borde kunna testa vartannat år eller så om man vet att man har ärftlighet och genen. Men då har vi fått nej, Flrstår att det blir ett ingrepp på barnet och att det kostar samhället pengar att ta prover i onödan men att gå oupptäckt kan troligen leda till värre saker. 

Det vi har fått höra är att de har testats (senast för några år sedan), fått negativt, kan äta gluten och behöver inte testa sig mer om de inte börjar få ont i magen. Men där känner jag viss osäkerhet, särskilt nu som den ena fått en ovanlig sjukdom kopplat till immunförsvaret. så därför jag undrade hur andra i liknande situationer resonerar.

• Anonym (Funderar)
    Anonym (Funderar) skrev 2025-01-24 19:17:34 följande:

tack, jag håller med om ditt resonemang. Det är så vi har gjort fram till ett par månader sedan. Och personligen tycker jag att man t e x borde kunna testa vartannat år eller så om man vet att man har ärftlighet och genen. Men då har vi fått nej, Flrstår att det blir ett ingrepp på barnet och att det kostar samhället pengar att ta prover i onödan men att gå oupptäckt kan troligen leda till värre saker. 

Det vi har fått höra är att de har testats (senast för några år sedan), fått negativt, kan äta gluten och behöver inte testa sig mer om de inte börjar få ont i magen. Men där känner jag viss osäkerhet, särskilt nu som den ena fått en ovanlig sjukdom kopplat till immunförsvaret. så därför jag undrade hur andra i liknande situationer resonerar.

och jag menar förstås blodprov nu, inte gastroskopi!
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Py) skrev 2025-01-24 10:59:14 följande:

Jag har haft min sjukdom i 25 år och testat mig igenom otaliga kostråd och dieter, bland annat glutenfritt. Det enda som har hjälpt är att ta mina mediciner regelbundet. Det hjälper säkert vissa att ändra kosten, men att tro att det är en allmän sanning, är i mina ögon märkligt. 

Jag har förutom reumatismen också levt med ätstörningar i många år. Den här kostfixeringen som många ägnar sig åt, är skrämmande lik en ätstörning.

Ok, bra att du hittat en lösning som fungerar för dig!

Tja, det får vara din åsikt. Jag vill bara inte stå sen och inse att jag borde ha gjort annorlunda, oavsett vilken väg det blir. Vill därför samla på mig fakta och ta del av andras erfarenheter kring ämnet. 
  • Anonym (Funderar)
    exandthecity skrev 2025-01-24 11:39:37 följande:
    Du känner säkert till att tarmväggens funktion har stor betydelse i detta sammanhang. Finns mycket ni kan göra för att stärka barnens mag/tarmhälsa så att de förhoppningsvis får större motståndskraft mot celiaki och andra autoimmuna sjukdomar, även då de inte har nån specialkost i skolan. Exempel:
    1. Syrade grönsaker. 
    2. Resistent stärkelse (t.ex. om ni gör potatissallad på potatis som kokats dagen innan och förvarats i kyl)
    3. Finns massor av ?superfoods? som enkelt kan inkorporeras i matlagning t.ex. gurkmeja, ingefära, vitlök, benbuljong, olika bär osv. Skitsamma om evidensen är stark eller svag.. det är sådant som gör maten god och matlagningen roligare så man har inget att förlora. Inga stora kostnader heller. 
    Tusen tack! En del av dina tips kände jag till men långt itrån alla. 
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (va?!) skrev 2025-01-24 17:45:25 följande:

Varför skulle man få näringsbrist av glutenfri kost!?
    Finns öht ingenting i mjöl som vi behöver.

Hm ja kanske fel uttryckt. Men risk för brist på fiber och för sötat då, t e x.
  • Anonym (va?!)
    Anonym (Funderar) skrev 2025-01-24 19:35:19 följande:
    Finns tillräckligt med fiber i grönsaker och rotfrukter
  • Anonym (allergiker deluxe)
    Anonym (Funderar) skrev 2025-01-24 10:47:07 följande:

Hej
    vad otroligt jobbigt för din mamma, och förstås även för dig själv, men vad skönt att ni har fått diagnoser/kommit till bukt med det.
    Exakt det du är inne på är det jag upplever också - vi har en jättebra vård när det gäller standardbehandlingar och visst kan det vara bra att inte agera utan säkerställda vetenskapliga underlag men jag blir ärligt talat galen på läkare som uttrycker sig tvärsäkert om sådant de uppenbarligen inte har någon koll på. och som du säger har noll utredningsförmåga. 

men vet du vad det är för tester som går att ta utöver transglutaminas? Vad tog du för att bekräfta veteallergi Och vilka symtom hade du? Finns t e xnågot som kan bekräfta läckande tarm ..? 

vi ska ta vitamin/mineralbrister för ena barnet nu är planen , eftersom där finns en sjukdom som skulle kunna bero på det, men jag utgår från att vården inte vill ta det heller.  Men det skulle ju alltid indikera något. 

Det finns test för antikroppar mot vete också, VC kan utföra men de får inte tolka resultatet, utan då måste man ha remiss till allergimott.

Jag fick bara bråka i en vecka med mitt VC för att få dem att fatta logiken i att ta provet MEDAN jag väntar på att remissen till allergi ska kicka in så svaret är klart när jag får komma dit, istället för att vänta på det besöket och slösa bort det på att ta provet då och sen behöva ett besök till hos den jätteupptagna läkaren?

Vården i Sverige är verkligen ineffektiv bortom all förtvivlan och intellektuell rimlighet.
  • Anonym (allergiker deluxe)
    Anonym (Funderar) skrev 2025-01-24 19:35:19 följande:
    Man kan äta mjöl på 

durra, teff, potatis, ris, kokos, kassava, quinoa, bovete, hirs, kikärter, amarant, mandel, nötter, majs....

Vete är mest en dålig vana vi har i västvärlden som många av oss blir sjuka av.
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Sara) skrev 2025-01-24 12:13:38 följande:
    Du gör barnen en björntjänst genom att inte ge de gluten. Den dagen de visar symtom kan de testas. Men provsvaren kommer inte vara tillförlitliga om de utesluter gluten i förväg. Före de kan testas måste de äta gluten varje dag i några månader för att få ett tillförlitligt provsvar. Du som har celiaki borde ha kunskap om detta. 

Ja det stämmer, jag har kunskap om detta. Men då den första fått en annan sjukdom och vi villl se om symtomen underlättas om vi utesluter gluten har vi testat det för detta barn. För vissa fungerar det. Men före vi inledde den glutenfria dieten, försökte vi få till provtagning hos vårdcentral och barnläkare men de sa nej eftersom hen inte hade problem med magen och växte på ok. Ångrar förstås att jag inte gjorde självtest från apoteket då. Vet inte om ett positivt test hjälpt till i dialogen med vården ändå.

men före dess har jag i och för sig alltid försökt hålla glutennivån nere hemma, men de har ätit gluten i skola/förskola osv. Fel eller inte men där har jag tyckte det varit onödigt att överexponera dem. Tror fortfarande att gluten är ett känsligt kapitel i vår familj, även om vården säger att det inte är det. Men den yngsta äter fortfarande gluten i skolan och hos kompisar etc.

Svar på tråden Glutenfritt utan diagnos