• Anonym (K)

Hur skulle du reagera?

Du börjar dejta en man som ger väldigt down to earth, lite hippie-vibbar. Inget hos honom utstrålar annat än att han tar sig fram på ungefär samma inkomst som du (undersköterska), vilket känns väldigt bra för dig. Ni turas om att betala för saker etc... sen börjar titta på gemensamt boende. Han skickar dyra lägenheter och villor och du tror att han bara driver med dig. Då får du veta att han hoppade på bitcoin-tåget precis i början och i själva verket är extremt rik.

Hur tar du det?

• Svar på tråden Hur skulle du reagera?
  • Anonym (K)

Det är 100% sant varifrån pengarna kommer, det jag undrar är hur ni skulle reagera i den sitsen.

• Anonym (jury)
    Anonym (K) skrev 2025-01-23 18:09:55 följande:

Det är 100% sant varifrån pengarna kommer, det jag undrar är hur ni skulle reagera i den sitsen.

Du kan ju omöjligt veta vad som är 100% sant.

Och hur skulle han kunna lösa ut dessa bitcoins till utbetalning av en bostad i lyxklassen, utan att få problem med diverse myndigheter som av olika kan vara intresserade av var dessa X antal miljoner kommer ifrån, när hans deklarerade inkomst tydligen har varit rätt så anspråkslös.

Var lite kritisk i denna situation, tycker det låter som en hustler som vill få dig att göra ekonomiska dispositioner i tron att han är förmögen, ta på dig stora lån t.ex.

Tycker du inte själv att det är konstigt att han inte försökt realisera en del av sitt påstådda bitcoin-kapital tidigare? Och att snacket om en hemlig bitcoin förmögenhet kommer fram nu genom att han börjar skicka bostadsannonser i lyxklassen, efter vad jag förstår en rätt så kortvarig relation?
  • Just Precis

Om vi kommit så långt att vi tittade på bostad skulle jag bli glad att min livskamrat var tät :) Det andra löser vi. Om jag valt honom är han vettig, och det är jag med, så resten ordnar sig ;)

• Anonym (Sofia)

Jag skulle tycka att det är underligt att han berättar om pengarna på det sättet, genom att skicka annonser för hus han vet att jag inte har råd med. 

Sen gör det väl inget att han har mycket pengar, men då får man ju diskutera och komma överens hur han ser på att dela kostnaderna för huset, ägandet, etc etc. 

• Anonym (Kvinna som diggar kufar)

Jag känner en miljonär som är riktigt snål/sparsam.

Han sliter t.o.m. upp barnens gamla uddastrumpor, kör två olika rishögar till vardags, äter alla kalorier som erbjuds gratis på jobbet oavsett bäst-föredatum osv.

Men har en väldigt dyr hobby som han inte talar om med mer än en handfull personer, totalt ett tiotal fordon undangömda i förvar och ett antal fastigheter på det.

Det finns absolut sådana personer men de är få.

För övrigt har jag en bekant som blev rik på bitcoin också, han flyttade ut i skogen för att skriva på en bok ett par år. Och fick den publicerad.

• Anonym (Kvinna som diggar kufar)

Så...kul för honom att han är rik, men jag vill vara kvar på fastighetstrappan och inte göra mig beroende av en annan ekonomi.

Så jag föreslår att vi är särbo om han inte tjatar och hemskt gärna vill ge mig en halv lyxvilla.

• Tecum

Om vi nu förutsätter att han har kapitalet i reda pengar och inte i bluffvalutan bitcoin. Och att ni faktiskt älskar varann och klickar på de flesta plan. 
    Vad är då problemet? Det är en trygghet även för dig att ni har en ekonomisk stabilitet och vad gör det om han äger villan? Din trygghet vid en skilsmässa går att ordna på annat sätt, kolla med en jurist.. Är det bara någon slags stolthet som gör att du tvekar, lägg den åt sidan, tacka och ta emot.

• Anonym (Nea)

Jag skulle tänka att vi uppenbarligen inte kände varandra så väl som jag trodde och alltså inte var redo att flytta ihop. Hur kan man ha varit ihop så länge att det är aktuellt att köpa en bostad tillsammans och ändå inte berättat för varandra om sina ekonomier? Lite skumt beteende från hans sida. 

• Anonym (Anna)

Hoppar på bitcoin-tåget tidigt och döljer sen att han är rik. Det låter som en intelligent och mogen man. Jag hade blivit imponerad, och smickrad av att han vill lägga sina pengar på en gemensam bostad. Och glad att han dolt detta, så att han vet att mina känslor för honom inte beror på pengarna. Ser inga problem med detta alls. 

• Anonym (jury)
    Anonym (Anna) skrev 2025-01-23 19:30:39 följande:

Hoppar på bitcoin-tåget tidigt och döljer sen att han är rik. Det låter som en intelligent och mogen man. Jag hade blivit imponerad, och smickrad av att han vill lägga sina pengar på en gemensam bostad. Och glad att han dolt detta, så att han vet att mina känslor för honom inte beror på pengarna. Ser inga problem med detta alls. 

Tänk att man kan få så mycket goodwill, bara genom att säga orden 'jag har hoppat bitcoin-tåget tidigt' och skicka lite hemnet-annonser. 

Tycker mer det låter som ett klassiskt romansbedrägeri, typ "jag är egentligen jätterik och har valt just dig till att vara kvinnan i mitt liv, men just nu kan inte få tag på mina pengar så det är jättefint om du kan hjälpa mig".
  • Anonym (Jag)

Blivit förvånad och lite undrande.

Svar på tråden Hur skulle du reagera?