• Anonym (Krasse)

Självisk tonåring?

Tre barn, 9, 13 och 15 år gamla, går hem själva efter skolan. Alla tre har npf om det är relevant. Föräldern är på jobbet när de kommer hem från skolan.

Trettonåringen har en kompis hemma när nioåringen blir sjuk och börjar kräkas. Trettonåringen ser på "find my" att föräldern är runt hörnet och bestämmer sig att dra ut med kompisen. Föräldern kommer hem lagom till att möta dem i trappen och blir upprörd över att trettonåringen är så självisk att dra ut istället för att stanna och hjälpa till.

• Svar på tråden Självisk tonåring?
  • Kvittning

Skulle inte kommit på tanken att städa efter ett magsjukt syskon som tonårig och skulle inte komma på tanken att mina tonårsbarn på något sätt skulle ha det ansvaret heller. 

In mig enda barn ringde mig om att det andra kräktes så skulle jag förmodligen be det barnet att hämta en hink och vattenflaska till det sjuka barnet och sedan inte gå i närheten av det för att undvika att själv bli smittad. 

• Jemp
    Anonym (Krasse) skrev 2025-01-25 15:28:39 följande:
    Att hen borde ha stannat och hjälpt till att städa upp, duscha syskonet etc, inte lämna femtonåringen ensam att hantera det.
    Det är självklart inte någon av tonåringarna som ska göra det, utan föräldern. 
  • Anonym (M)

Jag skulle absolut inte vilja att min 13-åring torkar kräks efter min 9-åring,  utan snarare att hon skulle hålla sig långt borta. Hon skulle inte torka helt rent och sannolikt själv bli smittad. Nej, det gör vi föräldrar.
    Mitt barn hade däremot ringt mig, om inte "runt hörnet" betyder 10 meter bort. Då hade hon mött mig ute och berättat om magsjukan. 

Din 13-åring betedde sig fullt normalt, men du lägger för mycket ansvar på barnet. Det är inte själviskt att gå ut, utan vettigt, när föräldern nu bar så nära hemmet.

• Anonym (Nära)
    Anonym (M) skrev 2025-01-25 18:24:04 följande:

Jag skulle absolut inte vilja att min 13-åring torkar kräks efter min 9-åring,  utan snarare att hon skulle hålla sig långt borta. Hon skulle inte torka helt rent och sannolikt själv bli smittad. Nej, det gör vi föräldrar.
    Mitt barn hade däremot ringt mig, om inte "runt hörnet" betyder 10 meter bort. Då hade hon mött mig ute och berättat om magsjukan. 

Din 13-åring betedde sig fullt normalt, men du lägger för mycket ansvar på barnet. Det är inte själviskt att gå ut, utan vettigt, när föräldern nu bar så nära hemmet.

"Runt hörnet" måste vara väldigt nära eftersom de möttes i trappen. Sen måste man inse att alla barnen har npf. Tror att ts skulle klagat även om 13-åringen hade väntat de få minuterna tills föräldern kom hem eftersom ts var självisk och inte ville torka upp spyan själv.
  • Anonym (Krasse)

Det är mina barn ja, men det är inte mig de var hos då, utan den andra föräldern. Jag reagerade precis som ni, men hen blev vansinnig att jag ens hade en åsikt i frågan. Det är väldigt mycket "hens hem - hens regler" och hen går emot sånt vi tidigare varit överens om bara för att. Finns inget gemensamt föräldraskap därifrån.

• Anonym (J)
    Anonym (Krasse) skrev 2025-01-25 18:59:57 följande:

Det är mina barn ja, men det är inte mig de var hos då, utan den andra föräldern. Jag reagerade precis som ni, men hen blev vansinnig att jag ens hade en åsikt i frågan. Det är väldigt mycket "hens hem - hens regler" och hen går emot sånt vi tidigare varit överens om bara för att. Finns inget gemensamt föräldraskap därifrån.

Det låter ju inte bra (men bra att barnen har dig!). Jag kanske läser in för mycket i situationen, men kan det vara så att hen parentifierar tonåringarna, för att hen inte är helt kapabel att själv vara förälder? 
  • Anonym (Ingen)
    Att hen borde ha stannat och hjälpt till att städa upp, duscha syskonet etc, inte lämna femtonåringen ensam att hantera det.
    Ingen av tonåringarna ska göra det, föräldrarnas ansvar.
  • Anonym (S)
    Anonym (Nära) skrev 2025-01-25 18:47:14 följande:
    "Runt hörnet" måste vara väldigt nära eftersom de möttes i trappen. Sen måste man inse att alla barnen har npf. Tror att ts skulle klagat även om 13-åringen hade väntat de få minuterna tills föräldern kom hem eftersom ts var självisk och inte ville torka upp spyan själv.

Nu är det TS ex och inte för fem öre relevant att de har NPF. Konstigt att det ens nämns.

Nu när jag läser igen undrar jag var 15åringen var?

• Anonym (S)

Jag skulle prata med 13åring och lyfta att denne agerat bra men också påminna om att det är bra att ringa vid såna tillfällen, åtminstone sms om det är svårt att prata.

• Anonym (J)
    Anonym (S) skrev 2025-01-25 19:26:07 följande:

Nu när jag läser igen undrar jag var 15åringen var?

Femtonåringen hjälpte tydligen nioåringen, men föräldern tyckte att även trettonåringen borde ha hjälp till.

• Anonym (Stig)

Om alla tre barnen har NPF är det stor sannolikhet att åtminstone en av föräldrarna också har det. Troligen har hen, som tyckte 13åringen skulle agerat som en vuxen, också någon form av NPF 

• Anonym (S)
    Anonym (J) skrev 2025-01-25 19:46:43 följande:
    Femtonåringen hjälpte tydligen nioåringen, men föräldern tyckte att även trettonåringen borde ha hjälp till.
    Jisses ja då blev det hela ännu mer löjligt att bråka om då det inte behövs flera personer  för att se till syskonet på avstånd när föräldern strax kommer hem
  • Anonym (Krasse)
    Anonym (Stig) skrev 2025-01-25 20:10:27 följande:

Om alla tre barnen har NPF är det stor sannolikhet att åtminstone en av föräldrarna också har det. Troligen har hen, som tyckte 13åringen skulle agerat som en vuxen, också någon form av NPF 

Nej, det kommer från mig.
  • Anonym (Stig)
    Anonym (Krasse) skrev 2025-01-25 20:29:39 följande:
    Nej, det kommer från mig.
    Eller från er båda. Bara för att hen inte fått en diagnos betyder inte att hen inte har en. Det är tydligt att hen inte klarar av att se saken från barnets perspektiv. 
  • Anonym (Krasse)
    Anonym (Stig) skrev 2025-01-25 20:41:32 följande:
    Eller från er båda. Bara för att hen inte fått en diagnos betyder inte att hen inte har en. Det är tydligt att hen inte klarar av att se saken från barnets perspektiv. 
    Inget som helst npf över hen. Däremot allmänt elak.
  • Anonym (Ui)

Trettonåringen borde ringt föräldern först så denne skyndat sig lite extra hem.

• Anonym (själv)
    Anonym (Krasse) skrev 2025-01-25 15:10:45 följande:
    Självisk tonåring?

Tre barn, 9, 13 och 15 år gamla, går hem själva efter skolan. Alla tre har npf om det är relevant. Föräldern är på jobbet när de kommer hem från skolan.

Trettonåringen har en kompis hemma när nioåringen blir sjuk och börjar kräkas. Trettonåringen ser på "find my" att föräldern är runt hörnet och bestämmer sig att dra ut med kompisen. Föräldern kommer hem lagom till att möta dem i trappen och blir upprörd över att trettonåringen är så självisk att dra ut istället för att stanna och hjälpa till.

Såklart en 13-åring inte förväntas ta hand om ett sjukt syskon. I synnerhet om föräldern alldeles strax är hemma. Han kollade ju i alla fall att en förälder var på väg innan han stack, det tycker jag är nog med ansvar för den åldern. 

Det låter snarare som en självisk förälder som försöker lassa över föräldraansvar på en tonåring. 
  • Anonym (själv)
    Anonym (Ui) skrev 2025-01-26 16:50:49 följande:

Trettonåringen borde ringt föräldern först så denne skyndat sig lite extra hem.

Om de möttes i trappan så var ju föräldern i princip hemma.
  • Anonym (själv)
    Anonym (J) skrev 2025-01-25 19:46:43 följande:
    Ingen av tonåringarna borde ha förväntats göra de sakerna. 
Svar på tråden Självisk tonåring?