• Anonym (I)

Kommer soc kopplas in om jag berättar?

Om jag berättar för psykolog vad barnens pappan utsatt mig för, kommer soc att kopplas in då? Det handlar om åratal av framför allt psykisk misshandel, men även sexuella övergrepp och viss fysisk.

• Svar på tråden Kommer soc kopplas in om jag berättar?
  • Anonym (I)
    Anonym (Kanske) skrev 2025-01-27 14:49:41 följande:
    Jag vet exakt vad du skriver i tråden och det går ut på att du inte vill blanda in soc.
    Med andra ord, du vet ingenting om vad jag gör.
  • Anonym (Kanske)
    Anonym (I) skrev 2025-01-27 14:55:17 följande:
    Med andra ord, du vet ingenting om vad jag gör.
    Så du menar att i verkligheten, utanför skärmen, där är du helt ok med att soc vet om hur det går för dig? Du har själv pratat med dem, kanske gjort en orosanmälan eller på annat sätt försökt förbättra situationen? Och att du bara sitter här och ljuger för oss? Nej? Då så.
  • Anonym (I)
    Anonym (Kanske) skrev 2025-01-27 15:02:04 följande:
    Så du menar att i verkligheten, utanför skärmen, där är du helt ok med att soc vet om hur det går för dig? Du har själv pratat med dem, kanske gjort en orosanmälan eller på annat sätt försökt förbättra situationen? Och att du bara sitter här och ljuger för oss? Nej? Då så.
    Du har tydligen en övertro till soc. Att blanda in soc är inte det enda man kan göra.

Kan du lägga ner spydigheterna?
  • Anonym (Kanske)
    Anonym (I) skrev 2025-01-27 15:09:07 följande:
    Du har tydligen en övertro till soc. Att blanda in soc är inte det enda man kan göra.

Tvärtom. Jag är sjukt skeptisk till soc. Men ibland behövs de! Till exempel i fall som med ditt ex.

Aldrig. Jag värnar mer om barnen än om din möjliga känsla av förnärmande.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (I) skrev 2025-01-27 15:09:07 följande:

Ta inte åt dig av de som skriver som aldrig varit i en situation som din. Kontakta kvinnojouren o prata lite allmänt med de. råden i den här tråden får du sålla friskt i.
  • Anonym (I)
    Anonym (Kanske) skrev 2025-01-27 15:14:38 följande:
    Tvärtom. Jag är sjukt skeptisk till soc. Men ibland behövs de! Till exempel i fall som med ditt ex.

Förnärmande? Du vet inte vad du pratar om. Du har ingen aning om hur farlig han skulle kunna bli för mig om han anmäls på grund av mig. Du vet ingenting om allt jag genomgått. Det är jag som känner honom och det här är mitt sista svar till dig.
  • Anonym (Kanske)
    Anonym (Mia) skrev 2025-01-27 15:22:01 följande:
    Ta inte åt dig av de som skriver som aldrig varit i en situation som din. Kontakta kvinnojouren o prata lite allmänt med de. råden i den här tråden får du sålla friskt i.
    Vågat av dig att tro att andra inte haft problem med aggressiva ex.
  • Anonym (Fråga)

Du kan väl fråga psykologen hur långt tystnadsplikten sträcker sig. 

• Anonym (Kanske)
    Anonym (Fråga) skrev 2025-01-28 18:47:21 följande:

Du kan väl fråga psykologen hur långt tystnadsplikten sträcker sig. 

Den sträcker sig ingenstans, eller överallt beroende på hur man ser det. De har skyldighet enligt lag att orosanmäla om det verkar finnas fog för det.
  • Anonym (Fråga)

Jag tror inte att psykologen orosanmäler. Då borde det vara många fler orosanmälningar i omlopp. Och varför gör dom inte det när folk hotar med självmord, inte ens då blir det nån orosanmälan. Ingen skulle våga berätta saker för sin psykolog om dom hotade med det varje gång. Det skulle inte finnas nåt förtroende.

• Anonym

Svaret på ts är ja

Soc kommer att kopplas in.

• Anonym (Kimchi)

Vad är du rädd för? Vad skulle kunna hända tror du om soc kopplas in? Ja du misstänkte ökat psykiskt våld mot dig och barnen. Kan hända. Men. Psykologen kan förklara varför en anmälan kan vara bra. Ser det som två anmälningar. En för dig som far illa. Dock inte lika intensivt som när ni levde ihop. Den andra för för barnen som far illa. Du måste rädda dig själv och barnen. Det kan sic hjälpa till med. Det finns en miljard belackats mot soc men det är den vägen du måste gå. Psykologen kan också diskutera en ev polisanmälan du bör göra. Du är fortfarande fast i hans grepp och resonerar inte riktigt rationellt. Om du har blivit både psykiskt och fysiskt misshandlad samt våldtagen så ska han straffas för det. Barnen ska inte behöva uppleva det. Från 12 år kan de själva säga nej till vv. Familjerätten bör också kopplas in. 

• Anonym (S)
    Anonym (Kanske) skrev 2025-01-27 15:14:38 följande:

Du värnar inte om några barn. Du försöker trycka till en främling som ber om hjälp på familjeliv. Det är vad det är och det är så lågt det kan bli.
  • Anonym (dubbelanonym)
    Anonym (Kanske) skrev 2025-01-27 14:02:14 följande:
    Och vad exakt är du rädd för att han ska göra? Det finns både polis och socialtjänst att vända sig till om han angriper dig/barnen fysiskt eller för den delen psykiskt med skrik, hot och annat.
    Och du tror att de alltid står i varje hörn och väntar på en eventuell attack?

Om han angriper så kan ts, så att säga, satt sin sista potatis.
  • Anonym (dubbelanonym)

Ts, mitt råd till dig är att prata med en präst.
    Präster har absolut tystnadsplikt och kommer inte att anmäla något till någon.

Ring jourhavande präst och prata, börja där. Det kan nog hjälpa ditt sinne till lite mera frid. {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (dubbelanonym)
    Anonym (S) skrev 2025-01-28 22:29:39 följande:
    Kommer soc kopplas in om jag berättar?Du värnar inte om några barn. Du försöker trycka till en främling som ber om hjälp på familjeliv. Det är vad det är och det är så lågt det kan bli.
    Och du då?
    Har du gett ts några råd eller tittade du bara in för att läxa upp någon vars alla inlägg du inte läst?
Svar på tråden Kommer soc kopplas in om jag berättar?