• Anonym (1111)

Söka asyl i ett annat land pga sprängningar och oroligheter i Sverige

Hej, Bara en fråga och håll gärna er till ämnet. Vill gärna bolla lite idéer med er. Jag har funderat nu ett tag och vill gärna söka asyl i ett annat land pga osäkerheten och rädslan över allt som sker i Sverige. Sprängningar, skjutningar, mord, droger som hejar runt i samhället. Kvinnor som inte vågar vistas ute på kvällen, vården som kollapsar och polisen som inte ens hinner med övriga ärenden. Ja listan går att göra väldigt väldigt lång...  Själv så flydde jag till Sverige för 20 år sen av samma anledning och ja Sverige liknar mitt hemland idag som det var för 20 år sen.    Nu till min fråga. Finns det en chans för ett annat land att ta emot mig av den anledningen med tanken på att det är Sverige man flyr ifrån

• Svar på tråden Söka asyl i ett annat land pga sprängningar och oroligheter i Sverige
  • Aliona
    Anonym (1111) skrev 2025-01-28 22:43:36 följande:
    Flytta kan du så klart göra, men inte som flykting. 
  • Anonym (?)
    Anonym (1111) skrev 2025-01-28 22:43:36 följande:
    Du kan nog läsa till dig om asylprocessen i Australien lika bra som någon annan här.  Sen är det bara att åka.  Lycka till! 
  • ClumsySmurf
    Anonym (1111) skrev 2025-01-28 22:22:40 följande:

Hej, Bara en fråga och håll gärna er till ämnet. Vill gärna bolla lite idéer med er. Jag har funderat nu ett tag och vill gärna söka asyl i ett annat land pga osäkerheten och rädslan över allt som sker i Sverige. Sprängningar, skjutningar, mord, droger som hejar runt i samhället. Kvinnor som inte vågar vistas ute på kvällen, vården som kollapsar och polisen som inte ens hinner med övriga ärenden. Ja listan går att göra väldigt väldigt lång...  Själv så flydde jag till Sverige för 20 år sen av samma anledning och ja Sverige liknar mitt hemland idag som det var för 20 år sen.    Nu till min fråga. Finns det en chans för ett annat land att ta emot mig av den anledningen med tanken på att det är Sverige man flyr ifrån

flydde du till sverige för att det sprängdes vid huvud staden kan du ju åka hem och bosätta dej på landet eller nåt.
  • Anonym (Kvinna med koll)
    ClumsySmurf skrev 2025-01-29 07:30:03 följande:
    flydde du till sverige för att det sprängdes vid huvud staden kan du ju åka hem och bosätta dej på landet eller nåt.
    Eller kan hen flytta ut på landet här i Sverige! Här sprängs ingenting, annat än typ bergtäkter, och det är under kontrollerade former och ingen kriminalitet inblandad. Gängkriminaliteten funkar inte här på landet, eftersom det inte går att vara anonym och gömma sig i mängden (som i stan).  

Men det är inte som att TS vill ha konstruktiva råd, det är bara ytterligare en sprida-skit-om-Sverige-tråd.
  • Anonym (Asyl)

För att du ska kunna söka asyl på grund av förhållanden i Sverige krävs följande:

1. Du är ett direkt mål för våldsamma grupper, gängkriminella etc.

2. Polisen saknar kapacitet och möjlighet att ge dig skydd

Detta är det som gäller generellt i alla länder. Sedan skulle det sedan betraktas med betydande skepticism utomlands, även om det vore sant.

Stora mängder människor har kommit till Sverige på grund av "situationen" i sina hemländer. De har alltså inte alls haft någon akut individuell hotbild mot sig. De har bott i bostadsområden som upplevts otrygga och haft allmänna problem. De har därför hittat på individuella hotbilder för att kunna få asyl i Sverige eller i andra länder. Vi pratar nu inte om några få utan om en mycket hög andel av alla som kommit till Sverige och ansökt om asyl.

• Anonym (Grannländer)
    Anonym (1111) skrev 2025-01-28 22:22:40 följande:
    Söka asyl i ett annat land pga sprängningar och oroligheter i Sverige

Om du ska tro på domedagsprofeterna och invandrarhetsarna här på forat så får du bara söka asyl i direkta grannländer. 

Det är bara Norge och Ryssland som grannländer som inte är med i EU så lycka till med det.

Men du kanske känner till flyktingkonventionen bättre än de där tomtarna.
  • Xenia

Man kan inte få asyl bara för att kriminella gäng skjuter och spränger i ens land. Man måste vara personligt förföljd (riskerar fängelse för sina politiska åsikter) eller tillhöra en minoritetsgrupp som förföljs. Eller att det är krig i landet, men där är Sverige inte ännu.

Varför duger det inte att flytta till ett annat EU-land eller till Norge?

• Anonym (Ui)

Nej, du kan inte få asyl för detta men kan ju flytta till ett annat EU-land bara. 

• Anonym (Ui)
    Anonym (Ui) skrev 2025-01-30 12:43:17 följande:

Nej, du kan inte få asyl för detta men kan ju flytta till ett annat EU-land bara. 

Såg nu att du inte vill bo inom EU. 

Norge..? Drömmer Eller Kanada kanske? Australien har jag hört kan bli svårt. Men Thailand kanske?
  • Anonym (Förminskande!)

Om du blivit svensk medborgare kan du flytta vart du vill i EU och det viktigaste om du nu anser att du behöver fly och söka flyktingstatus borde det viktigaste vara att komma bort så fort som möjligt och då borde inte specifikt land betyda mest utan bara att komma i väg och det kan du göra inom EU.
    Bara tro att du själv ska kunna välja land bevisar att du inte är en riktigt flykting utan bara vill till Australien eller något mer land.
    Du kan givetvis försöka få uppehållstillstånd mm i Australien men flyktingstatus för du inte för att du lämnar Sverige.

Ja det är hemskt med skjutningar och sprängningar men det är ett hån om du liknar att leva i Sverige med folk som flyr krig, förföljelse mm att likna din situation med deras.
    Vilket land kom du ifrån för 20 år sedan som du liknar med Sverige?
    Om du kom som flykting så kan inte din situation ens vara i närheten hur det var i ditt hemland och Sverige.

Du förminskar riktiga skäl för asyl och dom som verkligen flyr för sina liv!

• Xenia
    Anonym (1111) skrev 2025-01-28 22:28:21 följande:

Bara för att förtydliga så vill jag söka asyl utanför EU. Som Australien exempelvis.

Och varför duger inget EU-land? Förvånad

Om ett bättre liv inkluderar värme så finns det ockå inom EU. 

Men glöm att söka asyl, du har inga asylskäl.
  • Anonym (Expert)

Jag tror faktiskt du är mer expert på asyl och migration än någon annan här. Du vet var du hittar informationen bättre än många andra. 

Svar på tråden Söka asyl i ett annat land pga sprängningar och oroligheter i Sverige