• Anonym (Sjukskrivning)

Kan man bli tvingad till sjukskrivning vid lpt?

Om man får ett lpt, kan man då bli tvingad till att bli sjukskriven? Jag fattar att det innebära att man får tvångsvård och måste vara inlagd, men om det inte finns några praktiska hinder att jobba även under de förhållandena kan man då ändå bli tvingad till att sjukskriva sig? Nån som vet??

• Svar på tråden Kan man bli tvingad till sjukskrivning vid lpt?
  • Anonym (Ps)
    Anonym (Eva) skrev 2025-01-30 17:31:37 följande:
    Exakt. Det var ingen som nämnde ett ord om nån sjukskrivning eller ens frågade mig hur jag skulle lösa jobbsituationen (eller ekonomin heller för den delen) när jag var tvångsinlagd (och fysiskt och praktiskt hindrad från att gå till jobbet). Inte ett ord om detta. Så jag antar att ingen brydde sig. 
    Anonym (Ps) skrev 2025-01-29 18:39:11 följande:
    Vi brukar inte tillåta sladd och laddar, men självklart hjälper vi med att ladda vid behov. 

Du som är en sån expert kanske vill kommentera frågan om sjukskrivning? Eller det kanske inte roar dig lika mycket? 
    Om du läst tråden så har jag redan kommenterat. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Ps) skrev 2025-01-30 18:52:19 följande:
    Om du läst tråden så har jag redan kommenterat. 
    Nu menade jag det som nämndes i inläggen ovan om att sjukskrivning är nåt som man får ansöka om själv och inget man får hjälp med (eller blir tvingad till) från sjukvårdens sida. Vilket du hade förstått om du läst inlägget du svarade på. 
  • Anonym (Oj)
    Ezmeraldah skrev 2025-01-30 19:26:53 följande:
    Nu menade jag det som nämndes i inläggen ovan om att sjukskrivning är nåt som man får ansöka om själv och inget man får hjälp med (eller blir tvingad till) från sjukvårdens sida. Vilket du hade förstått om du läst inlägget du svarade på. 
    Så du kör med dubbla konton? 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Oj) skrev 2025-01-30 19:31:24 följande:
    Ursäkta, glömde kryssa i anonym signatur. Så nu vet ni att jag har varit inlagd. Inte för att jag tror att nån här bryr sig men så är det med det. Alla kan råka trycka fem, eller hur? Vårst för mig antar jag. Det påverkar inte precis nån annan här. 
  • Anonym (Sjukskrivning)
    Anonym (M) skrev 2025-01-30 17:25:05 följande:

Sjukskrivning får du ansöka om själv om du vill ha det. Sjukanmäler du dig inte så kan jag inte se hur du skulle kunna bli sjukskriven.

Jag tänker att om man blir lpt:ad så är det ju en läkare som sätter lpt:et och den känner ju då till situationen utan att jag själv har sjukanmält.
  • Anonym (Sjukskrivning)
    Anonym (Kl) skrev 2025-01-30 18:45:35 följande:

Arbetsgivaren kan inte tvinga dig, nej. 

Arbetsgivaren? Varför skulle arbetsgivaren vara intresserad av att tvinga mig till sjukskrivning?
  • Anonym (Sjukskrivning)
    Anonym (Oj) skrev 2025-01-30 19:31:24 följande:
    Hm ... man har ju inte dubbla konton bara för att man ibland skriver öppet och ibland anonymt? Och - även om du nu anser att det är så, så gör ju du det också i så fall, eftersom du är anonym? 
  • Anonym (Sjukskrivning)
    Ezmeraldah skrev 2025-01-30 20:03:32 följande:
    Ursäkta, glömde kryssa i anonym signatur. Så nu vet ni att jag har varit inlagd. Inte för att jag tror att nån här bryr sig men så är det med det. Alla kan råka trycka fem, eller hur? Vårst för mig antar jag. Det påverkar inte precis nån annan här. 
    Bra svarat! Och bry dig inte om den konstiga kommentaren du fick 🧡
  • Anonym (Q)

Det finns ju en anledning till att man fått LPT. Kanske ska fokusera på att blir bättre och kan komma tillbaka på banan igen. Annars är inläggning enligt HSL på avdelning något annat. Även ÖPT med de krav som sätts. Sjukskrivning kan ju vara bra att få. Rimligen har man varit vissen innan. Om man går direkt i psykos eller annat tillstånd där man bedöms LPT mässig kan du vara eget sjukskriven i 7 dagar. Tycker ändå att sjukskrivning är sekundärt vid LPT. 

• Anonym (c)
    Anonym (Q) skrev 2025-02-01 12:57:46 följande:

Det finns ju en anledning till att man fått LPT. Kanske ska fokusera på att blir bättre och kan komma tillbaka på banan igen. Annars är inläggning enligt HSL på avdelning något annat. Även ÖPT med de krav som sätts. Sjukskrivning kan ju vara bra att få. Rimligen har man varit vissen innan. Om man går direkt i psykos eller annat tillstånd där man bedöms LPT mässig kan du vara eget sjukskriven i 7 dagar. Tycker ändå att sjukskrivning är sekundärt vid LPT. 

Officiellt är det så ja, men det är faktiskt inte så svart eller vit. Läkare är inte gudar, många psykiatriker är faktiskt extremt konstiga. 
  • mammabitch

Det finns inte ett enkelt ja eller nej på frågan.
    Det kan ju finnas  många olika anledningar till LPT och  då vilka restriktioner som gäller.

Där jag arbetar plockas inte personers laddare bort utan påtagliga skäl och normalt sätt så uppmuntras en så normal livsföring som möjligt med beviljade permissioner för t.ex. tentor, men det beror förstås på om det kan vara tillskada för patienten eller omgivningen att t.ex. anstränga sig , få för mycket stimulans eller lämna avdelningen.

Sjukskrivning i sig brukar sällan påtvingas, men såklart blir det ofta en konsekvens om personen inte kan vara på sitt arbete .
    I något enstaka fall där personer t-ex-fortsatt att arbeta över distans under tvångsvård och det bedömts att tredje partkan komma till  till skada har det bestämts om inskränkning av elekrisk kommunikation - men som sagt, undantag.

• Anonym (Eva)
    Anonym (Sjukskrivning) skrev 2025-02-01 12:34:23 följande:
    Arbetsgivaren? Varför skulle arbetsgivaren vara intresserad av att tvinga mig till sjukskrivning?
    Det beror väl på vad man har för jobb och arbetsuppgifter. Även om man KAN ha kundmöten via videolänk från en slutenpsykiatrisk avdelning så kanske det inte är lämpligt i vissa fall. För att ta ett exempel. Jag vet såklart inre hur det är för dig, du kanske inte har några kundmöten, det var bara ett exempel på hur det skulle kunna vara. Arbetsgivaren kan ju också vara brydd över sina anställdas hälsa och oroa sig för om man kommer att orka och försöka övertala till sjukskrivning av den anledningen. Jag kan absolut se skäl till att en arbetsgivare skulle kunna vara INTRESSERAD av det även om denne inte kan bestämma det. 

(Väljer att skriva anonymt trots att jag råkade skylta med mitt användarnamn tidigare.)
  • Anonym (Kl)
    Anonym (Sjukskrivning) skrev 2025-02-01 12:34:23 följande:
    För att de inte tror/tycker du klarar av att jobba. 
  • Anonym (Eva)
    mammabitch skrev 2025-02-01 13:03:14 följande:

Det finns inte ett enkelt ja eller nej på frågan.
    Det kan ju finnas  många olika anledningar till LPT och  då vilka restriktioner som gäller.

Där jag arbetar plockas inte personers laddare bort utan påtagliga skäl och normalt sätt så uppmuntras en så normal livsföring som möjligt med beviljade permissioner för t.ex. tentor, men det beror förstås på om det kan vara tillskada för patienten eller omgivningen att t.ex. anstränga sig , få för mycket stimulans eller lämna avdelningen.

Sjukskrivning i sig brukar sällan påtvingas, men såklart blir det ofta en konsekvens om personen inte kan vara på sitt arbete .
    I något enstaka fall där personer t-ex-fortsatt att arbeta över distans under tvångsvård och det bedömts att tredje partkan komma till  till skada har det bestämts om inskränkning av elekrisk kommunikation - men som sagt, undantag.

Jag kan tänka mig att det kan finnas situationer där det inte är lämpligt att arbeta på distans även om det är möjligt rent praktiskt. Om man till exempel jobbar som terapeut på distans och har videomöten med sina klienter så kanske man själv anser att man kan jobba trots att man är inlagd på psykiatrisk avdelning. Men arbetsgivaren kanske inte håller med om att man är frisk nog för att arbeta. 
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Kl) skrev 2025-02-01 13:09:26 följande:
    För att de inte tror/tycker du klarar av att jobba. 
    Ja, så kan det nog vara i vissa fall. Kan en lärare undervisa på distans eller ha utvecklingssamtal med elever och föräldrar samtidigt som hen är inlagd på psykiatrisk avdelning? Det kanske är praktiskt möjligt men kanske inte alltid lämpligt av andra skäl. Vem avgör? Om ansvarig läkare anser att det är okej men arbetsgivaren tycker att det är olämpligt? Kan arbetsgivaren neka den anställde att jobba då? En diskussion skulle ju kunna uppstå kring detta kanske. 
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Q) skrev 2025-02-01 12:57:46 följande:

Det kan ju finnas fall där det är bra att jobba och vara aktiv och leva så normalt som möjligt. Om man jobbar med att översätta bruksanvisningar på distans så kanske man mår bra av att fortsätta med det. Om enda skälet till inläggning är att personen har sudidiala tankar och har försökt avsluta sitt liv men personen i övrigt är välfungerande i sin vardag så kanske man kan arbeta på distans i vissa fall? Att jobba deltid kan ju vara ett sätt att "försöka bli bättre och komma på banan"?
  • Anonym (M)
    Anonym (Sjukskrivning) skrev 2025-02-01 12:32:17 följande:
    Jag tänker att om man blir lpt:ad så är det ju en läkare som sätter lpt:et och den känner ju då till situationen utan att jag själv har sjukanmält.

Har du inte sjukanmält så kan jag inte se hur du skulle kunna bli sjukskriven.

Men om du med sjukskriven menar att läkaren skriver ett intyg så visst det händer att läkare tycker att de ska göra, men det är ju du som sedan väljer att använda intyget eller ej.

• Anonym (Q)
    Anonym (c) skrev 2025-02-01 13:01:58 följande:
    Officiellt är det så ja, men det är faktiskt inte så svart eller vit. Läkare är inte gudar, många psykiatriker är faktiskt extremt konstiga. 
    Klart det inte är helt svart eller vitt. Har aldrig sagt att läkare är gudar. Var får du det ifrån. Extremt konstiga är väl också att ta i. Att palla som psykiatriker behöver man vara av rätt ull och det anses väl konstigt då. 
Svar på tråden Kan man bli tvingad till sjukskrivning vid lpt?