• Anonym (.)

Skall träffa psykolog - Utredning för autism/npf

Jag skall äntligen träffa en psykolog. För en utredning för autism/ADHD/NPF.

Jag har länge haft misstanke om ADHD och autism. Jag skall äntligen utredas.

Jag vet ingenting i förväg. Är det någon som kan förklara vad som kommer ske?

Jag är rädd för att när det kommer till frågan: ''Berätta om ditt liv'', så kommer jag få ''Blackout'' och inte ''veta någonting'' om mitt liv.

• Svar på tråden Skall träffa psykolog - Utredning för autism/npf
  • Anonym (Klas)

Frågorna vi fått om hur livet sett ut har varit, precis som möja skriver, väldigt specifika. Vi har fått berätta fritt också, men psykologen har haft långa formulär med ja-och-nej-frågor och frågor vi ska svara tex ofta eller sällan på.

De viktigaste sakerna frågar de om. Vi fyller i om vi kommer på annat, som inte nämns i formulären. Har man autism tex så märker de det med utgångspunkt från formulären, även om man själv glömmer att berätta vissa detaljer. 

Är du kvinna? En del har tyvärr lite dålig koll på hur adhd yttrar sig hos kvinnor. Du kan fråga om de tänker på det i utredningen. 

• Anonym (möja)
    Anonym (J) skrev 2025-01-31 09:44:21 följande:

Fast det kanske är det du menar. Men vissa pratar om koncentrationstest osv. Det menar jag att jag inte fick göra. Kanske är det olika. 

Men om man skriver ner svar på frågor i förväg så blir det ju att ts läser istället för att prata med personen. Blir ju svårt för dem då att bedöma om de ska kolla henne/honom även i hur man berättar och hur man beter sig. 

Det var väl främst gällande levnadsberättelsen som hon föreslogs skriva ned saker, ifall det känns som att hon inte skulle kunna berätta annars, utan tappa tråden och glömma allt. 

Här är det som normalt ska ingå i en NPF-utredning:

Följande moment ingår i utredningen:

Utvecklingsanamnes med förälder/föräldrar/nära anhörig, vilket är en djupgående intervju tillsammans med psykologen om den person som ska utredas. Intervjun handlar om utveckling, fungerande i vardagslivet samt styrkor och svårigheter från födelse till idag. 

Psykologiska test anpassade efter frågeställning. Till exempel kognitiva tester av hjärnans förmågor såsom problemlösning, minnesfunktioner, koncentrationsförmåga etc.

Fördjupad intervju med psykolog innehållande levnadsbeskrivning, symtombild, funktionsnivå och strukturerad diagnostisk intervju anpassad efter frågeställning.

Vid utredning av barn görs en telefonintervju med en aktuell eller tidigare lärare på skola/förskola om barnets/ungdomens fungerande i skolmiljö.

En läkarundersökning med fokus på neurologi och motorik görs.

Ifyllnad av skattningsformulär med frågor om beteenden som belyser utredningens frågeställning.
  • Anonym (Ta det lugnt)

Du behöver inte förbereda dig eller oroa dig för blackout. De kommer intervjua dig och anpassa sig efter dig. Då svarar du så gott du kan i lugn och ro. En del tester ingår. Då presterar du då gott du kan. Man brukar vilja ha med anhörigintevju om möjligt så du behöver inte intervjua dina föräldrar i förväg.

• Anonym (J)
    Anonym (möja) skrev 2025-01-31 09:51:53 följande:

Det var väl främst gällande levnadsberättelsen som hon föreslogs skriva ned saker, ifall det känns som att hon inte skulle kunna berätta annars, utan tappa tråden och glömma allt. 

Här är det som normalt ska ingå i en NPF-utredning:

Följande moment ingår i utredningen:

Utvecklingsanamnes med förälder/föräldrar/nära anhörig, vilket är en djupgående intervju tillsammans med psykologen om den person som ska utredas. Intervjun handlar om utveckling, fungerande i vardagslivet samt styrkor och svårigheter från födelse till idag. 

Psykologiska test anpassade efter frågeställning. Till exempel kognitiva tester av hjärnans förmågor såsom problemlösning, minnesfunktioner, koncentrationsförmåga etc.

Fördjupad intervju med psykolog innehållande levnadsbeskrivning, symtombild, funktionsnivå och strukturerad diagnostisk intervju anpassad efter frågeställning.

Vid utredning av barn görs en telefonintervju med en aktuell eller tidigare lärare på skola/förskola om barnets/ungdomens fungerande i skolmiljö.

En läkarundersökning med fokus på neurologi och motorik görs.

Ifyllnad av skattningsformulär med frågor om beteenden som belyser utredningens frågeställning.
    Ja men jag har gjort en bred utredning och där var inga testet med. Kanske är olika i olika regioner då, eller individuellt. Jag vet inte.
  • Anonym (J)

Ts försök att inte tänk så mycket på det här för det är omöjligt att förbereda sig på vilka frågor du får ändå. Skapar kanske bara mer oro. 

• Anonym (J)
    Anonym (möja) skrev 2025-01-31 09:48:31 följande:
    Fylla i en massa papper är väl just dessa tester? 

Men om det var ett bredare fokus så gjorde man kanske inte alla tester inom alla områden. Det är ju detta som blir lite faran med dessa diagnoser, om de inte görs på liknande sätt så kan man inte säga exakt vad som är diagnosen. 

Nej det var bara frågor om personligheten och ångest osv, inga tester så. 

Ja precis, jag fattar inte. Det borde vara samma för alla.

• Anonym (möja)
    Anonym (J) skrev 2025-01-31 11:57:48 följande:
    Ja men jag har gjort en bred utredning och där var inga testet med. Kanske är olika i olika regioner då, eller individuellt. Jag vet inte.
    Det låter väldigt märkligt, och inte professionellt genomfört i så fall. Såklart ska det inte vara olika i olika regioner eller individuellt, då tappar man ju all patientsäkerhet och diagnosen blir ju helt omöjlig att sätta.

Vad gjorde du för utredning i så fall? Hur gick det till?
  • Anonym (J)
    Anonym (Skriv) skrev 2025-01-31 09:41:52 följande:
    Såklart att det är fler bitar som ska med. Men min erfarenhet är att det är när man får utrymme att berätta fritt som det är som störst risk att man inte kommer ihåg sådant man hade velat säga.

Man behöver inte heller veta exakt vilka frågor man ska få, även om det inte skadar att vara förberedd på den punkten också. Att ha skrivit ner sånt man känner att man vill få sagt kan vara till hjälp oavsett.

Ja alltså jag är likadan. Men jag hade aldrig kunnat förberett mig för jag visste inte vad de hade för frågor.

Kan ju bli att man sitter där med flera papper och bläddrat i panik när man får en viss fråga för att snabbt hitta svaret. Kanske mer stressande än hjälpsamt. Kanske inte.

Vore väl annars om man ger pappret till de som utreder i förväg. Då kan man ju lugnt fokusera på utredningen och inte bläddra i pappren. Men ts får ju såklart göra som han/hon vill själv 

• Anonym (J)
    Anonym (möja) skrev 2025-01-31 12:01:08 följande:
    Det låter väldigt märkligt, och inte professionellt genomfört i så fall. Såklart ska det inte vara olika i olika regioner eller individuellt, då tappar man ju all patientsäkerhet och diagnosen blir ju helt omöjlig att sätta.

Vad gjorde du för utredning i så fall? Hur gick det till?

På vanliga psykiatrin. Hade gått där i 16 år då. 

Vet att min ena förälder intervjuades. Sen fick jah prata med en psykolog några gånger. Sen en läkare. Fylla i en massa papper med frågor om olika personlighetsstörningar men även ADHD / autism, som hon snabbt gick igenom med mig. Hon ställde frågor och det var som att de redan visste svaren själv innan jag hade sagt något. Sen fick jag väl prata med psykologen och läkaren igen som sa att jag inte hade en diagnos.

Ungefär så.

• Anonym (J)

Inga tester på koncentrationen, ingenting. Ifrågasatt detta efteråt men fick inget svar 

• Anonym (Autist javisst)

Jag minns mest alla dessa tester, t ex där jag skulle rita av något krångligt ur minnet, klarade jag inte alls. Eller där man skulle mäta dels vad jag klarade av och dels hur snabbt det gick (jag gjorde många fel och var dessutom långsam).

Sen var det förstås frågor om mitt nuvarande och tidigare liv och allt som gått snett.

• Anonym (C)
    Anonym (Toker) skrev 2025-01-31 09:20:24 följande:

Kan ju bara berätta vad jag fick göra.

Samtal med lite olika människor som är tokigare än vad jag är där jag fick berätta om mitt liv och svara på frågor.

Fick leka olika sociala lekar. Göra minnestest. Intelligenstest. Samt så mätte de faktiskt olika förhållanden mellan fingrar/underarmar eller vad det var, det var mest för skojs skull uppfattade jag det som.

Sen ett samtal där man får diagnosen. Sen skickas man till habiliteringen. Där jag skrev ut mig ganska snabbt. Sen inget mer.

Fick diagnosen asperger/högfungerande autism.

Det här var typ 2013 har jag för mig.

Varför skrev du ut dig från hab? 
    Är du mig som mig och tycker det är bullshit?
  • Anonym (NPF utredning)

Jag gjorde en npf utredning. Det började med att man fick gå igenom barndom, uppväxt, hur livet sett ut i stort. Sociala relationer, jobb, studier osv. En anhörig fick också ge sin version av barndomen och intervjuades, fick lämna in en skrift. Var en del intervjuer och papper att fylla i.  Sedan gjordes IQ test. Efter det var det färdigt. 

Svar på tråden Skall träffa psykolog - Utredning för autism/npf