• Anonym (Skilj  på juridik och andligt)

Skilj juridik och andlig sida åt vid vigsel

Jag är för en reform så att Sveriges vigselsystem blir som i andra länder i Europa, nämligen att alla juridiskt giltiga vigslar blir borgerliga, och sedan kan par som så önskar ha en vigsel  i ett trossamfund som frivilligt tillägg, men som inte har någon juridisk betydelse (men däremot en andlig sådan).

Ett kyrkbröllop kan därmed bli lika festligt som någonsin innan, men man skiljer på det juridiska och det kyrkliga då. Så gör många par ute i Europa. Man går först till rådhuset och sedan till kyrkan.

Jag menar att trossamfund inte skall utföra en myndighetsuppgift, som en vigsel är - att man skall skilja på juridik och den andliga aspekten.

Nu tror ni kanske att jag är ateist, tex medlem av Förbundet Humanisterna, men jag är tvärt om varmt troende kristen, och församlingsaktiv. Jag går i kyrkan varje vecka. 

Däremot föreslår jag en "Ohelig Allians" mellan de av oss troende som vill detta  Det kan göras antingen genom riksdagsbeslut eller så att samfund avsäger sig vigselrätt eller så att enskilda präster/pastorer gör det.

• Svar på tråden Skilj juridik och andlig sida åt vid vigsel
  • Ezmeraldah

Jag tycker att vi ska avskaffa äktenskapet. Det är förlegat och behövs inte i ett modernt samhälle. Jag tycker att alla myndiga personer ska vara juridiskt fristående individer. Man kan leva ihop utan att skriva på avtal. Vill man fira sin relation med en fest eller välsigna sin kärlek i en kyrka så är det ju fritt fram att göra det utan att skriva på nåt avtal. För ekonomisk trygghet kan vi skärpa till sambolagen en aning. Giftermål hör hemma i en tid då kvinnan inte var myndig. Idag ska ingen behöva vara beroende av nån annan för att ha tak över huvudet och mat på bordet. Och detta ska inte blandas ihop med kärlek. Det är inte romantiskt att föra en sån tradition vidare.

Ezmeraldah skrev 2025-02-15 05:10:59 följande:

Jag tycker att vi ska avskaffa äktenskapet. Det är förlegat och behövs inte i ett modernt samhälle. Jag tycker att alla myndiga personer ska vara juridiskt fristående individer. Man kan leva ihop utan att skriva på avtal. Vill man fira sin relation med en fest eller välsigna sin kärlek i en kyrka så är det ju fritt fram att göra det utan att skriva på nåt avtal. För ekonomisk trygghet kan vi skärpa till sambolagen en aning. Giftermål hör hemma i en tid då kvinnan inte var myndig. Idag ska ingen behöva vara beroende av nån annan för att ha tak över huvudet och mat på bordet. Och detta ska inte blandas ihop med kärlek. Det är inte romantiskt att föra en sån tradition vidare.

Jag håller delvis med dig. Det  du säger skulle ju definitivt åstadkomma exakt det jag vill i trådstarten, att skilja juridiken och den andliga sidan.

Däremot är jag trots allt mer positiv än vad du är till äktenskapet som sådant och ser trots allt praktiska fördelar med det, och menar att det absolut är möjligt med ett jämställt äktenskap.

Men jag uppskattar att du stöder min tanke i startinlägget och vi är ju totalt eniga om att man kan ha en akt i ett trossamfund utan juridisk giltighet.

Egon den stora skrev 2025-02-14 19:40:28 följande:
    Nu tar du ju bara upp problem som finns i svenska kyrkan, vilket inte alls förvånar.  Men det är ju inget tvång att ha vigselrätt.  Vill svenska kyrkan avsäga sig den så gör det, men det är väl inte statens sak att lösa svenska kyrkans problem?  Bara för det behöver man ju inte förstöra för alla andra.

Jag som djupt troende och aktiv i SVK varje vecka anser att dess angelägenheter är viktiga och jag kommer att fortsätta anse det.

Jag är ABSOLUT FÖR att  SVK och även andra samfund avsäger sig vigselrätten. Ett samfund är en förening och måste såklart få bestämma över sin egen verksamhet och om sina egna lokalers användning,

Men vad är SKILLNADEN om samfunden eller staten hinner först med att avskaffa samfundens myndighetsutövning? Resultatet är ju det samma.

Varför vore det sämre om det görs genom riksdagen än om det görs från samfundens egen sida?

• Ezmeraldah
    Anonym (Skilj på juridik och andligt) skrev 2025-02-15 12:13:41 följande:

Jag håller delvis med dig. Det  du säger skulle ju definitivt åstadkomma exakt det jag vill i trådstarten, att skilja juridiken och den andliga sidan.

Däremot är jag trots allt mer positiv än vad du är till äktenskapet som sådant och ser trots allt praktiska fördelar med det, och menar att det absolut är möjligt med ett jämställt äktenskap.

Men jag uppskattar att du stöder min tanke i startinlägget och vi är ju totalt eniga om att man kan ha en akt i ett trossamfund utan juridisk giltighet.

Jag tycker att samhället ska kompensera kvinnor för det ekonomiska nederlag som barnafödande medför. Det ska vara lag på att dela föräldraledighet och vab. Kvinnor och män ska ha jämnställda löner och samma möjligheter på arbetsmarknaden och kvinnor ska kompenseras för de möjligheter och den löneutveckling de missar på grund av graviditet och förlossning. När kvinnor och män är jämlika behövs inte äktenskapet. Vill man dela med sig av ekonomiska tillgångar vid en separation så kan göra det ändå. Men vi ska inte uppmuntra till att skriva på avtal för ekonomisk trygghet. Man ska inte ha nåt att vinna på att gifta sig med nån som är rik och på det sättet hamna i beroendeställning. Det är inget att sträva efter. Myndiga personer ska vara juridiskt fristående individer och ansvara för sitt eget välbefinnande. Att bry sig om varandra och dela med sig till den som har mindre ska vara nåt man gör frivilligt och inte för att man skrivit på nåt avtal. Relationer ska man ha av kärlek och inte av juridiska skäl.
  • Anonym (4)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-15 05:10:59 följande:

Dåligt förslag. 
    Äktenskapet är en viktig övergångsrit världen över, sedan mänsklighetens början. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (4) skrev 2025-02-15 12:36:33 följande:
    Dåligt förslag. 
    Äktenskapet är en viktig övergångsrit världen över, sedan mänsklighetens början. 
    Själva riten kan utföras ändå. Den juridiska delen fanns inte vid mänsklighetens början. Och alla äktenskap är inte giltiga juridiskt i alla länder i världen. Så det argumentet håller inte. Man kan fortfarande växla ringar och lova evig trohet i kyrkan med släkten samlad. I ett modernt samhälle kan man samtidigt vara en juridiskt fristående individ.
  • Egon den stora
    Anonym (Skilj på juridik och andligt) skrev 2025-02-15 12:19:19 följande:

Jag som djupt troende och aktiv i SVK varje vecka anser att dess angelägenheter är viktiga och jag kommer att fortsätta anse det.

Jag är ABSOLUT FÖR att  SVK och även andra samfund avsäger sig vigselrätten. Ett samfund är en förening och måste såklart få bestämma över sin egen verksamhet och om sina egna lokalers användning,

Men vad är SKILLNADEN om samfunden eller staten hinner först med att avskaffa samfundens myndighetsutövning? Resultatet är ju det samma.

Varför vore det sämre om det görs genom riksdagen än om det görs från samfundens egen sida?

Därför att du lägger svk s problem på alla andra. 
    I mitt samfund funkar det superbra och vi ska fortsätta som det är nu.  Det är ju inte vår sak att svenska kyrkan i så fall vill avsäga sig vigselrätten.  Jobba du för att ni ska göra det, men låt andra vara i fred tack.
    Ezmeraldah skrev 2025-02-15 12:33:42 följande:
    Jag tycker att samhället ska kompensera kvinnor för det ekonomiska nederlag som barnafödande medför. Det ska vara lag på att dela föräldraledighet och vab. Kvinnor och män ska ha jämnställda löner och samma möjligheter på arbetsmarknaden och kvinnor ska kompenseras för de möjligheter och den löneutveckling de missar på grund av graviditet och förlossning. När kvinnor och män är jämlika behövs inte äktenskapet. Vill man dela med sig av ekonomiska tillgångar vid en separation så kan göra det ändå. Men vi ska inte uppmuntra till att skriva på avtal för ekonomisk trygghet. Man ska inte ha nåt att vinna på att gifta sig med nån som är rik och på det sättet hamna i beroendeställning. Det är inget att sträva efter. Myndiga personer ska vara juridiskt fristående individer och ansvara för sitt eget välbefinnande. Att bry sig om varandra och dela med sig till den som har mindre ska vara nåt man gör frivilligt och inte för att man skrivit på nåt avtal. Relationer ska man ha av kärlek och inte av juridiska skäl.

Ifall du går med på att man kan ha en kyrklig vigselakt utan juridisk betydelse (och den andliga delen är väldigt väldigt viktig för mig som en djupt troende kyrkomedlem i SVK-jag vill ha Jesus med mig och kärestan i en kärleksrelation) så kan jag godkänna en hel del av det du säger.

En del av det du nämner tror jag är bra, men som sagt vill jag ju definitivt inte avstå från det andliga - men liksom du skilja det andliga och det juridiska åt.

Jag vill absolut se fina icke juridiska vigselgudstjänster i kyrkan.

I det som min tråd egentligen handlar om så är vi helt eniga om att fullfölja skilsmässan kyrka -stat. Däremot är jag inte helt säker på att det juridiska äktenskapet bör avskaffas inom det närmaste årtiondet.

Anonym (4) skrev 2025-02-15 12:36:33 följande:
    Dåligt förslag. 

Den andliga vigseln kan man ha i ett trossamfund ändå, utan juridiskt innehåll.

Sedan vill jag väl kanske inte riktigt gå lika långt eller fort fram som Ezmeraldah, men hon har rätt i att -som jag också vill-den andliga delen kan genomföras i tex en kyrka även utan juridisk betydelse.

Ezmeraldah skrev 2025-02-15 12:50:09 följande:
    Själva riten kan utföras ändå. Den juridiska delen fanns inte vid mänsklighetens början. Och alla äktenskap är inte giltiga juridiskt i alla länder i världen. Så det argumentet håller inte. Man kan fortfarande växla ringar och lova evig trohet i kyrkan med släkten samlad. I ett modernt samhälle kan man samtidigt vara en juridiskt fristående individ.

Jag kan faktiskt nästan säga ett amen där syster. Glad Bra tankeverksamhet anser jag!

Som troende tycker jag att du har en viss poäng faktiskt, även om jag inte riktigt tänkte mig att gå så långt i startinlägget.

Egon den stora skrev 2025-02-15 15:26:36 följande:
    Därför att du lägger svk s problem på alla andra. 
    I mitt samfund funkar det superbra och vi ska fortsätta som det är nu.  Det är ju inte vår sak att svenska kyrkan i så fall vill avsäga sig vigselrätten.  Jobba du för att ni ska göra det, men låt andra vara i fred tack.

Jag förstår din synpunkt, men samtidigt tycker jag att det kunde stärka alla samfunds (och då är jag framför allt  intresserad av de kristna samfunden då jag är kristen) identitet som trossamfund att de så lite som möjligt förknippas med ceremonier och så mycket som möjligt med tron.

Vilket samfund är du aktiv i ?

• Egon den stora
    Anonym (Skilj på juridik och andligt) skrev 2025-02-16 14:33:06 följande:

Jag förstår din synpunkt, men samtidigt tycker jag att det kunde stärka alla samfunds (och då är jag framför allt  intresserad av de kristna samfunden då jag är kristen) identitet som trossamfund att de så lite som möjligt förknippas med ceremonier och så mycket som möjligt med tron.

Vilket samfund är du aktiv i ?

Spelar mindre roll eftersom jag är anonym, men äktenskapet är en viktig grundpelare i samhället för kristna och att ha en ceremoni för detta stärker både församlingen och dom enskilda.  Inte ska man behöva gå iväg för en andra ceremoni någon annanstans. 
    Problemet med svenska kyrkan är väl i så fall att man släpper efter och låter folk som knappt vill höra talas om gud under ceremonin ändå gifta sig i kyrkan, eller för den delen döper barn där föräldrarna öppet står och ljuger om att dom ska ge barnen en kristen uppfostran.  Men det är fortfarande svenska kyrkans problem som inte lyckats bli riktigt fria från staten på alla dessa år.  Vi andra som till och med historiskt har blivit förföljda av svenska kyrkan har inte det bekymmret och ska därför inte behöva drabbas.  Nuvarande system funkar tillräckligt bra och det är fortfarande inte statens bekymmer att lösa kyrkans problem. 
  • Anonym (Håller med ts)
    Egon den stora skrev 2025-02-16 22:17:10 följande:
    Spelar mindre roll eftersom jag är anonym, men äktenskapet är en viktig grundpelare i samhället för kristna och att ha en ceremoni för detta stärker både församlingen och dom enskilda.  Inte ska man behöva gå iväg för en andra ceremoni någon annanstans. 
    Problemet med svenska kyrkan är väl i så fall att man släpper efter och låter folk som knappt vill höra talas om gud under ceremonin ändå gifta sig i kyrkan, eller för den delen döper barn där föräldrarna öppet står och ljuger om att dom ska ge barnen en kristen uppfostran.  Men det är fortfarande svenska kyrkans problem som inte lyckats bli riktigt fria från staten på alla dessa år.  Vi andra som till och med historiskt har blivit förföljda av svenska kyrkan har inte det bekymmret och ska därför inte behöva drabbas.  Nuvarande system funkar tillräckligt bra och det är fortfarande inte statens bekymmer att lösa kyrkans problem. 
    Det är inte ett problem utan en vinst för svenska kyrkan att det fungerar så. Om du inte är medlem (d v s betalar skatt till kyrkan) kan du inte gifta dig i svenska kyrkan (eller minst en i paret måste vara medlem). Svenska kyrkan finns för att det varit en maktkamp (för ett antal hundra år sedan) där svenska kyrkan lyckades ta en stor del makt. Det är också därför som svenska kyrkan ses som något dåligt av många och därför vi är det minst religiösa landet i världen. Svenska kyrkan utsatte många för hemska saker under flera århundraden. I min släkt lever det kvar. 

De flesta i min släkt har vänt kyrkan ryggen p g a dåliga saker som hänt i början av 1900-talet. Svenska kyrkan idag är dock inte sådan och jag vet att de haft fantastiska präster som betytt väldigt mycket för de i min släkt som lämnade jordelivet i slutet av 1900-talet och början av 2000-talet. 

Jag själv är inte troende men håller absolut med ts att det vore bra att skilja det juridiska från det andliga. Framförallt för att många missar att det är två olika saker men dessutom p g a att många gifter sig i kyrkan utan att vara troende.
    Egon den stora skrev 2025-02-16 22:17:10 följande:

Allra helst ser jag att mitt samfund Svenska Kyrkan helt släpper sin  juridiska vigselrätt om inte staten tar bort den - men i andra hand-(Kanske OK som alternativ till mitt ursprungsförslag) om man skulle kunna uppnå en kultur där det blir vanligare att präster bara går med på att viga par som verkligen är församlingsaktiva, dvs deltar i det veckoliga församlingslivet och verkligen menar vad de gör när de lovar trohet inför Gud- att de inte står och gör det inför en Gud de inte tror på -att  prästen vet att de verkligen är ÄRLIGA i sina ord.

Redan idag är Svenska Kyrkan det samfund som vuxendöper flest, och i vår kyrka har vi nyligen invigt en dopgrav. Jag hoppas att vuxendop/troendedop så småningom blir den vanligaste dopformen även i Svenska Kyrkan, att dopet hör samman med ett ärligt personligt ställningstagande.

Jag kan utan problem avslöja var jag är mest  aktiv trots att jag har anonymt namn. Jag är ekumeniskt sinnad och aktiv i olika samfund, dels konservativa församlingar inom Svenska Kyrkans ram, och väljer bort liberalteologiska präster, och dels i andra samfund, tex Katolska Kyrkan.

MEN i dagens andliga landskap menar jag att det kan styrka också andra kristna samfund att inte ha vigselrätt. Även pastorer inom en del andra samfund kan komma att utsättas för press från politiker i olika frågor tex:

Jag rekommenderar ALLA kristna samfund att avsäga sig  den juridiska vigselrätten om inte staten ändrar system i just denna frågan.

Anonym (Håller med ts) skrev 2025-02-16 23:01:06 följande:
    Det är inte ett problem utan en vinst för svenska kyrkan att det fungerar så. Om du inte är medlem (d v s betalar skatt till kyrkan) kan du inte gifta dig i svenska kyrkan (eller minst en i paret måste vara medlem). Svenska kyrkan finns för att det varit en maktkamp (för ett antal hundra år sedan) där svenska kyrkan lyckades ta en stor del makt. Det är också därför som svenska kyrkan ses som något dåligt av många och därför vi är det minst religiösa landet i världen. Svenska kyrkan utsatte många för hemska saker under flera århundraden. I min släkt lever det kvar. 

De flesta i min släkt har vänt kyrkan ryggen p g a dåliga saker som hänt i början av 1900-talet. Svenska kyrkan idag är dock inte sådan och jag vet att de haft fantastiska präster som betytt väldigt mycket för de i min släkt som lämnade jordelivet i slutet av 1900-talet och början av 2000-talet. 

Jag själv är inte troende men håller absolut med ts att det vore bra att skilja det juridiska från det andliga. Framförallt för att många missar att det är två olika saker men dessutom p g a att många gifter sig i kyrkan utan att vara troende.

Tack för svaret - och för medhållet !

I grund och botten finns SVK för att många blev kristna i Sverige i övergången vikingatid - medeltid, och den finns fortfarande åtminstone delvis för att en del av oss medlemmar faktiskt är mycket djupt troende - som jag ju är personligen.

Men förutom det kan man ur ett annat perspektiv säga att den finns som ett "självständigt" samfund pga reformationen när den bröts ut ur Katolska Kyrkan.. MEN nu gäller det att FULLFÖLJA skilsmässan kyka -stat år 2000-alltså en 2:a frigörelse.

På papperet är SVK en frikyrka men i verkligheten består statskyrkan eftersom icke troende politiker och partier lägger sig i vår verksamhet, utan att bry sig ett dugg om Jesu lära.

Men jag vill också säga att för mig är kyrkan Jesus -inte en mänsklig organisation, och jag tror att Jesus är mer värd än att vända ryggen åt pga vad människor, som inte är ofelbara, gjort. Jag tänker att det inte är värt att kasta ut barnet med badvattnet.

SVK är ett komplext fenomen, och själv väljer jag präster och församlingar som förmedlar en klassisk kristen tro, inte liberalteologiska präster/ politiserade/förvärldsligade/politiskt korrekta utan de som faktiskt förmedlar ett kristet budskap.

Jag är aktiv i teologiskt (alltså inte politiskt  sett - men teologiskt) konservativa delar av SVK-och i andra samfund, bla Katolska Kyrkan, då jag vill kristen enhet. Gränsen för det jag tror är Guds verkliga kyrka går inte mellan mänskligt skapade samfund, utan tvärs igenom dem, mellan individer.

SVK självt har inte en gemensam tro. På bara 2-3 spårvagnshållplatser i Göteborg kan huvudbudskapet i olika församlingar av SVK vara olika. På ett sätt är det FAKTISKT BRA och I SIN ORDNING - för då kan alla hitta sina församlingar och sammanhang. Vi konservativa kan hitta våra präster och liberalteologiskt inriktade kan hitta sina präster och sammanhang.

SVK är väl nog det teologiskt bredaste samfundet i detta land.

Svar på tråden Skilj juridik och andlig sida åt vid vigsel