Anonym (Håller med ts) skrev 2025-02-16 23:01:06 följande:
Det är inte ett problem utan en vinst för svenska kyrkan att det fungerar så. Om du inte är medlem (d v s betalar skatt till kyrkan) kan du inte gifta dig i svenska kyrkan (eller minst en i paret måste vara medlem). Svenska kyrkan finns för att det varit en maktkamp (för ett antal hundra år sedan) där svenska kyrkan lyckades ta en stor del makt. Det är också därför som svenska kyrkan ses som något dåligt av många och därför vi är det minst religiösa landet i världen. Svenska kyrkan utsatte många för hemska saker under flera århundraden. I min släkt lever det kvar.
De flesta i min släkt har vänt kyrkan ryggen p g a dåliga saker som hänt i början av 1900-talet. Svenska kyrkan idag är dock inte sådan och jag vet att de haft fantastiska präster som betytt väldigt mycket för de i min släkt som lämnade jordelivet i slutet av 1900-talet och början av 2000-talet.
Jag själv är inte troende men håller absolut med ts att det vore bra att skilja det juridiska från det andliga. Framförallt för att många missar att det är två olika saker men dessutom p g a att många gifter sig i kyrkan utan att vara troende.
Tack för svaret - och för medhållet !
I grund och botten finns SVK för att många blev kristna i Sverige i övergången vikingatid - medeltid, och den finns fortfarande åtminstone delvis för att en del av oss medlemmar faktiskt är mycket djupt troende - som jag ju är personligen.
Men förutom det kan man ur ett annat perspektiv säga att den finns som ett "självständigt" samfund pga reformationen när den bröts ut ur Katolska Kyrkan.. MEN nu gäller det att FULLFÖLJA skilsmässan kyka -stat år 2000-alltså en 2:a frigörelse.
På papperet är SVK en frikyrka men i verkligheten består statskyrkan eftersom icke troende politiker och partier lägger sig i vår verksamhet, utan att bry sig ett dugg om Jesu lära.
Men jag vill också säga att för mig är kyrkan Jesus -inte en mänsklig organisation, och jag tror att Jesus är mer värd än att vända ryggen åt pga vad människor, som inte är ofelbara, gjort. Jag tänker att det inte är värt att kasta ut barnet med badvattnet.
SVK är ett komplext fenomen, och själv väljer jag präster och församlingar som förmedlar en klassisk kristen tro, inte liberalteologiska präster/ politiserade/förvärldsligade/politiskt korrekta utan de som faktiskt förmedlar ett kristet budskap.
Jag är aktiv i teologiskt (alltså inte politiskt sett - men teologiskt) konservativa delar av SVK-och i andra samfund, bla Katolska Kyrkan, då jag vill kristen enhet. Gränsen för det jag tror är Guds verkliga kyrka går inte mellan mänskligt skapade samfund, utan tvärs igenom dem, mellan individer.
SVK självt har inte en gemensam tro. På bara 2-3 spårvagnshållplatser i Göteborg kan huvudbudskapet i olika församlingar av SVK vara olika. På ett sätt är det FAKTISKT BRA och I SIN ORDNING - för då kan alla hitta sina församlingar och sammanhang. Vi konservativa kan hitta våra präster och liberalteologiskt inriktade kan hitta sina präster och sammanhang.
SVK är väl nog det teologiskt bredaste samfundet i detta land.