• Anonym (d)

Funnit video på min (bortgångna) bästa väns okända bror !?

Vet inte vad jag ska säga riktigt...

Min bästa vän som var adopterad tog sitt liv för 2 år sedan. 
    Idag snubblade jag över en video på Youtube. Ni vet sådana korta reels. O i en video... så är det min bästa väns bror!!!!

Jag är till 99.998 % säker på det. Dom ser precis lika dana ut. Blicken, leendet, kroppsform, ansiktsdragen plus att de båda har en sjukdom som inte är så vanlig vilket dessutom sållar ut möjligheten än mera till att det skulle vara helt obefintligt att jag ser fel!!!

Skulle så gärna vilja komma i kontakt med den där brodern. Men för det första så kan jag inte språket och för det andra så vad skulle jag ens säga? Ja, du min bästa vän ser precis lika dan ut som dig, han måste ha varit din bror, men tyvärr lever han inte längre. 

Fattar väl att det inte är någon ide att försöka få tag i han. Men mm tankarna snurrar en hel del och de är så lika varandra att det gör ont o samtidigt kan jag inte sluta titta på videon. För det är min bästa väns syskon. Det vet jag. 

• Svar på tråden Funnit video på min (bortgångna) bästa väns okända bror !?
  • Anonym (d)
    Anonym (Gotlänning) skrev 2025-02-11 05:26:15 följande:
    Ca 1% har vitiligo och det innebär 100 000 personer bara i Sverige!
    Här på lilla Gotland känner jag två personer med sjukdomen.

Du greppar efter halmstrån.

Jag vet.
    Såg du att jag skrev någonting annat än enbart om vitiligo? För du borde ha förstått att jag inte enbart går på det och för mig så ser dom inte alls lika dana ut bara för att dom har vitiligo. Prova läsa ALLT som ts skrivit innan du svarar nästa gång.

• Anonym (d)
    Anonym (hej) skrev 2025-02-11 07:52:56 följande:
    Jag tror du har rätt! Konstigare saker har hänt!! Skriv till personen på engelska. Från engelska kan man alltid översätta. Kanske skicka med en bild på din kompis också? 

KRAM

Tänk att det tog nästan 10 inlägg innan någon skrev något stöttande / snällt. Uppskattar ditt inlägg! 

Jag vet inte hur jag ska göra än. Vill skicka videon till min fd bästa väns syster som var min klasskamrat. Men är rädd för att hon ska bli ledsen.. Menar, om detta ska gå att genomföra så behöver ju hans familj samt mamman till barnet vara med på det hela. Tyvärr är mamman rätt knepig så tror inte hon skulle gå med på det.

Sedan behöver jag åka till landet. Jag vet ju staden som min kompis kom ifrån så man skulle ju kunna börja leta där isåfall.

• Anonym (Obi Wan Kenobi)

Om videon spelades in för minst 2 år sedan så kanske det är din vän som är med i den?

• Anonym (d)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2025-02-12 02:27:22 följande:

Om videon spelades in för minst 2 år sedan så kanske det är din vän som är med i den?

Ja, hade önskat det iallafall. 

Nej, han var adopterad och satte aldrig sin fot i hemlandet igen fast jag försökte dra med han när jag åkte dit en gång.

• Aliona
    Anonym (d) skrev 2025-02-12 01:43:22 följande:

Tänk att det tog nästan 10 inlägg innan någon skrev något stöttande / snällt. Uppskattar ditt inlägg! 

Jag vet inte hur jag ska göra än. Vill skicka videon till min fd bästa väns syster som var min klasskamrat. Men är rädd för att hon ska bli ledsen.. Menar, om detta ska gå att genomföra så behöver ju hans familj samt mamman till barnet vara med på det hela. Tyvärr är mamman rätt knepig så tror inte hon skulle gå med på det.

Sedan behöver jag åka till landet. Jag vet ju staden som min kompis kom ifrån så man skulle ju kunna börja leta där isåfall.

Jag är inte den du svarade, men om du säger att det är troligt att det är ett syskon så misstror jag inte det och vill du kontakta personen så skriv ett meddelande (som jag skrev ovan också). Däremot är det inte din sak att dra igång en hel utredning med dna och resa till landet och allt. Det är faktiskt inte ditt beslut eller din sak att göra. Det räcker med att du meddelar din väns familj och ev personen på videon att de är så lika att de skulle kunna vara syskon. Därefter är det upp till dem ifall de vill utreda möjligheten och ha kontakt. En de vill, andra vill inte. Det måste du respektera. Du pratar om att du vill få familjen med på det hela. Det ska du inte. Det är helt och hållet deras ensak och privata angelägenhet. Du går alldeles över gränsen om du börjar någon övertalningskampanj. Så skicka länken till videon och släpp det där. 
  • Anonym (d)
    Aliona skrev 2025-02-12 05:08:59 följande:
    Jag är inte den du svarade, men om du säger att det är troligt att det är ett syskon så misstror jag inte det och vill du kontakta personen så skriv ett meddelande (som jag skrev ovan också). Däremot är det inte din sak att dra igång en hel utredning med dna och resa till landet och allt. Det är faktiskt inte ditt beslut eller din sak att göra. Det räcker med att du meddelar din väns familj och ev personen på videon att de är så lika att de skulle kunna vara syskon. Därefter är det upp till dem ifall de vill utreda möjligheten och ha kontakt. En de vill, andra vill inte. Det måste du respektera. Du pratar om att du vill få familjen med på det hela. Det ska du inte. Det är helt och hållet deras ensak och privata angelägenhet. Du går alldeles över gränsen om du börjar någon övertalningskampanj. Så skicka länken till videon och släpp det där. 

Tror du missförstår mig och kanske ecv läser in lite för mycket? 

Som jag skrev så behöver jag ha med hela familjen om dna test skulle ske. Men som jag också skrev så lär inte det bli av p ga mamman till barnet. 

I övrigt så kanske jag skulle vilja hitta honom för min egna skull också. Så egentligen behöver jag inte säga något till familjen alls.

Jag kan inte skicka meddelande till han då det var en profil som har lagt upp massor olika videor och inte har någonting med min kompis bror att göra. Det var bara en slump att han var med på internet.  Så för att hitta honom så måste jag antingen åka ner själv och leta, eller kanske be någon som jag känner i landet åka o leta efter honom mot betalning. 

Men jag har inte bestämt mig för någonting ännu. För som jag skrev så vill jag att systern får se videon innan jag ens kan börja fundera på att genomföra något av detta. O sedan har jag inte möjlighet till att åka än på några år. 

I övrigt så är jag vän till hela familjen. Kände dom alla. 

• Aliona
    Anonym (d) skrev 2025-02-12 05:18:43 följande:

Tror du missförstår mig och kanske ecv läser in lite för mycket? 

Som jag skrev så behöver jag ha med hela familjen om dna test skulle ske. Men som jag också skrev så lär inte det bli av p ga mamman till barnet. 

I övrigt så kanske jag skulle vilja hitta honom för min egna skull också. Så egentligen behöver jag inte säga något till familjen alls.

Jag kan inte skicka meddelande till han då det var en profil som har lagt upp massor olika videor och inte har någonting med min kompis bror att göra. Det var bara en slump att han var med på internet.  Så för att hitta honom så måste jag antingen åka ner själv och leta, eller kanske be någon som jag känner i landet åka o leta efter honom mot betalning. 

Men jag har inte bestämt mig för någonting ännu. För som jag skrev så vill jag att systern får se videon innan jag ens kan börja fundera på att genomföra något av detta. O sedan har jag inte möjlighet till att åka än på några år. 

I övrigt så är jag vän till hela familjen. Kände dom alla. 

Det är fortfarande en mycket privat och känslig sak att leta reda på biologisk familj till en adopterad. Normalt skulle det vara den adopterades val att leta reda på sin biologiska familj, men nu är han ju borta. Då är det hans föräldrars vilja som gäller, och du skriver redan att mamman inte vill. Så backa. Du går in i något som du inte har med att göra. 
  • Anonym (hej)
    Anonym (d) skrev 2025-02-12 01:43:22 följande:

Tänk inte så långt. Steg 1 är att kontakta videomakaren. Varför vill du blanda in hans familj? Du kan ju ha en dialog med brodern (givet att det är rätt) själv.

Och sedan kanske kontakta din fd bästa väns syster. Mamman kan du ju ta som steg 3 eller 4 eller 5. Liksom ta det steg för steg. 
  • Anonym (hej)

Du har såklart rätt att kontakta videomakaren för din egen skull. Du behöver inte dra in hans familj.

• Anonym (hej)

Men det kan vara intressant med en second opinion från systern.

• Anonym (hej)
    Aliona skrev 2025-02-12 07:14:14 följande:
    Det är fortfarande en mycket privat och känslig sak att leta reda på biologisk familj till en adopterad. Normalt skulle det vara den adopterades val att leta reda på sin biologiska familj, men nu är han ju borta. Då är det hans föräldrars vilja som gäller, och du skriver redan att mamman inte vill. Så backa. Du går in i något som du inte har med att göra. 
    Varför måste hans adoptivföräldrar godkänna vad TS gör? Finns inga lagar eller bestämmelser som säger nåt sånt.

Mamman som TS pratar om är mamman till barnet som den bortgångne killen är pappa till, inte fd vännens egna mamma.
  • Aliona
    Anonym (hej) skrev 2025-02-12 08:17:52 följande:
    Varför måste hans adoptivföräldrar godkänna vad TS gör? Finns inga lagar eller bestämmelser som säger nåt sånt.

Mamman som TS pratar om är mamman till barnet som den bortgångne killen är pappa till, inte fd vännens egna mamma.

Det är många saker som inte är olagligt, men som man ändå böer låta bli av hänsyn till andra. 

Men jag missförstod im mamman. Mamman  till den bortgångnes barn har så klart inte med saken att göra. Men av respekt för sin vän och hans familj tycker jag att ts bör försäkra sig om att de föräldrar som adopterade är ok med att han börjar leta upp biologiska släktingar. 

• Anonym (d)
    Aliona skrev 2025-02-12 07:14:14 följande:

Jag är själv adopterad ifrån grann staden. Om det är något jag vet så är det hur det är att vara adopterad och allt komplicerat runt det. 

Om jag vill leta upp min bästa väns bror så får jag göra det. Familjen har ingen som helst ägande rätt över min fd vän bara för att han är adopterad. Trodde du det? En svensk familj adopterar ett litet (husdjur?) så då måste man fråga familjen om precis allt som har med djuret (?) med att göra? För familjen har totalitär makt över saker dom inte ens kan styra eller bestämma över menar du? Nej lägg av. 

Om jag vill leta upp min bästa väns bror så får jag göra det. PUNKT.

Men sedan så skulle jag helst vilja göra det i samröre med familjen. Och det har jag redan skrivit och att jag därför inte bestämt för för någonting än.

O i övrigt så var vi bröder och det fanns ju ingen annan i hans närhet som förstod så bra som mig om hur det är att vara adopterad då vi båda kommer ifrån samma land, grannstäder och var bara något år mellan oss. 

Vi var Bröder.

• Aliona
    Anonym (d) skrev 2025-02-12 17:44:04 följande:

Jag är själv adopterad ifrån grann staden. Om det är något jag vet så är det hur det är att vara adopterad och allt komplicerat runt det. 

Om jag vill leta upp min bästa väns bror så får jag göra det. Familjen har ingen som helst ägande rätt över min fd vän bara för att han är adopterad. Trodde du det? En svensk familj adopterar ett litet (husdjur?) så då måste man fråga familjen om precis allt som har med djuret (?) med att göra? För familjen har totalitär makt över saker dom inte ens kan styra eller bestämma över menar du? Nej lägg av. 

Om jag vill leta upp min bästa väns bror så får jag göra det. PUNKT.

Men sedan så skulle jag helst vilja göra det i samröre med familjen. Och det har jag redan skrivit och att jag därför inte bestämt för för någonting än.

O i övrigt så var vi bröder och det fanns ju ingen annan i hans närhet som förstod så bra som mig om hur det är att vara adopterad då vi båda kommer ifrån samma land, grannstäder och var bara något år mellan oss. 

Vi var Bröder.

Men så gör det då. Jag förstår inte vad problemet är? Som jag redan har sagt två gånger, kontakta först och främst videomakaren och se om du kan få kontakt med personen på videon. Sen ta det därifrån. Du behöver inte redan nu fundera på dna och resor du inte har råd med. Set mesta går att göra online.
  • Anonym (hej)
    Aliona skrev 2025-02-12 08:44:28 följande:

Det är många saker som inte är olagligt, men som man ändå böer låta bli av hänsyn till andra. 

Ja där tycker vi helt enkelt olika.
  • burleskburkläsk

Det där att nån är lik är sjukt missvisande.

Var på sjukhuset i grannstaden idag, på väg mot tågstationen kommer två killar ut ur en liten butik.
    De ser chockade ut, något rädda när de ser mig...jag går förbi dem och de möter inte min blick, väl förbi dem hör jag dem prata "fyfan vad likt det var Dylan, skitläskigt eller var det han??"
    Han fick medhåll av kompisen.

Jag känner inte dessa killar och inte heller nån som kallas Dylan.

Jag säger inte att de inte är släkt men chansen är enormt liten.

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Funnit video på min (bortgångna) bästa väns okända bror !?