• Anonym (Vitsippa)

D vitaminbrist, varning!

Mått riktigt dåligt ett tag, matt och svag, mycket migrän, ångest och hjärndimma. Fick reda på att jag hade grov d-vitaminbrist för nån månad sen och har ätit hög dos varje dag sen dess och börjar må bättre och bättre. Vill varna för detta, själv jobbade jag inne hela sommaren så fick knappt nån sol på mig. 

Känner du dig hängig, kolla upp detta, jag hade sjukt mycket ångest och kände mig alltid nedstämd men det har också lättat nu. En fantastisk känsla.

Vill skriva detta för att det kanske är nån i samma sits nu som jag var då, att kolla upp detta. 

Glöm inte magnesiumet också.

• Svar på tråden D vitaminbrist, varning!
  • Anonym (Dvitamin-köpare)
    Anonym (niva) skrev 2025-02-10 10:44:25 följande:
    Jag kollade genom "trial and error" , har funkat bra för mig. Men andra får såklart göra som dom vill.
    Jag gjorde också trial en error först, men sen blev jag fundersam, eftersom jag behövde så stark dos för att må bra. Därför gjorde jag ett blodprovs test. Men jag låg fortfarande under det optimala värdet så det var ingen fara för överdosering. 
  • EpicF

Det är vanligt att vi som bor i Norden har brist på d-vitamin och vi borde alla äta d-vitamin årer om. 

Jag gör det och måste göra det hela livet. Slutar sjunker mitt värde direkt (jag har d-vitamin på recept från läkare)

• Anonym (Vitsippa)
    Anonym (niva) skrev 2025-02-10 11:01:34 följande:
    Finns alltid avarter och risker med allt. Men många kan genomföra egenvård på ett rimligt sätt och må bättre utan att blanda in provtagning eller förgifta sig med överdoser.

Och att få gehör för att utreda allmän trötthet inom vården är inte heller så lätt. Kanske inte heller befogat. 
    Sjukvården är värdelösa på sånt ja. Har man symptom ska man utreda det, det räcker att ha en brist i kroppen så kan den göra att man mår uruselt. Jag trodde att jag var allvarligt sjuk. 
  • Anonym (Vitsippa)
    EpicF skrev 2025-02-10 11:58:55 följande:

Det är vanligt att vi som bor i Norden har brist på d-vitamin och vi borde alla äta d-vitamin årer om. 

Jag gör det och måste göra det hela livet. Slutar sjunker mitt värde direkt (jag har d-vitamin på recept från läkare)

Absolut. Konstigt att det finns en del som är mer rädda av att få för mycket än att få för lite. D vitaminförgiftning är sällsynt och man behöver ta onormalt höga doser för att det ska hända. 
    Anonym (Vitsippa) skrev 2025-02-10 12:03:46 följande:
    Absolut. Konstigt att det finns en del som är mer rädda av att få för mycket än att få för lite. D vitaminförgiftning är sällsynt och man behöver ta onormalt höga doser för att det ska hända. 

Ja, risken att ha brist är ju så mycket större. Men det varnas mycket i media  för vitamin D så jag förstår att många är rädda. 

Självklart skall man inte överdosera med jättedoser av vitamin D men det gäller ju allt. Lagom är bäst. 

• Anonym (massor)

Det trodde jag var allmänt känt? Livsmedelsverket råder ju alla att ta vitamin d mellan 1 oktober och 31 april, för att vi inte får i oss på något annat sätt. Deras rekommenderade dos är dock så löjligt låg, om de inte höjt den, att Kanadensarna skäller på dem, och de flesta som bor i Kanada bor söder om Sverige. 

Det ska väldigt mycket till för at överdosera på D3. En metastudie för något år sedan kom fram till att hjärtpatienter med nedsatt leverfunktion utan problem kan äta 100000 (hundra tusen) IU per vecka, så en frisk person klarar förmodligen väldigt mycket mer.

Jag är allmänt för att ett batteri av tester för vitaminer och mineraler och även vissa hormoner ska vara det första man gör i vården om någon söker för ospecificerad depression, ångest, trötthet och sömnproblem, och även viktproblem, åt båda hållen. Jag är rätt säker på att ett antal människor skulle må bättre av att kolla och ev åtgärda sina värden.

• 1omtänksam

Hej Ts! 

Hur fin är inte du som skriver ett inlägg som detta? Helt fantastiskt med människor som väljer att hjälpa andra som du gör nu ❤️  ville bara säga det. Allt gott till dig. 

Anonym (massor) skrev 2025-02-10 15:01:48 följande:

Det trodde jag var allmänt känt? Livsmedelsverket råder ju alla att ta vitamin d mellan 1 oktober och 31 april, för att vi inte får i oss på något annat sätt. Deras rekommenderade dos är dock så löjligt låg, om de inte höjt den, att Kanadensarna skäller på dem, och de flesta som bor i Kanada bor söder om Sverige. 

Det ska väldigt mycket till för at överdosera på D3. En metastudie för något år sedan kom fram till att hjärtpatienter med nedsatt leverfunktion utan problem kan äta 100000 (hundra tusen) IU per vecka, så en frisk person klarar förmodligen väldigt mycket mer.

Jag är allmänt för att ett batteri av tester för vitaminer och mineraler och även vissa hormoner ska vara det första man gör i vården om någon söker för ospecificerad depression, ångest, trötthet och sömnproblem, och även viktproblem, åt båda hållen. Jag är rätt säker på att ett antal människor skulle må bättre av att kolla och ev åtgärda sina värden.

Det stämmer tyvärr inte. Från Livsmedelsverkets sida: 
    Livsmedelsverket rekommenderar att vissa tar tillskott av D-vitamin. Det gäller små barn och äldre men också de som inte äter viss mat och/eller inte får sol. Vi har inga särskilda rekommendationer om tillskott av D-vitamin för gravida eller ammande.
  • EpicF
    Anonym (Dvitamin-köpare) skrev 2025-02-12 13:04:04 följande:
    Livsmedelsverket rekommenderar att vissa tar tillskott av D-vitamin. Det gäller små barn och äldre men också de som inte äter viss mat och/eller inte får sol. Vi har inga särskilda rekommendationer om tillskott av D-vitamin för gravida eller ammande.
    Det stämmer att de som inte får tillräckligt med sol eller mat med d-vitamin rekommenderas att äta d-vitamin. Och då speciellt när det inte är sol, dvs mellan september och april. 

www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/d-vitamin/d-vitamin-lattlast

www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/d-vitamin

Det är bra att få med sig hela texten när man ska citera. 
  • EpicF
    Anonym (Dvitamin-köpare) skrev 2025-02-12 13:04:04 följande:
    Det stämmer att de som inte får tillräckligt med sol eller mat med d-vitamin rekommenderas att äta d-vitamin. Och då speciellt när det inte är sol, dvs mellan september och april. 

www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/d-vitamin/d-vitamin-lattlast

www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/d-vitamin

Det är bra att få med sig hela texten när man ska citera.
  • burleskburkläsk

Att ha brister är vanligt.

Det kan sluta illa för nåt så simpelt som vitaminbrist och vanligtvis är det lätt att åtgärda.

Känner man sig risig men fattar inte varför så rekommenderar jag att man gör "stora hälsokollen" på sin vårdcentral.
    De kommer hitta eventuella brister eller om du har för högt värde av nåt.

Svar på tråden D vitaminbrist, varning!