• Anonym (Vitsippa)

D vitaminbrist, varning!

Mått riktigt dåligt ett tag, matt och svag, mycket migrän, ångest och hjärndimma. Fick reda på att jag hade grov d-vitaminbrist för nån månad sen och har ätit hög dos varje dag sen dess och börjar må bättre och bättre. Vill varna för detta, själv jobbade jag inne hela sommaren så fick knappt nån sol på mig. 

Känner du dig hängig, kolla upp detta, jag hade sjukt mycket ångest och kände mig alltid nedstämd men det har också lättat nu. En fantastisk känsla.

Vill skriva detta för att det kanske är nån i samma sits nu som jag var då, att kolla upp detta. 

Glöm inte magnesiumet också.

• Svar på tråden D vitaminbrist, varning!
  • Anonym (Dvitamin-köpare)
    Anonym (Annat) skrev 2025-02-10 10:07:31 följande:
    Alla borde äta d-vitamin under vintern, det är en allvarlig brist.

Jag är ute mycket i solen på sommaren och så nån resa till solen under året. Fick ta ett test alldeles nyligen och jag hade absolut ingen brist på D-vitamin. Enligt den dr ska man inte alls alla äta det bara för att utan endast om du har konstaterad brist på det.
    Bra för dig. Men många har brist, jag hade det. Bra att testa om man har symptom. 
    Anonym (Vitsippa) skrev 2025-02-10 09:58:17 följande:
    Hade ett värde på 22 mmol. Helst ska man upp över 75 mmol. 

Jag åt 5000ie de två första veckorna, och nu äter jag 2500ie. Det har funkat för mig, men det är ju individuellt. Vet en del som behöver ännu högre dos för att höja sitt värde. 

Tar du magnesium? Det är nämligen viktigt för att omvandla d-vitamin till dess aktiva form i kroppen.
    Oj, det var väldigt lågt. Tur du upptäckte detta!
  • Anonym (niva)
    Anonym (Dvitamin-köpare) skrev 2025-02-10 10:33:25 följande:
    Man kan ta ett D-vitamin prov och kolla hur man ligger till privat. Finns många företag att välja på. Jag använder Werlabs.
    Jag kollade genom "trial and error" , har funkat bra för mig. Men andra får såklart göra som dom vill.
  • Anonym (J)
    Anonym (Vitsippa) skrev 2025-02-10 09:58:17 följande:
    Hade ett värde på 22 mmol. Helst ska man upp över 75 mmol. 

Jag åt 5000ie de två första veckorna, och nu äter jag 2500ie. Det har funkat för mig, men det är ju individuellt. Vet en del som behöver ännu högre dos för att höja sitt värde. 

Tar du magnesium? Det är nämligen viktigt för att omvandla d-vitamin till dess aktiva form i kroppen.

Bra att du tar upp detta. 

Jag har också haft rejäl brist , låg på 20. Problemet är att jag redan självmant då hade provat mig fram med vitamintillskott. Så förmodligen låg jag ännu lägre egentligen.

• Anonym (J)
    Anonym (Dvitamin-köpare) skrev 2025-02-10 10:35:02 följande:
    Bra för dig. Men många har brist, jag hade det. Bra att testa om man har symptom. 
    Ja men annars med skulle jag säga 
  • Anonym (J)

Många många som går runt och vänjer vid att ha det så. 

• Anonym (J)
    Anonym (Annat) skrev 2025-02-10 10:07:31 följande:
    Alla borde äta d-vitamin under vintern, det är en allvarlig brist.

Jag är ute mycket i solen på sommaren och så nån resa till solen under året. Fick ta ett test alldeles nyligen och jag hade absolut ingen brist på D-vitamin. Enligt den dr ska man inte alls alla äta det bara för att utan endast om du har konstaterad brist på det.

Handlar väl om att vissa fullständigt trycker i sig d vitamin mer än vad som står att man ska.

Läst på Flashback att vissa tar 10 000 IE om dagen. Man kan få njurproblem har jag hört av läkare, om man tar för mycket. Därav är det bra att vara försiktig. 

• Anonym (niva)
    Anonym (J) skrev 2025-02-10 10:48:46 följande:

Handlar väl om att vissa fullständigt trycker i sig d vitamin mer än vad som står att man ska.

Läst på Flashback att vissa tar 10 000 IE om dagen. Man kan få njurproblem har jag hört av läkare, om man tar för mycket. Därav är det bra att vara försiktig. 

Finns alltid avarter och risker med allt. Men många kan genomföra egenvård på ett rimligt sätt och må bättre utan att blanda in provtagning eller förgifta sig med överdoser.

Och att få gehör för att utreda allmän trötthet inom vården är inte heller så lätt. Kanske inte heller befogat. 
    Lynx123 skrev 2025-02-10 10:49:20 följande:

Vad gjorde du för test för detta?

Jag gjorde privat test på Werlabs, men med allvarligare symptom gör man ofta test på vårdcentralen.
Svar på tråden D vitaminbrist, varning!