• flemens

Jag frågade ChatGTP om likheter mellan Hitler och Donald Trumps politik.

ChatGPT said:

Det finns vissa historiska paralleller mellan Adolf Hitlers väg till makten och Donald Trumps återkomst till makten 2025, men det är viktigt att komma ihåg att historiska situationer aldrig är exakt identiska. Här är några likheter i deras politiska strategier och maktutövning:

Likheter i hur de kom till makten

Missnöje och kris som grund

Hitler kom till makten under en ekonomisk depression och politisk instabilitet i Tyskland, där många kände sig svikna efter Versaillesfördraget.

Trump återvände till makten i en tid av stor politisk splittring i USA, ekonomisk oro och misstro mot etablerade institutioner.

Utnyttjande av populism och nationalism

Hitler använde nationalistisk retorik och skuldbelade minoriteter (judar, kommunister) för Tysklands problem.

Trump använde stark nationalistisk retorik och skuldbelade invandrare, media och "den djupa staten" för USA:s problem.

Påståenden om valfusk och illegitima motståndare

Hitler hävdade att det tyska etablissemanget och kommunisterna arbetade emot honom och använde riksdagsbranden 1933 för att ta makten.

Trump påstod att valet 2020 var stulet och använde liknande retorik om valfusk för att mobilisera anhängare inför valet 2024.

Användning av våldsamma rörelser och miliser

Hitler hade SA (stormtrupperna), som användes för att hota politiska motståndare och skapa kaos.

Trump har haft stöd från grupper som Proud Boys och andra milisliknande rörelser som stormade Kapitolium den 6 januari 2021.

Likheter i hur de utövar makten

Attacker mot fria medier

Hitler införde censur och kallade oberoende medier för "Lügenpresse" (lögnpressen).

Trump har systematiskt attackerat journalister och kallat medier för "fake news".

Erosion av demokratiska institutioner

Hitler avskaffade gradvis demokratin genom att eliminera oppositionen och stärka sin makt genom Enabling Act 1933.

Trump har ifrågasatt rättsväsendets oberoende, hotat statsanställda och avskedat tjänstemän som motsatt sig honom.

Etablering av en lojal regering och rättsväsende

Hitler bytte ut oppositionella tjänstemän och fyllde rättsväsendet med lojala personer.

Trump har försökt utse domare och tjänstemän som är lojala mot honom snarare än konstitutionen.

Nationalism och isolationism i utrikespolitiken

Hitler drev en aggressiv utrikespolitik som bröt med tidigare allianser.

Trump har dragit sig ur internationella samarbeten och infört protektionistiska handelsåtgärder.

Militarisering och hot om våld

Hitler använde militären för att stärka sin makt och hotade med våld både inrikes och utrikes.

Trump har hotat att använda militären mot protesterande medborgare och har en aggressiv hållning gentemot grannländer.

Avgörande skillnader

Trots dessa likheter finns det också viktiga skillnader:

Hitler etablerade en totalitär diktatur och startade ett världskrig, medan Trump ännu verkar inom USA:s demokratiska system.

Hitler avskaffade val och oppositionspartier helt, medan Trump fortfarande deltar i val även om han underminerar deras legitimitet.

• Svar på tråden Jag frågade ChatGTP om likheter mellan Hitler och Donald Trumps politik.
  • Anonym (Kom igen)

Alla som kan sin historia vet att det är mil mellan Trump och Hitler. Att göra den jämförelsen blir mer ett bevis på vilken politisk hemvist man har själv.

60% av arvsmassan hos en bananfluga är densamma som i oss människor. Är vi lika bananflugor?

• flemens

Frågeställningen blir då om detta stämmer? Visst, Trump har ännu inte förbjudit val, men han "skojar" om att ställa upp i en tredje omgång - helt emot konstitutionen. Frågan är också hur du tror att världens ekonomi kan hantera detta? Jag påstår att vi är på väg mot kaos, om inte krig. Allt tack vare "populismen" som anhängare till dylika makthavare är så stolta över.

• flemens
    Anonym (Kom igen) skrev 2025-02-16 11:20:40 följande:

Alla som kan sin historia vet att det är mil mellan Trump och Hitler. Att göra den jämförelsen blir mer ett bevis på vilken politisk hemvist man har själv.

60% av arvsmassan hos en bananfluga är densamma som i oss människor. Är vi lika bananflugor?

På vilket sätt är det "mil mellan.." deras sätt att komma till makten?
  • flemens
    Anonym (Kom igen) skrev 2025-02-16 11:20:40 följande:

Apropå min "politiska hemvist" så är jag en "woke" -hatare sen länge och är fortfarande anitkommunist och antireligiös. Men ser vart det bär hän.
  • Anonym (Kom igen)
    flemens skrev 2025-02-16 11:22:50 följande:
    På vilket sätt är det "mil mellan.." deras sätt att komma till makten?

Missnöjet var på en helt annan nivå än idag. Versaillesfreden var orimlig och det skapade en inflation och en ekonomisk depression utan dess like. Folks hela besparingar gick upp i rök och man hade inte råd med en bit bröd ens.

När Trump tog över bodde dom flesta kvar i sina hus och hade råd med mat, nöjen etc

Hitler arrangerade försök till statskupper och försöka ta över hela landet med våld, inte att ta sig in i en byggnad som Trump.

Hitler dödade massa meningsmotståndare, Trump har mer flyttat på dom, inte haft ihjäl dom.

Hitler tog över i princip hela Europa genom att kriga ner dom och döda stora mängder människor, gör Trump det?

Hitler satte Davidsstjärnor på judarna, transporterade dom till arbetsläger och mördade dom. Är det något som Trump sysslar med?

Jag kan fortsätta men orkar nog inte ta mer just nu.

• Anonym (Rätt)
    Anonym (Kom igen) skrev 2025-02-16 11:50:57 följande:

Missnöjet var på en helt annan nivå än idag. Versaillesfreden var orimlig och det skapade en inflation och en ekonomisk depression utan dess like. Folks hela besparingar gick upp i rök och man hade inte råd med en bit bröd ens.

När Trump tog över bodde dom flesta kvar i sina hus och hade råd med mat, nöjen etc

Hitler arrangerade försök till statskupper och försöka ta över hela landet med våld, inte att ta sig in i en byggnad som Trump.

Hitler dödade massa meningsmotståndare, Trump har mer flyttat på dom, inte haft ihjäl dom.

Hitler tog över i princip hela Europa genom att kriga ner dom och döda stora mängder människor, gör Trump det?

Hitler satte Davidsstjärnor på judarna, transporterade dom till arbetsläger och mördade dom. Är det något som Trump sysslar med?

Jag hoppas att du har rätt. Den som lever får se.
    Det finns skillnader, men också likheter. Precis som Trump, gjorde inte Hitler allt på en gång.
    Erfarenheterna från andra världskriget finns ju  så en identisk strategi lär ju inte fungera. 

Oavsett, personligen anser jag att det är för tidigt att dra slutsatser åt något håll.
  • Anonym (Kom igen)
    Anonym (Rätt) skrev 2025-02-16 12:04:52 följande:
    Jag hoppas att du har rätt. Den som lever får se.
    Det finns skillnader, men också likheter. Precis som Trump, gjorde inte Hitler allt på en gång.
    Erfarenheterna från andra världskriget finns ju  så en identisk strategi lär ju inte fungera. 

Oavsett, personligen anser jag att det är för tidigt att dra slutsatser åt något håll.

Det var därför jag tog exemplet med bananflugan som till 60% har samma DNA som vi människor. Är vi lika?

Dessa typer av trådar är mest för haters som vill bekräfta sin egen svartvita världsbild. Enligt mig.

• Anonym (Rätt)
    Anonym (Kom igen) skrev 2025-02-16 12:13:47 följande:

Det var därför jag tog exemplet med bananflugan som till 60% har samma DNA som vi människor. Är vi lika?

Dessa typer av trådar är mest för haters som vill bekräfta sin egen svartvita världsbild. Enligt mig.

Enligt dig, ja.
    Eller kanske även genuint oroliga som söker perspektiv, vilket du, om än på ett rätt nedvärderande sätt, försökte ge. ( Och faktiskt gav,  även utan en överdriven liknelse, som inte lär lugna många.)
  • Anonym (Kom igen)
    Anonym (Rätt) skrev 2025-02-16 12:21:18 följande:
    Enligt dig, ja.
    Eller kanske även genuint oroliga som söker perspektiv, vilket du, om än på ett rätt nedvärderande sätt, försökte ge. ( Och faktiskt gav,  även utan en överdriven liknelse, som inte lär lugna många.)
    Jag försökte ge perspektiv, men är inte heller perfekt. Min förklaringsmodell kanske inte var så bra. 
  • Anonym (Rätt)
    Anonym (Kom igen) skrev 2025-02-16 12:30:56 följande:
    Jag försökte ge perspektiv, men är inte heller perfekt. Min förklaringsmodell kanske inte var så bra. 
    Oavsett, så tror jag faktiskt att du och jag i grund och botten är rätt överens:).
  • Anonym (Valautokrati)

Största risken är att USA kan vara på väg mot en s.k. valautokrati. Det finns opposition, men de styrande gör allt för att försvåra för dem. Styra media, sociala medier, sprida sitt narrativ i princip ostört. Det kan vara så att gamla republikanerna är ett minne blott och partiet fortsätter på Trumps linje. 

Det Trump gör är i alla fall tydliga tecken på väg mot någon form av autokrati. Precis som Hitlers tidiga år. Sedan blev ju Hitlers styre helt vidrigt och vi är långt från det i USA och där tror jag verkligen inte att vi hamnar. Men någon form av autokrati är illa.

• Mentat

Jag fick liknande resultat när jag frågade ChatGPT om likheterna mellan Hitler och Nicholas Maduro, den senare som bekant hyllad av vänstern ända tills eländet i Venezuela blev alltför uppenbart för att förneka varpå det blev tyst.

Den som söker skall finna.

• flemens
    Mentat skrev 2025-02-16 13:16:58 följande:

Jag fick liknande resultat när jag frågade ChatGPT om likheterna mellan Hitler och Nicholas Maduro, den senare som bekant hyllad av vänstern ända tills eländet i Venezuela blev alltför uppenbart för att förneka varpå det blev tyst.

Den som söker skall finna.

Ja, det är inte alls förvånande att du fick det, har nu inte kollat men precis samma sak lär man få om man frågar om Putin eller vilken despot som helst. Men gör du det med Göran Persson eller Barack Obama, eller ens nån av George Busharna så gissar jag att utfallet blir annorlunda. Det måste ju tyda på att Chatgtp är "woke" antar jag ;)

• flemens
    Anonym (Kom igen) skrev 2025-02-16 11:50:57 följande:

Naturligtvis finns det skillnader, av naturen, det förstår ju vilken normalbegåvad människa som helst. Men despoter måste börja någonstans, och de är intill förvilling lika varandra varje gång. Jag hade inte behövt fråga AI om sånt som jag vet redan, men tänkte bara förtydliga logiken genom att hänvisa till något annat än det som så förusägbart skulle hänvisas till fördomar om mina  sk "känslor" eller "kommunism"
Svar på tråden Jag frågade ChatGTP om likheter mellan Hitler och Donald Trumps politik.