Detta med vikt
Hej,
Jag är en kvinna på 35, har två barn, yngsta 7 år. Jag har aldrig behövt tänka särskilt mycket på vad jag äter, kopplat till vikten. Jag har varit smal och ätit det jag varit sugen på. Men nu äter jag SSRI, vilket ökar min aptit, och pulssänkande, vilket sänker min förbränning, och så är jag ju inte 20 längre.
Jag är 165 cm lång och väger 56 kilo, vilket jag tycker är en bra vikt för mig, då jag annars bara samlar fett omkring magen om jag går upp i vikt. Det fördelas liksom inte jämnt över kroppen. För ett par år sen var jag uppe på 65, men vantrivdes, så jag gick på diet för att komma ner till den vikt jag har idag. MEN jag har så svårt att hålla mina 56 kilo. Varför? Jo för att jag inte kan låta bli att äta gott på helgen. Det blir några glas vin, lite choklad. extra fet mat och så. Nu har jag gjort så att jag ser till att gå ner det jag gått upp på helgen under veckan, för annars märker jag snabbt att jag långtsam går upp igen. Men jag tränar också och blir så himla trött av att ligga på kaloriunderskott på vardagarna. Är detta den enda lösningen för att inte gå upp i vikt om man vill kunna unna sig lite på helgerna? Alltså jag hör ju när jag skriver det att det är rimligt, men det är ju så tufft 😅