• Anonym (Hon)

Detta med vikt

Hej,
    Jag är en kvinna på 35, har två barn, yngsta 7 år. Jag har aldrig behövt tänka särskilt mycket på vad jag äter, kopplat till vikten. Jag har varit smal och ätit det jag varit sugen på. Men nu äter jag SSRI, vilket ökar min aptit, och pulssänkande, vilket sänker min förbränning, och så är jag ju inte 20 längre. 

Jag är 165 cm lång och väger 56 kilo, vilket jag tycker är en bra vikt för mig, då jag annars bara samlar fett omkring magen om jag går upp i vikt. Det fördelas liksom inte jämnt över kroppen. För ett par år sen var jag uppe på 65, men vantrivdes, så jag gick på diet för att komma ner till den vikt jag har idag. MEN jag har så svårt att hålla mina 56 kilo. Varför? Jo för att jag inte kan låta bli att äta gott på helgen. Det blir några glas vin, lite choklad. extra fet mat och så. Nu har jag gjort så att jag ser till att gå ner det jag gått upp på helgen under veckan, för annars märker jag snabbt att jag långtsam går upp igen. Men jag tränar också och blir så himla trött av att ligga på kaloriunderskott på vardagarna. Är detta den enda lösningen för att inte gå upp i vikt om man vill kunna unna sig lite på helgerna? Alltså jag hör ju när jag skriver det att det är rimligt, men det är ju så tufft 😅

• Svar på tråden Detta med vikt
  • Anonym (Bra jobbat)

Ät mkt kokt potatis, äpple och rent protein så ska du se att du inte blir trött och ändå håller vikten

• Anonym (234)

Mitt bästa tips, från en 35-åring som också ätit SSRI och kämpat med vikten, är PROTEIN.
    Inom 2 timmar efter du vaknat och innan kaffe!
    Då stabiliserar du ditt kortisol och blir piggare längre.
    Och undvik socker så gott det går.

Jag har provat alla dieter som finns inkl periodisk fasta.

Protein på morgonen och även proteinrik kost resten av dagen funkar bäst för mig :)

• Anonym (Hon)
    Anonym (Bra jobbat) skrev 2025-02-17 00:57:22 följande:

Ät mkt kokt potatis, äpple och rent protein så ska du se att du inte blir trött och ändå håller vikten

Jag äter mycket ägg, det tycker jag mättar bra. Är det inte mycket kalorier i potatis? 
  • Anonym (Hon)
    Anonym (234) skrev 2025-02-17 02:51:10 följande:

Mitt bästa tips, från en 35-åring som också ätit SSRI och kämpat med vikten, är PROTEIN.
    Inom 2 timmar efter du vaknat och innan kaffe!
    Då stabiliserar du ditt kortisol och blir piggare längre.
    Och undvik socker så gott det går.

Jag har provat alla dieter som finns inkl periodisk fasta.

Protein på morgonen och även proteinrik kost resten av dagen funkar bäst för mig :)

Tack för tips! 🙂 
  • Anonym (balans)

Ja, att äta balanserat med tillräckligt av protein, kolhydrater och fett är viktigt. Ett annat knep är att dricka mycket te eller andra drycker för att känna sig mätt. Lightläsk är okej. 

Svaret på din fråga är tyvärr Ja - två dagars utsvävningar kan ruinera hela veckans diet men du verkar ha hittat en balans mellan helgerna och vardagarna. Du kanske ska dra ner fest-ätandet till en dag eller högst två måltider så att du har lite mer att ta av under veckorna.

Annars får man acceptera att vikten sakta kryper uppåt med åren, men det är som du säger inte så roligt. 

• Anonym (Bra jobbat)
    Anonym (Hon) skrev 2025-02-17 09:08:01 följande:
    Jag äter mycket ägg, det tycker jag mättar bra. Är det inte mycket kalorier i potatis? 
    Kokt varm potatis mättar bäst av alla livsmedel för kcal innehållet, oerhört effektivt.
  • Anonym (Hon)
    Anonym (balans) skrev 2025-02-17 09:26:12 följande:

Ja, att äta balanserat med tillräckligt av protein, kolhydrater och fett är viktigt. Ett annat knep är att dricka mycket te eller andra drycker för att känna sig mätt. Lightläsk är okej. 

Svaret på din fråga är tyvärr Ja - två dagars utsvävningar kan ruinera hela veckans diet men du verkar ha hittat en balans mellan helgerna och vardagarna. Du kanske ska dra ner fest-ätandet till en dag eller högst två måltider så att du har lite mer att ta av under veckorna.

Annars får man acceptera att vikten sakta kryper uppåt med åren, men det är som du säger inte så roligt. 

Yes! Jag tycker nog att det trevligaste med att kunna unna sig är att inte behöva tänka på att hålla igen, så jag får nog helt enkelt köra detta upplägg. Dock tackar jag nej till saker även på helger. Jag tackar alltid nej till fika mitt på dagen, det är något jag inte tycker att är värt det alls. Mitt sug kommer oftast till kvällen, både vad gäller lyxig (läs fet) mat och lyx i tv-soffan. Sen är jag svag för smörgås till frukost på helgen, på vardagarna kör jag gröt. Jag får väl gneta på och känna om det är värt det. Men mycket är ju vanor, jag känner att jag har flyttat mina gränser lite sedan jag började dieta på vardagarna. Nu kan jag unna mig en smörgås ibland till kvällen (en vardag) om jag är väldigt hungrig. Förut var en smörgås standard, och sedan kunde jag unna mig lite godis en vardagskväll när jag var extra trött. 
Svar på tråden Detta med vikt