• Anonym (Förälder)

Får skolan bestämma över lov?

Dottern gär i högstadiet och vi har meddelats om obligatorisk undervisning för henne under sportlovet. Får de verkligen göra så? Om man tex bokat resa eller dyl då?

• Svar på tråden Får skolan bestämma över lov?
  • Anonym (Meh)
    Anonym (P) skrev 2025-02-18 14:47:09 följande:
    Talsyntes. Text till tal, eller tal till text.
    EpicF skrev 2025-02-18 15:08:12 följande:
    Ok. Du fann inte. Vilket beror på att det inte står eftersom man inte gör det. 
    Anonym (P) skrev 2025-02-18 15:11:18 följande:
    Och för övrigt, vad tror du att talsyntes innebär egentligen? 

Haha, Epic - du är för jävla rolig; jag fattar ärligt talat inte hur du lyckas uttala dig så tvärsäkert som du gör i alla möjliga frågor som du har noll koll på. Och du verkar liksom inte öht kunna ta in att du helt enkelt har fel i väldigt många fall. Jag måste hursomhelst fråga samma sak som "P": vad tror du att talsyntes betyder? 

Mvh universitetslektor som haft många studenter som fått sina tentor upplästa m hjälp av talsyntes.

• EpicF
    Anonym (Meh) skrev 2025-02-18 19:58:49 följande:

Haha, Epic - du är för jävla rolig; jag fattar ärligt talat inte hur du lyckas uttala dig så tvärsäkert som du gör i alla möjliga frågor som du har noll koll på. Och du verkar liksom inte öht kunna ta in att du helt enkelt har fel i väldigt många fall. Jag måste hursomhelst fråga samma sak som "P": vad tror du att talsyntes betyder? 

Mvh universitetslektor som haft många studenter som fått sina tentor upplästa m hjälp av talsyntes.

Nu var det upplästa av en person. Inte via datorn. 

Jodå, jag tar många gånger in när jag har fel. 

Så du vet inte heller vad talsyntes är?
    Märkligt. Rätt lätt att förstå vad talsyntes är, man hör det på namnet.

Men jaja, du och "P" kunde visst inte det. Då får ni googla, om ni kan... 
  • EpicF
    Anonym (Meh) skrev 2025-02-18 19:58:49 följande:

Nu var det upplästa av en person. Inte via datorn eller syntetiskt på annat sätt. 

Och du är universitetslektor och vet inte vad talsyntes är... tilåt mid skratta 😄
  • Anonym (Autist)

Alltså vad är det för människor som har hittat till den här tråden egentligen? 99% av alla svar verkar komma från personer som inte har något insikt i hur olika diagnoser fungerar, vilka anpassningar man kan behöva osv. 

Att påstå att ett barn enbart ska jobba hårdare och själv försöka anpassa sig är rätt så jäkla ignorant. Enligt många utav er ska hon lära sig att fungera "normalt", eftersom att man inte kan få anpassningar genom hela livet. Ni verkar inte vara medvetna om att man faktiskt kan och har rätt till anpassningar i t ex arbetslivet, (om man exempelvis har en NPF-diagnos). Barn med diagnoser blir lättare utbränd, av flera anledningar. Jag hade absolut inte tvingat mitt barn till någon lovskola, bara för att skolan inte ger barnet den hjälp hon är i behov utav..  

För vissa barn är det omöjligt att få skolan att fungera utan att få den hjälp man behöver, på lektionerna och i skolan i allmänhet. Istället för lovskola bör det rimligtvis satsas på att ge elever det stöd och den hjälp de behöver i skolan rent allmänt. 

• Jemp
    Mkay skrev 2025-02-18 17:26:57 följande:
    du är motsägelsefull i det du skriver. Det du säger är att träning (med dig sedan hon var liten) har hjälpt henne att göra framsteg, det innebär ju rent krasst att om hon träna mer på lovet kommer hon göra ytterligare framsteg. 

Ungdomen tränar på läsförståelsen. Tränar, ska fortsätta osv. Det har ts påpekat upprepade gånger. 

Behovet av anpassning handlar om ifall hon ska få chansen att lära sig övriga ämnen (som t.ex. historia), muntligt, eller om hon ska behöva halka efter X antal år tills läsförståelsen är bra nog att förstå historian skriftligt. 

• Anonym (Meh)
    EpicF skrev 2025-02-18 20:34:51 följande:
    Nu var det upplästa av en person. Inte via datorn. 

😆🤣😂

Som sagt: för jävla rolig!
  • Anonym (Riya)
    Anonym (Meh) skrev 2025-02-19 12:42:44 följande:
    😆🤣😂

Som sagt: för jävla rolig!
    Fast härskartekniker är inte så kul 
  • Anonym (Meh)
    Anonym (Riya) skrev 2025-02-19 15:56:47 följande:
    Fast härskartekniker är inte så kul 
    Det där är jävligt sant, så tumme upp på den. Även om det inte var avsett på det sättet, utan mer som ett konstaterande att epic är rolig, när man väl insett att det inte öht går att diskutera saker med henne som hon har missförstått, och därmed slutar att bli frustrerad och istället låter sig roas. Sen i sista änden är det ju ett dåligt drag att skratta åt någons inbilskhet, men ... ja, jag har helt enkelt svårt att känna respekt för människor som totalt kör över andra och tvärsäkert fortsätter att hävda att de har rätt oavsett hur mkt bevis de får för motsatsen.
  • EpicF
    Anonym (Meh) skrev 2025-02-19 17:50:29 följande:
    Det där är jävligt sant, så tumme upp på den. Även om det inte var avsett på det sättet, utan mer som ett konstaterande att epic är rolig, när man väl insett att det inte öht går att diskutera saker med henne som hon har missförstått, och därmed slutar att bli frustrerad och istället låter sig roas. Sen i sista änden är det ju ett dåligt drag att skratta åt någons inbilskhet, men ... ja, jag har helt enkelt svårt att känna respekt för människor som totalt kör över andra och tvärsäkert fortsätter att hävda att de har rätt oavsett hur mkt bevis de får för motsatsen.
    Och varför skulle inte det gå med dig?

Det går utmärkt med alla andra....
  • Anonym (P)
    EpicF skrev 2025-02-19 18:17:32 följande:
    Och varför skulle inte det gå med dig?

Det går utmärkt med alla andra....
    Det går uppenbart inte med mig heller. Du hittar på nya regler längs vägen och hävdar att allt andra säger inte stämmer. Dina missuppfattningar är det som gäller. Du skämmer ut dig!
  • EpicF
    Anonym (P) skrev 2025-02-19 18:18:58 följande:
    Det går uppenbart inte med mig heller. Du hittar på nya regler längs vägen och hävdar att allt andra säger inte stämmer. Dina missuppfattningar är det som gäller. Du skämmer ut dig!
    Vad jag kan se fungerade det alldeles utmärkt. 

Skämmer ut mig? Inte det minsta. Men du får självklart tycka det om du vill.  
Svar på tråden Får skolan bestämma över lov?