• Anonym (Svullen)

Bästa tips mot uppblåst mage?

Snälla ge mig era bästa tips (som faktiskt har gett resultat) för uppblåst mage? Jag är less på att folk frågar om jag är gravid (🙃) och byxorna är för trånga och det är ju verkligen allmänt oskönt att vara så svullen. Är okej när jag vaknar mer ju längre dagen går desto mer svullen blir jag, på kvällen ser jag jättegravid ut och magen blir stenhård. 

• Svar på tråden Bästa tips mot uppblåst mage?
  • Anonym (Svullen)
    Anonym (Junie) skrev 2025-02-19 10:37:02 följande:

Om det är IBS kan nyttiga saker också skapa kaos. Man kan blir känsligare mot fiber, som i vissa grönsaker. Jag blev tvungen att dra ner rejält på grönsaker. Även undvika fiberhavregryn etc.

Att minska ner på gluten o laktos kan också göra mycket. Min mage var som bäst när jag provade utesluta gluten, Sen gick jag ner i vikt som bonus (även om maten blev mer trist förstås).

Ja det är svårt att hitta rätt i Ibs-träsket, precis som du beskriver det kan magen stöka rejält efter tex en sallad. tack jag ska kolla på listan!
  • Anonym (Svullen)
    LaFontaine skrev 2025-02-19 10:32:37 följande:
    Jag tror att dessa kopplar dina problem till övervikt, det vill säga, människor med noll koll på läget.
    I mitt fall blev magen ännu mer svullen av träning och speciellt löpning som ju kan ha en tendens att sätta igång magen. 
    Ja jag får lite känslan av att de kommentarerna inte har egen erfarenhet av det riktigt. Jag är ganska smal men magen blir så rund (därav det titt som tätt också kommer frågor om jag är gravid). 
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Svullen) skrev 2025-02-20 13:59:19 följande:
    Okej spännande, aldrig hört talas om! Gjorde du några andra förändringar samtidigt?
    Nej, inte vad jag kan komma på faktiskt.
    Testa veta.
  • Anonym (E)

Det här kommer att låta knäppt men hur är dina toavanor? Jag har länge haft problem med min svullna mage, tänkte att man passerat 40, 3 ungar och så tycker jag att det är gott med både öl och vin, lika som du, helt ok på morgonen men sen såg man gravid ut på nytt så fort man åt något kändes det som, för ca 6 månader sen så började jag med en ny medicin för sköldkörteln, en av biverkningarna var att magen gick igång ordentligt och från att ha gått på toa för nr2 ca var 3e dag så går jag nu en gång varje morgon (medicin tas på morgonen) ibland 2 och jäklar vilken skillnad det gjorde på magen, lite put fortfarande men liksom mjukt eller hur man ska säga, inte svullen längre... för någon månad sen började jag gymma 1 timme 5 dagar i veckan och nu är magen helt platt igen, jag kör styrketräning olika delar olika dagar kombinerat med promenader, äter regelbundet och dricker inte det där glaset med vin till middag på en vardag, men ingen strikt diet direkt, äter ingenting efter middagen, dricker endast vatten 

• Anonym (Proviva)

Då tycker jag absolut att du ska testa i några dagar åtminstone! Det finns ju i de flesta matbutiker. 

Anonym (Svullen) skrev 2025-02-20 13:57:05 följande:
    Nej, proviva har jag inte provat, har som fått för mig att det är mer socker än bra saker i men har som sagt ingen erfarenhe. jag får ge det ett försök!
  • Anonym (Lin)
    LaFontaine skrev 2025-02-19 10:32:37 följande:
    Jag tror att dessa kopplar dina problem till övervikt, det vill säga, människor med noll koll på läget.
    I mitt fall blev magen ännu mer svullen av träning och speciellt löpning som ju kan ha en tendens att sätta igång magen. 
    Min första tanke var också träning. Eller snarare motion/rörelse. Det har inget med övervikt att göra utan att om man går/hoppar/springer så hjälper det tarmrörelserna. Min man har väldigt krånglig mage, blir tex lätt uppblåst, och att gå ut och gå en rask promenad varje dag hjälper jättemycket. 
  • Anonym (Svullen)
    Anonym (E) skrev 2025-02-20 15:20:31 följande:

Det här kommer att låta knäppt men hur är dina toavanor? Jag har länge haft problem med min svullna mage, tänkte att man passerat 40, 3 ungar och så tycker jag att det är gott med både öl och vin, lika som du, helt ok på morgonen men sen såg man gravid ut på nytt så fort man åt något kändes det som, för ca 6 månader sen så började jag med en ny medicin för sköldkörteln, en av biverkningarna var att magen gick igång ordentligt och från att ha gått på toa för nr2 ca var 3e dag så går jag nu en gång varje morgon (medicin tas på morgonen) ibland 2 och jäklar vilken skillnad det gjorde på magen, lite put fortfarande men liksom mjukt eller hur man ska säga, inte svullen längre... för någon månad sen började jag gymma 1 timme 5 dagar i veckan och nu är magen helt platt igen, jag kör styrketräning olika delar olika dagar kombinerat med promenader, äter regelbundet och dricker inte det där glaset med vin till middag på en vardag, men ingen strikt diet direkt, äter ingenting efter middagen, dricker endast vatten 

Jag ?sköter magen? åtminstone två gånger per dag, så den är aktiv så att säga och jag går på toa när jag behöver och tar tid på mig därinne. Så det är nog dessvärre inte lösningen. 

men super att det fungerat så bra för dig, så skönt!

• Anonym (Spip)
    Simetikon (Dimetikon). Jag rekommenderar 200 mg kapslar, då man får ta ganska mycket under ca en vecka innan det ger resultat.
    Bara att söka hos fass.se efter simetikon.
    Jag brukar få besvär under semestern. Misstänker att det beror på att jag då äter mindre yoghurt än annars.
  • Aliona

Det låter nog konstigt, men när jag drog ner på fullkorn och yoghurt så blev magen mycket bättre. Det är inte gluten och laktos för jag kan tex dricka hur mycket mjölk som helst, men yoghurt klarar jag inte. Jag kan också äta tex havregrynsgröt men äter jag ett fiberrikt bröd så blir jag jättesvullen. Att blanda frukt och mjölkprodukter blir jag också dålig av, så tex en smoothie med yoghurt är katastrof. 

Det som är bra för min mage är ångade grönsaker, äpplen, surkål, inlagd gurka, kimchi och lingrö eller chiafrö som stått i vatten över natten så att vartnet blir geleigt. 

• Anonym (Hm)

Jag har också IBS och hade samma problem som du. För mig triggades IBSen av precis allt möjligt och jag var svullen hela hela tiden. Jag fick bukt med problemet genom att skära ner väldigt mycket på snabba kolhydrater. Idag äter jag tex inte pasta eller potatis längre, bröd 1-2 gånger i veckan och väldigt sällan ris och har, peppar peppar, inte haft ett ibs-anfall på 4 månader. Svullenheten är nästan också borta men kommer som ett brev på posten om jag äter för mycket skit några dagar i streck. 

Svar på tråden Bästa tips mot uppblåst mage?