• Anonym (Klas Klättermus)

Är jag dum i huvudet eller omtänksam?

Är särbo med en kvinna. Vi har haft vårat särbo förhållande i 2-3 år. Förra helgen gjorde vi typ slut eftersom jag är så otoligt tråkig och inte ville ta ett lån på 250 000  kr för att köpa en hästbuss till henne. Vi lappade ihop förhållandet igen och nu kommer nästa grej. Hon var hemma stora delar av Januari eftersom hon inte mådde bra. Hon fick pengar från Försäkringskassan för flera av dessa dagar. Dessa pengar har hon nu bränt och när lönebeskedet nu kom Visar det att det saknas minst 10000 för henne för att täcka räkningar, bensin, mat och häst. Jag har i princip lovat henne dessa pengar från min lön. Jag har inte heller mått bra men ändå jobbat. För man har inte råd att vara hemma från jobbet. Sedan gnäller hon på mig att jag aldrig köper något roligt för min lön. Jag försöker bara vara ansvarsfull men får bara skit för det eftersom jag är så tråkig. Men jag känner att jag älskar denna kvinna och pengar är ju bara pengar...

• Svar på tråden Är jag dum i huvudet eller omtänksam?
  • Anonym (M)
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-23 01:53:14 följande:
    Nej det står faktiskt inte att hon bett honom ta lån.
    Jo, det gör det. För du tror väl inte att TS sade bara rakt ut att han inte ville låna ut pengar till henne utan att hon först frågat?

Förra helgen gjorde vi typ slut eftersom jag är så otoligt tråkig och inte ville ta ett lån på 250 000  kr för att köpa en hästbuss till henne.
  • Anonym (okänd)
    Anonym (M) skrev 2025-02-24 16:28:31 följande:
    Jo, det gör det. För du tror väl inte att TS sade bara rakt ut att han inte ville låna ut pengar till henne utan att hon först frågat?

Förra helgen gjorde vi typ slut eftersom jag är så otoligt tråkig och inte ville ta ett lån på 250 000  kr för att köpa en hästbuss till henne.
    Nej det står fortfarande inte att hon bad honom ta lån, står inte ett ord om hur lån kom på tal
  • Plupp73

Frågan är vad som hjälper och vad som stjälper.
    Genom att du betalar för hennes nöje och levnadsstil (här kallar jag hästintresset för ett nöje, är själv hästägare) så gör du att hennes ekonomiska marginaler utökas. Hon behöver inte rätta mun efter massäck således.
    Hon kommer därmed inte att börja ta mer ansvar för sin ekonomi.

Vuxna människor behöver ta eget ansvar för sin situation, och är man särbo så är det en av fördelarna.

Ansvarsfulla människor som vill ha ekonomisk marginal kallas ofta tråkiga och hämmade av dessa "spontana och levnadsglada" individer som ständigt hamnar i klammer med jobb, ekonomi och livsplanering.

Jag levde med en person som ständigt levde på.marginalerna, alltid hade max 50 kr kvar när månaden var slut. Han skulle alltid "unna sig" i vardagen, vilket gjorde att man aldrig hade ett sparande. Allt skedde i sista sekunden, eller försent. Jag levde i ständig ångest över ekonomin och hemmet, och vad som skulle hända om bilen gick sönder.

Vi skilde oss. Han lever fortfarande så, min ekonomi är fantastisk. Jag är så glad att han numera får tvätta sin egen byk, och själv har jag råd att resa till Nya Zeeland och göra vad jag vill, just för att jag sparar i vardagen.

Betala inte för henne! 
    Kärlek är inte parasitism!

• Anonym (?)
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-24 16:55:19 följande:
    Nej det står fortfarande inte att hon bad honom ta lån, står inte ett ord om hur lån kom på tal
    Hur kan det komma sig att alla utom du förstår vad som står skrivet?
    Inte ens när någon kopierar in relevant rad i texten klara du av att ta till dig informationen.
  • Anonym (Inte bra)

Tänk om du tar ett stort lån åt henne, och sen gör hon slut efter någon månad. Vem får betala av skulden då?

• Anonym (okänd)
    Anonym (?) skrev 2025-02-24 17:14:15 följande:
    Hur kan det komma sig att alla utom du förstår vad som står skrivet?
    Inte ens när någon kopierar in relevant rad i texten klara du av att ta till dig informationen.
    Ingen har kopierat in att det står i trådstarten att hon bad honom ta lånet, står inte en rad där om hur lånet från början kom på tal
  • Anonym (M)
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-24 18:03:20 följande:
    Ingen har kopierat in att det står i trådstarten att hon bad honom ta lånet, står inte en rad där om hur lånet från början kom på tal
    Ändå har alla andra tolkat det korrekt. Men du har kanske svårt att läsa mellan raderna? En diagnos?
  • Anonym (okänd)
    Anonym (M) skrev 2025-02-24 18:06:18 följande:
    Ändå har alla andra tolkat det korrekt. Men du har kanske svårt att läsa mellan raderna? En diagnos?

Jag pratar inte om tolkningar utan vad som faktiskt stod i trådstarten.

Dessutom så har du själv tolkat helt fel en gång i tråden så du borde ha lärt dig att man ska vara försiktig med att försöka läsa mellan rader.

• Anonym (varför!)

Återkommande skriver män som uppenbarligen blir utnyttjade av sina partners men inte fattar det. Är ni så lättmanipulerade där ute killar?!

TS! Du blir självklart utnyttjad. Hon vill inte ha dig om du inte betalar för henne. Hon älskar inte dig för den du är. Om hon hittar någon som är villig att betala mer åt henne, så kommer hon välja den mannen istället. 

Se saker för vad de är.

Och vänd på det. 

Ponera att du hade betett dig mot henne så som hon beter sig mot dig - hade du kunnat göra det? Varför inte? Hur är en sådan person generellt som beter sig på det viset? . Eller föreställt dig att någon av dina döttrar träffar en kille som beter sig mot henne så som din partner beter sig mot dig. Vad hade du tyckt och känt då? Vad hade du gett henne för råd? 

• Anonym (?)
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-24 18:55:20 följande:

Jag pratar inte om tolkningar utan vad som faktiskt stod i trådstarten.

Dessutom så har du själv tolkat helt fel en gång i tråden så du borde ha lärt dig att man ska vara försiktig med att försöka läsa mellan rader.

Har du ens läst trådstarten? Är du fakta-resistent eller har det bara blivit en grej att du ska motsätta dig vad alla andra fattat.
    Hur kan du mena att ingen har kopierat  fakta från TS - alla har kryssat i rutan "läst och förstått" utom du.
  • Anonym (okänd)
    Anonym (?) skrev 2025-02-24 19:35:09 följande:
    Har du ens läst trådstarten? Är du fakta-resistent eller har det bara blivit en grej att du ska motsätta dig vad alla andra fattat.
    Hur kan du mena att ingen har kopierat  fakta från TS - alla har kryssat i rutan "läst och förstått" utom du.
    Det står inte i trådstarten att hon bett TS om att ta lån, inget av dina personpåhopp kommer förändra det. Det som står är att TS är tråkig för han inte ville ta lån, inte ett ord om hur det kom på tal eller vem som kom på idén.
  • Anonym (?)
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-24 19:51:35 följande:
    Det står inte i trådstarten att hon bett TS om att ta lån, inget av dina personpåhopp kommer förändra det. Det som står är att TS är tråkig för han inte ville ta lån, inte ett ord om hur det kom på tal eller vem som kom på idén.
    Det står att han är tråkig som inte vill ta ett lån. är det då han eller hon som initierat frågan? Han vill ju uppenbarligen inte, eller hur. Skulle han ha tagit upp frågan om lån när han tydligen inte vill? Men ok, lev i din värld så fortsätter vi andra i tråden.

Om nu detta är sant så har jag bara ett tips till TS - Rum Forrest run....
    Att ta lån för att kunna flytta hästar är på riktigt illa, att dessutom bli utnyttjad för att betala för hennes barn .... Varningsklockor -de luxe.
    Om du ens skulle överväga att lägga de pengarna och ta de riskerna så är det nog tyvärr så att du är dum i huvudet - på riktigt.
    Se över din framtid och lämna - NU!!!
    I all välmening.
  • Anonym (okänd)
    Anonym (?) skrev 2025-02-24 20:39:28 följande:
    Det står att han är tråkig som inte vill ta ett lån. är det då han eller hon som initierat frågan? Han vill ju uppenbarligen inte, eller hur. Skulle han ha tagit upp frågan om lån när han tydligen inte vill? Men ok, lev i din värld så fortsätter vi andra i tråden.

Om nu detta är sant så har jag bara ett tips till TS - Rum Forrest run....
    Att ta lån för att kunna flytta hästar är på riktigt illa, att dessutom bli utnyttjad för att betala för hennes barn .... Varningsklockor -de luxe.
    Om du ens skulle överväga att lägga de pengarna och ta de riskerna så är det nog tyvärr så att du är dum i huvudet - på riktigt.
    Se över din framtid och lämna - NU!!!
    I all välmening.

Varför inte, han kan ju ha ändrat sig om vi nu ska spekulera i hur bakgrunden kan ha sett ut. Kommit fram till att han vill inte ta ett lån trots allt. Och som sagt det framgick inte då kan man bara spekulera i vem av dem som kom på idén med lån.

Allt jag påstod, var att det faktiskt inte stod i trådstarten att hon bett honom.

• Anonym (?)
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-24 20:54:14 följande:

Varför inte, han kan ju ha ändrat sig om vi nu ska spekulera i hur bakgrunden kan ha sett ut. Kommit fram till att han vill inte ta ett lån trots allt. Och som sagt det framgick inte då kan man bara spekulera i vem av dem som kom på idén med lån.

Allt jag påstod, var att det faktiskt inte stod i trådstarten att hon bett honom.

Så - alltså är han tråkig som inte vill ta lån trots att han kommit på det själv, inte hon?
    Det resonemanget haltar mer än en lam gris.
  • molly50
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-24 20:54:14 följande:

Det kanske inte står i trådstarten,mebn i inlägg # 48.

Citat:  "Jo hon bad mig ta ett lån för att hon skulle köpa en buss till sin häst eftersom den inte gillar sin transport."

Vill man få en uppfattning om det TS diskuterar så kan det vara bra att läsa TS övriga kommentarer också. Inte bara trådstarten.
  • Anonym (okänd)
    molly50 skrev 2025-02-24 21:05:15 följande:
    Det kanske inte står i trådstarten,mebn i inlägg # 48.

Citat:  "Jo hon bad mig ta ett lån för att hon skulle köpa en buss till sin häst eftersom den inte gillar sin transport."

Vill man få en uppfattning om det TS diskuterar så kan det vara bra att läsa TS övriga kommentarer också. Inte bara trådstarten.
    Jo jag vet det, men det här handlar inte om min uppfattning, utan om att vissa personer fortsätter påstå att det stod redan i trådstarten, men det gjorde det inte.
  • Anonym (okänd)
    Anonym (?) skrev 2025-02-24 21:01:29 följande:
    Så - alltså är han tråkig som inte vill ta lån trots att han kommit på det själv, inte hon?
    Det resonemanget haltar mer än en lam gris.
    Varför inte? Tycker du hon är en person som resonerar vettigt?
  • molly50
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-24 21:14:54 följande:
    Jo jag vet det, men det här handlar inte om min uppfattning, utan om att vissa personer fortsätter påstå att det stod redan i trådstarten, men det gjorde det inte.
    Ja,men man ska kanske inte haka upp sig så väldigt på vad som står i enbart trådstarten utan också läsa TS övriga inlägg.
Svar på tråden Är jag dum i huvudet eller omtänksam?