• Anonym (Höra)

Hör grannens sex, vad göra

Har hört små stön från grannlägenheten om man lyssnar noga. Det har varit typ 5-10 minuter, någon gång i veckan eller varannan vecka under lunchtid eller eftermiddag. 

Vad gör man?

• Svar på tråden Hör grannens sex, vad göra
  • Anonym (Anonym man)

Knacka på och be att få vara med? 

• Anonym

Det vore ju episkt om ts knackade på hos grannen, iklädd frottebadrock och frågar förväntansfullt
    - Får man vara med?

• Anonym (Jaa)

Varför lyssnar du noga för? Lev ditt liv bara människa

• Occam
    Anonym (Öronproppen) skrev 2025-02-18 19:04:29 följande:
    Finns två alternativ som jag ser det. Ring på och prata med grannen eller sov med öronproppar.
    Finns väl ingen som helst anledning att ringa på hos grannen, eftersom de störningar som TS upplever inte på något sätt är objektiva. Ljudnivån - som jag uppfattar beskrivningen - motsvarar väl knappt ens ljudet av stt grannen duschar eller spolar i toaletten. 

Sex ingår i att leva, man får leva i sitt hem - även om man inte får störa sina grannar så får man också tåla lite om man valt att bo i ett lägenhetshus. Så, TS, du ska inte göra något annat än att lära dig att inte störa dig.
  • Anonym (J)
    Occam skrev 2025-02-18 21:41:20 följande:
    Finns väl ingen som helst anledning att ringa på hos grannen, eftersom de störningar som TS upplever inte på något sätt är objektiva. Ljudnivån - som jag uppfattar beskrivningen - motsvarar väl knappt ens ljudet av stt grannen duschar eller spolar i toaletten. 

Sex ingår i att leva, man får leva i sitt hem - även om man inte får störa sina grannar så får man också tåla lite om man valt att bo i ett lägenhetshus. Så, TS, du ska inte göra något annat än att lära dig att inte störa dig.
    Att tvinga folk att ofrivilligt delta i sexakter på regelbunden basis är förargelseväckande beteende. På samma vis som man inte blottar sig eller går runt naken i kvarteret ligger man inte och skriker i huset. Allt handlar om ömsesidig respekt, när jag har kul med mig själv gör jag det diskret och skulle aldrig drömma om att skrika högt så grannarna tvingas lyssna. 
  • Anonym (Men vf)
    Anonym (J) skrev 2025-02-18 22:47:52 följande:
    Att tvinga folk att ofrivilligt delta i sexakter på regelbunden basis är förargelseväckande beteende. På samma vis som man inte blottar sig eller går runt naken i kvarteret ligger man inte och skriker i huset. Allt handlar om ömsesidig respekt, när jag har kul med mig själv gör jag det diskret och skulle aldrig drömma om att skrika högt så grannarna tvingas lyssna. 
    Att höra små stön genom väggen om man lyssnar noga är inte samma sak som att delta i en sexakt, om du nu mot förmodan trodde det.
  • Anonym ((/)
    Anonym (J) skrev 2025-02-18 22:47:52 följande:
    Precis. Samma princip med vuxenfilmer. Nu är jag inget stort fan av såna filmer men ändå. Hade aldrig suttit och kollat på sånt så att grannarna kunde se eller höra. Låg volym och fördragna fönster gäller även där. Annars blir det ju ett sorts pådyvlande av ens egen sexualitet gentemot andra. Något de knappast har bett om. 
  • Anonym ((/)
    Anonym skrev 2025-02-18 15:43:23 följande:
    Som vanligt, den som störs ska flytta ut i skogen... så typiskt detta forum.
    Ja, väldigt dumt svar, nästan lika korkat som alla porrskadade incels med sina tramsiga standardrepliker "öh, fråga om du får va me"

Det är vidare inte så lätt att flytta ut i skogen om man är ensam och inte har ekonomisk möjlighet till detta. Tro mig, jag hade gjort detta på stört om det vore ett alternativ.
    De par som väsnas borde flytta ut till skogs istället. De lär ha bättre förutsättningar för att kunna göra detta. 

Och det är inte okej att störa folk med ihållande oljud. Oavsett tid på dygnet.
  • Anonym (Normalt)

Bor man i lägenhet så får man acceptera att ens grannar kommer att utföra olika aktiviteter som medför ljud. Det är t ex OK att lyssna på musik, sjunga eller spela ett instrument så länge det sker på en rimlig ljudnivå. Barn kommer alltid att skrika och leva rövare emellanåt. Ibland kommer något grannpar gräla och vara högljudda. Och folk kommer att ha sex.

Råkar man då bo i ett äldre hus där ljudisoleringen inte är så bra är det ofrånkomligt att man kommer höra en del. Tål man inte att höra några stön eller tycker att det är ett slags övergrepp så ska man nog fundera på om lägenhet är rätt typ av bostad att leva i. Och har man inget annat val så är det inte svårare än att stoppa i ett par öronproppar eller spela lite musik den korta stund det hörs.

Absolut att man bör tänka på ljudnivån när man har sex och låta bli att skrika rakt ut eller stöna jättehögt hela tiden. Men man ska inte behöva vara knäpptyst heller utan rätten att bo och leva i sin lägenhet ska gälla åt alla håll. Hade någon satt upp en lapp i vår trappuppgång eller gett oss en pik så hade jag blivit riktigt förbannad kan jag säga. Så länge man visar normal respekt och hyfs ska folk skita i andras privatliv.

• Anonym (12345)
    Anonym (J) skrev 2025-02-18 15:43:00 följande:
    Ja nä och speciellt när man själv valt att inte ha ett sexliv. Blir lite sur. inte så att jag står och drar i snabeln och skriker även om jag ibland får lust. De pratar en hävla massa, asgarvar och börjar om repeat. Lappar funkar inte heller. Han flyttar aldrig. tur att hon inte bor där. Ja jag vet inte man har rätt att ha lugnt omkring sig. Dessutom bör detta även om det är tio minuter räknas som förargelseväckande beteende. 
    Men herregud, du låter som en person det ej går att ha i tätbebyggt område.

10 min av små stön skulle vara förargelseväckande beteende?!  
    Är du rädd för spolningar i ett lgh-hus också? Det betyder ju att en grannbajskorv åker runt i rörsystemet. Hjälp! Polis tack!
  • Anonym (12345)
    Anonym (J) skrev 2025-02-18 15:44:00 följande:

Skulle någon här blivit glad om din granne blottade sig i fönstret? Samma sak. 

Jag satt ute på balkongen med en kaffe och skulle betala räkningar, då börjar dem precis under där. Kul? Tänk om jagade haft barn eller husdjur som varit där också? 

Du driver gissar jag? Vad tusan skulle husdjur bry sig om tysta stön i 10 min för?

Den som inte fixar tysta ljud från grannen i tio minuter bör nog undvika lägenhetshus. Eller köpa hörselkåpor!
  • Anonym (rr)

Slå på väggen och skrik "Sluta knolla!"

• Anonym (Anoo)
    Anonym (Normalt) skrev 2025-02-18 23:40:49 följande:

Bor man i lägenhet så får man acceptera att ens grannar kommer att utföra olika aktiviteter som medför ljud. Det är t ex OK att lyssna på musik, sjunga eller spela ett instrument så länge det sker på en rimlig ljudnivå. Barn kommer alltid att skrika och leva rövare emellanåt. Ibland kommer något grannpar gräla och vara högljudda. Och folk kommer att ha sex.

Råkar man då bo i ett äldre hus där ljudisoleringen inte är så bra är det ofrånkomligt att man kommer höra en del. Tål man inte att höra några stön eller tycker att det är ett slags övergrepp så ska man nog fundera på om lägenhet är rätt typ av bostad att leva i. Och har man inget annat val så är det inte svårare än att stoppa i ett par öronproppar eller spela lite musik den korta stund det hörs.

Absolut att man bör tänka på ljudnivån när man har sex och låta bli att skrika rakt ut eller stöna jättehögt hela tiden. Men man ska inte behöva vara knäpptyst heller utan rätten att bo och leva i sin lägenhet ska gälla åt alla håll. Hade någon satt upp en lapp i vår trappuppgång eller gett oss en pik så hade jag blivit riktigt förbannad kan jag säga. Så länge man visar normal respekt och hyfs ska folk skita i andras privatliv.

Ärligt talat, för mig personligen, så hör jag hellre några minuters sexande i jämförelse med timmar med oljud från grannbarn.
    Sedan förnekar jag inte att jag skulle störas enormt av att höra grannarna ha sex.
    Men i jämförelse så...

Jag bor i ett hus byggt i början av 60-talet och var i början förvånad över hur tyst det är här.
    Antingen har jag ovanligt tysta grannar eller så lyckades de föbenat bra med isoleringen då för 60+ år sedan då de byggde huset.

Eller så är vi ett gäng (nio lägenheter) hänsynsfulla grannar... kan vara så med.

När jag flyttade hit från en villa efter skilsmässan glömde jag bort mig en kväll och lyssnade på ganska hög musikt vid 23-tiden. En granne kom vänligt och ringde på för att informera om att jag faktiskt störde. Helt rätt, och jag bad såklart om ursäkt.
    Det är nog den enda störning som förekommit här på dessa fem år jag bott här, den som jag själv stod för!

Jo, vi har också sex. Men vi tillhör inte genren som skriker ut våra lustar. Inte här och inte när vi hyr stugor i hyfsad enslighet heller. Eller i husvagnen i vår ensamhet.

Jag skulle störas av en skrikande sexpartner, skulle tappa min egen njutning tror jag.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Anoo) skrev 2025-02-19 05:47:30 följande:
    Ärligt talat, för mig personligen, så hör jag hellre några minuters sexande i jämförelse med timmar med oljud från grannbarn.
    Sedan förnekar jag inte att jag skulle störas enormt av att höra grannarna ha sex.
    Men i jämförelse så...

Jag bor i ett hus byggt i början av 60-talet och var i början förvånad över hur tyst det är här.
    Antingen har jag ovanligt tysta grannar eller så lyckades de föbenat bra med isoleringen då för 60+ år sedan då de byggde huset.

Eller så är vi ett gäng (nio lägenheter) hänsynsfulla grannar... kan vara så med.

När jag flyttade hit från en villa efter skilsmässan glömde jag bort mig en kväll och lyssnade på ganska hög musikt vid 23-tiden. En granne kom vänligt och ringde på för att informera om att jag faktiskt störde. Helt rätt, och jag bad såklart om ursäkt.
    Det är nog den enda störning som förekommit här på dessa fem år jag bott här, den som jag själv stod för!

Jo, vi har också sex. Men vi tillhör inte genren som skriker ut våra lustar. Inte här och inte när vi hyr stugor i hyfsad enslighet heller. Eller i husvagnen i vår ensamhet.

Jag skulle störas av en skrikande sexpartner, skulle tappa min egen njutning tror jag.
    Ja det gör nog alla, störs av en partner som skriker vid sex. I Ts handlar det inte om skrik, utan tysta stön. De flesta skriker inte när de har sex, om ingen blir våldtagen.

Jag bor också i hus från 60-talet, det är väldigt bra isolerat. Brukar vara värre med 40-talshus, de väggarna brukar vara som papper. 
    En del nybyggt (senaste 20 åren) ska inte alltid vara så bra ljudisolerade heller.

Håller med om att barnljud är det värsta. Där kan det skrikas totalt ohämmat. Eller skällande hundar. Hur kan man skaffa ras som bjäbbar konstant när man bor i lägenhetshus?
    Har en granne med 2 pudlar, tack och lov inte i samma hus, men är de ute så hör alla i hela området om de får för sig att skälla. Och ägaren bara klappar på dem och säger att de inte ska vara rädda🤬🙈
  • Anonym (Normalt)
    Anonym (Anoo) skrev 2025-02-19 05:47:30 följande:
    Men i jämförelse så...

Nej skrika behöver man inte göra, framförallt inte om man bor i en lägenhet. Däremot så är sex ett samspel och de flesta vill nog höra att ens partner njuter. Om partnern inte stönar utan bara ligger där knäpptyst blir det rätt udda stämning. Här ligger skillnaden mot att t ex onanera på egen hand som någon drog upp tidigare i tråden. 

Fint att du och grannarna är på ungefär samma nivå. Det är ju lite av ett lotteri vilka grannar man har - många betackar sig nog för barnskrik eller skällande hundar. Ändå är det ju sådant man får acceptera om man nu råkar ha en granne med småbarn eller djur. På samma sätt kan det skilja mycket mellan vilket hus man bor i. Jag har bott i både tysta och väldigt lyhörda flerfamiljshus.

I TS fall låter det som att grannarna som har sex håller en rimlig ljudnivå och att det kanske snarare är huset som är för dåligt isolerat.
  • Anonym (rr)

Slå på väggen och skrik "Jag höra er knolla!"

• Anonym (Undrar)

Lagom stön från en grannlägenhet som också inte är mer än en normal sexakt är juridiskt inte förargelseväckande beteende eller för den delen påtvingande av någons sexakt. Det går in under normala vardagsljud som vem som helst har rätt till. 

Så länge vi håller oss inom normal ljudnivå, normala tider o längd osv finns det inte en domstol som skulle döma något. 

Inte ens vid skrik ol det skulle ske någon gång. Det är först om det sker jämt o ständigt och är överdrivet eller i egenskap av att aktivt vilja höras. Det som TS beskriver är ett normalt liv o beteende och är inte brottsligt någonstans. Det är inom den vanliga acceptansen av ljud man får tåla i flerfamiljshus. 

Svar på tråden Hör grannens sex, vad göra