• Anonym (Maja)

Ångest och sorg, vad hjälper??

Jag har en nära anhörig som blivit svårt sjuk i cancer. Hon kommer att dö inom en nära framtid förmodligen och får sjukvård i hemmet. Jag ska finnas där som stöd och det vill jag ju gärna. Men känner nu mig sjuk av sorg och ångest. En känsla som jag aldrig upplevt förut. Den är så svår och kommer i vågor. Gråter utan förvarning osv. Kan inte jobba. Jag undrar mest från andra som upplevt samma hur ni kunde hantera det. Fanns något som hjälpte och lindrade, finns något receptfritt, andra strategier eller vad som helst. Har ju läst en del, går promenader, avslappning och andningsövningar, motionerar för att få upp pulsen ibland, pratar med min sambo osv. Men ibland är det ändå outhärdligt. 

• Svar på tråden Ångest och sorg, vad hjälper??
  • Anonym (Gf)

Sitter du fast I en ateistisk livssyn? Att det här livet är det enda vi har och sedan finns bara tomhet? Det är en djupt deprimerande syn på livet och våra relationer och leder lätt till att man tappa modet.

Men lek istället med tanken att det finns något på andra sidan döden och att din kärlek till den här personen bär löften om något annat än upplösning till allehanda molekyler. 

Här finns tröst att hämta.

• Anonym (S)

Det är inget farligt, att uppleva sorg. Om man aldrig sörjt har man aldrig älskat. Det behöver inte gå över förrän hon är borta, då kommer det sakta att bli bättre. Men det är inte farligt att känna som du gör.

Ta vara på de bra stunderna, du får lov att ta paus från sorgen och göra roliga saker. 

• Anonym (Maja)
    Anonym (Gf) skrev 2025-02-19 17:54:16 följande:

Sitter du fast I en ateistisk livssyn? Att det här livet är det enda vi har och sedan finns bara tomhet? Det är en djupt deprimerande syn på livet och våra relationer och leder lätt till att man tappa modet.

Men lek istället med tanken att det finns något på andra sidan döden och att din kärlek till den här personen bär löften om något annat än upplösning till allehanda molekyler. 

Jag tror på en fortsättning och kanske kan jag känna tröst i det när hon går bort. Just nu känns avskedet bara fruktansvärt svårt. Men ja hoppas du har rätt. 
  • Anonym (Maja)
    Anonym (S) skrev 2025-02-19 17:56:45 följande:

Det är inget farligt, att uppleva sorg. Om man aldrig sörjt har man aldrig älskat. Det behöver inte gå över förrän hon är borta, då kommer det sakta att bli bättre. Men det är inte farligt att känna som du gör.

Ta vara på de bra stunderna, du får lov att ta paus från sorgen och göra roliga saker. 

Tack för kloka ord. 
  • EpicF

Rekomenderad samtalskonkt/kurator. Även präster kan fungera som samtalskontakt. 

Det är jätteviktigt att du tar hand om dig själv först och främst, om du ska orka vara stöd åt en svårt sjuk och döende person. 

• Lynx123
    Anonym (Gf) skrev 2025-02-19 17:54:16 följande:

Det är inget deprimerande med ateism. Om något är det väl deprimerande att tro på fantasier bara för att det känns bättre.

Nej, TS, gör vad som.känns bäst för dig. Se till att berätta för din anhörige hur mycket denne betyder för dig och hur viktigt hens liv varit. Det är.här och nu som gäller så försök uppskatta den tiden så gott det bara går.
Svar på tråden Ångest och sorg, vad hjälper??