• Anonym (TS)

Sonens har komplex för sin längd - hur hantera?

Obs! Detta är inte en tråd om kvinnors preferenser när det gäller längd utan hur jag som mamma till en son i övre tonåren kan stötta honom på bästa sätt. 

Jag förstår att det kan vara jobbigt att vara kortare än genomsnittet men sonens komplex verkar börja övergå i dysmorfofobi som jag själv led av i tonåren. Det är möjligt att han har en medfödd sårbarhet för att utveckla det. 

Sonen är 1,75 och jag har svårt att se det som extremt kort vilket sonen hävdar att det är. 

Han påstår att han alltid är kortast vart han än går och det är ju fullkomligt omöjligt. Jag ser till exempel män som är kortare än jag dagligen och jag är 1,67. 

Dessutom ser jag kortare män med flickvänner vilket jag påpekar för sonen men då avfärdar han det som anekdotiskt trots att han själv gör samma sak. 

Jag har själv dejtat män som är 1,75 och kortare. Sonens far, som inte finns med i bilden av olika skäl, är 1,75. Fast det avfärdar sonen som en generationsfråga. 

Sonen har varit med tjejer som har kommit fram till honom på fester. Han är alltså inte en s.k. incel och har en sund kvinnosyn. Han är social och trevlig och allmänt omtyckt. 

På senare tid har han dock isolerat sig. Han är deprimerad på grund av yttre omständigheter (som inte har med längd att göra) och jag tror att hans längdfixering är kopplat till det.

Jag såg till att han fick en psykologkontakt . Han har pratat med henne om längden men han hävdar att hon inte förstår. 

Sonen är en smart kille och har bra betyg men just när det gäller längden är han helt irrationell. 

Han tränade mycket tidigare och är fortfarande bredaxlad och rätt krallig men nu vill han inte gå till gymmet för det är ingen idé med tanke på längden. Jag försöker förklara att man ska träna för hälsan men han bryr sig inte längre. 

På ett sätt vet jag alltså hur det känns med tanke på min dysmorfofobi fast sonen menar att hans längd är ett faktum som inte går att förändra. 

Problemet är att han som sagt isolerar sig och bara läser en massa teorier om längd på nätet. Det har ju inget med verkligheten att göra.

När han blev av med oskulden så var det på tjejens initiativ och tjejer har som sagt kommit fram till honom på fester men han avfärdar det med att det var då, trots att han ser likadan ut nu, bara mer muskulös.

Vad fasen gör man när någon är så övertygad om sina egna hjärnspöken? Är det någon som har liknande erfarenheter som förälder och vill dela med sig? 

Det känns så sorgligt att se honom göra så här mot sig själv helt i onödan. 

• Svar på tråden Sonens har komplex för sin längd - hur hantera?
  • Anonym (Bizz)
    Ezmeraldah skrev 2025-03-02 13:27:37 följande:
    Varför är det viktigt att veta min exakta ålder för att jag kallar mig tant? Hur vet du att Rob är i samma ålder som jag? Han har haft tre förhållanden så eventuellt är det väl så men spelar det nån roll? Jag har skrivit att jag är medelålders och kanske inte helt och fullt kan sätta mig in i hur det är att vara ung idag, som TS son, med allt vad innebär med sociala medier och TikTok och allt det där som verkar vara viktigt för Rob och antagligen andra killar. Så i just det sammanhanget är jag "tant". Men jag tycker inte att det är viktigt om jag är 30 eller 60. 
    Tja, jag vet att du skrivit om din ålder i andra trådar. Du är, enligt vad du själv uppgett, född antiingen i slutet av 70-talet eller början av 80. 
    Alltså runt 45.

Rob är strax över 40 om jag minns rätt, lite drygt... kanske 43.
    För att han har uppgett det själv.

Så därför "vet" jag det.

Jag tycker bara att det är sorgligt att sätta sig i tantfacket så tidigt, men visst. Vill du vara tant så kan jag inte hindra dig.
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-02 13:52:42 följande:

Det är nog jobbigt för alla föräldrar när barnen flyttar ut, även om man självklart vill att ens barn ska bli självständig. Jag är verkligen inte ensam om att känna så. Det är en tid som tar slut och en ny som börjar. Det är dubbla känslor men självklart också positiva. 

Nej, jag är ingen curlingförälder om det är det du menar men jag har en son som har gått igenom svåra händelser och som har diagnosen depression så självklart stöttar jag honom mer än vanligt just nu, som jag skulle göra med andra anhöriga. 

I övrigt är sonen självständig och vill klara sig själv och jag har fullt förtroende för att han kan det. 

Jag tyckte inte alls att det var särskilt jobbigt, mer skönt faktiskt då oron blev mycket mindre.
    Ingen idé att ligga vaken och vänta på att ungen ska komma hem, innebar bättre sömn bland annat.

Mina var båda 22 när de flyttade, själv var jag bara 17.

Jag har pratat med en del vänner om just detta med när ungarna lämnar boet och vi är rörande överens om känslan.

Fast jag förstår att det kan kännas så innan man ställs för faktum, när ungen ännu inte ens är mynidg.
  • Ezmeraldah
    Anonym (Bizz) skrev 2025-03-09 11:45:15 följande:
    Tja, jag vet att du skrivit om din ålder i andra trådar. Du är, enligt vad du själv uppgett, född antiingen i slutet av 70-talet eller början av 80. 
    Alltså runt 45.

Rob är strax över 40 om jag minns rätt, lite drygt... kanske 43.
    För att han har uppgett det själv.

Så därför "vet" jag det.

Jag tycker bara att det är sorgligt att sätta sig i tantfacket så tidigt, men visst. Vill du vara tant så kan jag inte hindra dig.
    Haha ja det kan du ju tycka, det skiter jag fullständigt i.  Tycker kanske inte att det är så relevant för diskussionen men: 

1. För mig är tant och kärring och diverse dialektala uttryck bara ord. Det innebär inte nödvändigtvis att jag placerar mig själv i nåt fack (bara lite). Ungefär som att somliga kallar barn för gumman och gubben. Men nu när du frågar så jotack, jag trivs gott som fan i kärringfacket.

2. Tantakläder kan jag tyvärr inte ha för jag måste handla på barnavdelningen. Utseendemässigt är jag nog ingen klassisk tant heller. Folk brukar säga att jag liknar Lisbet Salander i Millennium-filmerna.

3. Det går fortare att skriva "tant" istället för "medelålders kvinna".

4. Om jag kallar mig tant så gör jag mig automatiskt lite mer osexig och mindre tillgänglig. Det gör att jag får lite färre pm med snuskiga förslag.

5. Själv tycker jag att det är sorgligt med åldersrasismen i samhället. Till varje pris ska man sträva efter ungdom. Äldre diskrimineras. Nej, jag vill reclaima ordet tant. Det ska inte vara fult eller sorgligt. Det finns så många balla kärringar i leopardbrallor, käpp och hatt. 

6. Jag är inte här för att vara aptitlig för nån annan. Att jag ens får frågor och kommentarer om min ålder i en sån här diskussion tycker jag är sorgligt. Jag ska inte behöva ställas till svars för varken min ålder eller vilket pronomen jag använder. 

7. Okej, en 43-åring som har problem med nätdejting alltså. 

8. Vet inte vilka trådar du syftar på men jag tror att jag skrev i nån av kuktrådarna att jag aldrig har knullat med nån kärring (bara lite). 

9. Uppmärksamt av dig ändå att snappa upp och kartlägga mitt förtida tantstadium.

10. Nä du, nu må en an' dra å tant-pinka, om du vet vad det är? 
  • Anonym (TS)
    Ezmeraldah skrev 2025-03-09 11:03:22 följande:
    Du kan ju också ställa frågor till folk i tråden som gått igenom det din son går igenom. Det hade jag gjort som förälder. Men du har inte ställt en enda fråga till nån av oss. Hur kommer det sig? Vad var då syftet med att fråga icke professionella privatpersoner på ett forum? Jag trodde att du ville ta del av andras erfarenheter? För professionella expertråd får du ju inte här. 

Jo, jag har ställt frågor och kommenterat tidigare i tråden till personer som skrivit bra råd men tråden börjar bli alltmer svårnavigerad eftersom den spårar ur i diskussioner om kvinnors preferenser. 

Sonen har redan professionell hjälp för de trauman som han har gått igenom och min tråd handlar inte om det utan hur jag som förälder ska stötta honom när det gäller längdfixeringen.

Den senare är sannolikt en ventil för hans allmänna mående men det är svårare att bemöta.  

Jag skulle gärna ställa frågor till fler personer som har komplex för sin längd och har kommit över problemen, men inte till personer som själva har samma destruktiva fixering. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Bizz) skrev 2025-03-09 12:02:02 följande:
    Jag tyckte inte alls att det var särskilt jobbigt, mer skönt faktiskt då oron blev mycket mindre.
    Ingen idé att ligga vaken och vänta på att ungen ska komma hem, innebar bättre sömn bland annat.

Mina var båda 22 när de flyttade, själv var jag bara 17.

Jag har pratat med en del vänner om just detta med när ungarna lämnar boet och vi är rörande överens om känslan.

Fast jag förstår att det kan kännas så innan man ställs för faktum, när ungen ännu inte ens är mynidg.

Det är klart att det lär bli skönt på ett sätt men sonen har haft det tufft och gått igenom flera svåra händelser som gör att jag kanske är mer orolig än andra, särskilt över hans hälsa eftersom han har varit svårt sjuk. 

Sedan tror jag att det är annorlunda när man är ensamstående på heltid med ett barn. Tomrummet blir kanske mer påtagligt då. 

Fast det handlar om mina känslor som jag självklart inte tar med sonen.

Han är helt inställd på att flytta så snart han kan och jag är förstås glad över att han vill bli självständig. Jag har vänner med hemmasittare som inte kan gå utanför dörren och det verkar otroligt tungt.

Sonen är fullt fungerande i övrigt och det är så tydligt att det handlar om depression orsakade av yttre faktorer. 

• Anonym (Rob)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-09 15:16:34 följande:

Jo, jag har ställt frågor och kommenterat tidigare i tråden till personer som skrivit bra råd men tråden börjar bli alltmer svårnavigerad eftersom den spårar ur i diskussioner om kvinnors preferenser. 

Sonen har redan professionell hjälp för de trauman som han har gått igenom och min tråd handlar inte om det utan hur jag som förälder ska stötta honom när det gäller längdfixeringen.

Den senare är sannolikt en ventil för hans allmänna mående men det är svårare att bemöta.  

Jag skulle gärna ställa frågor till fler personer som har komplex för sin längd och har kommit över problemen, men inte till personer som själva har samma destruktiva fixering. 

Du har ju fått massor av bra förslag. Hans fixering vid längd har 100% koppling till kvinnors preferenser.  För det är där längden spelar roll...
    Och om han sitter och läser om teorier om längd så kommer han alltid att komma fram till samma slutsats att den spelar roll.
    Det enda som kan få han på andra tankar är att motivera han söka jobb egna sig åt sina intressen/hobbys.  Att sitta och läsa om längd är en rabbithole och kommer bara göra honom deprimerad för det går varken att ändra hans längd eller kvinnors preferenser.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Rob) skrev 2025-03-09 15:29:42 följande:
    Du har ju fått massor av bra förslag. Hans fixering vid längd har 100% koppling till kvinnors preferenser.  För det är där längden spelar roll...
    Och om han sitter och läser om teorier om längd så kommer han alltid att komma fram till samma slutsats att den spelar roll.
    Det enda som kan få han på andra tankar är att motivera han söka jobb egna sig åt sina intressen/hobbys.  Att sitta och läsa om längd är en rabbithole och kommer bara göra honom deprimerad för det går varken att ändra hans längd eller kvinnors preferenser.

Ja, precis som jag själv skrev i inlägget du citerar. 

Jag tror också på det och han har fler intervjuer på gång som förhoppningsvis leder till något. Just nu har han för mycket tid att tänka på det här. 

Ett råd som jag fick i tråden är att boosta hans självförtroende generellt och det hjälper faktiskt, i alla fall för stunden. 

Det handlar inte enbart om kvinnor enligt sonen utan om hur orättvist det är att han är kort, enligt honom själv. 

Idag är det en riktigt dålig dag tyvärr när det inte ens går att prata med honom för att han är så ledsen och arg över sin längd.

Det är inte normalt och jag vet faktiskt inte vad jag kan göra mer än att stötta honom att komma ut, träna och söka jobb. 

Jag tror inte att hans psykolog förstår hur illa just det här med längden är. Hon säger ungefär samma saker som jag och det går inte in. 

Eftersom han är myndig så kan jag inte prata med hans psykolog och förklara läget. Det här mer än allmänna komplex. Det är som att prata med en anorektiker som är helt verklighetsfrånvänd. 

• Anonym (Rob)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-09 15:45:37 följande:

Jag tror också på det och han har fler intervjuer på gång som förhoppningsvis leder till något. Just nu har han för mycket tid att tänka på det här. 

Ett råd som jag fick i tråden är att boosta hans självförtroende generellt och det hjälper faktiskt, i alla fall för stunden. 

Det handlar inte enbart om kvinnor enligt sonen utan om hur orättvist det är att han är kort, enligt honom själv. 

Idag är det en riktigt dålig dag tyvärr när det inte ens går att prata med honom för att han är så ledsen och arg över sin längd.

Det är inte normalt och jag vet faktiskt inte vad jag kan göra mer än att stötta honom att komma ut, träna och söka jobb. 

Jag tror inte att hans psykolog förstår hur illa just det här med längden är. Hon säger ungefär samma saker som jag och det går inte in. 

Eftersom han är myndig så kan jag inte prata med hans psykolog och förklara läget. Det här mer än allmänna komplex. Det är som att prata med en anorektiker som är helt verklighetsfrånvänd. 

Ja, näe det låter inte som normala komplex. Utan som någon fixering.  

Om det inte har med kvinnor att göra så finns det liksom inte så mycket logik bakom fixeringen.  För korta kan bli statsminister, president eller vad som helst. Utom bäst i vissa sporter kanske...

Samhället, bilar, flyg , osv är anpassade för en medellängd på 175 cm.  Personligen ser jag ingen fördel alls med att ex vara 190 cm på ett personligt plan. Förrutom de fördelar det ger mot kvinnor.
  • Anonym (okänd)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-09 15:45:37 följande:

Jo det kan du väl? Du kan berätta för henne men hon kan inte berätta något för dig. Du kan ju tex skicka ett brev där du beskriver hela problematiken.
  • Anonym (Bizz)
    Ezmeraldah skrev 2025-03-09 12:15:40 följande:
    Haha ja det kan du ju tycka, det skiter jag fullständigt i.  Tycker kanske inte att det är så relevant för diskussionen men: 

1. För mig är tant och kärring och diverse dialektala uttryck bara ord. Det innebär inte nödvändigtvis att jag placerar mig själv i nåt fack (bara lite). Ungefär som att somliga kallar barn för gumman och gubben. Men nu när du frågar så jotack, jag trivs gott som fan i kärringfacket.

2. Tantakläder kan jag tyvärr inte ha för jag måste handla på barnavdelningen. Utseendemässigt är jag nog ingen klassisk tant heller. Folk brukar säga att jag liknar Lisbet Salander i Millennium-filmerna.

3. Det går fortare att skriva "tant" istället för "medelålders kvinna".

4. Om jag kallar mig tant så gör jag mig automatiskt lite mer osexig och mindre tillgänglig. Det gör att jag får lite färre pm med snuskiga förslag.

5. Själv tycker jag att det är sorgligt med åldersrasismen i samhället. Till varje pris ska man sträva efter ungdom. Äldre diskrimineras. Nej, jag vill reclaima ordet tant. Det ska inte vara fult eller sorgligt. Det finns så många balla kärringar i leopardbrallor, käpp och hatt. 

6. Jag är inte här för att vara aptitlig för nån annan. Att jag ens får frågor och kommentarer om min ålder i en sån här diskussion tycker jag är sorgligt. Jag ska inte behöva ställas till svars för varken min ålder eller vilket pronomen jag använder. 

7. Okej, en 43-åring som har problem med nätdejting alltså. 

8. Vet inte vilka trådar du syftar på men jag tror att jag skrev i nån av kuktrådarna att jag aldrig har knullat med nån kärring (bara lite). 

9. Uppmärksamt av dig ändå att snappa upp och kartlägga mitt förtida tantstadium.

10. Nä du, nu må en an' dra å tant-pinka, om du vet vad det är? 
    Ungefär som jag skiter i din jätterant över något som du... skiter i!

Mycket ord om något du säger att du inte bryr dig om. Cool
  • Anonym (Given konsekvens)
    Ezmeraldah skrev 2025-03-09 12:15:40 följande:

5. Själv tycker jag att det är sorgligt med åldersrasismen i samhället. Till varje pris ska man sträva efter ungdom. Äldre diskrimineras.  
    Här är en bra synpunkt. 

I Sverige är vi så dumma att vi associerar äldre med dålig, omodern inkapabel. 
    Utomlands associerar man oftare hög ålder med kunskap, erfarenhet och visdom. 

Jag är själv relativt ung.
  • Ezmeraldah
    Anonym (Bizz) skrev 2025-03-09 16:46:45 följande:
    Ungefär som jag skiter i din jätterant över något som du... skiter i!

Mycket ord om något du säger att du inte bryr dig om. Cool
    Jaså där kom den! Så oväntat. Och fantasifullt. Nytänkande osv. 

Du skiter i hur gammal jag är och att jag kallar mig tant? Så bra! 

Jag skiter förstås inte i själva ålders-och-tant-frågan som sådan utan att du tycker att det är sorgligt att jag kallar mig tant. 

Ursäkta så hemskt mycket att jag försökte svara på dina reflektioner kring hur gammal jag är, när jag är född, hur nära jag och Rob befinner oss åldersmässigt och vad jag skrivit om detta i andra trådar. Det var du som drog upp ämnet. Inte jag.

Bortse från mitt svar om det stör dig så mycket. 

Fattar inte riktigt vad du vill mig ärligt talat. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Given konsekvens) skrev 2025-03-09 18:11:42 följande:
    Här är en bra synpunkt. 

I Sverige är vi så dumma att vi associerar äldre med dålig, omodern inkapabel. 
    Utomlands associerar man oftare hög ålder med kunskap, erfarenhet och visdom. 

Jag är själv relativt ung.
    Ja, eller hur. Kul att nån att uppskattar en reflektion kring tant-fenomenet. Personen jag citerade verkar se det som sin rättighet att kommentera min ålder till höger och vänster men har jag fräckheten att svara på eländet då jävlar... 
  • Ezmeraldah

Tycker du att jag har en destruktiv fixering vid min längd? På vilket sätt? 

Ja? Jag syftade alltså på det han "går igenom" angående att vara ung och må dåligt över sin längd. Jag har också varit ung och har massor av tankar om vilket stöd jag hade behövt från föräldrar och andra vuxna gällande min längd. Jag hade gärna svarat på det om du hade varit intresserad. 
  • Ezmeraldah

Jag vet inte varför du skriver detta till mig? Jag är kvinna och kortväxt och har gått igenom en väldigt svår tonårstid. Så det där med "diskussionen om kvinnors preferenser" tycker jag nog inte är mitt fel eller nåt som jag överhuvudtaget ska behöva kommentera.
  • Anonym (TS)
    Ezmeraldah skrev 2025-03-09 19:18:56 följande:
    Jag vet inte varför du skriver detta till mig? Jag är kvinna och kortväxt och har gått igenom en väldigt svår tonårstid. Så det där med "diskussionen om kvinnors preferenser" tycker jag nog inte är mitt fel eller nåt som jag överhuvudtaget ska behöva kommentera.

Men det var ju inte riktat till dig personligen utan en förklaring till varför det är svårt att hitta inläggen med vettiga råd när det är så många som handlar om det jag uttryckligen inte vill diskutera. 

Du hävdade att jag inte ställer frågor, vilket inte stämmer och det var det jag syftade på. 

Anledningen till att jag uppmanade andra skribenter i tråden att ställa frågor till mig var att de började spekulera i att sonen mår dåligt på grund av mig och mitt beteende, som de inte vet något om. 

Jag förklarade då att sonen mår dåligt på grund av de trauman han har gått igenom som jag egentligen inte ville skriva om. 

Det börjar bli rörigt nu men mitt svar till dig var inte någon kritik av dig eller det du har skrivit i tråden. Jag kan gå tillbaka och läsa det du har skrivit. Du får gärna dela med dig mer av vilket stöd du hade velat ha då. 

• Ezmeraldah
    Anonym (TS) skrev 2025-03-09 21:06:59 följande:

Men det var ju inte riktat till dig personligen utan en förklaring till varför det är svårt att hitta inläggen med vettiga råd när det är så många som handlar om det jag uttryckligen inte vill diskutera. 

Du hävdade att jag inte ställer frågor, vilket inte stämmer och det var det jag syftade på. 

Anledningen till att jag uppmanade andra skribenter i tråden att ställa frågor till mig var att de började spekulera i att sonen mår dåligt på grund av mig och mitt beteende, som de inte vet något om. 

Jag förklarade då att sonen mår dåligt på grund av de trauman han har gått igenom som jag egentligen inte ville skriva om. 

Det börjar bli rörigt nu men mitt svar till dig var inte någon kritik av dig eller det du har skrivit i tråden. Jag kan gå tillbaka och läsa det du har skrivit. Du får gärna dela med dig mer av vilket stöd du hade velat ha då. 

Nej, det känner jag verkligen inte att jag vill "dela med mig av". Du behöver självklart inte läsa mina inlägg om det är så besvärligt för dig. Ska inte störa dig mer. Fortsätt fokusera på dina incels i tråden, det verkar vara viktigast för dig. Som vanligt. Hur kunde jag vara dum nog att tro nåt annat. Korkat av mig. Din tråd gör mig illa till mods så jag lämnar för min egen hälsas skull. Lycka till med vad du nu håller på med. 
  • Anonym (TS)
    Ezmeraldah skrev 2025-03-09 22:37:56 följande:
    Nej, det känner jag verkligen inte att jag vill "dela med mig av". Du behöver självklart inte läsa mina inlägg om det är så besvärligt för dig. Ska inte störa dig mer. Fortsätt fokusera på dina incels i tråden, det verkar vara viktigast för dig. Som vanligt. Hur kunde jag vara dum nog att tro nåt annat. Korkat av mig. Din tråd gör mig illa till mods så jag lämnar för min egen hälsas skull. Lycka till med vad du nu håller på med. 
    Du missförstår verkligen allt jag skriver. Jag försökte bara förklara i all välmening, Jag fattar faktiskt ingenting mu så det är nog lika bra att vi avslutar diskussionen. 
  • Anonym (Bizz)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-09 22:47:06 följande:
    Du missförstår verkligen allt jag skriver. Jag försökte bara förklara i all välmening, Jag fattar faktiskt ingenting mu så det är nog lika bra att vi avslutar diskussionen. 
    Vissa individer är bara här för att bråka, man lär sig snabbt vilka de är.
    Svarar man så käftar de tillbaka, säkert som amen i kyrkan.

Ingen nämnd, ingen glömd.
  • Anonym (Bizz)
    Ezmeraldah skrev 2025-03-09 18:58:36 följande:
    Jaså där kom den! Så oväntat. Och fantasifullt. Nytänkande osv. 

Du skiter i hur gammal jag är och att jag kallar mig tant? Så bra! 

Jag skiter förstås inte i själva ålders-och-tant-frågan som sådan utan att du tycker att det är sorgligt att jag kallar mig tant. 

Ursäkta så hemskt mycket att jag försökte svara på dina reflektioner kring hur gammal jag är, när jag är född, hur nära jag och Rob befinner oss åldersmässigt och vad jag skrivit om detta i andra trådar. Det var du som drog upp ämnet. Inte jag.

Bortse från mitt svar om det stör dig så mycket. 

Fattar inte riktigt vad du vill mig ärligt talat. 
    Vad var det du inte förstod i min förra kommentar till dig?
    Jag förklarar gärna om du vill, men du får specificera var i texten problemet ligger.
Svar på tråden Sonens har komplex för sin längd - hur hantera?