• Anonym (TS)

Sonens har komplex för sin längd - hur hantera?

Obs! Detta är inte en tråd om kvinnors preferenser när det gäller längd utan hur jag som mamma till en son i övre tonåren kan stötta honom på bästa sätt. 

Jag förstår att det kan vara jobbigt att vara kortare än genomsnittet men sonens komplex verkar börja övergå i dysmorfofobi som jag själv led av i tonåren. Det är möjligt att han har en medfödd sårbarhet för att utveckla det. 

Sonen är 1,75 och jag har svårt att se det som extremt kort vilket sonen hävdar att det är. 

Han påstår att han alltid är kortast vart han än går och det är ju fullkomligt omöjligt. Jag ser till exempel män som är kortare än jag dagligen och jag är 1,67. 

Dessutom ser jag kortare män med flickvänner vilket jag påpekar för sonen men då avfärdar han det som anekdotiskt trots att han själv gör samma sak. 

Jag har själv dejtat män som är 1,75 och kortare. Sonens far, som inte finns med i bilden av olika skäl, är 1,75. Fast det avfärdar sonen som en generationsfråga. 

Sonen har varit med tjejer som har kommit fram till honom på fester. Han är alltså inte en s.k. incel och har en sund kvinnosyn. Han är social och trevlig och allmänt omtyckt. 

På senare tid har han dock isolerat sig. Han är deprimerad på grund av yttre omständigheter (som inte har med längd att göra) och jag tror att hans längdfixering är kopplat till det.

Jag såg till att han fick en psykologkontakt . Han har pratat med henne om längden men han hävdar att hon inte förstår. 

Sonen är en smart kille och har bra betyg men just när det gäller längden är han helt irrationell. 

Han tränade mycket tidigare och är fortfarande bredaxlad och rätt krallig men nu vill han inte gå till gymmet för det är ingen idé med tanke på längden. Jag försöker förklara att man ska träna för hälsan men han bryr sig inte längre. 

På ett sätt vet jag alltså hur det känns med tanke på min dysmorfofobi fast sonen menar att hans längd är ett faktum som inte går att förändra. 

Problemet är att han som sagt isolerar sig och bara läser en massa teorier om längd på nätet. Det har ju inget med verkligheten att göra.

När han blev av med oskulden så var det på tjejens initiativ och tjejer har som sagt kommit fram till honom på fester men han avfärdar det med att det var då, trots att han ser likadan ut nu, bara mer muskulös.

Vad fasen gör man när någon är så övertygad om sina egna hjärnspöken? Är det någon som har liknande erfarenheter som förälder och vill dela med sig? 

Det känns så sorgligt att se honom göra så här mot sig själv helt i onödan. 

• Svar på tråden Sonens har komplex för sin längd - hur hantera?
  • Ezmeraldah
    BeautifulLiz skrev 2025-02-26 19:14:02 följande:
    Inte omöjligt, beror på anlag och gener från båda föräldrarna. Du ser ju hur det var för oss. Mannen 176, jag 174, söner 184 respektive 180.

Haha, skulle ge en femma för att få se din simuppvisning!

Förresten så har jag en bekant/gammal vän som är knappt 130 cm. Visserligen kvinna men ändå. Hon blev gift och fick fyra barn.

Folk är för ytliga. Tyvärr.

Min första kommentar visar väl också rätt tydligt att inte alla är besatta av längd? Då skulle inte min 180-son har en tjej på 178.

Äh, jag vet inte. Ville bara bidra  med lite positivitet.
    Nu är det INTE jag som påstår att alla skulle vara besatta av längd. 

Jag om nån vet med all säkerhet att man kan "bli gift" oavsett längd. Så du behöver inte berätta det för mig. Jag känner mig mest sorgsen av att höra att nån "blev gift" trots att hon var så kort, då det i min värld antyder att en kort kvinna skulle vara ett sämre alternativ.

Jag vet också en del om gener då jag genomgick hormonbehandling i mina tidiga tonår och blev rätt så grundligt informerad om sånt av diverse experter.

Jag vet inte om det bevisar nåt att en kille på 180 cm kan bli ihop med en tjej på 178 cm men vi får hoppas att TS son och männen här känner sig hjälpta av den informationen. 

Nu misstänker ju TS att hennes son har dysmorfobi så jag vet inte om det är antal cm som man i första hand bör fokusera på. 
  • BeautifulLiz
    Ezmeraldah skrev 2025-02-26 20:01:48 följande:

Jag om nån vet med all säkerhet att man kan "bli gift" oavsett längd. Så du behöver inte berätta det för mig. Jag känner mig mest sorgsen av att höra att nån "blev gift" trots att hon var så kort, då det i min värld antyder att en kort kvinna skulle vara ett sämre alternativ.

Jag vet också en del om gener då jag genomgick hormonbehandling i mina tidiga tonår och blev rätt så grundligt informerad om sånt av diverse experter.

Jag vet inte om det bevisar nåt att en kille på 180 cm kan bli ihop med en tjej på 178 cm men vi får hoppas att TS son och männen här känner sig hjälpta av den informationen. 

Nu misstänker ju TS att hennes son har dysmorfobi så jag vet inte om det är antal cm som man i första hand bör fokusera på. 
    Vet du vad?
    Glöm det jag skrev om det stör dig så mycket.

Godnatt och sov gott, det är en dag i morgon också.
    Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
  • Anonym (Bizz)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-26 20:01:48 följande:

Är man 130 cm lång så är man nog inte hetast på singelmarknaden. Oavsett kön. Men nog värst för en man.
  • StudierKemi

Jag har varit gift med, och fått barn med, en man på 173 cm. Men vi är inte gifta längre. Orsaken till det är inte hans längd. Jag tror att din son jämför sig med hur lätt tjejer och kvinnor får en ny partner. Du måste vara tydlig med att det inte är samma för dem båda könen. Det är lättare för tjejer för de är rädda för att bli t.ex. gravida. Där, omedelbart, faller många män bort. Den biten har killar svårt att förstå, så han får inte jämföra sig med tjejers situation, så löser det sig. :)

• Anonym (Given konsekvens)
    StudierKemi skrev 2025-02-26 20:14:45 följande:

Jag har varit gift med, och fått barn med, en man på 173 cm. Men vi är inte gifta längre. Orsaken till det är inte hans längd. Jag tror att din son jämför sig med hur lätt tjejer och kvinnor får en ny partner. Du måste vara tydlig med att det inte är samma för dem båda könen. Det är lättare för tjejer för de är rädda för att bli t.ex. gravida. Där, omedelbart, faller många män bort. Den biten har killar svårt att förstå, så han får inte jämföra sig med tjejers situation, så löser det sig. :)

Du menar alltså att TS skall förklara för sin son han måste acceptera att tjejer skall ha det lättare bara för att dom är tjejer? 
    Tycker du att det är främja jämlikhet inför sina barn? Kommer han då att ha mer respekt för kvinnor när han får höra av sina föräldrar att kvinnor kan förväntas ha det lättare? 
    Ditt sätt att tänka leder till fördjupad polarisering mellan könen.

• StudierKemi
    Anonym (Given konsekvens) skrev 2025-02-26 21:03:02 följande:
    Du menar alltså att TS skall förklara för sin son han måste acceptera att tjejer skall ha det lättare bara för att dom är tjejer? 
    Tycker du att det är främja jämlikhet inför sina barn? Kommer han då att ha mer respekt för kvinnor när han får höra av sina föräldrar att kvinnor kan förväntas ha det lättare? 

Det känns som om du avslutade meningen för tidigt med flit, men ja, hon borde säga att det är bara att acceptera att tjejer har det lättare för att "de är honor som föder barn". Inget fel med det. Det sista måste komma med, vi måste se verkligheten, istället för att bilda oss många olika, små, egna verkligheter. Det är inte kul att föda barn, alltså är det inte kul för kvinnor heller.
  • Anonym (okänd)
    Anonym (Given konsekvens) skrev 2025-02-26 21:03:02 följande:

Hon kan ju förklara att om det ska bli mer jämlikt så ska han vara lika selektiv med kvinnor som kvinnor är med män
  • Anonym (Tyvärr sant)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-26 17:43:15 följande:
    För det finns ju inga män här som är det minsta självupptagna. 
    Nä, precis. Jag kan bara hålla med.
  • Anonym (Given konsekvens)
    StudierKemi skrev 2025-02-26 21:11:38 följande:
    Det känns som om du avslutade meningen för tidigt med flit, men ja, hon borde säga att det är bara att acceptera att tjejer har det lättare för att "de är honor som föder barn". Inget fel med det. Det sista måste komma med, vi måste se verkligheten, istället för att bilda oss många olika, små, egna verkligheter. Det är inte kul att föda barn, alltså är det inte kul för kvinnor heller.

Att föda ett barn är smärtsamt, men många kvinnor anser att få barn som den högsta lyckan i livet. Du vill framhålla den negativa delen av att få och ha barn i syfte att få förmåner gentemot män. Det finns inga sådana rättigheter.

Om det är några som verkligen lider så det kvinnor (och män) som inte kan få barn. Det är där våra verkliga sympatier bör ligga.

• StudierKemi
    Anonym (Given konsekvens) skrev 2025-02-26 21:56:17 följande:

Att föda ett barn är smärtsamt, men många kvinnor anser att få barn som den högsta lyckan i livet. Du vill framhålla den negativa delen av att få och ha barn i syfte att få förmåner gentemot män. Det finns inga sådana rättigheter.

Om det är några som verkligen lider så det kvinnor (och män) som inte kan få barn. Det är där våra verkliga sympatier bör ligga.

Jag vill inte få några fördelar från äldre män. Jag tycker att kvinnan ska vara mycket äldre(15-20 år äldre) än mannen istället, jag är alltid för rättvisa. Kvinnor är värda så mycket för sina uppoffringar, för de föder en mans barn. Vi vill väl att världen ska bli bättre och bättre, då måste det alltid vara rättvist. Det är det inte just nu, när bara ett kön lider och föder. Kvinnor har inte valt sin roll som barnafödare... Det är fruktansvärt att man inte kunde diskutera fram om vem som är stark nog att göra jobbet. Isåfall måste kvinnor patentera detta som bringar de smärta, men även lycka, och ha ensamrätt här. De som gör jobbet bestämmer mer. I såfall är kloning enda sättet, om det är viktigt för män att kvinnor lider gratis. Om kloning var lagligt (man har klonat alla djur som finns förutom kvinnan) så skulle jag klonat mig själv på en gång. Det ska vara rättvist i världen, och alla bestämmer själva....

Svar på tråden Sonens har komplex för sin längd - hur hantera?