• Anonym (TS)

Sonens har komplex för sin längd - hur hantera?

Obs! Detta är inte en tråd om kvinnors preferenser när det gäller längd utan hur jag som mamma till en son i övre tonåren kan stötta honom på bästa sätt. 

Jag förstår att det kan vara jobbigt att vara kortare än genomsnittet men sonens komplex verkar börja övergå i dysmorfofobi som jag själv led av i tonåren. Det är möjligt att han har en medfödd sårbarhet för att utveckla det. 

Sonen är 1,75 och jag har svårt att se det som extremt kort vilket sonen hävdar att det är. 

Han påstår att han alltid är kortast vart han än går och det är ju fullkomligt omöjligt. Jag ser till exempel män som är kortare än jag dagligen och jag är 1,67. 

Dessutom ser jag kortare män med flickvänner vilket jag påpekar för sonen men då avfärdar han det som anekdotiskt trots att han själv gör samma sak. 

Jag har själv dejtat män som är 1,75 och kortare. Sonens far, som inte finns med i bilden av olika skäl, är 1,75. Fast det avfärdar sonen som en generationsfråga. 

Sonen har varit med tjejer som har kommit fram till honom på fester. Han är alltså inte en s.k. incel och har en sund kvinnosyn. Han är social och trevlig och allmänt omtyckt. 

På senare tid har han dock isolerat sig. Han är deprimerad på grund av yttre omständigheter (som inte har med längd att göra) och jag tror att hans längdfixering är kopplat till det.

Jag såg till att han fick en psykologkontakt . Han har pratat med henne om längden men han hävdar att hon inte förstår. 

Sonen är en smart kille och har bra betyg men just när det gäller längden är han helt irrationell. 

Han tränade mycket tidigare och är fortfarande bredaxlad och rätt krallig men nu vill han inte gå till gymmet för det är ingen idé med tanke på längden. Jag försöker förklara att man ska träna för hälsan men han bryr sig inte längre. 

På ett sätt vet jag alltså hur det känns med tanke på min dysmorfofobi fast sonen menar att hans längd är ett faktum som inte går att förändra. 

Problemet är att han som sagt isolerar sig och bara läser en massa teorier om längd på nätet. Det har ju inget med verkligheten att göra.

När han blev av med oskulden så var det på tjejens initiativ och tjejer har som sagt kommit fram till honom på fester men han avfärdar det med att det var då, trots att han ser likadan ut nu, bara mer muskulös.

Vad fasen gör man när någon är så övertygad om sina egna hjärnspöken? Är det någon som har liknande erfarenheter som förälder och vill dela med sig? 

Det känns så sorgligt att se honom göra så här mot sig själv helt i onödan. 

• Svar på tråden Sonens har komplex för sin längd - hur hantera?
  • Anonym (Göran)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-26 13:11:31 följande:
    Då är det ju konstigt att männen här i tråden inte flyttar dit. 
    Männen i tråden är inte sonen i ts
  • Anonym (okänd)
    Anonym (Ta hand om dig) skrev 2025-02-26 16:25:53 följande:
    Jag tycker faktiskt inte att det är så svårt att se vad som händer och vad Ezmeraldha vill ha sagt. Det jag ser är att hon först vill hjälpa och stötta ts utifrån hennes frågeställning. Efter en stund märker hon och några andra att några vill ta över tråden med sina egna problem som visserligen inte är helt irrelevant för ts. Men det tycker några och Ez. Sedan börjar en diskussion som redan ts känner till kring längd och kvinnor, men som hon inte har ett behov av att diskutera. Till slut så vill några ändå bevisa att korta män visst har rätt när de anser att kvinnor väljer långa män där Ez håller kvar i sina åsikter om vad ts vill ha hjälp med istället. Även om hon inte sagt annat än att de läs vad ts skriver. Till slut så berättar hon vad hon upplevt i livet. Varför hon förstår dessa mäns situation, men att hon vill hålla sig till ts frågeställning. Nu går ni på henne för det och analyserar hennes åsikter för att hon ska känna sig dum. Ganska otrevlig och obehagligt tycker jag. Det är manipulativt och elakt! Det hade räckt med att ni stannar vid att ni har olika åsikter om vad ts behöver veta för att hjälpa sin son.
    Allt det där har jag förstått därför frågade jag inte om något av det du drar upp.
  • Anonym (Tyvärr sant)

Vissa kvinnor är så självupptagna att dom endast ser just deras perspektiv. Om dom inte har problem med korta killar så är det samma för alla, eller?

På det generella planet så uppskattas längre killar mer.

• Ezmeraldah
    Anonym (Göran) skrev 2025-02-26 16:27:51 följande:
    Männen i tråden är inte sonen i ts
    Men de är myndiga. TS kanske inte vill skicka sitt barn till Asien. Vi får se vad hon svarar. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (175) skrev 2025-02-26 16:01:59 följande:
    Ok, född sent 70-tal eller tidigt 80-tal.
    Bra att du nämnde det.
    Varför är det relevant? Folk hade komplex och kände sig ratade även innan nätdejtingen gjorde entré. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Tyvärr sant) skrev 2025-02-26 16:44:35 följande:

Vissa kvinnor är så självupptagna att dom endast ser just deras perspektiv. Om dom inte har problem med korta killar så är det samma för alla, eller?

Och gillar uppskattar tjejer som är kortare än dom själva, rent generellt. 

Är det lika hemskt, att män har preferenser om längd? 
  • Anonym (A)
    Anonym (A) skrev 2025-02-26 17:31:45 följande:
    Och gillar uppskattar tjejer som är kortare än dom själva, rent generellt. 

Är det lika hemskt, att män har preferenser om längd? 
    Och män uppskattar tjejer som är kortare än dom själva, rent generellt.

Så ska det stå, inget annat. 
  • Ezmeraldah
    Jag tycker faktiskt inte att det är så svårt att se vad som händer och vad Ezmeraldha vill ha sagt. Det jag ser är att hon först vill hjälpa och stötta ts utifrån hennes frågeställning. Efter en stund märker hon och några andra att några vill ta över tråden med sina egna problem som visserligen inte är helt irrelevant för ts. Men det tycker några och Ez. Sedan börjar en diskussion som redan ts känner till kring längd och kvinnor, men som hon inte har ett behov av att diskutera. Till slut så vill några ändå bevisa att korta män visst har rätt när de anser att kvinnor väljer långa män där Ez håller kvar i sina åsikter om vad ts vill ha hjälp med istället. Även om hon inte sagt annat än att de läs vad ts skriver. Till slut så berättar hon vad hon upplevt i livet. Varför hon förstår dessa mäns situation, men att hon vill hålla sig till ts frågeställning. Nu går ni på henne för det och analyserar hennes åsikter för att hon ska känna sig dum. Ganska otrevlig och obehagligt tycker jag. Det är manipulativt och elakt! Det hade räckt med att ni stannar vid att ni har olika åsikter om vad ts behöver veta för att hjälpa sin son.

Dessa män är inte intresserade av nåt av det där. De bryr sig inte om TS son eller nån annan än sig själva. De vill hämnas på kvinnor för att de inte har fri tillgång till deras kroppar och så vill de ha uppmärksamhet och en mamma som klappar om dem. De är alltid huvudpersonen i varje tråd och allt handlar om dem. 

Jag har ingen skyldighet att förklara mig angående val av partner eller eventuella preferenser gällande längd. Jag väljer själv vad jag delar med mig av. 

Jag har inte sagt att det är fel att ge sin syn på vad TS behöver veta för att hjälpa sin son. Och jag har inte sagt att nån här har fel i sak. Men man måste kanske inte upprepa samma sak om och om igen: "Jaaag är för kort för att få knulla och ni kvinnor fattar inte hur jobbigt det är för ni är så dumma och oförstående!!!" Okej, då vet vi. Hur många gånger ska vi behöva läsa det? 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Tyvärr sant) skrev 2025-02-26 16:44:35 följande:

För det finns ju inga män här som är det minsta självupptagna. 
  • Ezmeraldah

Nu när vi vet åtminstone någorlunda väl hur läget är - vad är era förslag till lösningar? 

För att underlätta för TS har jag gjort en liten sammanställning av de förslag som inkommit hittills:

- Genom hundratals anonyma inlägg ska vi med hjälp av statistik från Aftonbladet eller random dejtingsajt beskriva grundligt hur svårt det är för korta män att få knulla med en massa snygga och smala kvinnor. Trots att TS son inte har problem med att få tjejer. Detta för att TS ska få ökad förståelse för sin sons situation och därmed lättare kunna hjälpa honom - oklart hur. 

- Vi ska föreslå att TS ska skicka sitt omyndiga barn till Asien eftersom medellängden bland män är lägre där. Då kommer antagligen pojken som isolerar sig på sitt rum att må mycket bättre. Oklart hur det ska gå till rent praktiskt med exempelvis bostad, inkomst, skolgång, eventuella språkliga barriärer osv. Också oklart vilket asiatiskt land som åsyftas och hur lättknullat det är där. Jag har aldrig testat Tinder i exempelvis Korea eller Indien men det kanske bara är att välja och vraka och ta för sig från smörgåsbordet, vad vet jag. Antar att några av männen här har koll och kan berätta mer om det eftersom de rimligen själva har bosatt sig i Asien då de så starkt rekommenderar en flytt. 

- Vi ska trycka ner alla kvinnor för att driva nån slags masskampanj för att kvinnor ska börja välgörenhetsknulla med alla som vill. Och det är tydligen lämpligt att använda den här tråden till det ändamålet trots att TS son inte har problem med att få till det. 

- I den här typen av trådar är det alltid några som.vill legalisera sexköp så jag antar att åtminstone nån av männen här tycker att det är ett bra förslag. Oklart hur det skulle hjälpa mamman i TS men hon kanske kan skriva brev till nån politiker. 

- Vi ska inte prata om psykisk ohälsa eller ta reda på vad dysmorfobi eller BDD betyder. Detta eftersom det inte är nån idé att gå i terapi när det är kvinnors preferenser det är fel på. Då hjälper det mycket bättre att älta samma visa om och om igen i anonyma inlägg på nätet. 

- Om nån kvinna skriver att hon nån gång haft samröre med en mansperson kortare än 180 cm så måste vi göra allt för att få henne att förstå vilken udda fågel hon är. Vi måste göra det tydligt att hon är ett undantag och att hennes åsikt därför inte räknas. Oklart hur detta hjälper TS men det handlar väl om ökad förståelse antar jag. 

Svar på tråden Sonens har komplex för sin längd - hur hantera?