Anonym (Lurad från dag 1) skrev 2025-02-24 17:59:04 följande:
Om min partner sätter mej ner o ber om ett ärligt svar, skulle det inte falla mej in att ljuga.
Lika lite som att jag skulle ljuga om saker jag vet hen tycker är viktiga eller rent av avgörande.
Varför skulle jag göra det med nån jag lägger min lycka i hens händer?
Men det kanske är så att det är acceptabelt, det finns ursäkter för allt, och det.är bara att acceptera?
Har läst här på FL om hur mycket bättre ett förhållande kan bli av otrohet, och hur utvecklande det kan vara, och jag fattar bara inte. Lika lite hur man kan ljuga om.stort och smått, men ändå tycka att det är ok, just för att.man har ett så väldigt bra skäl till just det? Klart att den som inte är ärlig tycker det är ok, men den som blir lurad kanske inte tycker det är speciellt bra oavsett vad skälet månde ha varit.
Om man fattar konceptet om ärlighet, och låter mottagaren bestämma om ursäkt eller motiv var förlåtligt kanske skulle ha varit...just ärligare?
Det kanske är nån typ av narcissism, eller svåra upplevelser i barndomen som gör r att det är ok i alla lägen. Jag fattar i alla fall inte varför det är så svårt att bara stå för vem man är och gör?
Det är inte generellt så att förhållanden blir bättre efter otrohet. Det händer men är ovanligt.
Det är inte heller så att man generellt ljuger om otrohet. De berättar ofta själva eller medger om de blir tillfrågade.
De som ljuger om otrohet ljuger nog även om annat. Det är inte så att man är narcissist om man ljuger. Oftast är det ett sätt för helt normala människor att slippa ta ansvar för något. De skäms eller vill inte medge att det gjort något fel.
I dina funderingar kring detta drar du slutsatserna lite för långt.
Du kanske skulle tänka så här. Ingen människa är totalt sanningsenlig hela tiden. Anledningen till till att man ljuger varierar och beror oftast på att man vill skydda någon annan eller sig själv.
Om du känner dig lurad av någon är det en god ide att konfrontera personen med lögnen. Utifrån svaret kan du avgöra om du fortfarande kan lita på personen.