Anonym (Fk) skrev 2025-02-24 10:16:10 följande:
Det har vi gjort vid längre ledighet (exv för att dryga ut sommaren med en vecka eller två).
de FL dagar jag pratar om är strödagar och (tro det eller ej) så har det varit med intentionen att ta ut de dagarna. (Vi snackar kanske 3-4 dagar på hela förra året) men har faktiskt (tack vare att vi är lyckligt lottade att ha en ekonomi som inte påverkas så mkt av någon dags bortfall här och där) missat det och när vi väl kommit på att vi inte lagt in de (samma med vab, har vabbat Och bobbat om vartannat så jag tror vi förra året tog ut knappa 5 dagar totalt i vabb) så har vi helt enkelt där och då skippat det. Fel uppenbarligen. Jag har nog faktiskt naivt tänkt jaja Och gått vidare Med livet.
Då menar jag bara att ni bör hantera den här sortens ledighet på samma sätt. Strödagar eller ej.
Det verkar uppenbarligen funka i er verksamhet både att förlänga ledigheter och att ta strödagar. Dvs ni kommer inte få nej på er ansökan om ledigt för att ni byter från föräldraledighet till tjänstledighet.
Däremot blir andra typer av beräkningar och statistik korrekta när man kallar saker för vad de är.
Framöver också om det rapporteras in föräldraledighet så går det direkt in i FK system varpå de kan matcha mot ev uttag. Det är ju tanken med den nya rapporteringen som kickade igång 1/1.
Att lägga FL när man inte är FL kan man se som fusk.
Att däremot söka en tjänstledighet som man får beviljad = fritt fram.