• Tom Araya

Klädkonsumtion - frågor

Men beskylls ofta för hur deras beteenden påverkar miljön, de kör mer bil, har mer miljöpåverkande hobbies, arbetar i miljöpåverkande brancher, äter mer animaliskt e.t.c.

Men tjejer/kvinnor är de som konsumerar överlägset mest kläder.

Ofta är det kläder producerade långt bort och under sämre förhållanden för arbetskraft och miljön. Sedan ångrar de en del av köpen (fel storlek?), skickar tillbaka och dessa kläder brukar ofta eldas upp.

Även bland kläder som lämnas till välgörenhet finns ett överskott som dels påverkar lokal tillverkning och handel i de länder där de hamnar och i slutändan är det även här mycket som eldas upp.

Tänker du på hur ditt konsumtionsmönster ser ut och tycker du att du borde ändra på det?

Singelkvinnors klädinköp en klimatbov | SVT Nyheter

Var tredje kvinna ångrar ett klädinköp senaste månaden | Allas

Så påverkar konsumtionen i Sverige

Rekordnivå på textilkonsumtion ? Cirkulära Affärer®

Microsoft Word - Kandidatuppsats28maj2.2.docx

Lite humor i ämnet också:

• Svar på tråden Klädkonsumtion - frågor
  • Mentat

Jag hatar att köpa kläder och skaffar något nytt först när det gamla har gått sönder och inte förr. Fast det är klart, jag är ju man så jag tillhör kanske inte målgruppen för din frågeställning.

• Anonym (Cissi)

Ja, det tänker jag på. Jag nöjesshoppar aldrig kläder utan köper det jag behöver för att se presentabel ut och hålla mig varm och torr.

• Anonym (Hm)

Aldrig köpt mycket kläder, köpt det man behöver. Inte intresserad av mode och sånt.

Alla påverkar miljö oavsett kön.

• Anonym (Ebba)
    Anonym (Cissi) skrev 2025-02-23 22:01:39 följande:

Ja, det tänker jag på. Jag nöjesshoppar aldrig kläder utan köper det jag behöver för att se presentabel ut och hålla mig varm och torr.

Samma här.
    Handlar på Erikshjälpen eller Sellpy om det är något jag önskar eller behöver. Det enda jag köpt "nytt" de senaste åren är underkläder, ett par löpardojor och ett par vandringskängor.
  • cosinus

Jag skulle säga att jag köper det jag behöver när jag behöver det.

Men jag har inget stort klädintresse så det blir inte jättemycket ändå.

Dessutom slänger jag extremt sällan ut kläder heller bara för att de går ur mode om jag tycker om dem. Har t ex ett par byxor jag använder nu igen köpta 2002.

Jag har hatat modet med jeans/byxor med hög midja så nu när det börjar komma lägre modeller igen kommer jag köpa det jag vill. Men sen lär det ju bli många år igen då jag inte har behov av det - det jämnar ut sig.

Men det som sägs med typ 5 nya saker per år. Nä det klarar jag inte. Bara löparskor blir oftast 2 par per år för att jag nöter ut dem. Men det får väl vara min lyx då. Träningskläder och skor.

• Anonym (certified slower)

Jag har aldrig gillat fast fashion. Jag var 14 och gick i 8an när jag bestämde mig förr att sy så mycket jag bara kan själv och ta hand om det jag syr. Min farfar är skräddare så han är bara glad att ha fått lära mig. Nu 10 år senare är jag i det närmaste certifierad slow lifer. Slow fashion, slow food, slow travel och slow interests.

Nu växte jag ju en del mellan 14 och 18 och har fått lite annan smak i kläder, jag föredrar historiskt och fantasy/history-inspirerat, så jag har varit tvungen att uppdatera min garderob, men sedan jag blev helt vuxen i kroppen har jag snittat på 6 nya "stora" plagg och 12 "små" om året. Det kommer förmodligen bli mindre från och med nu då jag har i princip fått ordning på garderoben. De enda kläder jag fortfarande köper är trosor och strumpor för det har jag svårt att vara utan moderna versioner av.

• Tom Araya

Jag antar att de som svarar kanske inte är de jag främst riktar mig till, men jag hoppas de åtminstone läser här.

Men ni får gärna fortsätta skriva om er syn på saken och era vanor.

Svar på tråden Klädkonsumtion - frågor