• Anonym (Husbrist)

Husbrist! Kan alla gamlingar flytta

Blir galen på alla äldre som insisterar på att bo kvar i sina hus i all evighet. 

Letat hus i 4 år och äntligen flyttat in i vår villadröm. På "vår gata i stan" är det 30 hus och jag gjorde en liten undersökning om medelåldern på de vuxna i varje hushåll...den var inte under 70 kan jag säga. Medelstorleken på villorna är 189kvm.

Har så många bekanta som letar villa åt sin familj men det är helt dött. 

Kan fler bostadsområden för seniorer vara en lösning? Eller hur kan man få de äldre att välja mindre boende?

• Svar på tråden Husbrist! Kan alla gamlingar flytta
  • Anonym (Tubb)

Ett radhus i utkanten av Stockholms kommun kostar 7-8  miljoner.....

• Ensam hemma

Vad ska mina fd grannar göra? Han är 92 och frisk, hon är 90 och demenssjuk med stora svårigheter att gå. Den enda hjälp de fått från kommunen är ett larm. De flyttade för ca 20 år sedan från ett stort hus till sitt mindre radhus på 92 kvm. Att få en plats på hemmet är omöjligt, flytta öht känns mer än bökigt. Att få huset sålt är inga som helst problem trots att priserna nu är 2 miljoner för orustat, inte klokt.

• EnAnonumius
    Anonym (Vinst) skrev 2025-02-28 05:25:46 följande:
    Jag skrev att jag tycker att äldre ska kunna sälja utan att få dåligt samvete! Vad är fel med det? Självfallet gör man som man vill! Läs inte in sånt som inte står skrivet.
    Men det är tydligen helt okey att du säger till andra att deras erfarenheter är "något det fått för sig", bara för att "du aldrig hört någon resonera så"? 🙄
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Mannen)
    Hermis123 skrev 2025-02-27 18:07:16 följande:

Vilken sjuk generation vi har.
    Alltså ska vi bortskämda curlings generationen som har fått allt gratis från dessa gamla människor som arbetade hårt och skapade den välfärd vi har idag "straffa dom nu i ålderns höst när dom är pensionärer med en massa extra skatter så att dom flyttar från sina hem som dom byggde med hårt arbete?
    Och i slutändan så är det inte ens deras fel att vi inte har råd att skaffa bostad.
    Yngre generationer har köpt lägenheter och hem med pengar dom inte ens har  och lättvindiga lån från banken som har gjort att bostadspriserna sköts till höjden.
    Jag är mer arg på dom som trissade upp priserna och gör det omöjligt att köpa bostad pga av priset och inte pga av att de äldre i vårt samhälle som en gång byggde den välfärden som fick ta del av får bo kvar i sina hem som dom själva har arbetat hårt för.
    Dags att se sig själv i spegeln känner jag och låta våra älder vara ifred i sina hem!

I Sverige har det varit för billigt att äga sitt boende vilket skapat en bostadsbubbla. Den höga skuldsättningen det skapat gör oss väldigt räntekänsliga och det skrämmer bort investerare vilket är dåligt i sig men det gör också att den svenska kronan tappar värde.

Att äldre drabbas är bara en sekundär effekt. Det viktiga är att styra upp svensk ekonomi.

Sen har äldre köpt sina bostäder oerhört billigt. Något som inte går att göra idag. Som jag påpekat så har vi en ineffektiv bostadsmarknad eftersom det kan bo en eller två personer i väldigt stora bostäder. I andra länder får man välja mellan att flytta mindre eller att bo flera generationer under samma tak.

För övrigt så tillhör jag ingen curlinggeneration. 

• Anonym (Tubb)
    Ensam hemma skrev 2025-02-28 15:25:33 följande:

Vad ska mina fd grannar göra? Han är 92 och frisk, hon är 90 och demenssjuk med stora svårigheter att gå. Den enda hjälp de fått från kommunen är ett larm. De flyttade för ca 20 år sedan från ett stort hus till sitt mindre radhus på 92 kvm. Att få en plats på hemmet är omöjligt, flytta öht känns mer än bökigt. Att få huset sålt är inga som helst problem trots att priserna nu är 2 miljoner för orustat, inte klokt.

De måste ansöka om mer hjälp från kommunen. Mannen borde ha rätt till någon form av avlastning som anhörigvårdare.

Däremot är det nog inte läge att flytta, precis som du säger. Det skulle knäcka dem.
  • Anonym (Fy)
    Anonym (Tubb) skrev 2025-02-28 08:12:10 följande:

Kommunen birde bygga fler trevliga seniorbostäder. (Äldreboenden med personal behövs också, men är inte detsamma som seniorboenden). Med hissar, låga trösklar och rymliga badrum. 

Seniorbostäder med grönt omkring och möjligheter till odling i pallkrage för de som vill. Med en värd/värdinna som ordnar aktiviteter i ett samlingsrum med liten köksdel. Övernattningsrum i anläggningen så att släkt och vänner på besök kan bo när den lilla lägenheten inte räcker till. Flera avläggningar kan dela värd/värdinna.

Sådant här finns privat, men det är otroligt långa köer. Man borde också annonsera om de bostadsrättsanläggningar för äldre som finns och bygga fler. 
    Kommunrns seniorbostäder är lite dyrare, de saknar ofta övernattningsrum/samlingsloksl/värd eller värdinna. Dessitom är det också jättelånga köer.

Det som drev upp bostadspriserna var de extremt låga räntorna under några år och att det trycktes extra prngar ubder krisåren.

Och även möjlighet till en egen liten trädgård. Mina föräldrar med 50 år i hus med trädgård och odling skulle aldrig vilja ha typ en pallkrage i en gemensam grönyta. 
  • Anonym (Tubb)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-02-28 17:51:18 följande:

I Sverige har det varit för billigt att äga sitt boende vilket skapat en bostadsbubbla. Den höga skuldsättningen det skapat gör oss väldigt räntekänsliga och det skrämmer bort investerare vilket är dåligt i sig men det gör också att den svenska kronan tappar värde.

Att äldre drabbas är bara en sekundär effekt. Det viktiga är att styra upp svensk ekonomi.

Sen har äldre köpt sina bostäder oerhört billigt. Något som inte går att göra idag. Som jag påpekat så har vi en ineffektiv bostadsmarknad eftersom det kan bo en eller två personer i väldigt stora bostäder. I andra länder får man välja mellan att flytta mindre eller att bo flera generationer under samma tak.

Det var lite dyrare att äga sin bostad när den procentuella fastighetsskatten fanns kvar. En skatt som andra länder ofta har. 

Men den galna ökningen av bostadspriserna kom när räntorna började bli riktigt låga. 

Bostadspriserna i äldre tider var betydligt lägre, det gick inte alls så många årslöner på en medelvilla som idag.

Men en stor skillnad mellan då och nu, för kostnaden att bo i villa,  är att inflationen åt upp deras lån,  att ränteravdragen var större och att de statliga lånevillkoren på nybyggen var bättre. 
  • Anonym (Tubb)

Det var lite dyrare att äga sin bostad när den procentuella fastighetsskatten fanns kvar. En skatt som andra länder ofta har. 

Men den galna ökningen av bostadspriserna kom när räntorna började bli riktigt låga. 

Bostadspriserna i äldre tider var betydligt lägre, det gick inte alls så många årslöner på en medelvilla som idag.

Men en stor skillnad mellan då och nu, för kostnaden att bo i villa,  är att inflationen åt upp deras lån,  att ränteravdragen var större och att de statliga lånevillkoren på nybyggen var bättre. 
  • Anonym (xyz)

Oerhört billigt? Knappast med en ränta på runt 15%
  • Anonym (Tant)
    Anonym (xyz) skrev 2025-02-28 18:28:31 följande:
    Räntan var 12,95% när vi köpte hus, med en månadslön på ca 7500 per person och de som sålde till oss fick deponera pengar i 5 år. Enligt boendekalkylen skulle vi 7800 kvar att leva på. När mitt föräldrahem såldes fick köparen betala 15%.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (xyz) skrev 2025-02-28 18:28:31 följande:
    Det beror på vilken period man tittar men går vi tillbaks till innan 90-talet var både priserna och räntorna låga. Jag vet flera fall där priserna på villor ökat med nästan 10 gånger sedan 80-talet. Inflationsjusterat blir det givetvis lägre men ändå.
  • Anonym (Tubb)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-03-01 12:48:54 följande:
    Det beror på vilken period man tittar men går vi tillbaks till innan 90-talet var både priserna och räntorna låga. Jag vet flera fall där priserna på villor ökat med nästan 10 gånger sedan 80-talet. Inflationsjusterat blir det givetvis lägre men ändå.
    Vi har haft den största höjningen på priset på bostäder på 400 år, ungefär sedan början på 2000-talet. Det har med låga räntor och stor inflyttning till städerna att göra. Vi är inte alls ensamma om det i Sverige, men vi är bland de värsta.
  • Goneril
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-26 13:25:59 följande:

Tänk om man blir riktigt gammal och är en pigg nittioåring. Då har man inte mycket tjänstepension kvar, då kan det vara läge att sälja huset och flytta in på ett dyrt seniorboende med mycket service,

Va! Har du inte din tjänstepension livsvarigt? "Risken"  eller "chansen" finns att man blir urgammal! Å andra sidan är många rådgivare ganska otydliga, de tror väl att folk avlider när pensionsåldern inträtt. I så fall kan ju en så kallad "dödsfallsvinst" uppstå. En yngre rådgivare i 30-eller 40- årsåldern tycker ju att en 60-åring verkar skröplig och därför kommer att dö vid 67 års ålder. Då jublar arbetsgivarna.
  • TvillingmammaVästgöte
    Goneril skrev 2025-03-04 20:23:08 följande:
    Va! Har du inte din tjänstepension livsvarigt? "Risken"  eller "chansen" finns att man blir urgammal! Å andra sidan är många rådgivare ganska otydliga, de tror väl att folk avlider när pensionsåldern inträtt. I så fall kan ju en så kallad "dödsfallsvinst" uppstå. En yngre rådgivare i 30-eller 40- årsåldern tycker ju att en 60-åring verkar skröplig och därför kommer att dö vid 67 års ålder. Då jublar arbetsgivarna.
    Jo, det är sant, en stor del av tjänstepensionen är livsvarig. Men inte den del  jag fick från ett konsultbolag som inte hade kollektivavtal. Så det är olika. 
  • Anonym (Tubb)

Det finns seniorboenden, det är vanliga lägenheter. Ibland har de en värd/värdinna knuten till anläggningen och ibland finns det något samlingsrum, och i bästa fall ett litet gym. Finns både som bostadsrätt och hyresrött. Till det sistnämnda brukar det vara mycket långa ködet.
    Det är bara lite dyrare än vanliga lögenheter/ bostadsrätter.

Sedan finns det vård- eller omsorgsboende för sjuka seniorer. Man har ofta eget rum, badrum och köksvrå. Där finns mer personal och maten serveras. 
    De är dyra och dessutom sponsrade av kommunen i någon form (kan vara kommunala eller privata med avtal. ). Det är idag jättesvårt att få, trots att en person har uppenbara svårigheter eller är tydligt dement. 

Svar på tråden Husbrist! Kan alla gamlingar flytta